Skumpe
T TheGame skrev:
Vad har du själv för teori så där igenstockat efter 14 dagar borde ju ha nån förklaring så fall om ni inte som ovan skrev duschar djur eller nått annat som är skitigt?
Min misstanke är att konstruktionen är orsaken. Eftersom bara den parametern ändrats. Det påstås i tråden vara ett skydd om golvbrunnen torkar ut. Det verkar det mest logiska hittils. Man byter då ett sådant skydd mot en mer komplicerad konstruktion med rörliga delar och tendens till stopp.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Nej. Dusch.
tänkte mest på om det kanske finns en tvättmaskin kopplat till samma avloppsrör på samma nivå? Geggan påminner om något som man kan hitta i en tvättmaskins avloppsbrunn. Bara en gissning att luddet fastnar i duschens avlopp.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Skumpe
G gaia skrev:
tänkte mest på om det kanske finns en tvättmaskin kopplat till samma avloppsrör på samma nivå? Geggan påminner om något som man kan hitta i en tvättmaskins avloppsbrunn. Bara en gissning att luddet fastnar i duschens avlopp.
Det finns en tvättmaskin i samma våningsplan. Jag vet inte hur långt det är men kanske 15 meter fågelvägen. Bra poäng däremot, det ser lite ut som sådant ludd. Det har aldrig kommit upp något ur avloppet dock. Bara dålig avrinning när vattenlåset ser ut såhär.
 

Bästa svaret

Det var värst var många det är som har svårt att förstå i den här tråden.

Uttalanden av typen ”men vad GÖR ni i duschen - jag har en helt annan golvbrunn och har inte dessa problem!” är frustrerande. Det är ju det trådskaparen säger själv - just den här golvbrunnen ger problem, inga andra.

Verkar som att gulbrunnen har en ventil för att förhindra bakflöde. Det är väl inte konstigt om det blir svårt för någon som helst smuts att flöda ut. Skulle vilja se dessa kommentatorer montera en sil eller liknande i sina golvbrunnar och se hur mycket det faktiskt är som rinner ner i en golvbrunn, och utan problem i vanliga sådana. Men det här är ju ingen vanlig golvbrunn.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Är det källare där den sitter?
Att jag ställer frågan är att försöka förstå varför man installerat en backventil.
I källare och problem med avlopp där man man har gemensamt spill och dagvatten har det förekommit att sådan installerats för att förhindra översvämning när det kommer större regnmängder. Av en eller annan orsak har man inte kunnat lösa problemet i avloppsdelen.
Du skrev faktiskt våningsplan så om det är i markplan bör det då vara utifrån risken för att det torkar ur och avloppslukt sprider sig från brunnen. Används brunnen frekvent kan man ta bort backventilen.
Ett kanske mera långsökt lösning är att det är problem med avluftning och att avloppet sugit luft från brunnen, därför placerat en ventil för att förhindra att vattnet sugs ur brunnen och tömmer den.

Så jag skulle till att börja med försöka finna orsaken till varför ventilen sitter där.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ok det är oklart för mig om du vill tillföra något eller bara allmänt berätta om din golvbrunn. I trådstarten framgår att min fråga inte handlar om golvbrunnar i allmänhet utan gäller en specifik fråga om en specifik brunn. Läste du trådstarten?
ok men varför din tråkiga attityd? Om du bara söker exakt de svar du vill ha så är det fel forum. Här kan man få alla möjliga input i ämnen som inte har enbart med en specifik fråga att göra. Det spelar ju ingen roll vilken typ av brunn du har eller om det vore ett rör ut direkt på backen. Mängden skit känns konstig iallafall på så kort tid. Det är möjligt att just den där brunnen kladdar igen osedvanligt fort av nån anledning men var kommer skiten ifrån? Det är ingen som påstått att ni är skitigare än andra eller nåt sånt. Det är bara en annan vinkel att se på problemet. Du jämför med andra brunnar över en väldigt lång period dessutom. Är förutsättningarna exakt lika? Enbart du själv eller vad? Det ser ju som sagt mer ut som det passerar tvättmaskinsvatten där.
 
  • Gilla
  • Arg
moonsire och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
A AndersS skrev:
Är det källare där den sitter?
Att jag ställer frågan är att försöka förstå varför man installerat en backventil.
I källare och problem med avlopp där man man har gemensamt spill och dagvatten har det förekommit att sådan installerats för att förhindra översvämning när det kommer större regnmängder. Av en eller annan orsak har man inte kunnat lösa problemet i avloppsdelen.
Du skrev faktiskt våningsplan så om det är i markplan bör det då vara utifrån risken för att det torkar ur och avloppslukt sprider sig från brunnen. Används brunnen frekvent kan man ta bort backventilen.
Ett kanske mera långsökt lösning är att det är problem med avluftning och att avloppet sugit luft från brunnen, därför placerat en ventil för att förhindra att vattnet sugs ur brunnen och tömmer den.

