Status
Tråden går ej att kommentera.
A
skoge skoge skrev:
[länk]

Det var vete, annars hade jag rätt
Ryssland
Ukraina
Frankrike
Dessa 3 är de stora producerande länderna av spannmål i Europa.
Kina har egentligen inget med detta att göra då de odlar mest ris, men eftersom ris räknas som spannmål så blir de största producent..
 
P
P paralun skrev:
Nej och Biden gjorde ju mycket pinsamma uttalanden igår som är svårt att reparera och möjliggöra en diplomatisk lösning.
[länk]
Pinsamma? Inte ett dugg. Det känns skönt med en amerikansk president som inte hymlar och som tveklöst står på det godas sida i den här saken.
Synd bara att det inte finns någon praktiskt möjlighet att avsätta Putin på kort sikt.

Den enda "diplomatiska" lösningen som finns är att Putin drar tillbaka alla sina trupper från Ukraina och ber om ursäkt.

Har alla s.k. experter glömt bort hur det gick 1938-1939? Det går inte att förhandla med fascister.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men du har inte funderat på ryssarna?
De är oskyldiga människor som inte får säga vad de vill
Nej, och de tyska medborgarna var nog mestadels oskyldiga till Nazisternas övergrepp i andra världskriget. Tyvärr är det nog nödvändigt att länder till viss del får lida för vad deras ledare gör.

Det känns som om det är mer synd om invånarna i Ukraina.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
skoge skoge skrev:
[länk]

Det var vete, annars hade jag rätt
Nu var artikeln du länkar till stängd så jag kan inte kommentera just den. Men nej, Ryssland och Ukraina producerar inte 70% av vetet i världen.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_wheat_production_statistics

skoge skoge skrev:
För övrigt kan vi väl inte handla av diktaturen Kina?
Jag undviker personligen att handla produkter från dem om jag kan, ja. Men vi är tyvärr i en situation där det allt för ofta är omöjligt.

Jag är för att vi antingen tar oss ur beroendet eller ännu hellre, att de slutar vara ett diktatoriskt skitland.
 
A
P pmd skrev:
Pinsamma? Inte ett dugg. Det känns skönt med en amerikansk president som inte hymlar och som tveklöst står på det godas sida i den här saken.
Synd bara att det inte finns någon praktiskt möjlighet att avsätta Putin på kort sikt.

Den enda "diplomatiska" lösningen som finns är att Putin drar tillbaka alla sina trupper från Ukraina och ber om ursäkt.

Har alla s.k. experter glömt bort hur det gick 1938-1939? Det går inte att förhandla med fascister.

Varnar för eskalering
Det har lyfts varnande finger för att Bidens uttalanden riskerar att trappa upp konflikten ytterligare. Frankrikes president Emmanuel Macron säger i en intervju med France 3 att hans mål är att nå eld upphör och tillbakadragande av ryska trupper.

– Om vi ska uppnå det så kan vi inte eskalera vare sig med ord eller med handlingar, säger Macron.

Språkvetare Barbro Wallgren Hemlin, docent vid Göteborgs universitet, menar att Bidens tal som helhet var bra och välskrivet. Något som har hamnat i skuggan av slutorden där Biden fick det att låta som att han ville avsätta Putin.

– Om man ser till den del av mottagarna som är på Bidens sida, så uttalar han det alla tänker när han säger ”den mannen kan inte sitta kvar”. Biden stärker vår gruppkänsla kan man säga, säger Barbro Wallgren Hemlin och fortsätter:

– Men Putin och Kreml är också viktiga mottagare av talet. Om man hoppas på en diplomatisk lösning så är den typ av språk som Biden använder här farligt. Det skulle kunna bidra till att det hela eskalerar.

finns inget bra i Bidens strunt..
Han försöker bara flytta fokus från hemma plan... även i detta kommer han att misslyckas..
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock såg jag nu att en annan jag köpt från som jag trodde var ryss visade sig vara Ukrainare så de tar ju ut varandra :)

[länk]
Bra! Fortsätt handla av honom.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag tankar enbart hos Qstar.
Det tror jag är bra. Om jag minns rätt så var Qstar en av dem som svarade att de inte säljer bränsle baserad på rysk olja i Vi Bilägarens rundfrågning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Från regeringen förhoppningsvis.
[länk]
Det där räcker inte på långa vägar..
Det är samma skit som all annan politik denna regeringen har kommit med...
enda som ger effekt är skattesänkningar..
ner 9 kr på bränsle inom 1 månad.
 
P
A
P pmd skrev:
Här är Vi Bilägares enkät.
[länk]

Frågan är dock om de räknar med alkylatbensin. Jag köper också hyfsat mycket alkylat varje sommar så jag ska försöka kolla upp det bättre.
Ja jag köper inget annat än Alkylat av okq8a.. Så är det något ryskt i den så byter jag till annat igen..
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
K Karl Olssvan skrev:
Så sanktioner är helt fel
Vad föreslår du som alternativ till sanktioner? Tänk på att det dör hela familjer i Ukraina varje dag så det kan vara lite dåligt att dra ut på det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Sedan till de som inte har trott på att USA haft planer på att byta ut regimen i Ryssland..
Jag tror tyvärr att det är önsketänkande, men ingen skulle bli gladare än jag (nä, självklart finns det dem som skulle bli ännu gladare) om USA hade förmåga att byta ut regimen i USA.
 
P
P pmd skrev:
Putin förstod visserligen att sanktionerna skulle bli så omfattande nu i och med att den fria världen inte införde så värst starka sanktioner för åtta år sen när han startade kriget mot Ukraina.
Det fattas ett "inte" efter "visserligen". För sent att redigera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.