Mikael_L Mikael_L skrev:
I framtiden kommer väl de flesta ha elbil, eller ingen bil alls. Hur tänker du att det kan komma att påverka?
Om 10 år tror jag att drygt hälften av bilarna i Sverige är elbilar.
Alla har inte bil idag. Dessa har säkert inte bil då heller. Sen har jag garderat mig... där jag lämnat framtiden oskriven. Just nu har det ingen större betydelse. Men 10år? Omöjligt att svara på. Det beror hur det ser med bilar på drift.
 
Bortsett ifrån bygga massa laddsolpat så måste de bygga ut elnätet. regeringen allmtså
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bortsett ifrån bygga massa laddsolpat så måste de bygga ut elnätet. regeringen allmtså
Det måste byggas ut ändå, det beror inte på elbilar.
Uppsala slog i elnätets kapacitetstak för snart 15 år sedan, sedan dess har man bara trollat med knäna.
För 15 år sedan fanns det inte många elbilar.
Det är alla nya bostäder och köpcentrum och kontor som gör att elnätet måste byggas ut, elbilarna står för mindre än 1% av all den nya effekten som krävs. Om 10-15 år då det kommer vara en majoritet av elbilar i bilparken kommer kanske dessa stå för typ 5% av effektbehovet.

Uppsala behöver en rejäl kapacitetsökning i regionnätsnivå, och det byggs nu. Detta har typ noll med elbilar att göra.
Sen kommer stadsnätet behöva förstärkas här och där (som det alltid har varit), ibland p.g.a nybyggnation, ibland pga att ett område förvandlas till mer effektkrävande verksamhet, och någon enstaka gång kommer det bero på elbilsladdning.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan presentera lite siffror.
Jag kör 10 mil om dagen med elbil. Under de kalla vintermånaderna så har laddningen av bilen utgjort ca 15% av elförbrukningen här.
Den energi som min närvaro i samhället förbrukar är den el som går åt hemma, på arbetsplatsen, på affärer och köpcentrum, allmän belysning etc, på vägar etc.
Så av den el varje Svensk förbrukar utgör elen i hemmet troligen ca 1/4 till 1/3 av den personens kWh-avtryck här i samhället.
Därför kan jag räkna ut att elbilen skapar ett extra eleffektbehov på ca 4-5% för min del. Och då kör jag lite mer än medel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Lite möjligen då fler intressenter skulle vara intresserade, förutsatt att man har garanterad plats som medlem.
Så laddmöjlighet är intressant om den garanteras till alla men inte annars. Märkligt synsätt.
 
K Klicka skrev:
Man får inte ladda i förenings garage om det inte finns ett nytt anläggningsbeslut på det.
Vad menar du.? För vem "får" man inte? Har du referenser till dessa "regler"?
 
Fairlane Fairlane skrev:
när jag ser detta så inser jag att du är en av dessa som inte ens anser att en elbil är en riktigt bil,
Antyder du möjligen att @GlennB resonerar så här? :thinking:

Humoristisk bild med siluetter av Lejonkungen-karaktärer och textdialog om elbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
en styrelse som tänker att elbilar inte är riktiga bilar
Styrelsen förvaltar föreningen i enlighet med lag, stadgar och beslut från föreningsstämman. Det är många som missförstår detta, även i den här tråden, men styrelsen har inte makten i en förening - det har medlemmarna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det måste byggas ut ändå, det beror inte på elbilar.
Uppsala slog i elnätets kapacitetstak för snart 15 år sedan, sedan dess har man bara trollat med knäna.
För 15 år sedan fanns det inte många elbilar.
Det är alla nya bostäder och köpcentrum och kontor som gör att elnätet måste byggas ut, elbilarna står för mindre än 1% av all den nya effekten som krävs. Om 10-15 år då det kommer vara en majoritet av elbilar i bilparken kommer kanske dessa stå för typ 5% av effektbehovet.

Uppsala behöver en rejäl kapacitetsökning i regionnätsnivå, och det byggs nu. Detta har typ noll med elbilar att göra.
Sen kommer stadsnätet behöva förstärkas här och där (som det alltid har varit), ibland p.g.a nybyggnation, ibland pga att ett område förvandlas till mer effektkrävande verksamhet, och någon enstaka gång kommer det bero på elbilsladdning.
Visst är det så! Uppsala är ett sorgligt exempel på hur illa det kan vara.
Men man måste ta rygg även för elbilen när man bygger som i Uppsala.
Men ett eftersatt elnät blir inte bättre av att elbilarna ökar. En ökning på 5% märks om man inte gör något. När större delen av fordonsflottan är eldriven.
 
Redigerat:
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är många som missförstår detta, även i den här tråden, men styrelsen har inte makten i en förening - det har medlemmarna.
Detta är en lika självklar sanning som att det är inte regeringen som har makten i Sverige utan medborgarna. Trots detta tror jag du kan hitta en och annan medborgare som känner sig överkörd av regeringen och andra "beslutsfattare".
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du.? För vem "får" man inte? Har du referenser till dessa "regler"?
Det låter spontant som att föreningen har gjort mer än den får.....
 
Fairlane
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Styrelsen förvaltar föreningen i enlighet med lag, stadgar och beslut från föreningsstämman. Det är många som missförstår detta, även i den här tråden, men styrelsen har inte makten i en förening - det har medlemmarna.
Det är jag väl medveten om. Jag har suttit i rätt många styrelser, har varit med på massor med årsmöten i olika föreningar etc och det är nästan alltid så att om styrelsen är motståndare så är det svårt att få något utfört då den stora massan inte orkar pallra sig iväg till ett årsmöte.

Styrelsen kan agera på beslut från stämman, men har också en möjlighet att lägga propositioner till stämman och en sådan skulle kunna vara att skaffa laddplatser, givetvis med någon form av kalkyl så att medlemmarna har något att ta ställning till.

Består styrelse av folk som inte anser att elbilar är riktiga bilar kör det aldrig ske.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Består styrelse av folk som inte anser att elbilar är riktiga bilar kör det aldrig ske.
Men är denna folkgrupp ens så stor att den kan kallas grupp? Ärligt talat tycker jag det mest verkar som ett begrepp elbilsförespråkarna åsätter de personer som av en eller annan anledning inte för tillfället anser att elbil passar dem.
 
Unikt namn
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Styrelsen förvaltar föreningen i enlighet med lag, stadgar och beslut från föreningsstämman. Det är många som missförstår detta, även i den här tråden, men styrelsen har inte makten i en förening - det har medlemmarna.
Medlemmarnas makt är väl ändå en illusion?

Styrelsen tar i princip alla beslut, förutom den gång på året styrelsen ska väljas om och det finns möjlighet att lägga motioner. Medlemmarna har ju inte ens möjlighet att granska styrelsens arbete.
Det styrelsen vill kommer ske, de har nästan alla verktyg att göra det så.

Bråkar stämman för mycket kan de alltid hota med avgång, vilket skrämmer den stackars lilla handlingsförlamade skaran medlemmar som faktiskt dyker upp, till lydnad.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Men är denna folkgrupp ens så stor att den kan kallas grupp? Ärligt talat tycker jag det mest verkar som ett begrepp elbilsförespråkarna åsätter de personer som av en eller annan anledning inte för tillfället anser att elbil passar dem.
Hur stor gruppen är har jag ingen aning om, men jag har läst åtminstone ett antal personer här på ByggaHus som har åsikten att enbil inte är en riktig bil. Sitter de i styrelsen så lär det inte underlätta iallafall om några medlemmar är intresserade av laddmöjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.