Hej!

Jag har ett system installerat sen några veckor tillbaka. En del strul längs vägen. Det blev andra paneler än tänkt och i slutet lades även en extra panel på för att lösa ut ett problem.

Antal paneler är 40 st 540w paneler. Fördelat på 1 tak med 2 strängar (12 paneler per sträng) och ett till tak med 16 paneler i en sträng.

Totalt är detta en effekt på 21600W.

Växelriktaren är en Huawei sun2000-15ktl-m2. Enligt inställningarna (och enligt statistiken) tar den emot max 16500W. Därefter får jag platåer. Detta i sig är inte utmaningen, det är helt i sin ordning.

Det jag undrar är om det blev för mycket paneler relaterat till växelriktarens kapacitet? Generellt fördelas överkapaciteten mellan panelerna och det blir extra värmeutveckling när växelriktaren inte kan ta hand om den energi som är över platån. Men jag hittar en massa olika gränser när det gäller ratio mellan Huaweis växelriktare och paneler. Man brukar säga 133%. Upp till 200% om man har batterier (vilket jag inte har).

Men varifrån räknar man? Jag antar från växelriktarens standardvärden det vill säga 15000W och inte det den tar emot innan platån kommer (16500W).

Räknar jag 21600w relaterat till 15000w blir det över 144% mer. Räknar jag från 16500W blir det 131%.

Finns några uppenbara problem med setupen? (platåerna är i sig inget problem)

Graf över energiproduktion med platåer, visar maxintag på 16500W för solpanelsystem.
 
Det är kanske ett värmeproblem i växelriktaren?
Den drar av effekten ganska tvärt och när den svalnat av en del ökar den effekten igen med en cykeltid på 20-40 minuter.
Prova att öka ventilation, kallare luft till kylning.
En kanalfäkt med rör som blåser på luftintaget till växelriktaren med kall luft.
Har man en gammal skrotad PC så kan man ta ett par fäktar för att öka ventilation på växelriktaren både in och ut.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är kanske ett värmeproblem i växelriktaren?
Den drar av effekten ganska tvärt och när den svalnat av en del ökar den effekten igen med en cykeltid på 20-40 minuter.
Prova att öka ventilation, kallare luft till kylning.
En kanalfäkt med rör som blåser på luftintaget till växelriktaren med kall luft.
Har man en gammal skrotad PC så kan man ta ett par fäktar för att öka ventilation på växelriktaren både in och ut.

Platåerna som syns ska vara där. Växelriktaren måste bryta av helt naturliga skäl. Frågan är främst kopplad till överkapaciteten hos panelerna och hur mycket överkapacitet man kan ha och vad som är skadligt och varför. Bilden jag bifogade visar alltså inte några fel alls. Dalarna mellan peakarna är att solen går i moln.
 
Hej, Ratio mellan växelriktaren AC effekt och installerad DC effekt skall inte överstiga optimala 1.2 vilket den gör i detta fall med god marginal så det blir en ineffektiv sol återvinning pga ständiga klippningen. Dina panelers max kan ej utnyttjas. Ratio bör ej heller understiga 1.0 vilket blir en dyrare investering av växlare som ej kan utnyttjas. Så ytterligare en dåligt genomtänkt installation.
 
En sådan burk tål 150% paneler och den kan ge 110% AC.

Vad är det för paneler som monterats och vad har de för Imax och Voc?
 
R Robert-san01 skrev:
En sådan burk tål 150% paneler och den kan ge 110% AC.

Vad är det för paneler som monterats och vad har de för Imax och Voc?
Bifogar en bild på de datauppgifter jag har. Det kommer från databladet jag fick i samband med beställning/offerering. Det är Phono Solar Twin Plus, 540W

Från början rörde det sig om 39 paneler (520W) (20 280W). Efter strul från leverantören och rejäl delay missade de mina paneler men fick tag på 540W paneler istället (där kom en 4% ökning). Samma pris.

Därefter hade de räknat fel på strängarna och istället för att flytta en panel från singelsträngstaket som jag aktivt frågade om lade de till en panel till två-strängstaket för att få jämnt antal (där kom 4% ökning igen). Samma pris.

Inga optimerare. Skuggning några timmar på morgonen vilket delvis kommer försvinna mer och mer

"Optimalt system" är ju ett uttryck i relation till betalt system. I det här fallet har jag betalt för ett 8% mindre system. Det är också därför platåerna visar på att det inte är helt optimerat (å andra sidan får jag mer energi än jag betalt för skuggiga dagar).

