Hej,
Vi ska koppla in oss på områdets sommarvattenledning men skulle vilja ha lite tips om hur man gör. Det finns redan vad som ser ut som en skarv/koppling så vi tänkte använda oss av den.
Vad behöver vi? Hur gör vi? Utförlig beskrivning uppskattas.
Vi ska koppla in oss på områdets sommarvattenledning men skulle vilja ha lite tips om hur man gör. Det finns redan vad som ser ut som en skarv/koppling så vi tänkte använda oss av den.
Vad behöver vi? Hur gör vi? Utförlig beskrivning uppskattas.
Ni behöver en T-koppling som passar på slangen. Typ den här https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-410-t-ror-25/ På kopplingen kan du sätta en ny slang till dina förbrukare, är det bara en kran du vill ha eller ska du koppla in ett hus?
Ja det är väl bara att byta ut skarven mot en t-koppling för pemslang och sedan koppla på er egen pemslang därifrån. Sedan beror det ju på hur det ser ut hos er och hur anläggningen i övrigt ser ut. Det borde nog någon i grannskapet som har koll på anläggningen kunna hjälpa er med.S SvartaVillan skrev:
Om man vill skarva två pemslangar med olika tjocklek. Vad heter en sån del som man behöver?
Glöm inte stödhylsor. Jag har för mig att man numera ska ha det på PEM-slang.
Tack snälla. Slangen på bilden är 40 mm. Tänker att vidare på tomten räcker 32 mm så finns det någon ”förminskningskoppling”?J JSE skrev:
Idealt så skulle vi vilja ha 32 mm upp på tomten med avstängningsventil och sen en kran/vattenutkastare för vanlig trädgårdslang sen
Hur långa slangar pratar vi om? 25 brukar räcka gott och väl.S SvartaVillan skrev:
Med prylarna nedan och en rulle 25 slang blir det enkelt. Montera dit T-korset och sätt i förminskningen, sedan drar du slangen till väggfästet. Väggfästet kan du montera på en tryckad stolpe som du sätter var du vill, eller på väggen någonstans. Kranen passar sedan direkt i väggfästet. Det är väldigt viktigt att dra PRK kopplingar i bott, annars har de en tendens att släppa. Jag personligen kör utan stödhylsor med PEM/PRK, även om det kanske bör användas.
Vill du ha en ventil på din ledning så lägg på en art nr 3052 från Rinkaby rör. Då sätter du ventilen direkt i t-kopplingen och förminskningen därefter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 287 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 287 inlägg
Börja alltid med att köra T-rör istället för rak koppling och sätt kulventilen direkt i T-röret, men 40-kula kanske är att överdriva. 25 räcker gott och väl.
Tänk på att ett T-rör bygger mer än en rak koppling, finns det "slack" i slangen så det får plats med några cm extra som T-röret bygger?
När det är gjort kan du lugnt fortsätta med "din" installation när du vill och om du vill...
Jag skulle köra på denna listan om du ska handla på rinkaby:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-415-t-ror-40x40r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-40x25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-25r-avz-mass/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-25x25r-utv/
Täta gängade skarv med lin + locher.
https://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-tub-250-g/
https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-unigarn-linblanor-100-g/
Vad har du tänkt sen?
Ska du dra PEM vidare till en tappventil?
Ska du upp på vägg eller stolpe?
Nydragningav PEM ska alltid ha stödhylsa idag!
Tänk på att ett T-rör bygger mer än en rak koppling, finns det "slack" i slangen så det får plats med några cm extra som T-röret bygger?
När det är gjort kan du lugnt fortsätta med "din" installation när du vill och om du vill...
Jag skulle köra på denna listan om du ska handla på rinkaby:
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-415-t-ror-40x40r-inv/
https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-d-nippel-40x25/
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-25r-avz-mass/
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-403-25x25r-utv/
Täta gängade skarv med lin + locher.
https://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-tub-250-g/
https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-unigarn-linblanor-100-g/
Vad har du tänkt sen?
Ska du dra PEM vidare till en tappventil?
Ska du upp på vägg eller stolpe?
Nydragningav PEM ska alltid ha stödhylsa idag!
Redigerat:
Kika i monteringsanvisningen så ser du en bild på hur långt den ska dras. Den svarta tryckskruven ska hela vägen in mot mässingen.
@Krilleman kom med bra input också, bättre att gå ner på en 25 ventil.
En fråga till dig @Krilleman
Jag själv har haft en del bekymmer med att just dra kopplingarna i bott med blå hylsa/pn10 PEM, därav att jag skippar dem.Hela tryckskruven flexar och går nästan sönder långt innan den bottnar. Ska den bottna trots hylsan?
@Krilleman kom med bra input också, bättre att gå ner på en 25 ventil.
En fråga till dig @Krilleman
Jag själv har haft en del bekymmer med att just dra kopplingarna i bott med blå hylsa/pn10 PEM, därav att jag skippar dem.Hela tryckskruven flexar och går nästan sönder långt innan den bottnar. Ska den bottna trots hylsan?
Ah då förstår jag. Såg en youtubevideo hur man monterar och där var de väldigt noga mdd att just den svarta tryckskruven ska vara helt mot mässingen.J JSE skrev:Kika i monteringsanvisningen så ser du en bild på hur långt den ska dras. Den svarta tryckskruven ska hela vägen in mot mässingen.
@Krilleman kom med bra input också, bättre att gå ner på en 25 ventil.
En fråga till dig @Krilleman
Jag själv har haft en del bekymmer med att just dra kopplingarna i bott med blå hylsa/pn10 PEM, därav att jag skippar dem.Hela tryckskruven flexar och går nästan sönder långt innan den bottnar. Ska den bottna trots hylsan?
Kan jag sätta förminskningsdelen direkt på T-röret då istället för ventilen?