Mörka springor i parkettgolv vid kanten av en vit vägglist, tecken på potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka springor i parkettgolv vid list, möjlig tecken på fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka springor i parkettgolv vid vägglist indikerar potentiell fuktskada i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träparkett med mörka springor och vit list vid en vägg, tecken på möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkare springor i ett träparkettgolv nära en vägg och dörrtröskel som tyder på möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörka fuktskador längs springor i parkettgolv nära en vit vägg och fotlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi flyttade nyligen in i ett radhus byggt på betongplatta 1973. I huset har det bott ett äldre par i ca 33 år som ägde fler möbler/saker än jag någonsin sett så när vi flyttade in tänkte vi inte mycket på att det luktade lite ”instängt”.

Nu när vi flyttat in och haft ett rum på nedre plan som ”flyttkartongrummet” så har detta rum stått stängt och blivit ganska kallt. Igår rensade vi och började göra iordning (det ska bli ett lekrum). När vi blev klara öppnade vi upp och höjde värmen lite så att barnen skulle kunna vara där inne. Idag kommer min mamma hit och anmärker att det luktar fukt hemma hos oss.

Jag blir orolig men håller med när jag kommer ner för trappan då jag suttit på övre plan och jobbat hela dagen. I rummet upptäcker vi sedan mörka springor i parketten (se bild). Det luktar fukt och har en luftfuktighet på 72 medan vi i övriga delar av hemmet har luftfuktare för att det är för torrt (35–45%).

På andra sidan väggen luktar det litegrann men där syns ingenting på parketten, likaså syns ingenting bakom list varken vid den ”fuktskadade” parketten eller på andra sidan väggen. Kan det vara så att endast parketten är fuktskadad? Fuktskadad betongplatta? Dessutom, kan detta anses vara ett dolt fel med tanke på mängden möbler som låg och dolde denna lilla plätt på golvet? Låg en stor garderob här på visningen.

Om det spelar roll så är det rummet en utbyggnad från 2008 så detta har mest troligt tidigare varit en yttervägg.
 
Nej, det kan inte räknas som ett dolt fel för att det var mycket möbler ivägen. Är plattan byggd 2008 isolerad under, eller som övrig fastighet byggd på oisolerad platta?
 
Det vet vi tyvärr inte men jag tolkar besiktningsprotokollet (sista meningen i bilden) som att det finns isolering under plattan på tillbyggnaden.

Nu när vi läser besiktningsprotokollet finns följande:
Bild på ett besiktningsprotokoll med fokus på text om fuktvärden och isolering i en tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ligger alltså parkett direkt på betongplattan, kan detta ha orsakat fukten?

Vad skulle det innebära om tillbyggnaden är byggd på en isolerad platta?
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Puff. Ingen?
 
Hur ser det ut utanför?
Finns det stuprör i närheten?

Hur är ventilationen ordnad i det här rummet?
 
Jiji Jiji skrev:
Hur ser det ut utanför?
Finns det stuprör i närheten?

Hur är ventilationen ordnad i det här rummet?
Ja alltså det är lite det som är så klurigt, väggarna som utgör ytterpanel i rummet är fina, ingen lukt och ingen skada på varken golv eller vägg. Denna vägg är väggen som går mellan ett sovrum (där den fuktskadade parketten finns) och vårt vardagsrum/matrum. Se ritningen nedan, det rödmarkerade är väggen det gäller och det blåa är utbyggnaden som gjordes 2008 så denna vägg har innan utbyggnaden gjordes agerat yttervägg.
Vi har luftvärmepump i huset, det är självdragsventilation och det sitter tilluftsventiler i samtliga rum, så även i detta. Inga stuprör i närheten.

Planritning av bottenvåning med en rödmarkerad vägg mellan sovrum och matplats, blå markering visar utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant känns det lite konstigt med fukt längs en innervägg men då denna är i mellan gamla delen och tillbyggnaden så kan det absolut vara så att det kan komma upp fukt mellan gamla och nya plattan. Alternativ så blir det mycket kallare längs golvet där och det bildats kondens? Känns lite långsökt, känner du att det är kallare eller direkt fuktigt där? Annars kan det ju bara varit vatten från en julgran som fulat till parketten någon gång.
 
