Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå utur. Tufft jobba att både sköta bygget och hemmet samtidigt. Frugan får väl spränga annars…;)
Absolut, hon är både klokare och mindre klantig än mig så det hade nog varit bäst :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Spännande bygge! Ser ut att bli grymt bra! :)

Snygg rendering, men måste fråga, är det datorn som är för slö för att orka visa alla delar initialt eller vad beror det på?
Tänker på att det liksom "poppar" upp delar i svepningen? Brukar bli så när man kör större modeller i Navisworks eller cad-program också, att den klipper hur långt man ser liksom :)
Tack! Vi håller tummarna att det blir bra, gäller att inte snubbla på mållinjen nu :)

Nej renderingen är gjord så medvetet faktiskt, tanken var att visualisera de olika faserna kronologiskt. Det börjar utan utbyggnad, pergola osv men så "hoppar de fram" allt eftersom.

J.Bene J.Bene skrev:
Jag uppfattade det som att det var för att illustrera byggets olika faser.
Stämmer (y)

E enoch85 skrev:
Ajajaj! Tråkigt!

Lite skämtsamt så kan man ju säga att du har ett minne för livet, och kommer aldrig glömma hur det var att bygga huset. I slutändan blir nog det ett fint minne ändå!

Jag har ärr på mina händer från händelser som jag nog annars glömt om jag inte blivit ständigt påmind.
Instämmer helt. Skadan och ärren gör mig rätt lite utan ser det snarare som en nyttig läxa och ett minne jag gärna behåller, den främsta baksidan är att min fru fick det lite tyngre ett tag. Ingen bitterhet här över detta!
 
  • Gilla
Viktorssons och 1 till
  • Laddar…
Temperaturzoner
För oss har processen att rita vårt hus varit omfattande. Under 1,5 år ritade vi säkert 100 hus på egen kammare, tillsammans med arkitektvänner och byggare utan att något blivit riktigt riktigt bra. Allt det här ritandet har nog utvecklat oss mycket i hantverket men oavsett lyckades vi aldrig skapa den där magin som vi tyckte tomten förtjänade.

Men så i våras blev vår favoritarkitekt tillgänglig efter lång väntan. Efter vårt möte på tomten föll allt på plats på bara ett par veckor. Martina hittade precis det där vi saknat - en konceptuellt tilltalande helhet som höll ihop och som samtidigt möte våra praktiska behov. Här fick vi utdelning av allt skissande: vi var tränade i att bedöma olika lösningar och kunde enkelt testa hennes idéer.

Ett utmanande önskemål från oss var att skapa ett hus för hela livet – ett hus som passar en stor och livlig småbarnsfamilj såväl som en med utflyttade barn. Samtidigt ville vi inte bygga för stort utan hålla det intimt och hållbart.

Det resulterade i ett hus med tre temperaturzoner. Zon 1 är huvuddelen innehållande kök, vardagsrum, badrum, sovrum, kontor/WIC och tvättstuga. Zon 2 har två sovrum, ett badrum och ett allrum. När hushållet i framtiden krymper kan zon 2 till vardags hållas med lägre temperatur men öppnas upp när familj eller gäster kommer på besök. Uthusdelen med ateljé/studio/arbetsrum, förråd och gästrum utgör temperaturzon 3 som värms vid behov.
En ritning av ett hus uppdelat i tre markerade temperaturzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
Hur går man imellan husen är det utomhus?

Varför ha olika temperaturer?

Snyggt hus ser ut som ett modernt medelhavshus :love:
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Hur går man imellan husen är det utomhus?

Varför ha olika temperaturer?

Snyggt hus ser ut som ett modernt medelhavshus :love:
Precis, uthuset blir avskilt men det kommer gå ett längsgående skärmtak som väderskydd.
Tanken med olika temperaturzoner är att slippa brassa på med värme överallt, både ekonomiskt och hållbarhetstänk! Känns bra att kunna anpassa huset efter behoven över tid.

Tack ska du ha! Hoppas vi kan få till lite medelhavskänsla, hade sparat in bra på semesterkassan :D
 
