N Nerre skrev:
Och vad för alternativ är billigare än att campa? Att stanna hemma?
Cykelsemestra med fritältning.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Poängen är ju att det är extremt få elbilar kontra diesel/bensin som brinner. Det finns ett par st men de är inte så enormt många som faktiskt folk försöker säga.
Sett till antalet är det få ja, men det är väl inte särskilt relevant i diskussionen?

Ur min synvinkel är det andelen och inte antalet som är intressant. Och som sagt var huruvida det handlar om att de börjar brinna under körning respektive när de är parkerade (i ett garage).

Bilar som börjar brinna under körning påverkar liksom inte risken för att ett hus börjar brinna.

En bränslebil som är parkerad har knappast fler saker som kan orsaka brand än vad en elbil har. Ett litet 12 V-batteri på typ 1 kWh, jämfört med ett 400 V batteripaket på 40 kWh.

Jag tror inte heller att ett blybatteri kan börja brinna av sig själv, men litiumbatterier har en tendens att kunna börja brinna av sig själva på grund av mekaniska skador. (Jag är dock lite osäker på om det gäller den typen av batterier som sitter i elbilar, men en intern kortslutning i en modul borde generera rejält med värme.)
 
@
N Nerre skrev:
Ok, en liten fråga till alla elbilsägare här i tråden: Har ni bara installerat laddare som klarar att ladda med 1 kW?

Sen ska vi ju inte glömma det faktum att varmvatten i många fall kommer från fjärrvärme.
Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.

De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.

När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!

Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck... ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
sunnis
@ @ndreas skrev:
Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.

De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.

När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!

Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck... ;)
Ja, räckviddsångest och laddeffekt-paranoia är ganska vanligt innan man faktiskt ägt en elbil.

Många BRFer som totalt överdimensionerar sina anläggningar - det är väl inget fel i sig men det blir ju dyrt och långt till beslut.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Laddar du i ett vanligt eluttag laddar du 2.4 kW. Vi har en laddbbox och huvudsäkringringen är på 16A. Vi kan ladda 9 kW utan problem - men sällan har man någon brådska att ladda. Därför brukar jag (trots att boxen har lastbalansering) ställa ner och ladda 6-7 kW.

De flesta verkar tro att man "alltid" behöver ladda bilarna och att man alltid behöver göra det med max hastighet.

När man haft elbil ett tag inser man snabbt att man behöver ladda någon gång per vecka och att det sällan finns skäl att maxa laddningen. Den hinner ändå ladda färdigt under natten!

Finns en annan tråd som "ballat ur" där de diskuterar laddning i bostadsrätter. Även där verkar man tro att alla i föreningen ska ladda samtidigt och att kapaciteten behöver vara därefter.... Suck... ;)
Precis. Vi har bara en laddare, men två bilar. Men det är inget som helst problem. Den bilen som går mest laddar vi var 2:a/3: e dag, den andra 1 gång/vecka. Våra bilar är i princip alltid laddade till minst 50%.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ja, räckviddsångest och laddeffekt-paranoia är ganska vanligt innan man faktiskt ägt en elbil.

Många BRFer som totalt överdimensionerar sina anläggningar - det är väl inget fel i sig men det blir ju dyrt och långt till beslut.
Det dyra är inte kabeln. Om du ändå gräver ner så är det lika bra att ta i. Men du bör väl dra fram 3-fas och 2,5mm2 till varje. minst
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Sett till antalet är det få ja, men det är väl inte särskilt relevant i diskussionen?

Ur min synvinkel är det andelen och inte antalet som är intressant. Och som sagt var huruvida det handlar om att de börjar brinna under körning respektive när de är parkerade (i ett garage).

Bilar som börjar brinna under körning påverkar liksom inte risken för att ett hus börjar brinna.

En bränslebil som är parkerad har knappast fler saker som kan orsaka brand än vad en elbil har. Ett litet 12 V-batteri på typ 1 kWh, jämfört med ett 400 V batteripaket på 40 kWh.

