Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
B bonoworld skrev:
Förstår att du har svårt med detta, tror man behöver ha lite förståelse för vad det innebär att arbeta tillsammans, förståelse för varandra, kunna se andra åsikter än ens egna och kunna ta dem till sig på ett nyanserat sätt, förståelse för de rättigheter som samhället har kämpat för i tusentals år, förståelse för historia.
Inga som helst problem med det.
Har du ont om sakargument eftersom du går över till personangrepp?

B bonoworld skrev:
Förstår du att det är folk som har tagit vaccinet fast de inte velat eller vart rädda, du blundar för det, du ser bara din egen rädsla, det är därför du i slutändan med din argumentering gör mer skada än vad du tror, mer skada än nytta är jag övertygad om, du argumenterar på ett fundamentalistiskt och extremt sätt och du jobbar hårt för att segregera dialogen.
Vilken rädsla känner jag?
Du har ju ingen aning om vad jag känner utan håller bara på och hittar på.

Oj så mycket fundamentalistiska och extrema inlägg jag har sett från vaccinmotståndare av olika schatteringar i den här tråden t.ex.

B bonoworld skrev:
Du verkar strunta i samhället, du verkar bara vilja höras och på ett sammhällsförödande sätt tvinga alla till vaccination.
Där visar du ju än en gång att du inte fattar vad jag tycker. Jag är motståndare till tvångsvaccination.

B bonoworld skrev:
Vaccineringen kostar mycket jämfört med sjuksköterskors löner, det ämnet hänger ihop med vaccinationsplanen och dess reklam och har ett klart samband.
Så fram med underlagen.
Vad har vaccinationen kostat för de som du anser inte skulle ha vaccinerat sig?
Vad hade vården kostat om alla de som du anser inte skulle ha vaccinerat sig hade låtit bli att göra det?
Vad kostar alla sjuksköterskelöner under ett år?

B bonoworld skrev:
du har sanningen och därför har du rätt, vem kan man likna det med i dessa tider?
Det är väl ungefär så som du låter så tack detsamma.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Vaccination mot covid-19 under graviditeten är inte kopplat till någon ökad risk för graviditetskomplikationer. Det visar en omfattande registerstudie av forskare vid Karolinska Institutet i Sverige och Folkhälsoinstitutet i Norge som publicerats i den ansedda tidskriften JAMA.
Tidigare studier har visat att gravida tillhör en riskgrupp för allvarlig, intensivvårdskrävande covid-19-sjukdom med ökad risk för död, jämfört med icke-gravida kvinnor i fertil ålder. Gravida som drabbas av svår covid-19 har även en ökad risk att föda för tidigt.
Vaccination under tredje trimestern av graviditeten och vaccination med Modernas vaccin var kopplat till något minskad risk för neonatalvård.
En potentiell fördel med vaccination under graviditeten är att den gravidas antikroppar, som bildas som svar på vaccinet, passerar moderkakan och ger det nyfödda barnet ett visst skydd mot covid-19.
https://news.cision.com/se/karolins...ikationer-efter-covid-19-vaccination,c3531635
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Inga som helst problem med det.
Nej, har inte ont om sakargument:
Genom hela vår argumentation så har du missat flera viktiga saker.
OBS: Vi är i tråden "Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?"
Jag förklarar här i denna tråd, varför jag inte vaccinerat mig, det handlar om en rädsla för ett hårdare samhälle där risken fanns för att inte få bestämma över sin egen kropp, samt att man offrar ungdomarnas välmående.
Du som per definition blir off topic bara det faktum att du skriver här (den är för ickevaccinerade), din text vrider på vartenda av våra texter oberoende av om det vi skriver är känslomässigt baserad eller publicerad i Nature.
I denna tråd har jag blivit tillsagd av dig att man inte får bli politisk här på Byggahus (vilket stämmer) men du gör den kommentaren samtidigt som du är i en tråd där du per definition inte hör hemma. (dubbelmoral?)
En fråga? var det du som anmälde mitt inlägg in "covid nyheter" som off topic, så att det blev raderat? (vill tillägga här att den förmodligen var off topic men i relation till vad du har tillåts göra här på Byggahus så var det jämförbart.)
Du säger att jag gör personpåhopp, men det handlar bara om att just det beteendet du uppvisar är det jag är rädd för skall växa i samhället, du har tidigare ifrågasatt min logik kring varför jag väljer att inte vaccinera mig, när jag försöker skriva i denna tråd om varför så verkar du totalt ointresserad av att höra detta, du vill bara ösa ut (ofta med felaktig) statistik samt ditt subjektiva vaccinations proklamerande (när man kommenterar det till dig då kommer du med diverse ursäkter, aldrig att du kan se att det kan finnas en viss brist i det agerande som din text visar)
Så återigen nej jag har inte slut på argument, eftersom det handlar om varför jag(vi) inte skall vaccinera oss så har jag mer argument än du hitintills kommit i närheten av (verkar inte heller som du vill framföra något sådant argument även om det hade funnits (den typen av nyanserad text har jag inte sett från dig tidigare).
Jag vill skydda kommande generationer för Trumpliknande beteende samt även Putinliknande beteende, och jag använder denna tråd för att försöka förklara varför vissa delar av det som skett under pandemin kan kopplas till dessa, i början såg jag inte vad du stod för och i början gav jag dig tillomed beröm för vissa delar av din argumentation, nu har jag sett mer och tyvärr så blir ditt beteende en bra liknelse till vad jag är rädd för och är alltså kopplat till varför jag inte har vaccinerat mig. Detta har alltså att göra med vad du skriver, vad du skriver sätter jag inte som lika till dig som person, det är det du visar upp här som jag kritiserar.

