Hej
Hade en gammal tråd om en temporär flytt, men nu blir det komplett flytt.

Ska flytta uttaget för spisen till andra sidan diskbänken, alltså ca 2 m. Det är nu en utanpåliggande uttag. Hur skarvar jag detta? Jag vill försöka ta bort uttaget och lägga skarven inuti väggen. Kablarna kommer ju ut från väggen, så jag tänke att det antingen går att skarva inuti hålet med en täckplatta utanpå med en liten utgång för kabeln. Om detta går, vad kan man använda för att skarva med inuti hålet. Kan man använda dessa "hattar" i olika färger (vad heter dessa?) som man ser att de skarvat med i förgreningshål för vanlig 220 V?

De har någon gång moderniswerat uttaget, då detta är en lägenhet från 40-talet. Ledningarna är nydragna dock.

Alternativt förslag på någon lite kopplingsdosa och plint för trefas/periflex som jag kan montera där uttaget nu sitter. Sedan ska jag dra ner kabeln till sockeln och längs med denna bakom diskbänken till andra sidan och där montera ett utanpåliggande uttag igen. Egentligen vill jag verkligen inte ha en synlig ful dosa 20 cm upp på väggen.

Funderar också på om jag ska använda 1,5 eller 2,5. Tänkte 1,5 räcker, då den ligger luftigt utanpå väggen.

Förslag tages tacksamt emot.
 
Redigerat:
Om vi förutsätter att det finns en dosa där kabeln ”kommer ut ur väggen” så kan man skarva med wago i dosan. Det borde vara en spisdosa som sitter där. I så fall samma diameter som en kopplingsdosa, lite större än en vanlig apparatdosa. Alltså det större täcklocket. Dosan måste vara åtkomlig även med nya köket på plats.

Doslock på så låg höjd skall vara skruvade. Får inte kunna öppnas utan verktyg.

Du bör använda samma area på den nya kabeln som det befintliga.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Enklast tycker jag blir att skarva med Wago i dosan och sätta en näslock på. Om du inte redan har en infälld dosa så kan du kanske trycka in en ROT-dosa. Du får inte skarva "löst" i väggen. Annars får du använda en utanpåliggande dosa - de bygger inte mycket.

Jag tycker att du använder 2.5 mm² hela vägen i den fasta installationen, mest för att det brukar vara så och därmed inte genererar frågor från dem som ser detta i framtiden. Hade det varit utanpåliggande 1.5 mm² (och 16 A) hela vägen från centralen så hade det sett bättre ut, även om även det kommer att orsaka frågor från vissa.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att det finns en dosa där kabeln ”kommer ut ur väggen” så kan man skarva med wago i dosan. Det borde vara en spisdosa som sitter där. I så fall samma diameter som en kopplingsdosa, lite större än en vanlig apparatdosa. Alltså det större täcklocket. Dosan måste vara åtkomlig även med nya köket på plats.

Doslock på så låg höjd skall vara skruvade. Får inte kunna öppnas utan verktyg.

Du bör använda samma area på den nya kabeln som det befintliga.
Tack för svar. Kolla mmin redigerade inlägg. Ska kolla "wago".
Edit: Kan man alltså ta separata wagos elelr fem i rad om man får plats. Och man bara skarvar och lägger in allt i hålet om det får plats? Om man behöver en dosa utanpå, ska man använda wagos då också eller en dosa med plint?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
ROT-dosa
Ja, kanske kan gräva ur hålet lite. Tror att det är lite tight som det brukar vara i gamla hus.
 
M marp68 skrev:
Tack för svar. Kolla mmin redigerade inlägg. Ska kolla "wago".
Edit: Kan man alltså ta separata wagos elelr fem i rad om man får plats. Och man bara skarvar och lägger in allt i hålet om det får plats? Om man behöver en dosa utanpå, ska man använda wagos då också eller en dosa med plint?
Du måste ha en wago per kabel. Så i ditt fall blir det 5 st wagos för att kunna skarva dina 3-faser, nolla och jord.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får inte skarva "löst" i väggen.
Vad menar du med att skarva löst?
 
M marp68 skrev:
Vad menar du med att skarva löst?
Det måste finnas en isolerande dosa. Man får inte ha enkelisolerade trådar liggande ”löst”.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Du måste ha en wago per kabel.
Tänkte mest om de får ligga löst huller om buller, då det kanske är enklare att få in alla i hålet, än om de sitter ihop på rad.
 
En wago med 5 kopplingsklämmor kopplat ihop trådarna. Man kan alltså grena av ex. en fas. Sätter flera faser i en sådan blir det en perfekt kortslutning.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det måste finnas en isolerande dosa. Man får inte ha enkelisolerade trådar liggande ”löst”.
Tack.
Och med isolerande dosa menar du någon slags plastdosa, alltså inte bara ett hål med puts runt? Och så länge jag använder någon plastdosa och wagos, så går det bra?

Dessa konfomrade plasttrattar med metall inuti som man skarvar kablar genom att vrida dem runt, alltså de man ser i vanliga förgreningshål med 220 V, får man använda dessa på 3-fas. Vet inte vad de heter.
 
Och om man måste ha en kopplingsdosa utanpå. Bör det vara med inbyggd plint eller går det bra att skarva med wagos inuti dosan?
 
Det spelar ingen roll. Jag tycker de utan plint är lättare att använda.
 
  • Gilla
marp68 och 2 till
  • Laddar…
Det skall alltså vara en dosa avsedd för el, inte vilken plastburk som helst. Det finns plast och plast.
Toppklämmor av typ Torix (egentligen ett fabrikat) är ok, men inte lika ”idiotsäkra” som wago.
Ex. är inte alla fabrikat av toppklämmor godkända att ha blandade typer av tråd i. Troligen har du FK trådar i väggen (trådar av några kopparkardeler. FK = ”fåkardelig”). Installationskabel som du tänker gå vidare med har EK trådar (enkelkardeliga). Har du då fel toppklämma till en sådan kombination blir det dålig kontakt och brand.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Antingen tar du upp ett hål som en ROT-dosa passar i. Det rör eller kabel som kommer ur väggen idag petas in i denna dosa från baksidan. Det behöver inte vara jättetätt. Näslocket ska skruvas fast. Om det saknar skruvhål så borrar du upp skruvhål.

Om det är meckigt att ta upp detta ROT-hål kan du välja en utanpåliggande dosa.
Röd ROT-dosa för elinstallation med utstickande gul kabelskyddsrör. Vit utanpåliggande kopplingsdosa i plast.

Enklast är dosor utan egen plint. Använd Wago 221 då de är "säkra" även för ovana, inte tomtehattar ("konformade plasttrattar med metall inuti" då dessa kräver yrkesskicklighet). En tvåvägs Wago per ledare, 5 st.

Wago 221 kopplingsklämma med orange vipparm och genomskinlig kropp. Röd ROT-apparatdosa med ett överkryssat förbudstecken, anger ej rekommenderad användning.

Skala fram 11 mm koppar, utan att skada kopparledaren, och se till att den bottnar i Wagon innan du fäller ned vippan. Denna koppling läggs in "löst" i dosan, men det är ju bra om man gör det med lite omsorg, viker in dem en och en, inte mular in hela klabbet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.