Jag tror inte heller att ett blybatteri kan börja brinna av sig själv, men litiumbatterier har en tendens att kunna börja brinna av sig själva på grund av mekaniska skador. (Jag är dock lite osäker på om det gäller den typen av batterier som sitter i elbilar, men en intern kortslutning i en modul borde generera rejält med värme.)
Ja då hade de varit illa med traficen om den stått i garage, nu stod den ju dåligt till ändå då den stod ca 1 meter från husfasaden. Scorpion brann under färd.

Har själv aldrig erfarit att ett lithiumbatteri tagit fyr, känner ingen som varit med om det heller.
Dock har vi varit med om batterier som svullnar men inget mer än så.

Det är nog rätt obefogad rädsla du håller med.

Dock kan jag säga att min elbil kommer stå ute när den laddar =) Har tyvärr bara enbilsgarage så dieseln får stå där inne.
 
N Nerre skrev:
annars måste hon skriva på ett särskilt distansarbetesavtal.
Är det ett problem att göra det då?
 
D
N Nerre skrev:
Men då är vi åter där i det som jag tog upp tidigare. Funkar bilen till 95% av körandet, 99% eller 99,9%?

För mig är 25% av körsträckan sommarens campingsemester på 2-3 veckor och för att den inte ska bli tortyr krävs en kombi. Visst, det går säkert att åka och campa över en helt i en mindre bil, men vill man ha lite bekvämlighet så vill man ha lite mer saker med sig, t.ex. ombyteskläder, matlagningssaker, campingbord och stolar. Att ta in på hotell istället (som vissa förordar) blir troligen 10 gånger dyrare (eftersom man då måste "äta ute" varje dag också. Och med hotell är det svårt att vara spontan, vi föredrar att kunna anpassa oss efter väder, skogsbränder och liknande (ja, för några år sen fick vi skippa att åka den sträcka vi tänkt åka eftersom riksväg 70 var stängd på grund av bränderna).
Har bekanta som av något annorlunda skäl ändå alltid hyr bil för sådana tillfällen, blir väldigt låg milkostnad om man ska på semester och det kan vara lösningen som innebär att man kan ha en bil som är kostnadseffektiv i vardagen men ändå göra den där årliga längre resan.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jo, men att öka ett bostadshus förbrukning med 120 kW är ju tveksamt om det kan göras utan att lägga ny servis, särskilt om värmen i huset idag kommer från fjärrvärme och inte el. Det blir väl typ 170 A extra?
Nej nej nej. Inte öka... klarar den att spisen går på för middag så klarar den laddning under natten.
 
D djac skrev:
Har bekanta som av något annorlunda skäl ändå alltid hyr bil för sådana tillfällen, blir väldigt låg milkostnad om man ska på semester och det kan vara lösningen som innebär att man kan ha en bil som är kostnadseffektiv i vardagen men ändå göra den där årliga längre resan.
Undrar om man räknar med kostnaden för hyran?
Den bilen man redan kostar pengar.
Så jag är inte lika övertygad....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det ett problem att göra det då?
Problem och problem, det blir ett nytt anställningsavtal alltså, det är inget separat utöver det vanliga utan hon måste byta anställningsform.
 
D djac skrev:
Har bekanta som av något annorlunda skäl ändå alltid hyr bil för sådana tillfällen, blir väldigt låg milkostnad om man ska på semester och det kan vara lösningen som innebär att man kan ha en bil som är kostnadseffektiv i vardagen men ändå göra den där årliga längre resan.
Min bil är redan kostnadseffektiv i vardagen...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Men vad säger elektrikerna? Nu har fantasterna fått svara. sen kommer en till fråga, vill man ladda sin bil med 6a
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vad säger elektrikerna? Nu har fantasterna fått svara. sen kommer en till fråga, vill man ladda sin bil med 6a
Vad är syftet med frågan? Det skiljer nog både mellan personer och tillfällen. Laddar jag hemma är det oftast med 6A.

Vad säger elektrikerna om vad?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.