Det är inget personpåhopp det är en exemplifiering av vad som får mig att agera på ett visst sätt och du (din text) råkar vara ett bra exempel pga att du (din text) uppvisar dessa för mig hemska inslagen (kom ihåg: jag har inte slut på argument, detta är min beskrivning som direkt är kopplad till trådämnet, och din text (stil på resonemang/argumentering) är min exemplifiering om varför):
Det jag vill lyfta i dina texter så gör mig orolig (kopplat till vaccination) är: filtrera information och bara använda det som passar eget syfte, aldrig försöka nå en gemensam punkt, eskalera mot en konflikt, uppvisa tydlig dubbelmoral, säga åt andra att de måste ge referenser och samtidigt säga om sina egna saknade referenser "Jag tänker inte sitta och leta reda på länkar till allt som jag numera vet."(BirgitS), väldigt subjektivt användande av argument och referenser, ser en tydlig tendens att "köra över" och dominera.

Den text jag läser här från dig skulle jag likna vid en stark diktatur.
Den kan ju vara vinnande och effektiv i en argumentering, visst men det jag vill lyfta är att vi har en liten risk (kopplad till samhället och det sociala) iochmed denna Pandemi som är kopplad till segregering och gruppering, och din typ av textargumentering eldar på och riskerar ökade klyftor.

Den typen av text du laddar upp här blir jag rädd för, och rädsla gjorde att jag inte ville vaccinera mig, (inte rädsla för min egen kropp, den tror jag inte hade påverkats, utan rädsla för vilken typ av samhälle kommande generationer kan riskera att växa upp i, och din text exemplifierar den kopplingen.

Men många kan ändra sig, har tidigare pratat med dig om det, och jag ger inte upp hoppet, jag försöker igen:
Du skriver i en tråd som handlar om varför man inte vaccinerar sig, håll din text till ämnet, försök visa mer förståelse i din text för vad folk skriver. Det finns känslor som är bra att ta upp också, inte bara torr fakta (speciellt som din text ofta är vinklad), texten visar ofta att den vrider sig i en tydlig riktning, på ett tydligt subjektivt sätt), det hela handlar inte bara om att din text skall övertyga om att samhället skall ta en spruta till, speciellt i denna tråden.
Försök alltså att skriva lite mer nyanserat.

