1 467 278 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Eller så läser du det jag har skrivit sen förklarar du hur jag har fel.K Krille4 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 000 inlägg
Därför att allt började med att MRLINDELL skrev:A Alexn72 skrev:
I detta inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-612#post-4688615
Jag har haft min bil i 5 år, den kostade 180 000 i inköp har jag för mig. Om den har tappat hela sitt värde idag (vilket den såklart inte har) så innebär det 3000 spänn i månaden. Och detta är ju den fasta kostnaden. Visst, jag är lat och lämnar in på service på märkesverkstad numera (eftersom då ingår deras mobilitetsgaranti, jag slipper alltså ha en separat räddningsförsäkring) så vi kan lägga på några hundralappar i månaden på det, säg 3500 i månaden i fast kostnad. Väldigt långt ifrån de där 5500 kr/månad. Särskilt eftersom bilen inte har tappat hela sitt värde.Fairlane skrev:
Nej, skillnaden är inte så stor idag. Den var möjligen det då. Och det handlade om privatleasing, det blir en helt annan kalkyl om man faktiskt köper bilen själv, särskilt om man köper en begagnad bil istället för en ny.K Krille4 skrev:
De fasta kostnaderna är lika stora oavsett om man kör bilen eller inte, så den fasta kostnaden per mil minskar ju mer man kör. Att då ställa bilen och istället hyra en bil gör att den fasta kostnaden per mil ökar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Eftersom du ville ha en förklaring på var du tänker fel @Bananskalare så gör jag ett försök här-
Ska vi köpa en Skoda eller en Audi, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi åka till Norge eller Danmark på semester, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi bygga ett hus med firma, eller själva, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Etc.
Bil A (stor): 66000 kr/år
Bil B (liten): 30000 kr/år + 15000 kr att hyra bil för (10' på sommaren, 5' vid jul) = 45000 kr/år
Skillnad: 66000-45000= 21000 kr/år spar man på att välja den mindre bilen i detta exempel. OBS! Det är bara ett exempel, man kanske i verkligheten hyr bil för 25' om året istället. Då blir skillnaden mindre, men ändå till den mindre bilens fördel, rent ekonomiskt.
Är det fortfarande oklart läs igenom räkneexemplet några rader upp en gång till.
Är det fortfarande oklart ja då har du rätt och alla andra har fel kan vi säga.
Så långt är du helt rätt ute.Bananskalare skrev:
Här är du helt ute och cyklar. Man kan göra en kalkyl utan att ha valt något. Det är väl faktiskt det absolut vanligaste?Bananskalare skrev:
Ska vi köpa en Skoda eller en Audi, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi åka till Norge eller Danmark på semester, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Ska vi bygga ett hus med firma, eller själva, låt och göra en kalkyl innan vi bestämmer oss (man har inte valt)
Etc.
Ja, självklart ska det räknas som en tillkommande kostnad, det har vi alla fullständigt klart för oss. Det är något vi redan räknade med i kalkylen, men för att förtydliga så du är med:Bananskalare skrev:
Bil A (stor): 66000 kr/år
Bil B (liten): 30000 kr/år + 15000 kr att hyra bil för (10' på sommaren, 5' vid jul) = 45000 kr/år
Skillnad: 66000-45000= 21000 kr/år spar man på att välja den mindre bilen i detta exempel. OBS! Det är bara ett exempel, man kanske i verkligheten hyr bil för 25' om året istället. Då blir skillnaden mindre, men ändå till den mindre bilens fördel, rent ekonomiskt.
Precis, det är självklart. Det har alla förstått och räknat in. Det verkar som du tror att vi missat den kostnaden, men så är det inte.Bananskalare skrev:
Är det fortfarande oklart läs igenom räkneexemplet några rader upp en gång till.
Är det fortfarande oklart ja då har du rätt och alla andra har fel kan vi säga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Då kan jag citera min text som du citerade. "Jag gjorde en "test' för några år sen, då med olika leasingavtal." Dvs jag har aldrig påstått att det är de skillnaderna idag. Jag har heller aldrig påstått att det måste vara just den skillnaden då det varierar beroende på vilka bilar man tittar på. Allt jag sagt är att det var den skillnaden mellan de två bilar jag jämförde där och då.N Nerre skrev:
Men som ett exempel på privatleasing av Skoda, då det är det märket du kör:
Skoda Fabia (skulle fungera till vardags, hämtning och lämning på förskola/skola/träningar etc, samt handla: 3295:-/månad
Skoda Superb Scout (Skulle fungera på semester, både vinter och sommar, samt allt ovan): 6225:-/månad.
