A Avemo skrev:
Uppenbara fel på bilderna är att kablarna inte är klamrade och att förskruvningen på motorskyddet inte klämmer manteln på kabeln. Sedan har vi det som vi inte vet och som ovillkorligen måste kollas upp innan du bygger på det med något nytt. Är den korrekt avsäkrad? Finns det dåliga skarvar på vägen? Är det rätt kabeldimension för säkringarna hela vägen? Du är ju själv inne på att det är ett fult ormbo. Det går helt klart att städa upp och snygga till utan att byta allt. Men detta måste göras innan du ökar belastningen på en gammal och uppenbart amatörmässig installation.

Och ja. Jag tycker att du skall ta hjälp av en elektriker.
Ja det första alternativet var att bygga nåt vid mätarskåpet med hjälp av en elektriker. Tänkte jag kunde köpa hem grejer och förbereda för att hålla ned kostnaden.
Andra alternativet var att använda strömmen till vattenpumpen om det hade gått. Men nu verkar det inte gå.
Jag vet att jag inte är elektriker, jag är bilmekaniker. Men pga olyckligheter och sjukdom har jag inte möjlighet att byta ut allt hur gärna jag än velat. Som sagt jag försöker bara överleva. Att flytta till en hyreslägenhet och ge upp huset är inte ett alternativ. Behöver ved för att elen är för dyr och att köpa ved är också för dyrt. Klarar inte av att dra igång en motorsåg och elsågen jag har är för klen för några större mängder ved.
 
K Karl Olssvan skrev:
Kan man inte montera en ny yttre central? Detta är inkommande skåp och det är fullt. Men det borde kunna gå att addera ytterligare ett skåp, med säkringar, osv. Och sen ett uttag från det. Där kan man också koppla in annat.
Var så jag tänkte. Ett litet skåp under eller bredvid mätarskåpet och få en elektriker att dra kabeln dit och sen en kabel till kontakten. Kontakten kan sitta nära mätarskåpet, det finns plats och platsen är bra. Men behöver veta vad jag behöver köpa.
 
P Parvel82 skrev:
Var så jag tänkte. Ett litet skåp under eller bredvid mätarskåpet och få en elektriker att dra kabeln dit och sen en kabel till kontakten. Kontakten kan sitta nära mätarskåpet, det finns plats och platsen är bra. Men behöver veta vad jag behöver köpa.
Du var inte riktigt så specifik i dina första inlägg. Det låter som en mycket bättre lösning än att koppla in dig parallellt med den fult inkopplade vattenpumpen. Detta är något som du formellt inte får göra själv. Så om du skall skruva upp sakerna först och därefter be en elektriker att koppla in det är det viktigt att du pratar med elektrikern först så att du vet att han är ok med att koppla in det du satt upp. Då kan han samtidigt ha synpunkter och förslag på vad för material du bör köpa.

Jag kanske lät hård i mitt förra inlägg och jag ber om ursäkt för det. Du kan få vägledning hur du snyggar till installationen och kompletterar den med ett trefasuttag. Men det kräver att du rör ormboet. Det var meningen: "Det är ett virrvarr av kablar och vill inte röra nåt där inne." som fick mig att vitsorda elektriker.
 
P Parvel82 skrev:
Var så jag tänkte. Ett litet skåp under eller bredvid mätarskåpet och få en elektriker att dra kabeln dit och sen en kabel till kontakten. Kontakten kan sitta nära mätarskåpet, det finns plats och platsen är bra. Men behöver veta vad jag behöver köpa.
Du når mycket längre i dina tillfälliga steg genom att lägga om och komplettera med lite delar i ditt gamla mätarskåp. Det går att få till på ett bra sätt där och så kommer du undan till en bråkdel av priset för diverse som man tyvärr kan befara taffligheter med fler yttre centraler invid.

Om du menar göra jobb själv är det bättre om du säger som det är, ingen eller få (och dessa behöver du inte bry dig om) här har några problem med det. Och en bild som visar mer av helheten runt ditt gamla skåp underlättar också om du vill ha hjälp.
 