Så jag skulle till att börja med försöka finna orsaken till varför ventilen sitter där.
Det är markplan. Jag förstår inte varför den sitter där heller. Men den hade inte stoppat att avloppet genom någon form av sug som du skriver tömmer golvbrunnen. Ventilen sitter på andra hållet.
 
Skumpe
S Stefan1972 skrev:
ok men varför din tråkiga attityd? Om du bara söker exakt de svar du vill ha så är det fel forum. Här kan man få alla möjliga input i ämnen som inte har enbart med en specifik fråga att göra. Det spelar ju ingen roll vilken typ av brunn du har eller om det vore ett rör ut direkt på backen. Mängden skit känns konstig iallafall på så kort tid. Det är möjligt att just den där brunnen kladdar igen osedvanligt fort av nån anledning men var kommer skiten ifrån? Det är ingen som påstått att ni är skitigare än andra eller nåt sånt. Det är bara en annan vinkel att se på problemet. Du jämför med andra brunnar över en väldigt lång period dessutom. Är förutsättningarna exakt lika? Enbart du själv eller vad? Det ser ju som sagt mer ut som det passerar tvättmaskinsvatten där.
Vad tycker du själv om din attityd? Du har inte försökt hjälpa till hittills så då uppstår frågan, vad gör du i så fall här? Dina inlägg är antingen inte välvilligt skrivna eller så har du inte läst tråden eller ansträngt dig för att förstå problemet. Tråden handlar inte om din golvbrunn. Det handlar heller inte om att fråga mig varför min golvbrunn är skitig. Det är jag som ställer den frågan. Hade du läst trådstarten hade du heller inte behövt oroa dig för att jag tror att jag är "skitigare än andra" (?) eftersom detta problem inte funnits med andra golvbrunnar.

Jag vet inte heller vad du menar med "exakt de svar du vill ha". Det är inte svaren utan frågorna som ska tolkas exakt. Hade jag haft svaren hade jag inte gjort någon tråd.
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
suck....jag lämnar det här. Jag tror du har missuppfattat dylika forum totalt.
 
  • Gilla
Masthugg och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
suck....jag lämnar det här. Jag tror du har missuppfattat dylika forum totalt.
Du behöver lära dig att skriva vad ts vill ha för svar, inte vad som kan ta reda på vad problemet kan bero på.
 
  • Haha
  • Gilla
Joakim Alpsten och 6 till
  • Laddar…
Skumpe
S Stefan1972 skrev:
suck....jag lämnar det här. Jag tror du har missuppfattat dylika forum totalt.
Tack.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Vad tycker du själv om din attityd? Du har inte försökt hjälpa till hittills så då uppstår frågan, vad gör du i så fall här? Dina inlägg är antingen inte välvilligt skrivna eller så har du inte läst tråden eller ansträngt dig för att förstå problemet. Tråden handlar inte om din golvbrunn. Det handlar heller inte om att fråga mig varför min golvbrunn är skitig. Det är jag som ställer den frågan. Hade du läst trådstarten hade du heller inte behövt oroa dig för att jag tror att jag är "skitigare än andra" (?) eftersom detta problem inte funnits med andra golvbrunnar.

Jag vet inte heller vad du menar med "exakt de svar du vill ha". Det är inte svaren utan frågorna som ska tolkas exakt. Hade jag haft svaren hade jag inte gjort någon tråd.
Kan förstå att Stefans inlägg kan ses som påhopp, men att utröna mängden och arten av smutts kan definitivt leda till att hitta var problemet ligger. Det är ofta sådant som gör att man löser problem på forum. Man bidrar med egna erfarenheter, lyfter på alla stenar och synar alla sömmar.
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 4 till
  • Laddar…
C
Skumpe Skumpe skrev:
Min golvbrunn kloggar igen för ofta.
Vad har ni för sil/galler?
Det brukar fånga upp en avsevärd del av hårstrån och sånt om det är lämpligt utformat.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Tack.
Din attityd är väldigt tråkig.
 
  • Gilla
ådal och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Din attityd är väldigt tråkig.
Håller med. TS har varit omotiverat otrevlig mot Stefan1972.
 
  • Gilla
Joakim Alpsten och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.