member: 484448"][/QUOTE]
roundup, sälj tom 31/4
 
  • Arg
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
TS har inte ens varit inne på sidan sen hon skrev sitt första inlägg i måndags. ibland undrar jag om det inte borde vara en fördröjning på första inlägget. ibland ber ngn om hjälp, får hjälp, men sen inte ett ljud, som i detta fallet. hon får väl en chock när eller om hon loggar in igen. skulle väl även tippa på att villan stått där långt innan hyreshuset byggdes. den typen av små punkthus i villabebyggelse har blivit vanliga senaste 10 åren för att trycka in mer bostäder på kommunens tomter, men grannarna brukar inte bli så glada så det hjälper knappast heller. kan såklart vara åt andra hållet med, men vem bygger en villa bredvid ett hyreshus... jag ska läsa vidare i vanliga humorhörnan nu istället tror jag....
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Var du rolig nu, Glenn?
Jag var bara ärlig.
 
L Li.Persson skrev:
ecoplugg
..Och sen kan grannen hämnas med att repa din bil ? ..och du hämnas med att misshandla hans fru, och han hämnas i sin tur med att bränna ner ditt hus, och du spränger hans med familjen i ?

Hur långt vill du dra olagligheterna ?

Fullkomligt idiotiskt förslag.
 
  • Gilla
arkTecko och 6 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
TS har inte ens varit inne på sidan sen hon skrev sitt första inlägg i måndags.
Det vet vi nog inget om. Att TS inte varit inloggad betyder inte att TS inte läst svaren. Men det kan ju hända att svaren inte föll TS i smaken, vad vet jag...
 
F FruNilsson skrev:
En advokat i Malmö hade liknande besvär och det fixades innan det landade i domstol. Så ta ett snack med en jurist/advokat.
Har ett tiotal hus ivägen för min havsutsikt. Tror du advokaten kan få bort dessa?

Om ni nu betalar 100k och tar ner träden, vad säger emot att grannen inte planterar nya träd?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det vet vi nog inget om. Att TS inte varit inloggad betyder inte att TS inte läst svaren. Men det kan ju hända att svaren inte föll TS i smaken, vad vet jag...
Har läst alla svar! Fick många svar på min fråga, vissa vettiga o vissa inte. Men tack alla som svarat på min fråga.
Bjor Bjor skrev:
500 blir det nog. 1 miljon inte 100 tusen.

Jag skulle nog också bli irriterad om en granne kom och tyckte att jag skulle ta bort en massa träd bara för lite sol. Men lite små träd fick min granne ta ner så slapp jag göra det, men inte nå stora fina träd.
R Rebsve skrev:
Men TS gnäller inte utan har en fråga och har faktiskt försökt ha en dialog om att ta ner träd eller alternativt grena ur träden. Att grena ur lönnarna är väl inte helt orimligt?
Sen om grannen inte vill är det inte mycket att göra åt, men gnäller gör TS faktiskt inte.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Har läst alla svar! Fick många svar på min fråga, vissa vettiga o vissa inte. Men tack alla som svarat på min fråga.
Tack för återkopplingen och välkommen hit om det inte redan skrivits!
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Hittade följande svar till nån med samma fråga på en jurist rådgivningssida på internet
”I 3 kap. jordabalken regleras rättsförhållandet mellan grannar. Av 3 kap. 1 § jordabalken följer ett stadgande om att “var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen”. Bestämmelsen innebär att grannar ska visa respekt för varandra och inte vidta åtgärder som kan orsaka besvär för den andre. Tränger rot eller gren in på grannens fastighet och medför detta olägenhet för grannen har denne rätt att ta bort roten eller grenen (3 kap. 2 § jordabalken).

Din situation

Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.”
 
  • Gilla
Mona Andersson1 och 2 till
  • Laddar…
hehe, lycka till att driva det i rätten, alltså att skugga från träd är betydande olägenhet :D
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
19guran68
GlennB GlennB skrev:
Och om grannen blåser tillbaka dom, ska man starta en tråd på BH om hur jobbig granne man har då ?

Även om det är grannens träd är han INTE ansvarig för löven de fäller.



Och i den RIKTIGA verkligheten så fungerar inte lagen så, och man har INTE skyldighet att "hålla ner träd", det är först om träden riskerar att skada någon eller skymmer sikt i vägbanor och liknande som man är skyldig att göra nåt åt det.
Nja.. Nu är det så att kommunen kan och har gått in och tvångsförvaltat eftersatta fastigheter.
Tragiskt att det behöver gå så långt bara.
Kan/vill eller orkar man inte med sitt hus/tomt bör man flytta.
 
19guran68 19guran68 skrev:
Nja.. Nu är det så att kommunen kan och har gått in och tvångsförvaltat eftersatta fastigheter.
Tragiskt att det behöver gå så långt bara.
Kan/vill eller orkar man inte med sitt hus/tomt bör man flytta.
Har du exempel på fall där kommuner går in och tvångsförvaltar privata tomter för det är vildvuxet?

När det finns massvis kommuner som inte klarar av på riktigt eftersatta tomter med skrot och skit på hela tomten så känns de där tveksamt att kommuner bryr sig.

Vi hade ett rövhål i byn som anmälde sin granne för att trädgården var eftersatt. Han har en sjukdom så han orkar inte med både jobb och trädgården så det var mycket högt gräs.
Kommunen undrar vad fan de gjorde där överhuvudtaget för det är inte förbjudet att ha högt gräs och vildvuxen trädgård.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B bridgett skrev:
Hittade följande svar till nån med samma fråga på en jurist rådgivningssida på internet
”I 3 kap. jordabalken regleras rättsförhållandet mellan grannar. Av 3 kap. 1 § jordabalken följer ett stadgande om att “var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen”. Bestämmelsen innebär att grannar ska visa respekt för varandra och inte vidta åtgärder som kan orsaka besvär för den andre. Tränger rot eller gren in på grannens fastighet och medför detta olägenhet för grannen har denne rätt att ta bort roten eller grenen (3 kap. 2 § jordabalken).

Din situation

Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.”
Träden är höga, köpte solcellslampor i somras inte ens dom fick ljus nog att fungera. Tacksam för ditt svar
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
hehe, lycka till att driva det i rätten, alltså att skugga från träd är betydande olägenhet :D
Ja det har varit upp i rätten och gått igenom vad jag minns
 
A
B bridgett skrev:
Hittade följande svar till nån med samma fråga på en jurist rådgivningssida på internet
”I 3 kap. jordabalken regleras rättsförhållandet mellan grannar. Av 3 kap. 1 § jordabalken följer ett stadgande om att “var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen”. Bestämmelsen innebär att grannar ska visa respekt för varandra och inte vidta åtgärder som kan orsaka besvär för den andre. Tränger rot eller gren in på grannens fastighet och medför detta olägenhet för grannen har denne rätt att ta bort roten eller grenen (3 kap. 2 § jordabalken).

Din situation

Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.”
Stort TACK bridjett.
Du kastade liksom ut en motorväg/livboj för mig mitt i den Juridiska vildmarken/mörkret.
Med en elegant kombination av (JB) &(PBL).
Jag lär återkomma efter övningar med en byggnadsnämnd och ev. en tingsrätt.
Vi får se om jag får möjlighet att berätta om Mark&miljödomstolen till och
med högre mark& miljödomstolen.
Förhoppningsvis får inte ärendet prövningstillstånd för Regeringens rätten.
Stort Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.