GK100 GK100 skrev:
Du når mycket längre i dina tillfälliga steg genom att lägga om och komplettera med lite delar i ditt gamla mätarskåp.
Håller helt och hållet med, inget fel på det mätarskåpet, möblerar man om lite där så får du lätt in en trepolsbrytande säkring, och lite till…
Tänk på att lämna utrymme runt befintlig elmätare bara så att elbolaget får plats med andra storlekar på elmätare när det ska uppdateras i framtiden
 
GK100 GK100 skrev:
Du når mycket längre i dina tillfälliga steg genom att lägga om och komplettera med lite delar i ditt gamla mätarskåp. Det går att få till på ett bra sätt där och så kommer du undan till en bråkdel av priset för diverse som man tyvärr kan befara taffligheter med fler yttre centraler invid.

Om du menar göra jobb själv är det bättre om du säger som det är, ingen eller få (och dessa behöver du inte bry dig om) här har några problem med det. Och en bild som visar mer av helheten runt ditt gamla skåp underlättar också om du vill ha hjälp.
Ja dom kommer och byter mätare i veckan. Trodde det var säkringen först men hade läst brevet lite för snabbt. Så tänkte höra om dom har nåt tips om jag är hemma då.
Hade väl tänkt att göra det mesta själv förutom inkopplingen men förstår nu att en elektriker kanske inte är så sugen på att koppla in nåt jag förberett.
Vad är det jag behöver? Kontakten och sladdar har jag redan. En jfb och tre säkringar? Är det allt?
 
A Avemo skrev:
Du var inte riktigt så specifik i dina första inlägg. Det låter som en mycket bättre lösning än att koppla in dig parallellt med den fult inkopplade vattenpumpen. Detta är något som du formellt inte får göra själv. Så om du skall skruva upp sakerna först och därefter be en elektriker att koppla in det är det viktigt att du pratar med elektrikern först så att du vet att han är ok med att koppla in det du satt upp. Då kan han samtidigt ha synpunkter och förslag på vad för material du bör köpa.

Jag kanske lät hård i mitt förra inlägg och jag ber om ursäkt för det. Du kan få vägledning hur du snyggar till installationen och kompletterar den med ett trefasuttag. Men det kräver att du rör ormboet. Det var meningen: "Det är ett virrvarr av kablar och vill inte röra nåt där inne." som fick mig att vitsorda elektriker.
Ja det blir nog att koppla en ny ledning till vedkapen från mätarskåpet. Förstår att jag var otydlig.
En vän sa att jag kunde koppla in en spis på trefasen till pumpen så tänkte att det kanske skulle funka med kapen också men förstår nu att det var en dålig idé.
 
P Parvel82 skrev:
Men hur kan jag då driva en vattenpump på trefas? Den är inkopplad på 90-talet innan jag bodde här. Har dom gjort nåt fel? Jag har bara flyttat på vatten-tillbehören och bytt motorskydd. Jag har inte kollat var kabeln till vattenpumpen kommer ifrån.
Den kommer nog inte från mätarskåpet utan från din central.

Kabeln uppåt till vänster är inkommande och den nere till höger utgående till huset. Sedan finns det två enfasgrupper som går någon annanstans, de vita.

Lika bra att byta mätarskåpet då elnätleverantören numera vill ha huvudbrytaren kopplad efter mätaren.
 
Såhär ser det ut runt skåpet. Bakom presenningen har jag foder till djuren. Det går att ha uttaget där så är det väderskyddat.
Elektriskt skåp på vägg med presenning bredvid och synligt djurfoder bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Parvel82 skrev:
Vad är det jag behöver? Kontakten och sladdar har jag redan. En jfb och tre säkringar? Är det allt?
Med tanke på utrymmet är det kanske bättre att skaffa en fyrpolig personskyddsautomat. Det är jordfelsbrytare och säkring i ett. Eftersom dvärgbrytare tar mindre plats än diazed-säkringar kanske du kan göra nog med plats om du byter befintliga säkringar mot dvärgbrytare. Sedan behöver du en bit DIN-skena att sätta dem på. Och lite 6 mm² RK för att koppla i skåpet. Vidare bör du ha någon genomföring där kabeln skall gå ut ur skåpet.
 
