1 466 988 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är därför som det blir så fel när man ser elbilen som ett problem på landsbygd, där har alla sin egen laddning om vi bara utgår från laddningsperspektivetK Karl Olssvan skrev:
Utan precis som noterats, problemen finns i tätorter med gemensamma pakeringsutrymmen, även gatuparkering och i områden med flerfamiljshus
Man blir lätt rädd om man inte håller sig till faktaMRLINDELL skrev:
"
FOSSILBRÄNSLEDRIVNA BILAR BRINNER OFTARE
ÄNNU SÅ LÄNGE är andelen bränder i elbilar låg jämfört med fossilbränsledrivna bilar, visar bland annat statistik från norska myndigheten Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB. Under tre år registrerades 60 bränder i elbilar och 2 651 bränder i bensin- och dieselbilar i landet. Där finns ungefär 250 000 elbilar och 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar. Siffrorna indikerar alltså att bensin- och dieselbilar brinner nästan fem gånger oftare än elbilar. Det kan delvis förklaras av att de flesta elbilar är nyare än andra bilar, men inte bara."
https://www.elinstallatoren.se/2021...0-andra-saker-som-hander-nar-elbilar-brinner/
ironiskt minst sagt..K Karl Olssvan skrev:
Snittkörning per dag per bil verkar ligga runt 3mil.
det är ungefär 6kwh
En normal dusch drar mellan 2-5kwh
En elbil som laddas när alla sover med 1kw tar 6h att blir färdig..
Med andra ord.. kan man duscha i bostaden så är det rimligt att ladda en elbil på "parkeringen" och ändå inte behöva öka inkommande ledning.
Jag har kollat på mopeder och de finns nya för runt 15000 kr om man letar lite.P Pin skrev:Det beror på vad vi menar med billigt. En bra cykel till pendling (racerhybrid) som har många växlar och lite smalare hjul men ändå skärmar, lyse och lås och rakt styre kostar typiskt 9000 till 15000 (då är det en väldigt fin cykel). Sedan kan den kosta 1000 kr om året i drift innan lämnar in den för all service. Kostar som drygt ett års kollektivtrafik att köpa.
En moped kostar ju mer att både köpa och köra och speciellt försäkringen är dyr beroende på din ålder och adress.
Elcykel kostar väl snäppet över racerhybriden om den ska vara något att ha.
Kanske är 10000 dyrt för en cykel, det finns för 5000 också och begagnade. När det gäller bilar betalar vi ju många gånger mer för att köpa den och sedan rinner tusenlappar iväg i försäkring, skatt, service, reparationer…
Allvetare
· Västra götaland
· 8 960 inlägg
Jag har tre cyklar som alla är fullt användbara, som jag kan tänka mig att skänka bort till rätt person .. En MTB, en damcykel och en "herr-räser från 80-talet"...K Karl Olssvan skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Ett snålspolande duschmunstycke och man tjänar igen motsvarande elbilsladdningen i en normalfamilj?A Alexn72 skrev:ironiskt minst sagt..
Snittkörning per dag per bil verkar ligga runt 3mil.
det är ungefär 6kwh
En normal dusch drar mellan 2-5kwh
En elbil som laddas när alla sover med 1kw tar 6h att blir färdig..
Med andra ord.. kan man duscha i bostaden så är det rimligt att ladda en elbil på "parkeringen" och ändå inte behöva öka inkommande ledning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, har vi riktig otur är det lika stor risk att en elbil börjar brinna som att en avgasbil gör det! Tidig statistik talar förstås för att elbilsbränder är mycket mindre vanliga, men då de flesta elbilar är relativt nya kan det förstås ändras.MRLINDELL skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Med tanke på att det är fler bensin bilar så är det naturligt att dessa brinner oftare.Nötegårdsgubben skrev:
Men det jag tror inte att brinnande bilar är ett minne blott. Det är inte ofta det börjar brinna i soppa tanken. Det är väl elen som är en vanlig anledning. Men jag tror inte att man behöver oroa sig mer för en elbil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, risk per fordon eller körsträcka menar jag naturligtvis.
Men det finns förstås felkällor och statistiska problem ändå. Dels eldas det gamla skitbilar ibland. Det förstör statistiken för avgasbilar. Dels är en batteribrand i en elbil ofta mer omfattande än en brand i en avgasbil, så att bara mäta frekvens är nog orättvist mot avgasbilarna.
Men det finns förstås felkällor och statistiska problem ändå. Dels eldas det gamla skitbilar ibland. Det förstör statistiken för avgasbilar. Dels är en batteribrand i en elbil ofta mer omfattande än en brand i en avgasbil, så att bara mäta frekvens är nog orättvist mot avgasbilarna.
några rader längre upp i trådenBananskalare skrev:Med tanke på att det är fler bensin bilar så är det naturligt att dessa brinner oftare.
Men det jag tror inte att brinnande bilar är ett minne blott. Det är inte ofta det börjar brinna i soppa tanken. Det är väl elen som är en vanlig anledning. Men jag tror inte att man behöver oroa sig mer för en elbil
"Under tre år registrerades 60 bränder i elbilar och 2 651 bränder i bensin- och dieselbilar i landet. Där finns ungefär 250 000 elbilar och 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar. Siffrorna indikerar alltså att bensin- och dieselbilar brinner nästan fem gånger oftare än elbilar."
