Hej på er
vi har två olika varianter på hur vi skall göra om sovrummet.
Åsikter, tankar och annat matnyttigt mottages tacksamt.
I bild 1 är det en fyllhöjdsgarderob till vänster med skjutdörrar.
I bild 2 är det dito fast till höger och längs hela väggen.

I bild 1 bakom sängen är det en liten extravägg med förvaring, elutag, mellan den och riktiga väggen. om ni undrar.

//Sture
 
  • sovrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rent spontant känns alternativ 2 bäst, därför att det första alternativet skapar en trång ingång till rummet.
 
Tycker oxå bild 2
 
Och jag är mer inne på nummer 1 då det är roligare att mötas av en säng och den inredningen än 2.an men tycker 2an har en bättre garderobslösning... Så båda har sina fördelar, bara frågan om vad man vill mötas av...
 
Jag tycker oxå alt.2. Möter hellre en gardrobsvägg än går igenom den lilla "korridoren". Har man spegeldörrar så möter man en säng även i alt. 2 ;)
 
mmm det var lite skilda svar.
spontant så vill inte jag ha huvudet vid dörren.
och jag tycker det blir mer harmoniskt med huvudet mot höger vägg.
men jag ser klart fördelen med en hel garderobsvägg samt nakdel med "korridoren"
en annan aspekt är fönstret.
titta nedan så förstår ni
 
  • Sovrum-1.2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sovrum-2.2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker alt 1 då det inom feng shui läran sägs att man skall ha uppsikt över dörr/ingång.
Kan ni inte hitta på någon lösning som de har på ikea med smarta lösningar med garderober/förvaring vid huvudändan med sängen emellan om ni förstår vad jag menar.:D
 
Jag skulle def. välja nr1! Det är mycket trevligare att mötas av sängen när man kommer in i sovrummet. Sedan föredrar jag själv att ha uppsikt över dörren när jag ligger i sängen.
Det går ju även att ta igen den minskade garderobsförvaringen med en snygg byrå för tex underkläder, strumpor och tröjor, på väggen mittemot fönstret.
 
Efter att du påpekat fönsteraspekten måste jag än en gång säga alt. 2. Rummet känns mycket mer harmoniskt i alt. 2. I alt. 1 känns det som om hela gardrobsväggen "trillar" ner över sängen. Ok att feng shui förspråkar att man ska ha uppsikt över dörren, men det innebär inte att allt annat kan vara i oharmoni.
 
Feng shui.....naturligtvis. Tack!!!
det har jag ju läst att man ska ha uppsikt över dörr samt att man inte skall ligga ivägen för energin mellan fönster och dörr, eller cyklar jag nu??

förstår vad du menar med förvaringen...men det känns så instängt.
får åka förbi IKEA å se om de har ngt uppställt och se om jag kan ändra mig.

Annakanin, jag satt och lekte med bilderna i scetchup i går och fick lite den känslan du beskriver om garderoberna som anfaller.
"Spaceclosetsattacking"!!!!!!!
gu va svårt det är
 
När man ser hur missanpassat det blir med fönstret med sängen på höger sida tycker jag absolut att man ska mötas av garderober. Det går ju göra det riktigt snyggt. Dag säger att du ska ha vanliga dörrar, vilket program var det de gjorde snygga dörrar med motiv så man inte tänkte att det var skjutdörrar? Hmmm

EDIT; Alternativ 2 med sängen ut från fönstret?
 
eller flytta dörren 60cm åt vänster så att garderoberna får plats "bakom" dörren
 
Vad ser man genom fönstret?
Vi har ett liknande problem i vårt sovrum. Men om man ställer/lägger sig enligt de två alternativen så blir det ena uppenbart för oss. I det ena sängplaceringsalternativet ser man bara väggen på huset från sängen och med det andra ser man utsikt och himlen. Nackdelen med utsikten mot himlen är att då blir det på grund av dörrar ont om plats för klassiska sängbord, men det får vi lösa på något vis.
 
fredrik.an, det blir hemmagjorda skjutdörrar av ngn sorting. men sängen ut från fönstret går bort.
Fialotta.. dessvärre går det inte att flytta dörren, vi var inne på det med det kommer inte funka med övriga rummen.
Pinebar, vi har två träd som skymmer grannarna utan att störa ljusinsläppet, tack och lov!!. Vi..eller jag snarare funderar på att göra en liten vägg ca 1 dm ut från normala väggen bakom huvuddeln på sängen. Mellanrummet tänkte jag ha hyllor för tex bok, klocka, mm. den syns lite i första 1.an bilden...
 
Jag föredrar att se dörren därifrån jag ligger och tycker det är rent estetiskt tilltalande med att se sängen hellre än en radda garderober. Det får bli lite snävt kring fötterna hellre!
En lösning är väl att bygga in sängen bland garderoberna så att ni liksom omges av garderob om du fattar vad jag menar. Då blir inte ytan framför fötterna trängre men du har förvaring ändån.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.