Du har nu ett par val i din eventuella text: Visa att du har förståelse, visa ingenting, visa upp din vanliga typ av textargumentering
Väljer du någon av de 2 sista så tror jag att jag ger upp.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B bonoworld skrev:
Du som per definition blir off topic bara det faktum att du skriver här (den är för ickevaccinerade), din text vrider på vartenda av våra texter oberoende av om det vi skriver är känslomässigt baserad eller publicerad i Nature.
I denna tråd har jag blivit tillsagd av dig att man inte får bli politisk här på Byggahus (vilket stämmer) men du gör den kommentaren samtidigt som du är i en tråd där du per definition inte hör hemma. (dubbelmoral?)
Olika regelverk.
För forumet bestämmer ägaren och för tråden bestämmer trådskaparen (så länge det inte bryter mot forumreglerna), i detta fall @blackarrow . Eftersom TS är vaccinerad och skriver inlägg så tolkar jag det som att TS anser att vaccinerade får skriva i tråden. TS diskuterar även med de som är emot vaccinering och framför orsaker till varför de borde vaccinera sig så även det är tydligen okej enligt TS.

Så jag hör hemma här enligt TS.

B bonoworld skrev:
En fråga? var det du som anmälde mitt inlägg in "covid nyheter" som off topic, så att det blev raderat? (vill tillägga här att den förmodligen var off topic men i relation till vad du har tillåts göra här på Byggahus så var det jämförbart.)
Kommer inte ihåg men jag kommer ihåg att jag skrev ett svar som också blev borttaget. Resten får du ta med @Marlen Eskilsson och inte med mig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Olika regelverk.
För forumet bestämmer ägaren och för tråden bestämmer trådskaparen (så länge det inte bryter mot forumreglerna), i detta fall @blackarrow . Eftersom TS är vaccinerad och skriver inlägg så tolkar jag det som att TS anser att vaccinerade får skriva i tråden. TS diskuterar även med de som är emot vaccinering och framför orsaker till varför de borde vaccinera sig så även det är tydligen okej enligt TS.

Så jag hör hemma här enligt TS.


Kommer inte ihåg men jag kommer ihåg att jag skrev ett svar som också blev borttaget. Resten får du ta med @Marlen Eskilsson och inte med mig.
Och hur resonerar du om du extrapolerar till tråden: "Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin"? Du har liknande texter där.

Tror inte Marlene lämnar ut uppgifter på vem som anmälde ett visst inlägg.
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
J
B bonoworld skrev:
Och hur resonerar du om du extrapolerar till tråden: "Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin"? Du har liknande texter där.

Tror inte Marlene lämnar ut uppgifter på vem som anmälde ett visst inlägg.
Får man fråga vilket språk du översätter ifrån? Låter som en amerikansk lobbyist. Inte konstigt du får imlägg raderade. Uppenbarligen skriver du endast i den här tråden och saknar intresse för byggfrågor. Dessutom heter tråden varför har inte ni. Inte därför har inte vi...
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
Får man fråga vilket språk du översätter ifrån? Låter som en amerikansk lobbyist. Inte konstigt du får imlägg raderade. Uppenbarligen skriver du endast i den här tråden och saknar intresse för byggfrågor. Dessutom heter tråden varför har inte ni. Inte därför har inte vi...
Bonoworld syftar på tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...-som-inte-vaeljer-att-ta-covid-vaccin.439935/
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B bonoworld skrev:
Och hur resonerar du om du extrapolerar till tråden: "Denna tråd är för oss som inte väljer att ta Covid vaccin"? Du har liknande texter där.

Tror inte Marlene lämnar ut uppgifter på vem som anmälde ett visst inlägg.
Se inlägg #5

Det tror inte jag heller utan jag syftade på att du tycker att många fler av mina inlägg borde tas bort av olika orsaker. Det är inte du som bestämmer vad jag får skriva utan Marlen så säger hon till mig att jag ska låta bli att skriva vissa saker kommer jag att respektera det.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Bonoworld syftar på tråden [länk]
Ja men hans inlägg är uppenbart inte skrivet på svenska ursprungligen. Inget fel i det men man undrar varför amerikaner har intresse för svenskt vaccinerande. Eller så har Bono tagit med sig åsikterna från over there. Land of the free, etc.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Får man fråga vilket språk du översätter ifrån? Låter som en amerikansk lobbyist. Inte konstigt du får imlägg raderade. Uppenbarligen skriver du endast i den här tråden och saknar intresse för byggfrågor. Dessutom heter tråden varför har inte ni. Inte därför har inte vi...
Hur ska man svara i den här tråden?
 
