J Jan_G skrev:
Själv köpte jag silikatfärg på Hornbach och den har fungerat helt perfekt. OBS, Färghink + Binder i dunk.
Följ anvisningarna. Jag rollade upp det 2016 i källarn på Attefallshuset.
Bauhaus har garanterat nåt liknande.
Annars kan du gå till vilken färgaffär som helst, men de tar betydligt mer betalt ;-)
Super, då köper jag helt enkelt dessa två?
https://www.hornbach.se/shop/Akryl-djupgrund-10L/520365/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Silikatfarg-for-fasad-vit-10L/5004918/artikel-detaljer.html

Ser att djupgrunden kräver att ny puts har torkat i minst 4 veckor, muraren trodde jag kunde gå på det efter en vecka. Vad säger ni?

(Jag är sjukt taggad att kunna flytta ut i gymmet igen och börja träna)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Åsa Lund
Om du ska måla inomhus så bör du kolla att färgen är godkänd för det, med tanke på emissioner och sånt.
 
A ajn82 skrev:
Elektrikern varit på plats i två dagar, dags för putsning av väggar nästa vecka!
[bild]

En fråga innan dess, är bitvis en liten glipa mellan det nya golvet och sulorna under väggarna. Har ett par gånger tryckt in vatten i samband med kraftigt regn (och ett felriktat stuprör som är åtgärdat). För att minska risken för det i framtiden skulle jag vilja täta springan så gott det går.

Tryckte in lite mjukfog jag hade hemma sen tidigare där det var som värst sist det hände, men tänkte jag skulle gå hela väggen runt golvet innan murarna putsas. Någon speciellt typ av fog/annat jag borde använda?
det känns helt fel som det spårades. Normalt ska elen läggas så det är förutsägbart. Spårningen borde ha gjorts vertikalt och horisontellt, inte snett som på bilden. När du sedan monterar något i väggen vet du aldrig var elen går.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
det känns helt fel som det spårades. Normalt ska elen läggas så det är förutsägbart. Spårningen borde ha gjorts vertikalt och horisontellt, inte snett som på bilden. När du sedan monterar något i väggen vet du aldrig var elen går.
Det är bara precis där vid centralen det ser ut så, resten av väggarna är väldigt förutsägbara. Även om det var jag som spårade så hade jag en ritning som jag kommit överens med elektrikern i förväg, så de verkade tycka det var en rimlig lösning.
 
  • Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
Har grävt ut nu närmast grunden där det var fuktigt innan, grävde ca en halvmeter ner, vilket är en bit under golvnivå invändigt, tänkte nu bara fylla på med makadam. Tanken är att det inte ska kunna bli vatten stående över invändig golvnivå, och därmed trycka in. Borde jag göra något mer? Spontant känns ambitionsnivån rimlig, då det endast trängt in vatten i skarven golv/vägg i samband med väldigt kraftiga regn, och det var nog även beroende på ett stuprör som inte ledde bort vattnet som det skulle.

Utgrävd grund vid husvägg ned till en halvmeter under golvnivån intill stuprör, redo för makadamfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd halvmeter djup grop längs husgrund för att förhindra stående vatten och fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du vara säker på att det inte blir stående vatten kan det vara en bra ide att slänga ner ett dräneringsrör i botten, men då måste de ledas bort till lämpligt ställe.
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
Instämmer på ovan kommentar
 
Jo, att leda bort vattnet någonstans hade såklart varit bättre, men samtidigt är inte min uppfattning att det samlas vatten där mer än undantagsvis. Gräva en dräneringsbrunn och pumpa bort vattnet till en stenkista någonstans blir minst 10x så mycket arbete, för tveksam nytta är min gissning. Är ju bara regnvatten som varit problem, inte allmänt högt grundvatten.
 
Var förbi lokala färghandeln idag, för hade tänkt köra ett första varv av färg på de ställen där eldosor och värmepump sitter, för att inte behöva maska så mycket senare, men blev kraftigt avråd från att måla i etapper.

Blev rekommenderar Caparol (de sålde även Beckers), först dera sylitol grund som ska målas ett lager, sen måla deras silikatfärg outspädd ovanpå det. Dvs, tvärt emot råden jag fått här i tråden :/
 
Jag ser du bor i skåne. Kika på Innosil från Alabaster. En lite mer slittålig färg, som man kan torka rent utan att färgen följer med som den annars gör på silikatfärg. Riktigt bra produkter från Alabaster och prisvärda.
 
Skulle vilja bygga upp 10mm under mitt 30mms gymgolv/lyftplatform (pressad gummi/plywood skivor, 1x1 m) för att komma i nivå med pusselmattan (40 mm).

Några förslag på vad jag kan lägga under? Är Cellplast S80 tillräckligt starkt? (med tanke på att gymgolvet bör fördela ut belastningen något, men vill inte det ska bli svajigt under)
 
Åsa Lund
Funkar det med plyfa?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funkar det med plyfa?
Hade hellre haft något oorganiskt, beställde en förpackning cellplast, för 400 kr kan det vara värt att chansa och ser hur det blir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.