I dessa siffror, är det alla bilar som brunnit oavsett orsak eller endast de som man kommit fram till beror på bilen i sig elfel etc och/eller i samband med en krock t.ex?A Alexn72 skrev:Man blir lätt rädd om man inte håller sig till fakta
"
FOSSILBRÄNSLEDRIVNA BILAR BRINNER OFTARE
ÄNNU SÅ LÄNGE är andelen bränder i elbilar låg jämfört med fossilbränsledrivna bilar, visar bland annat statistik från norska myndigheten Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, DSB. Under tre år registrerades 60 bränder i elbilar och 2 651 bränder i bensin- och dieselbilar i landet. Där finns ungefär 250 000 elbilar och 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar. Siffrorna indikerar alltså att bensin- och dieselbilar brinner nästan fem gånger oftare än elbilar. Det kan delvis förklaras av att de flesta elbilar är nyare än andra bilar, men inte bara."
[länk]
Eller ingår t.ex. alla bilar som eldas i utanförskapsområden med ojämna mellanrum också? Bilar som tar eld i samband med hus brinner? etc.
Om det är det senare är det svårt att dra någon slutsats tror jag, då andelen elbilar i stort troligen är betydligt lägre i utanförskapsområdena än i typ Bromma. Dvs mer sällan brinner av yttre omständigheter.
Edit: Ser nu att det var statistik från Norge, vet ej om de har samma problem med brinnande bilar i deras förorter.
Men det vore ändå intressant att veta precis vad de jämför. Dvs om det är "spontanantända" eller alla oavsett orsak.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Det är svårt med siffror som rör sig under 3år.A Alexn72 skrev:några rader längre upp i tråden
"Under tre år registrerades 60 bränder i elbilar och 2 651 bränder i bensin- och dieselbilar i landet. Där finns ungefär 250 000 elbilar och 2,5 miljoner bensin- och dieselbilar. Siffrorna indikerar alltså att bensin- och dieselbilar brinner nästan fem gånger oftare än elbilar."
framförallt då elbilar ökar drastiskt.
Men som skrivits längre ner. Vad döljer sig bakom siffrorna? Om det även räknas brinnande bilar så eldas många upp i utsatta förorter. så är antalet elbilar inte så stort....mindre än vanligt...
pudel
efter att hittat lite tydligare siffror så hade jag fel.
Jag tror inte vi kommer slippa bilbränder.
Redigerat:
En hel del tänkvärt har skrivits i tråden...
Någon som har koll på vart mest bidrag för bilar och och infrastruktur har betalats ut?
Min fördom är nog väl känd men det finns kanske någon med sanningen?
Lite intressant är det att många anser det oundvikligt pga av alla nya bilar är elbilar men samtidigt vill att dieselpriset bör höjas för att skynda på vad? urbaniseringen?
Tror jag ska se till att få lite potatis satt i vår trots att jag inte bör starta traktorn för att rädda miljön.
/ATW
Någon som har koll på vart mest bidrag för bilar och och infrastruktur har betalats ut?
Min fördom är nog väl känd men det finns kanske någon med sanningen?
Lite intressant är det att många anser det oundvikligt pga av alla nya bilar är elbilar men samtidigt vill att dieselpriset bör höjas för att skynda på vad? urbaniseringen?
Tror jag ska se till att få lite potatis satt i vår trots att jag inte bör starta traktorn för att rädda miljön.
/ATW
En killgissning är att bidragen gått till övfre medelklassen i och runt storstäderna. Det senaste från MP är att dom funderar på att införa ett s.k "brunte-bidrag" för alla som skaffar häst och plöjer sina potatisåkrar med. Det ryktas om rätt saftiga belopp, trevlig helg!A ArneTW skrev:En hel del tänkvärt har skrivits i tråden...
Någon som har koll på vart mest bidrag för bilar och och infrastruktur har betalats ut?
Min fördom är nog väl känd men det finns kanske någon med sanningen?
Lite intressant är det att många anser det oundvikligt pga av alla nya bilar är elbilar men samtidigt vill att dieselpriset bör höjas för att skynda på vad? urbaniseringen?
Tror jag ska se till att få lite potatis satt i vår trots att jag inte bör starta traktorn för att rädda miljön.
/ATW
Jag tror din gissning är rätt, av många skäl, och om man ska spetsa till det så har väl bidragen betalts ut till de som bidrar med mest skatt, i allmänhet.A ArneTW skrev:En hel del tänkvärt har skrivits i tråden...
Någon som har koll på vart mest bidrag för bilar och och infrastruktur har betalats ut?
Min fördom är nog väl känd men det finns kanske någon med sanningen?
Lite intressant är det att många anser det oundvikligt pga av alla nya bilar är elbilar men samtidigt vill att dieselpriset bör höjas för att skynda på vad? urbaniseringen?
Tror jag ska se till att få lite potatis satt i vår trots att jag inte bör starta traktorn för att rädda miljön.
/ATW
Jag tycker dock att det är synd att inte fler tar sig tiden och gör en noggrann kalkyl, är rätt övertygad om att många med mindre ekonomi hade kunnat dra mycket nytta av att byta.