M mnils skrev:
En sådan har jag också men den är inte helt oproblematisk, det blir lite långt och vingligt när man kör med den och MAX maskinen slår så hårt att SDS+ borren väldigt lätt går sönder. Men är man försiktig och inte använder den med borr under 10-15mm så är den klart bättre än ingenting. Jag kompletterade med en batteridriven SDS+ maskin så har jag en bra lösning även för mindre dimensioner.
Hej mnils!

Samma uppställning har jag. En 18v AEG maskin för dom små borren.
 
Del 5.

På måndag förmiddag ringer chefen på macken och säger att nu är allt klart. ST1 kommer att kontakta mig under dagen och lösa problemet.
På eftermiddagen kommer lösningen.

E-post från kundservice som erbjuder ett Caschkort med 355 kr eller två tvättkuponger som kompensation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bla, bla, bla och en pudel och så erbjuds följande lösning. Ett Caschkort med 355kr som jag kan tanka med eller två tvättkuponger. Är det verkligen en ”Kundservice” jag har att göra med? Min önskan om återbetalning nämns inte med ett ord!

Inser att jag orkar inte ta en runda till med ”Kundtjänsten”. Skickar ett SMS till chefen på macken där jag än en gång förklara att jag är bara intresserad av en återbetalning. Absolut ingen kompensation eller annat tjafs. Han svarar snabbt att han har vidarebefordrat min önskan och att nu skall det fungera. Då kommer ett nytt mail från ”Kundtjänst” där dom vill ha ett kontonummer för att kunna betala tillbaka mina pengar!? I min värld så kunde dom väl bara använda informationen från den ena korttransaktionen för att göra en återbetalning. Men vad vet jag.
Jag jobbar ju inte med ”Kundservice”! Jag skickade ett kontonummer.
The easy way out.
Fredag morgon ser jag att pengarna är på kontot. 10 dagar för att rätta till ett litet misstag.

Slutsatser.
Jag hade tur. Tur att chefen på macken drev frågan mot kundservice på ett helt annat sätt än jag hade kunnat gjort med sina kontakter in i organisationen.
Dokumentation är viktigt! Mycket papper imponerar! Använd ett trevligt sätt mot dom du möter! Dom gör bara sitt arbete som någon annan har bestämt!

Men i ärlighetens namn så har jag också träffat på andra ”Kundservice” genom åren som verkligen har förstått vad ”kund” och ”service” betyder. Givetvis har dom fått höra att detta!
Snipp, snapp, snut - så var sagan slut!

Trevlig Helg!:beer:
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Skönt för dig! Synd för oss som såg framför oss en strategiskt parkerad bil med en röd plastmapp i vindrutan i nästa inlägg. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Kim Gyllenhorn och 5 till
  • Laddar…
”Weekend Framsidan”

Äntligen blev det åter möjligt att träffa dom två ”guldklimparna” i Mölndal.

Försöker också få till ett möte med ”roli” så att han äntligen kan få sina magneter. Även ”findus42” alla klingor ligger i ett paket till ”Frustrator”.

Paket och en hoprullad matta i entré, redo för leverans till mottagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Weekend Framsidan”

Äntligen blev det åter möjligt att träffa dom två ”guldklimparna” i Mölndal.

Försöker också få till ett möte med ”roli” så att han äntligen kan få sina magneter. Även ”findus42” alla klingor ligger i ett paket till ”Frustrator”.

[bild]

Dag
Perfekt, roli fixar med sig 'mina' klingor också då verkstan fortsatt anser att min bil är defunkt.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
två tvättkuponger.
Fast handlar detta om två tvättkuponger till "den bästa tvätten ”Bättre än bäst”!" så motsvarar det i någon mening dubbel ersättning och jag hade nog tagit det. För även nytvättade bilar blir tyvärr skitiga igen. :cry: Men huvudsaken är naturligtvis att du är nöjd. (y)
 
B
Killgissar lite och säger att pga av penningtvättsregler måste de skicka tillbaka pengar till samma ställe som de betalades ifrån, de skulle alltså gjort en återbetalning till ditt kort.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Blixtar och dunder - omagiska stunder!