Düsseldorff
Är parketten kontinuerligt fuktig eller är det en gammal skada? Skaffa en fuktmätare och mät golv och vägg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Spontant känns det lite konstigt med fukt längs en innervägg men då denna är i mellan gamla delen och tillbyggnaden så kan det absolut vara så att det kan komma upp fukt mellan gamla och nya plattan. Alternativ så blir det mycket kallare längs golvet där och det bildats kondens? Känns lite långsökt, känner du att det är kallare eller direkt fuktigt där? Annars kan det ju bara varit vatten från en julgran som fulat till parketten någon gång.
Ja.. det känns lite långsökt men i sådana fall så har man väl en del jobb att göra. Hela det rummet är egentligen mycket kallare då vi haft/har det stängt, är det bättre att försöka hålla det öppet trots lukten och få in lite värme där? Jag kan i princip ingenting om fukt - dvs jag vet inte vilka förhållanden som är bäst för en fuktig plats/punkt. Hur farligt är det att andas in denna "fuktlukt"? Jag är nämligen gravid och vi har en liten här hemma som gärna vill leka i det rummet.

Ja alltså när man går ner och luktar så luktar det liksom fuktigt/gammalt trä. Det känns lite konstigt att de skulle ha haft en julgran i ett sovrum när man har så mycket plats i kök, matsal & vardagsrum..
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är parketten kontinuerligt fuktig eller är det en gammal skada? Skaffa en fuktmätare och mät golv och vägg.
Ja alltså vi upplever inte att det är blött eller fuktigt när man känner på det, likaså verkar inte någonting ha spridit sig till väggen (vi har kapat ut en liten bit) för att se om det finns några fläckar eller tecken på fukt/mögel. Det verkar liksom saknas golv under själva väggen och det är därifrån lukten kommer. Kan det vara så att man struntat i att sätta golv eller liknande på plattan utan istället bara lyft en vägg rakt på betongplattan?
 
Ser ut som någon har haft för mycket vätska/vatten på parkettens ovanyta, då blir det dessa skador i skarvarna. Fukt tränger in i ändträet, där finns inte något skyddande lacklager.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff
D Daccci skrev:
Ja alltså vi upplever inte att det är blött eller fuktigt när man känner på det, likaså verkar inte någonting ha spridit sig till väggen (vi har kapat ut en liten bit) för att se om det finns några fläckar eller tecken på fukt/mögel. Det verkar liksom saknas golv under själva väggen och det är därifrån lukten kommer. Kan det vara så att man struntat i att sätta golv eller liknande på plattan utan istället bara lyft en vägg rakt på betongplattan?
Man har normalt inte golv, i den bemärkelse du menar, under en vägg. Golven ligger innanför väggarna. Att en vägg är byggd på en betongplatta är alltså inte konstigt i sig. Om jag förstår dig rätt står dock väggen rakt över skarven mellan två plattor. Det är kanske möjligt att det kan tränga upp markfukt där men jag vet inte riktigt, det kanske någon med mer erfarenhet av grundläggning kan svara på.
 
Davidbagare
Jag hade hört med de förra ägarna om de vet något om detta. Inte på ett anklagande sätt, utan mer för att få information om vad fläckarna kan bero på. Ibland kan man komma långt med en dialog med tidigare ägare för att ”lära känna” huset och konstruktioner i detta bättre.
Mvh
 
Davidbagare
Är det bara på den lilla biten du fotat som det är spår av fukt? Det finns inga fläckar någon annan stans längs skarven på gamla och nya plattan? I matrummet alltså..
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag hade hört med de förra ägarna om de vet något om detta. Inte på ett anklagande sätt, utan mer för att få information om vad fläckarna kan bero på. Ibland kan man komma långt med en dialog med tidigare ägare för att ”lära känna” huset och konstruktioner i detta bättre.
Mvh
Vi har varit i kontakt med ägarna och de är behjälpliga. De har aldrig haft problem med fukt i det rummet/nedre plan. De har dock haft en bokhylla liggandes över denna fläck på golvet och vad de kan minnas så blev de lite skav på parketten när den sattes upp där. De har haft problem med ett fönster som läckt litegrann på övre plan där en byggfirma togs hit och de fick riva väggar, panel och sätta nytt. Vi funderar på om vattnet från denna skada kan ha trängt ner i väggen på nedre plan eftersom att detta fönster ligger snett ovanför väggen där den skadade parketten finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.