Inte riktigt 3000 i skillnad, men bra nära...
Tar vi istället en Suberb Combi för 5395 så är skillnaden bara 2100 kr/månad, men ändå kan man hyra en större bil för semestern för 25000 kr varje år om man tar den mindre bilen, utan att förlora på det ekonomiskt.
Här hittar du priserna om du vill kontrollera: länk
Och min bil kostade 195' och jag har haft den i 12 år. Vad har det med saken att göra?N Nerre skrev:Jag har haft min bil i 5 år, den kostade 180 000 i inköp har jag för mig. Om den har tappat hela sitt värde idag (vilket den såklart inte har) så innebär det 3000 spänn i månaden. Och detta är ju den fasta kostnaden. Visst, jag är lat och lämnar in på service på märkesverkstad numera (eftersom då ingår deras mobilitetsgaranti, jag slipper alltså ha en separat räddningsförsäkring) så vi kan lägga på några hundralappar i månaden på det, säg 3500 i månaden i fast kostnad. Väldigt långt ifrån de där 5500 kr/månad. Särskilt eftersom bilen inte har tappat hela sitt värde.
Att det är billigare att köpa en begagnad bil än en ny tror jag faktiskt vi alla förstår.
Vilka fasta kostnader räknar du med då? Skatten?N Nerre skrev:
Inte försäkring, inte värdeminskning åtminstone.
Visst kan den fasta kostnaden per mil öka, men det är väl ointressant? Det som är intressant om man vill titta rent ekonomiskt är vad man betalar i kronor och ören totalt för sitt resande.
Känns som att du har helt egna ekonomiska begrepp samt ändrar förutsättningarna för att bevisa att andra har fel. Kalkylen stämmer naturligtvis inte när du ändrar till de förutsättningar som "passar dig."N Nerre skrev:Nej, skillnaden är inte så stor idag. Den var möjligen det då. Och det handlade om privatleasing, det blir en helt annan kalkyl om man faktiskt köper bilen själv, särskilt om man köper en begagnad bil istället för en ny.
De fasta kostnaderna är lika stora oavsett om man kör bilen eller inte, så den fasta kostnaden per mil minskar ju mer man kör. Att då ställa bilen och istället hyra en bil gör att den fasta kostnaden per mil ökar.
Det är väl självklart att det kan skilja 3000 kr/mån i kostnad mellan bilar oavsett man köper nytt/begagnat eller köper/privatleasar. Vi har t ex två bilar som vi båda köpt själva där månadskostnaden skiljer över 3 000 kr mellan bilarna.
/Krille
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Har vi kommit till nivån där vi med långa inlägg behöver förklara för de som har svårt att förstå innehållet i kortare men ändå rätt tydliga och logiska inlägg?
Nästan så jag tror på troll, för hur skulle de annars hitta hit?
Nästan så jag tror på troll, för hur skulle de annars hitta hit?
Tja, 100 laddplatser, då torde huset ha bortåt 200 lägenheter, dvs flera huskroppar.N Nerre skrev:
Redan med 100 lägenheter så är det nog flera huskroppar.
Det är alls omöjligt att det redan finns den kapaciteten i servisernas area.
Dock anser jag det underdimensionerat i detta exempel, ifall man räknar med 6A enfas (1,3 kW) per laddplats. Minimum är 10A, men att ha tillgång till 3,7kW (som är 16A enfas eller lägre ström utsmetat på flera faser) tycker jag man får se som minimum för en hemmaladdningsmöjlighet.
Men här är ju tricket effektvakter och lastbalansering. Vilket innebär att kanske just kl 7-9 och 17-19 så kan inte alla bilar laddas med 3,7kW, men övrig tid finns det full kräm.
Här har laddstationer av idag rätt mycket inbyggd intelligens för att hantera sånt här, och det kommer antagligen utvecklas lite till. Nåja det är inte så mycket magi i detta, de bästa systemen har kanske redan allt som går att ordna.
Men många BRF'r å andra sidan kommer under de kommande åren bli tvungna att beställa kraftigare elmatningar, särskilt äldre som har en dimensionering från typ 40-50-talet. De som byggt med fjärrvärme från start är också i riskzonen, medan de som fått fjärrvärme mitt i husets levnadstid kanske rätt ofta redan har överdimensionerad servis. osv.