Anledningen till att det sitter en 15kW växelriktare är på grund av beräkningen som gjordes i begynnelsen. Steget upp till nästa modell blev i det läget inte optimalt (också det i relation till priset)

Det står en hel del olika information på nätet. Många Huawei växelriktare sägs ska klara 200% panelstyrka förutsatt att man kör batterier som kan avlasta kapaciteten. I vissa fall skrivs 150% effekt om man har optimerare. Men det står som lagt lite olika överallt. Jag trodde att det var växelriktaren som var tvungen att ta hand om överskottselen i form av värme men den förändrar spänning/ström på ett sätt som gör att panelerna istället får ta upp värmeutvecklingen. Relativt harmlöst generellt som jag förstått det (om det sker i normal utsträckning)

Min fundering rör främst ifall överbelastningen blir ett uppenbart problem då jag får platåer redan i mars. Platåerna i sig och att jag inte får max energi ser jag alltså inte som ett problem (då jag inte betalat för den 8%-iga ökningen). Därtill är 16500kW som ges nu rätt nära min 25A maxsäkring.

I nuläget väljer jag att inte nämna leverantören. Främst för att fakturadetaljerna inte är helt avklarade ännu.

Vid upphandlingen räknade jag själv inte med nära maxvärden på systemet i och med olika taklutningar och inte speciellt optimala förhållanden. (24 av panelerna fördelat på 2 strängar sitter på ett östertak med skuggning 8-10:30 på morgonen)



Datablad som visar tekniska specifikationer för Phono Solar Twin Plus 540W solpaneler, med fokus på modell PS540M6-24/TH.
 
  • Gilla
Nisse112
  • Laddar…
Kompletterar med en bild jag skickade till leverantören när jag frågade hur fel antalet paneler (2 strängar mot samma mppt behöver samma antal paneler om optimerare inte används) skulle hanteras. Valet var egentligen att flytta en panel från ena till det andra taket eller tvärtom.

Lösningen blev att lägga dit en extra på östertaket istället. Jag antog att deras lösning var som plåster på såren för en del annat strul och försening de ställt till med. Jag hade därför inget att anmärka på lösningen vid det tillfället.

Bilden nedan ska väderstrecksmässigt stämma rätt bra.

Solpaneler på tak i olika väderstreck; illustration av layout för att diskutera antal och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle misstänka att problemet är de två parallella strängarna. Max ström per MPPT är 22A och med dubbla strängar blir det drygt 26A.

Tekniska specifikationer för solväxelriktare markerade med rött kring max ström per MPPT.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Robert sanz har nog en poäng där. Din solcellsmontör har nog missat att sådana jättepaneler på 540 Wp inte kan vara parallellkopplade på en MPPTingång på en kina-växelriktare.. Men hur lösa det då?

Du visar endast summan för MPPT1+MPPT2. Har du effekt-tidkurva separat för MPPT1 och MPPT2? Är båda kurvorna toppklippta?
 
Tack! Ja möjligt att det är det som skulle kunna vara det som garantimässigt skulle kunna bli ett problem.

Här visas inrush current på 25,2A

https://support.huawei.com/enterprise/en/doc/EDOC1100150830/318bd49/sun2000-technical-specifications

Har även sett lite olika på andra ställen. Däremot står det 22A på typskylten

Som jag förstått det får absolut inte panelernas kortslutningsström överstiga växelriktarens kortslutningsström. Där ligger jag en hyfsad bit under. (13,62 x 2) vs 30A

När det gäller kortslutningsspänningen verkar det vara lugnt där också. Varje sträng som går mot samma mppt har ju samma spänning. Taket med bara en sträng ligger också en bra bit under max för sin mppt-port.

Platåerna är som sagt normala under förutsättningarna. Och jag kan inte se något som pekar på att annat än att växelriktarens maxeffekt är uppnådd, därför klipper den (helt logiskt). Det finns inget i datan jag har som talar för att klippningarna varken är onaturliga eller beror på för hög ström. Anledningen till platåerna är att samtliga paneler tillsammans har uppnått 76% av sin maxkapacitet (vilket motsvarar växelriktarens maxinställning 16500W). Den ska alltså klippa här! Det var dumt av mig att lägga till en bild av platåerna i huvudfrågan. Det gav feltolkning av frågan.

Jag bifogar bild av en platå (normalt) samt ström/spänning vid just det tillfället, för sträng 1 och 2 som går mot mppt 1 och sträng 4 som går mot mppt 2. Sträng 3 används ej men skulle ändå visa samma spänning som sträng 4 då den tillhör samma mppt-port.

Men återigen. Platåerna är inte problemet. Det här handlar främst om ifall setupen inte har täckning, tekniskt sett (det vill säga om det skulle kunna bli garantiproblem framåt)

Graf som visar total och aktiv effekt i kW över tid med platåer vid 16.777 kW och klipp på 16.5 kW.
Graf som visar solpanelers spänning och ström över tid med markerade platåer och ström/spänningsvärden.
 
Redigerat:
Vad som täcks av Huawei garanti gällande växlaren finns ju pdf på deras hemsida SUN2000_inverter_Warranty-solar.pdf
 
Jag ser inte heller något problem med klippninge, men dalarna efter var platå tyder på att den gör något som begränsar uteffekten efter den gått upp och varit hög en stund. Där skulle det kunna vara att den slår av den MPPT som börjar ge för mycket ström och det du ser i dalen är bara den sträng som inte har något parallellt.

Garantimässigt så gäller inga garantier om man inte håller sig inom tillverkarens angivna värden.

