Varför inte gå på säkra kort med växelriktare från tyska SMA eller österrikiska Fronius? Det är sedan länge välkända fabrikat. Det är väl bara att ange för firman att du önskar de fabrikaten. Eller tyska Kostal.

Det finns fortfarande folk som inte har några moraliska betänkligheter och vill gynna och handlar av diktaturstater där invånarna förtrycks och saknar fulla mänskliga rättigheter. Något att tänka på i dessa dagar?
 
D
Hej, jag har en växellikriktare från SolarEdge som jag är nöjd med. Hade jag gjort om mitt val så hade jag idag valt en växellikriktare förberedd för att kunna kompletteras med batterier.

F
Oaktat vilket märke du väljer så sikta in dig på ett stort företag som väntas finnas kvar på marknaden många år. Det är långa garantitider och mindre nya firmor bör således undvikas.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Hej Arnodt och andra med Fronius kunskaper.
Jag har läst på om Fronius Symo 8.2-3-M växelriktaren och hittar nedanstående varning i installationsanvisningarna. Jag undrar om den är berättigad, och i så fall vilka ljud tryck som kan uppstå "i vissa driftlägen". Det är lätt att tro att den inte bör installeras i en bostad, vilket sannolikt inte är tanken. Är detta bara en dålig översättning?

Vilka är era erfarenheter av buller (oönskade ljud) från växelriktare?

Illustration av en växelriktare med varningstext om icke installation nära bostad p.g.a. ljudutveckling.
 
  • Varningssymbol och text som råder att inte montera växelriktare nära bostad p.g.a. ljudutveckling.
Scouten skrev:
Jag svarar bara på D. Jag valde Huawei, för det var så mycket billigare, det ångrar jag. Deras app är kass, liksom deras hemsida. Jag borde valt SMA som jag tänkt från början.
Huawei är det klart bästa alternativet och har inbyggt överspänningsskydd
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Varför inte gå på säkra kort med växelriktare från tyska SMA eller österrikiska Fronius? Det är sedan länge välkända fabrikat. Det är väl bara att ange för firman att du önskar de fabrikaten. Eller tyska Kostal.

Det finns fortfarande folk som inte har några moraliska betänkligheter och vill gynna och handlar av diktaturstater där invånarna förtrycks och saknar fulla mänskliga rättigheter. Något att tänka på i dessa dagar?
Huawei är bäst men även israeliska Solaredge. De två bästa på marknaden
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Hej Arnodt och andra med Fronius kunskaper.
Jag har läst på om Fronius Symo 8.2-3-M växelriktaren och hittar nedanstående varning i installationsanvisningarna. Jag undrar om den är berättigad, och i så fall vilka ljud tryck som kan uppstå "i vissa driftlägen". Det är lätt att tro att den inte bör installeras i en bostad, vilket sannolikt inte är tanken. Är detta bara en dålig översättning?

Vilka är era erfarenheter av buller (oönskade ljud) från växelriktare?

[bild]
Den brummar lite förnöjt vid hög effekt. Min sitter mot betongvägg i källaren och hörs inte uppåt.
 
K
G Gillar att bygga skrev:
Hej Arnodt och andra med Fronius kunskaper.
Jag har läst på om Fronius Symo 8.2-3-M växelriktaren och hittar nedanstående varning i installationsanvisningarna. Jag undrar om den är berättigad, och i så fall vilka ljud tryck som kan uppstå "i vissa driftlägen". Det är lätt att tro att den inte bör installeras i en bostad, vilket sannolikt inte är tanken. Är detta bara en dålig översättning?

Vilka är era erfarenheter av buller (oönskade ljud) från växelriktare?

[bild]
Det är inte värre än en luftvärmepump. Ingen fara att ha den i garaget, förrådet men kanske inte i närheten av altanen eller ett fönster som man vädrar. Det är ju en mindre fläkt så lite vassare är tonen.


Dina frågor i första posten ska installatörens projektör tänka på och räkna fram i sitt kalkylprogram.

Fronius har enligt mig en stor nackdel i att de tar en månadsavgift för att kunna se statistiken (längre tillbaka) av anläggningen. När man sett konkurrenterna känner man sig bakbunden.Väljer man solaredge blir man låst till optimerare, vilket kan vara en fördel eller nackdel då det är en extra komponent som kan gå sönder (även om de har 25års garanti).
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
J jasula01 skrev:
D
Hej, jag har en växellikriktare från SolarEdge som jag är nöjd med. Hade jag gjort om mitt val så hade jag idag valt en växellikriktare förberedd för att kunna kompletteras med batterier.

