BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är nog bäst att du läser dina egna försäkringsvillkor eftersom sådana varierar mellan olika bolag och olika typer av hemförsäkring. Om du inte tycker att det framgår där så kan du ringa ditt försäkringsbolag men då är det nog bra om du har tänkt igenom vilka sorters skador som kan uppstå pga. en kärnkraftsolycka.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Det är sannolikt "force majeure", inget försäkringsbolag klarar en sådan olycka.
 
  • Gilla
  • Ledsen
aweste00 och 14 till
  • Laddar…
Typ, hur värderar dom ett radioaktivt jordgubbsland?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Ppet och 15 till
  • Laddar…
BirgitS
Knappast något värde som överstiger självrisken. Min gissning.

I ens trädgård kan man ju byta ut jord och plantor till skillnad från i skogen.
 
  • Gilla
  • Wow
ckswede och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är nog bäst att du läser dina egna försäkringsvillkor eftersom sådana varierar mellan olika bolag och olika typer av hemförsäkring. Om du inte tycker att det framgår där så kan du ringa ditt försäkringsbolag men då är det nog bra om du har tänkt igenom vilka sorters skador som kan uppstå pga. en kärnkraftsolycka.
Har du nåt tips?
Vem rekommenderar du?
 
  • Gilla
Snider67
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Har du nåt tips?
Vem rekommenderar du?
Börja med att fråga ditt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kane skrev:
Börja med att fråga ditt försäkringsbolag.
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
 
  • Gilla
  • Haha
OFP och 13 till
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
https://sverigesradio.se/artikel/7378470
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
 
  • Gilla
OFP och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mamma Fin skrev:
Det känns bättre att fråga ett forum,
en säljare litar jag inte på.
Det är ju inte en säljare du ska ha tag på utan en handläggare.
Sånt varierar mellan försäkringsbolag och försäkringstyper så det går ju inte ens att svara på för oss. Det finns inte bara en enda hemförsäkring.
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
När krig pågår kan mycket hända. Att inte kunna äta vad man har odlat är ju ungefär vad som hände efter Tjernobyl i vissa delar av landet.
 
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Sannolikt inget skydd alls (gissning). Utan krav får ställas mot den som orsakat skadan. Är det Barsebäck så kommer de säkert göra vad som går och är rimligt. Är det nedfall från ett ukrainskt kärnkraftverk eller en oönskad present från Putin så är det nog svårare. Känns dock som att man har betydligt större problem än ekonomi i så fall…
 
  • Gilla
Carlk och 10 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
Så har jag också fattad det. Kärnkraftverkets försäkring skyddar inte dig
P paralun skrev:
Jo men du ställer en hypotetisk fråga som inte har något svar mer än "force majeure" för försäkringsbolag.
[länk]
Vad är sannolikheten för en kärnkraftsolycka efter de nya regelverket efter Fukushimaolyckan?
 
  • Gilla
sm6eat
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När krig pågår kan mycket hända. Att inte kunna äta vad man har odlat är ju ungefär vad som hände efter Tjernobyl i vissa delar av landet.
Njau, så enkelt är det inte och att jämföra med Tjernobyl går inte (gammal konstruktion gjord för kärnvapen).

Men Fukushimakatastrofen är mer relevant och det blev då en stor diskussion om ersättningar och vem som egentligen ska betala. Sen efter Fukushima så blev det då helt nya krav på vad som ska klaras av, olyckan i sig var då helt extrem.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Så har jag också fattad det. Kärnkraftverkets försäkring skyddar inte dig
Nej inte vad jag vet.

Däremot så tvingades då världens operatörer av kärnkraftverk att bygga nya oberoende system för att förhindra olyckor som Fukushima. Kostade ett antal miljarder bara i Sverige.

Mer om:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...kg-uppfyller-kraven-pa-oberoende-hardkylning/

Så din fråga är helt hypotetisk och inte särskilt relevant anno 2022.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.