…är ett dött vildsvin.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
.....och gott vildsvin.
Ett grillat vildsvin roterar på en spett över glödande kol utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
antett och 7 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Försökte mig på att få isär en snäcka till en Transit, men gav upp och köpte en på skroten. Troligtvis behövdes specialavdragare, men det här var före Internets tid. Hitta hur man gör på en GM är väl en barnlek idag.
Känner du till "Dojjan" Daniel Karlsson från Mönsterås ?? Han är i USA nu och tar hem bilar o delar på beställning.
Har kollat lite mer på styrväxeln och det ser ut att läcka från ingående axeln. Det är en Saginaw som på många andra GM bilar. Märkte upp före isärtagning så det blir samma anspänning som före. Fick också tips att hålla emot axeln så inte den följde med ut. Såg en video där de plockade isär och de va en del lösa kulor att ha koll på :cool:
Styrväxel från Saginaw demonterad på en GM-bil med synlig läckage och tätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätningen och dammskyddet var ju som bakelit så det blir gött att få bytt och även o-ringen runt "muttern".
Bild på demonterade delar från en Saginaw-styrväxel inklusive axel, kulbana, sprengring och tätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får ju inte glömma att tejpa splinsen sen
så man inte skrotar de nya tätningarna ;):p
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har kollat lite mer på styrväxeln och det ser ut att läcka från ingående axeln. Det är en Saginaw som på många andra GM bilar. Märkte upp före isärtagning så det blir samma anspänning som före. Fick också tips att hålla emot axeln så inte den följde med ut. Såg en video där de plockade isär och de va en del lösa kulor att ha koll på :cool:
[bild]
Tätningen och dammskyddet var ju som bakelit så det blir gött att få bytt och även o-ringen runt "muttern".
[bild]
Man får ju inte glömma att tejpa splinsen sen
så man inte skrotar de nya tätningarna ;):p
Kul att det inte var värre än så :)
Angående tejpa axeln.
Bekant kom med en Skoda där han bytt packbox till växelföraren in i låda 2 ggr, men den läckte olja iaf, och undrade var han gjort för fel.
Hatten i tunn plast som var med till packboxen viste han inte var och slängt.
För er som inte vet, hatten trär man på axeln för att skydda packboxen när man trär på den över axeln, som i detta fall hade en vass kant, och som skär sönder tätningskanten på packboxen.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento
Får prova att byta detta först :thinking:, har sett några gånger att tätningsläppen slitit ett litet spår i axeln så antingen har man fått flytta tätningen lite om det gått så den fått friskt material att gå mot eller använt s.k speedy sleeve för att få en ny yta för tätningen.
Men får hoppas det blir tätt nu :D
 
Någon som bytt termostat på en passat 2.0 tfsi -08 och har några tips?
Har lite klent med värme så det börjar väl bli dax att ordna det innan vintern :thinking::D
 
A
nino nino skrev:
Någon som bytt termostat på en passat 2.0 tfsi -08 och har några tips?
Har lite klent med värme så det börjar väl bli dax att ordna det innan vintern :thinking::D
någon av dessa är det kpl termostathus på.. :thinking:
 
A
är det inte dessa man tar bort generatorn på för att komma åt termostathuset:thinking:?
lite trångt och jävligt..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Maskintok skrev:
är det inte dessa man tar bort generatorn på för att komma åt termostathuset:thinking:?
lite trångt och jävligt..
Jo jag tror det är komplett och man ska bort med generatorn, går nog att ta det en annan väg med men det verkar enklast tror jag
 
A
nino nino skrev:
Jo jag tror det är komplett och man ska bort med generatorn, går nog att ta det en annan väg med men det verkar enklast tror jag
Ja det borde gå underifrån..
Men då har du hasplåten..
Och all skit plast den sitter i..
samt att bilen ska upp tillräckligt högt... Så blir man 9 gånger av 10 blöt av kylarvätska..
 
Tror man kunde plocka bort insuget, då är man rakt ovanför vid generatorn så är man lite på sidan men tror det är mer plats
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Tror man kunde plocka bort insuget, då är man rakt ovanför vid generatorn så är man lite på sidan men tror det är mer plats
såg en sån där motor på bilmetro en gång..
stackars killen hade rivit ner hela fronten och det var delar överallt...

killen var praktikant...
Och hans stöd person hade tyckt att han behövde lära sig att skruva..
:rolleyes::seenoevil:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Kul att det inte var värre än så :)
Angående tejpa axeln.
Bekant kom med en Skoda där han bytt packbox till växelföraren in i låda 2 ggr, men den läckte olja iaf, och undrade var han gjort för fel.
Hatten i tunn plast som var med till packboxen viste han inte var och slängt.
För er som inte vet, hatten trär man på axeln för att skydda packboxen när man trär på den över axeln, som i detta fall hade en vass kant, och som skär sönder tätningskanten på packboxen.
Ja nu var det nya tätningar i styrväxeln och provkört så får vi se , hur är det man säger:
man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken :D ;) får köra lite och se.
Tätningarna kostade 193 kr så de va ju överkomligt ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja nu var det nya tätningar i styrväxeln och provkört så får vi se , hur är det man säger:
man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken :D ;) får köra lite och se.
Tätningarna kostade 193 kr så de va ju överkomligt ;)
Billigt o enkelt, sånt gillar man. I motsats till termostat bytet på VW som diskuteras här innan.
Har skrivt det här tidigare i tråden, för 15 år sen tog jag beslutet att en VW aldrig mer skulle över tröskeln i mitt garage, och det är man glad för när man läser om denna termostat.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Ja nån Passat blir det inte här heller , gillar mer de äldre bilarna. Min brorson
har en 4wd Passat och fasen vilket strul det varit med den.
Men har en v8 med dålig komp i en cylinder här , får se om man kunde lyfta
ur den till hösten och ha lite vinterpyssel. Motorn är lättstartad och inga problem
med oljetryck eller kylning men går ju lite ojämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.