Nu är takfirman klar med arbetet med att lägga nytt tak på sommarstugan. Eftersom det varit missar i kommunikationen innan (missade att rikta upp taket) så tog jag mig en närmre tid på det slutföra arbetet idag. Taket är rakt, men det finns en del grejer där jag känner att jag kanske inte har full koll, men reagerar på.

Det första är vindskiveplåten. Det är ett gap som ökar mot nocken. Ser inte heller att man låtit plåtskivorna överlappa med några 10 cm. Uppskattar feedback här.


Det andra är att det finns ett gap mellan några av takpannorna och nockpannorna. Även här känner jag mig något okunnig.


Synpunkter uppskattas

Ny lagt tegelröd takpannor på en sommarstuga med synlig nock och vindskiveplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt rött tak på sommarstuga med ökande gap vid vindskiveplåten mot nocken och mellanrum mellan tak- och nockpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade takpannor på en byggnad med synligt gap vid vindskiveplåten och nocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takpannor och nockpanna med synligt gap och bristande överlappning på sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takpannor med gap mellan nockpanna och underliggande takpannor mot naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag jobbar som plåtslagare och kan ärligt säga att några 10cm överlappar jag inte vindskiveplåtarna, även om det ska vara så "enligt boken".
4cm överlapp har jag oftast. Risken för läckage pga detta är obefintlig.

Däremot så borde nockpannn ligga ovanpå vindskiveplåten. Som det är på bilden kommer löv, barr, snö, vatten etc kunna driva in.

Bevisligen har de räknat fel när de läktade. Översta raden pannor ska flyttas upp några centimeter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
På bild tre och fyra ser man en röd plåt. Vad är det?
 
Plåtarbete för skorstenen
Detaljbild av brunt plåtarbete på ett tak nära skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av plåtarbete på tak med röd takpanna och skarv för skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takpannor och en plåtkonstruktion förberedd för skorsten på ett tegelrött tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av plåtarbete kring en takskorsten på ett rödorange tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att undvika att det driver in under skorstensbeslaget brukar man vika ner plåten i en dal.
Det ser ut som att själva beslaget är ordentligt gjort i övrigt. Sådär brukar det bli när "snickare" beställer ett beslag som de själv ska montera.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hmmm. Taket har haft problem med läckage innan, så är lite nojig med allt. Har förstått att plåtarbeten kan bli lite off ibland, ser det ok u annars ?
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Att lägga en plåt ovanpå pannorna bakom skorstenen ser inte bra ut. Snöar det där du bor kommer den att bli bucklig med tiden.

Problemet med att översta raden pannor ligger för lågt är att de läktat fel. Ska det göras om ordentligt måste all bärläkt göras om

Hur ser det ut nere vid takfoten?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Att lägga en plåt ovanpå pannorna bakom skorstenen ser inte bra ut. Snöar det där du bor kommer den att bli bucklig med tiden.

Problemet med att översta raden pannor ligger för lågt är att de läktat fel. Ska det göras om ordentligt måste all bärläkt göras om

Hur ser det ut nere vid takfoten?
S sk007 skrev:
Att lägga en plåt ovanpå pannorna bakom skorstenen ser inte bra ut. Snöar det där du bor kommer den att bli bucklig med tiden.

Problemet med att översta raden pannor ligger för lågt är att de läktat fel. Ska det göras om ordentligt måste all bärläkt göras om

Hur ser det ut nere vid takfoten?
Har ingen bra bild, och precis lämnat landet och dragit tillbaka in till stan. Har en bild på från nocken ner samt några detaljbilder på skorsten.

Taktäckning med oranga takpannor och detaljbild på en skorstensfot med anslutande nockplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på blyinfodring vid nock på ett tegeltak med mossbildning och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nyinstallerad skorsten med huv mot bakgrunden av tegeltak och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med tegeltak och skorsten, träveranda med trädgårdsredskap, mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att det blev ganska fin modell på huvarna, pluspoäng för det.

Den där gummiduken bakom den nedre huven ser redan ut att vara så deformerad att det står vatten på den. Det kommer att bli hål där så småningom.

Med tanke på hur högt rännan sitter räknar jag med att det inte snöar där stugan finns.

Om och hur fotplåten är monterad är jag nyfiken på.

De få saker som kan göras fel verkar ha blivit fel...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Inte mycket snö Tjörn/västra Götaland. Tråkigt att höra att det är slarvigt. Återkommer med takfot i veckan när jag är ute igen. Tack för synpunkter !
 
Hej! Det är fel läktavstånd skruvhålen i sista pannorna mot nocken ska inte vara synliga! Och dom ska vara skruvade eller spikade 2 rader runt + vid genomföringar vid normal vindlastberäkning


Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Inte mycket snö Tjörn/västra Götaland. Tråkigt att höra att det är slarvigt. Återkommer med takfot i veckan när jag är ute igen. Tack för synpunkter !
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Inte mycket snö Tjörn/västra Götaland. Tråkigt att höra att det är slarvigt. Återkommer med takfot i veckan när jag är ute igen. Tack för synpunkter !
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Första gången jobbet gjordes så missade de att kompensera för att taket sjunkit in/huset satt sig på ett ställe. Nu verkar det som om de läktat upp och prioriterat att få det mer rakt än rätt ? Får prata med takläggarfirman imorgon, men som jag förstår det så är det inte lätt att fixa ?
 
Lille farbrorn Lille farbrorn skrev:
Första gången jobbet gjordes så missade de att kompensera för att taket sjunkit in/huset satt sig på ett ställe. Nu verkar det som om de läktat upp och prioriterat att få det mer rakt än rätt ? Får prata med takläggarfirman imorgon, men som jag förstår det så är det inte lätt att fixa ?
Tekniskt sett är det inte svårt, men det är tidsödande. Men om man inte gjort rätt första gången lär det inte vara så lätt att göra rätt sen.
Men ska det göra enligt monteringsanvisningen ska alla pannor tas ner, bärläkten flyttas och sedan ska pannorna tillbaka. Sen ska vindskiveplåtarna monteras rätt och två av nockpannorna ska bytas ut mot ändpannor.

Och som skrevs ovanför, yttersta pannorna ska skruvas fast.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
med yttersta pannor menar du de som ligger högst upp mot nocken (första raden) ? Är ute idag och får besök av takfirman för att gå genom

S sk007 skrev:
Tekniskt sett är det inte svårt, men det är tidsödande. Men om man inte gjort rätt första gången lär det inte vara så lätt att göra rätt sen.
Men ska det göra enligt monteringsanvisningen ska alla pannor tas ner, bärläkten flyttas och sedan ska pannorna tillbaka. Sen ska vindskiveplåtarna monteras rätt och två av nockpannorna ska bytas ut mot ändpannor.

Och som skrevs ovanför, yttersta pannorna ska skruvas fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.