Har ett radhus om 70kvm, hade verkligen velat göra om det till 3rok från nuvarande 2rok.
Utbyggnad är tyvärr inte möjlig utan jag kan max få bygglov för ett fönster på gaveln.

Har tänkt två olika lösningar om bygglov beviljas, bra/dåligt med dem? Andra tankar?
Om det inte beviljas, har ni något annat förslag ?

Det är ett friköpt hus så jag har ingen förening att behöva fråga om lov. Utgång till uteplats genom båda dörrarna. Inga interiöra bärande väggar.
 
  • Ritning av en 2-rums bostad med kök, sovrum, badrum och vardagsrum, inklusive måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en ny planlösning för ett radhus omvandlat till 3 rum och kök från 2 rum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en planlösning för omvandling av ett radhus till 3 rum och kök, med mått och rumsuppdelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade trott av den första ritningen att gaveln var väggen där kök och badrum är, men om du kan ta upp ett fönster åt det andra hållet är det ju mycket lättare. Alternativ 2 är ju självklart och om du dessutom kan ta lite mer yta från vardagsrummet så att det mindre sovrummet blir minst 210 cm brett vore det bra. Jag skulle också fundera på att flytta dörren mellan sovrummet och vardagsrummet lite för att optimera möjligheten att möblera sovrummet - men bara om du fortfarande kan använda väggen i vardagsrummet för det du behöver.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om möjligt så låt dörrarna till de nya rummen gå inåt för att minimera risken att dörren mot vardagsrummet slås upp på någon resp. inte inkräkta så mycket på möbleringen i köket. Föreslår att du ritar in möbler också så att du ser att det går att möblera på önskat sätt.
 
  • Gilla
myntha och 2 till
  • Laddar…
För möblerbarhetens skull skulle jag satt dörrarna såhär, eller ev längre till höger i lilla rummet beroende på vilka möbler som ska in i det rummet

Ritning över en ny planlösning för en bostad med betecknade rum och dörrplaceringar markerade i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta köket till vardagsrummet och gör sovrum av gamla köket. Väldigt vanlig lösning i lägenheter har jag förstått.
 
J Jan_G skrev:
Flytta köket till vardagsrummet och gör sovrum av gamla köket. Väldigt vanlig lösning i lägenheter har jag förstått.
Också en mycket dyr lösning. Om det går att göra ett nytt fönster - vilket ju sällan eller aldrig går att göra i en lägenhet - är det en klart enklare och billigare lösning.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Om man är en sån som gillar planlösning med öppet kök/vardagsrum kanske ni kan göra vardagsrummet till två sovrum och ta upp väggen mellan kök och sovrum för att få kombinerat kök/vardagsrum. Om det dessutom är möjligt att få till bygglov för ett till fönster eller en till altandörr från det rummet blir det också lite ljusare :)

Ritning med förslag på ombyggnad för att skapa öppet kök/vardagsrum och lägga till fönster/altandörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag får inte ihop det.

Är planritningen inte över ditt specifika radhus?
För så som fönstret är inritat så är det ju in i grannens hus...

Varför är det inte möjligt att bygga till? :)

Min spontana tanke var också att köket flyttas in i vardagsrummet, som nämndes lite längre upp här, och att det bef köket blir stora sovrummet och det bef sovrummet görs mindre.

Du bör även kunna flytta ut hela väggen där vardagsrummet är, dvs där skärmtaket är idag. Den ytan är ju redan ianspråkstagen och det handlar bara om en fasadändring.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Gavelradhus kanske?
Ja jo, men så som planritningen är utformad så är ju gaveln där köket är och inte på andra hållet (man ser även strecken som visar var gränsen mellan bostäderna går)

Därav får jag inte ihop det :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja jo, men så som planritningen är utformad så är ju gaveln där köket är och inte på andra hållet (man ser även strecken som visar var gränsen mellan bostäderna går)

Därav får jag inte ihop det :)
Så tyder jag också ritningen, men TS måste väl förutsättas veta åt vilket håll grannen är ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Så tyder jag också ritningen, men TS måste väl förutsättas veta åt vilket håll grannen är ;)
Hehe ja, man tycker ju det men det känns ändå som ett frågetecken som behöver utredas :crysmile:


En fråga till TS, vad är det som får dig att säga att det är "omöjligt" att få bygglov för utbyggnad och att ett fönster är typ det som eventuellt kan vara möjligt?