Jag tror tråd-frågan uppfattas som provocerande för många. Därmed dras många till denna tråd.
Jag tror de som står bakom Byggahus.se inte vill se sin site som en källa till Fake-News eller att den används för att sprida skrämselpropaganda mot vaccin utan vetenskaplig grund eller där fakta förvanskats.

Tråden var främst till för att får reda på argument och tankar hos de som inte vaccinerat sig. Inte omvända dessa personer. Det finns en corona strategi och diskussionstråd, men den drar inte till sig något större intresse.

Jag kan väl tycka Birgit är väl ihärdig att bemöta alla frågor och tokiga(?) inlägg. När jag sett att hon skriver att hon inte orkar leta reda på en källa så har det varit saker som redan diskuterats i någon av covid-trådarna här på forumet. Tyvärr är det lite svårt att hitta gamla inlägg (med källor), till och med sina egna.

Det är väl lätt för en skribent som känner sig påhoppad att tro att motparten har anmält skribenten, men det kan vara vem som helst av alla läsare som tröttnat och anmält en eller båda.

På Byggahus så samlas folk från vitt skilda yrkeskategorier, olika utbildningsnivå och ofta rätt duktigt folk vilket gör att det blir intressanta diskussioner och frågor i vitt skilda ämnen kan får svar. Det är lite charmen med Byggahus tycker jag. I värsta fall får vi väl avsluta omröstningen och stänga tråden, men jag vill ju gärna se att antalet som inte bestämt sig angående vaccination sjunker. Har sjunkit några procent sista halvåret tror jag.

Jag tror att skribenter på Byggahus forum får finna sig i att inte få sista ordet om de skriver negativt om covidvaccin, skriver om konspirationsteorier, eller ifrågasätter nyttan med vaccination generellt.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror tråd-frågan uppfattas som provocerande för många. Därmed dras många till denna tråd.
Jag tror de som står bakom Byggahus.se inte vill se sin site som en källa till Fake-News eller att den används för att sprida skrämselpropaganda mot vaccin utan vetenskaplig grund eller där fakta förvanskats.

Tråden var främst till för att får reda på argument och tankar hos de som inte vaccinerat sig. Inte omvända dessa personer. Det finns en corona strategi och diskussionstråd, men den drar inte till sig något större intresse.

Jag kan väl tycka Birgit är väl ihärdig att bemöta alla frågor och tokiga(?) inlägg. När jag sett att hon skriver att hon inte orkar leta reda på en källa så har det varit saker som redan diskuterats i någon av covid-trådarna här på forumet. Tyvärr är det lite svårt att hitta gamla inlägg (med källor), till och med sina egna.
För att söka i ett forum kan man använda google och dess syntaxer till skillnad från söka i facebook, som är omöjligt nästan. Man skriver in sin söksträng följt av site:byggahus.se
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Rimligen, sen finns det ju grader av isolering.
Uppenbarligen inte i tillräckligt stor utsträckning.
 
P
M mickef skrev:
Jag refererar bara till WHO's kommentar:
"Denna typ av variant var väntad. Vi förstod att det skulle bli en alltmer komplicerad variant eftersom alltfler människor är vaccinerade och viruset därför måste hitta nya sätt att multipliceras och smitta, säger Nabarro på plats i Genève."
Jag är inte virolog och har inte heller någon läkemedelsutbildning överhuvudtaget utan måste lita till mitt förstånd, som iofs ifrågasätts på sina håll i den här församlingen. I det här fallet "måste...(viruset)...hitta nya sätt att multipliceras och smitta" undrade jag om det bara var ovaccinerades förskyllan att Omikron uppstod och växte till. Jag tror att jag har fått svar på det och tänker inte fortsätta på det här spåret.
Nabarro uttrycker sig mycket konstigt, för att inte säga felaktigt.

Virus kan inte hitta något och måste inte nånting.

Virus är så nära en deterministisk "livsform" man kan komma (men virus är inte levande utan snarare ett mellanting mellan levande och olevande) där determinismen bara störs av mutationer.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.