Två betonggrunder i olika höjder på en byggarbetsplats med ärmatningsjärn och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset klättrar i två nivåer med ca 90 cm höjdskillnad mellan vilket innebär mer trix än vad man kan tro. I praktiken görs två separata grunder som binds samman med en stödmur. Den nedre grunden gjuts i en första etapp. Därefter byggs och gjuts stödmuren. När denna härdat motfylls den, marken bereds och därefter kan den övre grunden monteras, armeras, rörläggas och gjutas. För att krydda till det hela lite ska vi ha ett nedsänkt badkar, som en liten pool, så även betongbotten till detta inklusive dess golvärmerör görs i den här första fasen. Det har krävts rätt mycket samordning här för att få mark-, grundentreprenör och VVS att synkronisera smidigt.
Byggplats med pågående arbete på en grunds mur, grus och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I badrum & WC gör vi 3 cm nedsänkningar i plattan för att slippa höga trösklar. Spackel för fall + plattor bygger ca 4 cm.
Arbetsplats med förberedelser för gjutning av husgrund och nedsänkt badkar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom den pålade plattan är 15 cm tjock efterfrågade vi torrare betong än normalt för att korta ner uttorkningstiden, för att undvika framtida förseningar vis sättning av tätskikten. I den nedre plattan valde vi därför betong med VCT 0,4 och kvalitet C34/45 vilket grundentreprenören fortfarande bedömde hanterbart att arbeta med - VCT 0,4 upplevde de "som att mocka suddgummi". Det kostar en knapp hundralapp mer per kubik och då har vi som bonus en rejält ökad hållfasthet.
Grundarbete pågår med grävmaskin, betongbil och arbetare som gjuter den nedre plattan på byggarbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev riktigt bra tycker vi! Fin färg och jämn yta efter glättningen.
 
  • Gilla
johan.berg och 9 till
  • Laddar…
Grund 2 - En övning i att släcka bränder
Första gjutningen kunde inte gått bättre. Denna var dock den mindre delen utan större gemensamma ytor, så den andra omgången var klart viktigare med kök, vardagsrum, hall, korridor och vardagsrum. Eftersom vi ska ha synligt betonggolv är en välglättad yta viktig inför slipningen. Synd då att det var nu saker gick fel!
Flygbild av en byggarbetsplats med en nyligen gjuten betonggrund omgiven av byggmaterial och fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under grundarbetet blev det en del tid på plats. Jag mätte uppstick (på kvällarna, otrevligt annars), täckte över för snö och samordnade trilskande hantverkare. Bl.a. upptäckte jag att badkaret var på väg att hamna fel vilket förskjutit hela badrummet. Ett par järn fick kapas och najas om bara och så var brand 1 släckt.

En sak upptäcktes men tyvärr för sent på eftermiddagen innan gjutning. Då insåg jag att golvvärmeskåpet stod fel. Tydligen stod det rätt placerat på vår granskningshandling men inte på golvvärmeprojektörens utförandehandling. Trist! Placeringen omöjliggjorde skjutdörren in i vårt sovrum vilket inte kändes acceptabelt, den var beställd och kostade en slant pga de avvikande måtten 1,2 x 2,4 m. Efter snabba puckar kom rörläggaren ut - på hustillverkarens bekostnad - och konstaterade att det inte gick att flytta skåpet de 6 dm i sidled som behövdes. Mitt motförslag var då att det istället flyttades ett par cm framåt, så att det hamnade utanpå väggen. På så vis kunde dörren löpa i väggen och vi fick gömma skåpet bakom garderober som sågas ut i bakkant. Sagt och gjort, brand 2 relativt släckt.
Arbetare justerar golvvärmeskåpet på en armerad betonggrund under husbygge, med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva gjutningen gick bra och vi hade återigen tur med vädret. Nästan. En av killarna tog en slev betong från betongsbilens urspolning för att laga med vilket missfärgade plattan rejält på sämst tänkbara ställe. Förhoppningsvis går det bort i slipningen. Elden släckt men sotigt blev det...
Byggarbetsplats med nygjuten betonggrund, arbetare, kranbil och byggmaterial omgivna av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Precis efter gjutningen insåg jag ett sista misstag. Grundkillarna hade inte sågat bort cellplasten i överkant vid stödmuren enligt handling, så detta stack upp bitvis där det skulle vara golv. De insåg sitt misstag och kom för att ta bort cellplasten och göra en igjutning - förhoppningsvis skulle det inte synas allt för mycket. När de sågade cellplast råkade de kapa ett golvvärmerör som löpte mellan våningarna. Haha! Så jäkla underlig och oförutsägbar utvecklingskedja.
Nyggjuten betongplatta och stödmur med synlig cellplast och missfärgning från betongrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det sagt. Jag är själv delvis utbildad inom bygg och har lagt mycket energi på att försöka föregå och förutse olika misstag, men likväl sker det grejer ibland. Inget att sura över. Man kan inte annat än bli förundrad över komplexiteten ett husprojekt ändå innebär och ställa in sig på att behöva ta en del saker på uppstuds.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 8 till
  • Laddar…
Rendering av kök med ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensbänkskiva, placerat i ett burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
 
  • Gilla
Mekanikles och 6 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[bild]
Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
Fläktmotor monterad ute på yttertaket och gärna något material som dämpar ljud.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en Grohe Blue. Kran med kolsyrat vatten. Används mycket flitigt, vill inte vara utan den
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag har funderat på en lite oortodox lösning när det kommer till köksö (om man har dubbla skåp djup, 120 cm djup) och det är att ha diskmaskinen på baksidan, mot matplatsen. Dels genererar matplatsen minst lika mycket disk som matlagningen och om man lagar mat skjuter man bara över disken på bortre sidan av bänkskivan (kan vara skönt om det är stressigt i matlagningen). Disken tar man sen själv hand om eller så gör en hjälpreda det, då står man dessutom på varsin sida av köksön och står inte i vägen för varandra. En utfälld diskmaskin är dessutom inte i vägen för den/de som lagar maten (rekommendation är att inte ha diskmaskin mellan diskho och spis av just denna anledning, detta är bara steget längre).