Interiör av en öppnad iMac 27" dator som visar kretskort, hårddisk och fläktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigt i morse när jag satt och surfade gick det plötsligt en propp. Återställde automatsäkringen och det fungerade igen.
Men när ”Trädgårdsmästaren” skulle arbeta på sin dator var den död. Stendöd. Nio år gammal iMac 27 som tackade för sig. Det var den som löste ut proppen när den tog sitt sista andetag.
Nu har vi varit och beställt en ny. Tag tänker plocka ut fuisiondriven på denna och försöka rädda lite filer som tydligen inte är back up på.
Samtidigt skall jag kolla om det är nätdelen som har gått sönder. I så fall finns det tredjeparts för 1200kr på nätet. Om det funkar med det så kanske jag stoppar in en 512 SSD så blir det en hyfsad dator ändå.
Vi får se hur det slutar.
Dag
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Nätdelen ute.

Elektronisk kretskort med kondensatorer och svarta spolar, tecken på överslag vid lödningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På undersidan ser det lite misstänkt ut vid inlödningen av några kondensatorer på två ställen. Samma bild men med olika ljus.

Kretskort med skadade lödpunkter runt kondensatorer, tecken på överslag eller överhettning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kretskort med misstänkt överhettning vid lödpunkter och kondensatorer, synlig skada och svärta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Circuitkort med misstänkta överhettade lödpunkter kring kondensatorer, svarta märken nära lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstänker starkt att det är här överslaget har skett. Jag kan inte mycket om elektronik men när det är blankt rund lödningspunkterna tyder det antagligen att det har blivit extra varmt där. Kanske någon som vet det bättre än jag?

Dag
 
Jag ser inget men någon annan kanske har bättre ögon..
 
A andersda skrev:
Jag ser inget men någon annan kanske har bättre ögon..
Nu har jag ringat in dom misstänkta områdena med rött.

Kretskort med röd ring kring misstänkt felaktigt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kretskort med områden markerrade med rött där det finns brännskador eller skador på komponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kretskort med röd cirkel som markerar områden med potentiella fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka komponenter är det, sett från ovan?
Jag ser inget tydligt från bilderna men möjligtvis att det läckt lite elektrolyt vid några punkter.

Har du någon multimeter? Vad är det för resistens över de två ytmonterade resistorerna märkta R003?

Tycker kontakten ser lite misstänkt ut, ser ut att vara lite smält?
 
J JFrisk skrev:
Vilka komponenter är det, sett från ovan?
Jag ser inget tydligt från bilderna men möjligtvis att det läckt lite elektrolyt vid några punkter.

Har du någon multimeter? Vad är det för resistens över de två ytmonterade resistorerna märkta R003?

Tycker kontakten ser lite misstänkt ut, ser ut att vara lite smält?

Hej!

Kontaktens märken står jag för. Satt väldigt tight till när jag skulle dela. Använde en liten mejsel som hjälp.
Brukar det läcka elektrolyt vid kortslutning?
Jag har hittat 3 ställen där det ser konstigt ut vid lödtennet.
Dag
 
Kan inte påstå att något ser onormalt ut, det som du ser vid lödningarna av kondensatorerna ser snarare ut som rester av flussmedel (vilket å andra sidan verkar konstigt på en Apple produkt, de brukar vara top-notch i lödningarna vad jag vet). Jag skulle snarare tippa på att det har blivit kortslutning i en av dioderna i likriktarbryggan:
Elektronikprint med kondensatorer, induktorer och en synlig skada markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(alternativt någon av de andra stora komponenterna). För när det är en stum kortslutning så kommer det synas....


För referens, här är en bild på ett överslag i en produkt på jobbet (avsäkrat med C16 samt en inbyggd smältsäkring på 3A om jag inte minns helt fel):
Cirkutkort med tecken på överslag och skador, sot och avsaknad av kopparbanor och lödtenn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D.v.s rejält med sot, men avsaknad av "soldermask", kopparbanor och lödtenn i mitten.
 
J JSten skrev:
Kan inte påstå att något ser onormalt ut, det som du ser vid lödningarna av kondensatorerna ser snarare ut som rester av flussmedel (vilket å andra sidan verkar konstigt på en Apple produkt, de brukar vara top-notch i lödningarna vad jag vet). Jag skulle snarare tippa på att det har blivit kortslutning i en av dioderna i likriktarbryggan:
[bild]
(alternativt någon av de andra stora komponenterna). För när det är en stum kortslutning så kommer det synas....


För referens, här är en bild på ett överslag i en produkt på jobbet (avsäkrat med C16 samt en inbyggd smältsäkring på 3A om jag inte minns helt fel):
[bild]
D.v.s rejält med sot, men avsaknad av "soldermask", kopparbanor och lödtenn i mitten.

Tack!

Det var informativt! Letar lite på nätet efter ett nytt power supply kort men först skall jag försöka titta in i hårddisken.
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.