Jag behöver ett trefas-uttag till en vedkap. Är det bäst att koppla direkt från elcentralen där det sitter 16a säkringar? Och isf hur ska det kopplas? Tänkte förbereda så elektrikern bara behöver koppla på kablarna.

Har trefas till vattenpumpen men till den är det 10a säkringar, räcker det till en trefas elmotor?
Är ju enklare att koppla på kabeln till vattenpumpen, det kan jag ju göra själv.
Elcentral:
Elcentral med 16A säkringar, mätare och olika kablar, potentiell kopplingspunkt för trefas-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska nog sitta i en undercentral
 
  • Gilla
Robert E
  • Laddar…
Det är en del som sticker i ögonen här, inte minst proppautomaten och högen med förbrukade säkringar. Kanske läge att se över lasten på L2 när elektrikern ändå är där? Kanske också läge att modernisera lite i skåpet, ta ner eterniten, osv?
Det låter som att du bestämt dig för att ge dig på mer än du har behörighet för?
 
  • Gilla
Andreas Rickardsson och 1 till
  • Laddar…
Ett uttag SKA kopplas in efter elmätaren och där har du inte några säkringar för 3 fas. Dom säkringar som sitter före mätaren är huvudsäkringar och där får du inte koppla in nått annat än elmätaren. För att lösa ditt "problem bör du byta det ålderstigna mätarskåpet till ett modernt med plats för säkringar. Alternativt dra ut en huvudledning parallellt med den befintliga och sätta en central varifrån du kan mata ditt uttag.
Ps
Att koppla in nått före mätaren innebär att man blir åtalad för olovlig energiavledning när nätägaren upptäcker det. Straffet kan bli fängelse eller böter.
 
  • Gilla
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Jag tänkre bara förbereda med en kabel. Att så många säkringar gått berodde på en kabel i marken som eon numera bytt ut. Dom ska komma och byta huvudsäkring i veckan.
Om jag kan koppla den på 10a, samma som vattenpumpen behöver jag väl ingen behörighet? Har dragit om vattnet så den har jag varit på flera gånger redan
 
Jo du behöver behörighet för i stort sett alla eljobb, Du har bara två säkringar som är "dina" så du kan då inte få trefas. Läs vad jag har skrivit en gång till och fråga om det är nått du inte riktigt förstår.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Byt ut hela mätarskåpet det där är gammalt skrot. Det är enklare samt att du får plats med säkringar och jordfelsbrytare.
Du kan inte koppla in dig på 16A säkringarna de ligger före mätaren,

ska du envisas med att behålla det gamla skåpet så ska ditt uttag kopplas in i plinten längst ner till höger. Sedan ska du få dit en jordfelsbrytare...

Men jag skulle satsa på ett nytt skåp. Det kan kompletteras med 3polig dvärgbrytate samt jordfelsbrytare för ditt trefas uttag.
 
Hur ser det ut där vattenpumpen är inkopplad? Du kan inte lägga ett trefasuttag kopplat till detta skåp utan att komplettera med fler säkringar. Och det ser trångt ut att få plats med.
 
E elmont skrev:
Jo du behöver behörighet för i stort sett alla eljobb, Du har bara två säkringar som är "dina" så du kan då inte få trefas. Läs vad jag har skrivit en gång till och fråga om det är nått du inte riktigt förstår.
Men hur kan jag då driva en vattenpump på trefas? Den är inkopplad på 90-talet innan jag bodde här. Har dom gjort nåt fel? Jag har bara flyttat på vatten-tillbehören och bytt motorskydd. Jag har inte kollat var kabeln till vattenpumpen kommer ifrån.
 
H HSP skrev:
Byt ut hela mätarskåpet det där är gammalt skrot. Det är enklare samt att du får plats med säkringar och jordfelsbrytare.
Du kan inte koppla in dig på 16A säkringarna de ligger före mätaren,

ska du envisas med att behålla det gamla skåpet så ska ditt uttag kopplas in i plinten längst ner till höger. Sedan ska du få dit en jordfelsbrytare...

Men jag skulle satsa på ett nytt skåp. Det kan kompletteras med 3polig dvärgbrytate samt jordfelsbrytare för ditt trefas uttag.
Envisas och envisas, jag har helt enkelt inte råd. Tur att ni inte sett proppskåpet inne i huset :rofl:
 
  • Gilla
preben89 och 1 till
  • Laddar…
P Parvel82 skrev:
Men hur kan jag då driva en vattenpump på trefas? Den är inkopplad på 90-talet innan jag bodde här. Har dom gjort nåt fel? Jag har bara flyttat på vatten-tillbehören och bytt motorskydd. Jag har inte kollat var kabeln till vattenpumpen kommer ifrån.
De två säkringarna i botten på skåpet går till varsin enfaslast. Dessutom utgår en trefasledning nere till höger. Förhoppningsvis går den till en annan central där vattenpumpen är ansluten. Börja med att leta reda på denna andra central. Om kabeln går direkt till vattenpumpen så är det sannolikt fel.
 
Du har en central till som din pump är kopplad till.
Som alla andra säger, byt skåp.
 
A Avemo skrev:
De två säkringarna i botten på skåpet går till varsin enfaslast. Dessutom utgår en trefasledning nere till höger. Förhoppningsvis går den till en annan central där vattenpumpen är ansluten. Börja med att leta reda på denna andra central. Om kabeln går direkt till vattenpumpen så är det sannolikt fel.
Ok tack. Tror kabeln till vattenpumpen går via proppskåpet i huset. Alltså på dom vanliga 10a säkringarna. Funkar det att koppla uttaget till vedkapen på samma kabel? Har inte tänkt att köra nåt annat samtidigt som kapen. Har mycket problem med att proppar går. Kan tex inte laga mat och tvätta samtidigt.
Vet att elen i huset är katastrof men har verkligen inte råd att fixa det. Halva huset är uppätet av trädgnagare så försöker bara "överleva" just nu:sweat:
 
P Parvel82 skrev:
Envisas och envisas, jag har helt enkelt inte råd. Tur att ni inte sett proppskåpet inne i huset :rofl:
Det är inte ett absolut måste att byta skåpet. Men du skall inte koppla in ett trefasuttag direkt på mätarsäkringarna. Dvärgbrytare är kompaktare än diazedsäkringar. Så det kanske skulle vara möjligt att ta bort de två säkringarna och ersätta med fem dvärgbrytare. I tre av dem kan du då ansluta ditt uttag. Men förstahandsvalet borde vara att ansluta i centralen inne i huset om du inte vill byta skåpet.
 
P Parvel82 skrev:
Ok tack. Tror kabeln till vattenpumpen går via proppskåpet i huset. Alltså på dom vanliga 10a säkringarna. Funkar det att koppla uttaget till vedkapen på samma kabel? Har inte tänkt att köra nåt annat samtidigt som kapen. Har mycket problem med att proppar går. Kan tex inte laga mat och tvätta samtidigt.
Vet att elen i huset är katastrof men har verkligen inte råd att fixa det. Halva huset är uppätet av trädgnagare så försöker bara "överleva" just nu:sweat:
kan du inte lägga upp någon bild på det så är det lättare att ge råd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.