Eller, om man har ett stort kök, varför inte en diskmaskin på varje sida? Då kan man alternera mellan diskmaskinerna och inte behöva ställa in och ur skåpen särskilt mycket.
 
  • Gilla
Reyhn och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag skulle välja djupare bänkskåp än standard, typ 70 cm, blir mycket rymligare och trevligare bänkyta.

Tycker också det ser trevligt ut med breda högskåp där man kan "gömma" dörrarna och använda skåpet för köksmaskiner som brödrost, blender och andra maskiner man inte vill ha framme på bänken.
Vet inte vad detta kallas, men såg det i Villa Fernström, hittade en bild när jag letade, dock inte från deras villa, Modernt köksskåp med dold förvaring och inbyggda köksmaskiner på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag skulle välja djupare bänkskåp än standard, typ 70 cm, blir mycket rymligare och trevligare bänkyta.

Tycker också det ser trevligt ut med breda högskåp där man kan "gömma" dörrarna och använda skåpet för köksmaskiner som brödrost, blender och andra maskiner man inte vill ha framme på bänken.
Vet inte vad detta kallas, men såg det i Villa Fernström, hittade en bild när jag letade, dock inte från deras villa, [bild]
Jag tror att de kallade lösningen för ”pocket door” men för mig är det den engelska benämningen på en infälld skjutdörr med karm.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
richardtenggren
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tror att de kallade lösningen för ”pocket door” men för mig är det den engelska benämningen på en infälld skjutdörr med karm.
Jag var inne på ”breakfast nook” men det är väl snarare en platsbyggd sittgrupp, på svenska verkar det kallas ”frukostskåp” av vissa tillverkare. :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[bild]
Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
Inget som säger att ett IKEA-kök är ”sämre” för miljön än ett massivt platsbyggt? Det bästa för miljön är ju att inte bygga någonting alls.

Tänker att det är komfort och estetik som är den egentliga anledningen men att miljön slängs in som samvete när det i själva verket tar mycket mer resurser att bygga så.

Om 15 år kanske någon annan bor i ert hus och det första de gör är kanske att riva ut köket och sätta in nytt, det är utom er kontroll. Även dyra köksluckor kan bli fin canvas för konstnärliga barn.

Viktigaste här tycker jag att ni får ett så trevligt kök som möjligt som ni gillar. Har ni resurser till ett dyrt kök kör på men det klingar illa i mina öron att det är ett miljötänk som ligger bakom snarare än estetik och lyx. :love:
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[bild]
Köket är placerat i ett burspråk där vi hoppas det kan bli ett fint ljusinsläpp. Vi kommer satsa på ett platsbyggt och massivt kök som kan överleva oss. Det mer ekonomiska men icke-cirkulära valet är såklart ett IKEA-kök som får stå ut med att barnen använder det som canvas, för att sedan bytas ut om 10 år. Men vi gillar verkligen tanken på att sätta in något gediget och reparerbart som vi kanske kan ha kvar för alltid.

I vår rendering har vi fått med det mesta på önskelistan: ljusa ekluckor, integrerade handtag och kalkstensskiva.

Men - vad ska vi inte missa när det gäller köket? Tar gladeligen alla tips.
Mycket vackert med burspråket och ljusinsläpp.
Vi gör om ett kök just nu och vill minska på underhållsarbetet så mycket som möjligt. Av den anledningen har vi handtag som går enkelt att torka av och en kompositbänkskiva.

Integrerade handtag innebär att du alltid är och tar på träet med ökat slitage/kladd som följd. Speciellt om det är (vit)oljade luckor, lackade bör ju klara sig bättre. Men detta har ni säkert redan vägt in.
Hur tålig är kalkstensskivan? Vi valde bort marmor för att vi inte vill behöva vakta på spill från kaffe, blåbär, lime etc. Keramikbänkskiva gick bort pga risken för flisor (kolla t ex demostenarna i butik, keramiken har ofta skador vad vi sett).

En lösning vi inte fått in pga platsbrist är att ha sopsortering i ett separat bänkskåp istället för under diskho. Med den lösningen får man sophanteringen nästan i höjd med bänkskivan och någon som står vid diskhon blockerar inte att någon ska slänga sopor.
 
  • Gilla
Kalasson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.