En annan sak, vad är det för sorts tak? För den genomgående väggen mellan v-rum o Hall, kök o sovrum är ritad tjockare än de andra. Vidare så är pelaren vid entrén i direkt linje med den väggen. Så är du verkligen säker på att inga väggar är bärande?
 
Redigerat:
F Fabaa skrev:
Om man är en sån som gillar planlösning med öppet kök/vardagsrum kanske ni kan göra vardagsrummet till två sovrum och ta upp väggen mellan kök och sovrum för att få kombinerat kök/vardagsrum. Om det dessutom är möjligt att få till bygglov för ett till fönster eller en till altandörr från det rummet blir det också lite ljusare :)

[bild]

Gillar absolut öppen planlösning, problemet är att nuvarande vardagsrum har fönster från golv till tak och vetter ut mot fastighetens entré så alla besökare ser rätt in. Hade någon tanke om öppen planlösning men enda lösning jag kom på var att skrota klädkammaren. :confused:
 
  • Ritning av en lägenhet med "Planlösning Alternativ 3" som visar två sovrum, vardagsrum, kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jarlsgård skrev:
Jag får inte ihop det.

Är planritningen inte över ditt specifika radhus?
För så som fönstret är inritat så är det ju in i grannens hus...

Varför är det inte möjligt att bygga till? :)

Min spontana tanke var också att köket flyttas in i vardagsrummet, som nämndes lite längre upp här, och att det bef köket blir stora sovrummet och det bef sovrummet görs mindre.

Du bör även kunna flytta ut hela väggen där vardagsrummet är, dvs där skärmtaket är idag. Den ytan är ju redan ianspråkstagen och det handlar bara om en fasadändring.
Jo, det är den planlösningen jag har, mitt hus är dock det enda utan ovanvåning och fritt åt höger så för att planlösningen interiört ska stämma så fick jag ta bild från hus med fritt åt vänster.

Blir inte det ett massivt jobb att flytta ut fasaden? skärmtaket är kanske bara 1-1,5 meter ut, det är ett radhusområde med exakt likadana gula tegelfasader från 90 talet och utformning så tror inte de hade beviljat något som sticker ut för mycket.
Detaljplan medger utbyggnad uppåt, huset står redan på tomtgränsen (där fönstret isf skulle vara) och jag klarar inte 4 m till tomtgräns på något håll..

Ritning över en planlösning som visar mått och utformning av ett hus utan ovanvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Hehe ja, man tycker ju det men det känns ändå som ett frågetecken som behöver utredas :crysmile:


En fråga till TS, vad är det som får dig att säga att det är "omöjligt" att få bygglov för utbyggnad och att ett fönster är typ det som eventuellt kan vara möjligt?

En annan sak, vad är det för sorts tak? För den genomgående väggen mellan v-rum o Hall, kök o sovrum är ritad tjockare än de andra. Vidare så är pelaren vid entrén i direkt linje med den väggen. Så är du verkligen säker på att inga väggar är bärande?
Enligt hantverkaren så skulle ingen vara det men när jag frågade nu var han osäker. Det är vanliga tunna gipsväggar med träreglar överallt. Ev kunde den tvärgående väggen vara det då taket går längs med huset. Det ligger gamla betongpannor från 90-talet på taket.

Kan inte bygga ut då jag inte klarar 4 m gränsen oavsett vart jag står på tomten. Det är mot granne, kommunens mark och samfälligheten med prickmark, varav kommun och samfällighet meddelat redan på hemsidan att de säger nej. Bifogade husets placering med tomtmått i något svar ovan. Tomten är bara 199kvm och huset 70 kvm så 35% av tomten är redan bebyggd.

Jag får bygga ovanvåning enligt detaljplan men det kan väl inte löna sig ekonomisk med dagens priser?
 
Du kan bygga ut vardagsrummet under det befintliga taket, då skärmtaket är såpass stort att det är beräkningsgrundande och inräknat i byggrätten om den är baserad på BYA.

Således innebär en tillbyggnad där inte att du tar mer yta i anspråk.

Edit:
Missade svaret ovan.
I vilken kommun är det om man får fråga?

Att bygga på en våning är nog svårt att försvara rent kostnadsmässigt skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.