Mikael_L
Såhär får du lösa det.
Rensa bort allt under mätaren och sätt dit en liten normkapsling.
Du behöver följande prylar.
Skärmdump av en digital inköpslista med elmaterial som minikapslingar och säkringar med priser och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är typ inget du kan förbereda, ty du måste ha en behörig elektriker som har nätägarens tillstånd att bryta plomberingarna och se till att de bli återställa.
Men riva bort det som är där och bygga ihop det nya är en timmes jobb, sen är det bara inkoppling kvar.

Men då får elektrikern byta till längre kablar efter centralen, dra ner till lådan som sätts under mätaren. Huvudbrytaren är kanske inte helt nödvändig, men annars behövs en kopplingsplint som är typ samma pris.
Om det är 10 eller 16A säkringar de där två kan jag inte säkert avgöra. Är det saker som ska ha JFB så blir det en annan variant, med en vanligt JFB + säkringar.
Får man plats med en ytterligare lite större kapsling så är det inte helt fel. Spelsberg har fina i bra material för sånt här semi-utomhus montage, bättre än den jag la till i inköpslistan.

Jag känner mig aningens osäker på ifall man borde gå upp till 20A PSA, det är ju ändå en 4kW motor ...

edit:

C16A ska räcka bra ...
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär får du lösa det.
Rensa bort allt under mätaren och sätt dit en liten normkapsling.
Du behöver följande prylar.
[bild]
Det är typ inget du kan förbereda, ty du måste ha en behörig elektriker som har nätägarens tillstånd att bryta plomberingarna och se till att de bli återställa.
Men riva bort det som är där och bygga ihop det nya är en timmes jobb, sen är det bara inkoppling kvar.

Men då får elektrikern byta till längre kablar efter centralen, dra ner till lådan som sätts under mätaren. Huvudbrytaren är kanske inte helt nödvändig, men annars behövs en kopplingsplint som är typ samma pris.
Om det är 10 eller 16A säkringar de där två kan jag inte säkert avgöra. Är det saker som ska ha JFB så blir det en annan variant, med en vanligt JFB + säkringar.
Får man plats med en ytterligare lite större kapsling så är det inte helt fel. Spelsberg har fina i bra material för sånt här semi-utomhus montage, bättre än den jag la till i inköpslistan.

Jag känner mig aningens osäker på ifall man borde gå upp till 20A PSA, det är ju ändå en 4kW motor ...

edit:

C16A ska räcka bra ...
Det ska knappast behöva brytas någon plombering heller. Synd att TS troligtvis inte kan få hjälp av din kaliber. :)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
E
P Parvel82 skrev:
Ja dom kommer och byter mätare i veckan.
Då kommer du troligtvis bli ålagd att plocka bort eterniten och PEN-ledarskarven. Då kommer en installatör behöva kontakta nätbolaget för avstängning av servisen. Om det ändå ska göras blir det billigare att smälla upp ett nytt fasadmätarskåp.
 
E Emil_K skrev:
Då kommer du troligtvis bli ålagd att plocka bort eterniten och PEN-ledarskarven. Då kommer en installatör behöva kontakta nätbolaget för avstängning av servisen. Om det ändå ska göras blir det billigare att smälla upp ett nytt fasadmätarskåp.
Kan dom göra så? Det blir ju svindyrt! Dom ska ju bara byta mätare.
Dom var här och lagade en kabel i marken för inte så länge sen. Dom sa inget då.
 
P Parvel82 skrev:
Kan dom göra så? Det blir ju svindyrt! Dom ska ju bara byta mätare.
Dom var här och lagade en kabel i marken för inte så länge sen. Dom sa inget då.
Inte troligt, de som byter mätarna är ofta inhyrda/anställda för den uppgiften endast, så de kommer dit, byter mätare och drar, nåt annat har de inget intresse av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.