Har du kollat vad den är stämplad med med för max DC ström/MPPT?

Inrush current är på AC sidan. Det som är intressant i detta fall är max DC current och är din stämplad 22A är det den som gäller.

Edit: Total DC ström är 3x13,06A i ditt fall. Även det är långt över 30A (AC) om det skulle ha haft någon relevans.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag ser inte heller något problem med klippninge, men dalarna efter var platå tyder på att den gör något som begränsar uteffekten efter den gått upp och varit hög en stund. Där skulle det kunna vara att den slår av den MPPT som börjar ge för mycket ström och det du ser i dalen är bara den sträng som inte har något parallellt.

Garantimässigt så gäller inga garantier om man inte håller sig inom tillverkarens angivna värden.

Har du kollat vad den är stämplad med med för max DC ström/MPPT?

Inrush current är på AC sidan. Det som är intressant i detta fall är max DC current och är din stämplad 22A är det den som gäller.

Edit: Total DC ström är 3x13,06A i ditt fall. Även det är långt över 30A (AC) om det skulle ha haft någon relevans.
Jag ska lägga upp data från samma dag från ett system här i närheten. Kompletterar strax.

När det gäller 30A short circuit är det ju på DC sidan som gäller. Då kan det inte vara 3x13,05 att räkna på. 30A måste vara per port eftersom de 22A som gäller begränsningen är just per port. Det två portarna uppnår ju 44A tillsammans.

På AC-sidan är det max 25,2 A som växelriktaren är byggd för men det kan den inte komma upp i eftersom den är effektjusterad till just 16500W i inställningarna, vilket ger strax under 24A. Det är också anledningen till att platåerna måste vara där.

Effektbegränsningen på 16500W (och ev. ytterligare satta begränsningar i växelriktaren) skulle kunna förklara setupen.

Min egen tolkning är att short circuit current är det avgörande när det gäller säkerhet ovan. Sen hur 16500W begränsningen slår på input current är lite oklart. I diagrammet går det ju att se jag inte är där och sniffar när platån uppkommer, men det kan givetvis uppstå en situation där spänningen sjunker och strömmen ökar varpå samma sluteffekt nås (DC-sidan).

Vi får se vad leverantören återkommer med. Huaweis egna användarforum hänvisade mig till att lägga upp ett ärende direkt mot Huawei men jag avvaktar svar från lev. innan.

Edit: den är stämplad med "22A/22A" (input current per mppt) och "30A/30A" (short circuit per mppt), på dc-sidan
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Jag ska lägga upp data från samma dag från ett system här i närheten. Kompletterar strax.

När det gäller 30A short circuit är det ju på DC sidan som gäller. Då kan det inte vara 3x13,05 att räkna på. 30A måste vara per port eftersom de 22A som gäller begränsningen är just per port. Det två portarna uppnår ju 44A tillsammans.

På AC-sidan är det max 25,2 A som växelriktaren är byggd för men det kan den inte komma upp i eftersom den är effektjusterad till just 16500W i inställningarna, vilket ger strax under 24A. Det är också anledningen till att platåerna måste vara där.

Effektbegränsningen på 16500W (och ev. ytterligare satta begränsningar i växelriktaren) skulle kunna förklara setupen.

Min egen tolkning är att short circuit current är det avgörande när det gäller säkerhet ovan. Sen hur 16500W begränsningen slår på input current är lite oklart. I diagrammet går det ju att se jag inte är där och sniffar när platån uppkommer, men det kan givetvis uppstå en situation där spänningen sjunker och strömmen ökar varpå samma sluteffekt nås (DC-sidan).

Vi får se vad leverantören återkommer med. Huaweis egna användarforum hänvisade mig till att lägga upp ett ärende direkt mot Huawei men jag avvaktar svar från lev. innan.

Edit: den är stämplad med "22A/22A" (input current per mppt) och "30A/30A" (short circuit per mppt), på dc-sidan
Exempel från ett annat system några km härifrån. Går att jämföra med min första platå. Systemet som bilden är tagen från uppdaterar varje kvart. Där syns vart han kommer från och var han dök (som jag). hans max innan dropp låg på 11:00.

Graf som visar systemproduktion på 4.864 kW vid en energiproduktionsplatå den 26 mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan platå jag hade var kl 12:00 samma datum 26:e . Motsvarande bild från referenssystemet nedan:

Diagram över solenergisystems produktion med en tydlig platå på 12.53 kW den 26 mars kl 12:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så fortsätter det, dock med en viss variation i minuter då vi har olika upplösning på återrapporteringen. Vi drabbades alltså av det kända fenomenet "molnighet". :).

Kan också nämna att min första platå den 26:e varade i drygt 5 minuter.

Här kommer en bild från en platå jag fick idag. Vid den tidpunkten inte molnighet på samma sätt som den 26:e. Men återigen, platåerna är som sagt inte problemställningen/huvudfrågan.

Linjediagram som visar aktiva och totala effektmätningar, med en platå vid 11:45 markerad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.