F
Oaktat vilket märke du väljer så sikta in dig på ett stort företag som väntas finnas kvar på marknaden många år. Det är långa garantitider och mindre nya firmor bör således undvikas.
Om planer finns på att komplettera anläggningen med batterier bör man väljs en hybrid-växelriktare.
 
knekttjocken,

Det stämmer att med Fronius-växelriktare om man vill detaljgranska effektkurvan för någon dag äldre än ca 5 dagar, behöver man tecka abo hos Fronius och betala en slant för det. Men det är gratis att se produktionsstatistik för dagar, månader och år bakåt i tiden. Det är endast detaljgranskning av dagsproduktionen de tar betalt för, för dagar äldre än ca 5 dagar. Detljgranskning av dagens, gårdagens och förrgårdagens är gratis.Vi har inget sådant premiär-abo som de kallar det. Jag tycker inte man har någon användning för det heller. Jag undrar om någon överhuvudtaget tecknar sådant.
 
A Arnodt skrev:
knekttjocken,

Det stämmer att med Fronius-växelriktare om man vill detaljgranska effektkurvan för någon dag äldre än ca 5 dagar, behöver man tecka abo hos Fronius och betala en slant för det. Men det är gratis att se produktionsstatistik för dagar, månader och år bakåt i tiden. Det är endast detaljgranskning av dagsproduktionen de tar betalt för, för dagar äldre än ca 5 dagar. Detljgranskning av dagens, gårdagens och förrgårdagens är gratis.Vi har inget sådant premiär-abo som de kallar det. Jag tycker inte man har någon användning för det heller. Jag undrar om någon överhuvudtaget tecknar sådant.
Håller med bara onödigt med mer statistik, har själv en Fronius och funkat kanon i ett år nu och man behöver inte se mer än vad som ingår gratis. Valde bort optimerade för mindre strul, bättre med bättre och fler paneler istället för pengarna om man inte har väldigt mycket skugga.
 
Av det jag har läst mig till (om Symo 8.2-3-M ) så kan man sätta in ett vanligt USB minne där växelriktaren då loggar data kontinuerligt. Jag vet inte vilken data och att den bara loggar med 30 minuters mellanrum, men om man laddar ner en CSV fil så kan man ju själv titta på nedladdad data i Excel.
Någon som har provat detta?
 
B Boende45 skrev:
Om planer finns på att komplettera anläggningen med batterier bör man väljs en hybrid-växelriktare.
Jag har tittat lite på detta också, men då kostnadsökningen för en hybrid vs. vanlig är stor (c:a + 10 000:- för 8-10 kW växelriktare) och därutöver mycket höga batterikostnader, så kommer jag att avstå detta.
Men, onekligen är det ju nice ur et teknikperspektiv och ur produktions hänseende, samt att ha möjligheten att köra off-grid vid ev. behov...
 
Logad Logad skrev:
Den brummar lite förnöjt vid hög effekt. Min sitter mot betongvägg i källaren och hörs inte uppåt.
Min Solaedge är totalt tyst. Den är överdimensionerad och det kanske gör att den är tyst. Enda gången fläkten går igång är närt den ska reglera ned sig till nattvila. Då går fläkten i 2 minuter. Jag skulle faktiskt kunna ha den i sovrummet.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
K
A Arnodt skrev:
knekttjocken,

Det stämmer att med Fronius-växelriktare om man vill detaljgranska effektkurvan för någon dag äldre än ca 5 dagar, behöver man tecka abo hos Fronius och betala en slant för det. Men det är gratis att se produktionsstatistik för dagar, månader och år bakåt i tiden. Det är endast detaljgranskning av dagsproduktionen de tar betalt för, för dagar äldre än ca 5 dagar. Detljgranskning av dagens, gårdagens och förrgårdagens är gratis.Vi har inget sådant premiär-abo som de kallar det. Jag tycker inte man har någon användning för det heller. Jag undrar om någon överhuvudtaget tecknar sådant.
Nej, men har man smartmeter och kanske även batterier är det definitivt intressant att ha. Men det känns som att man blir lite snuvad på det när andra fabrikat har möjligheten gratis. Tror inte heller att någon köper till det, kanske under en kort period.

Men sedan finns det en del andra starka sidor med Fronius
 
gillar att bygga,
Vi stack in ett USB-minne, jag tror på 8 Gb, i Froniusen när den installerade och det sitter kvar där sedan 2019. Vi har aldrig tagit ur det och tittat på datan. Jag har för mig man kan välja tidsintervall för datalagring till det USB-minnet. Jag har för mig att jag valde 15 min intervall.

Det där med att Fronius tar betalt för detaljgranskning av data äldre än ca 5 dagar är något Fronius började med för ca 2 år sedan, tidigare var det gratis. Man kan tänkta sig att det kostar Fronius en peng att lagra all driftsdata från alla sina miljoner växelriktare och ha serverparker för det, som ständigt måste byggas ut.

Det är inte endast kylluftfläktljud som låter från en växelriktare utan även summande och pipande ljud från elektroniken. Kylfläkten går bara vid behov. Äldre personer som av naturliga skäl mist sin hörförmåga på höga toner, hör kanske inte alls det elektroniska ljudet, men en ung person kan höra det och störas. Därför ha inte växelriktaren i sovrummet, utan bättre är i garaget eller i teknikrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.