Fakta kan ju vara intressant ibland, titta på Naturskyddsforeningens hemsida under punkt 3:

"3."Kärnkraft är billigare än förnybart"
Nej. Det här är en gammal myt som överlevt trots att det var länge sedan den var sann. Priserna för förnybar elproduktion har gått ner kraftigt den senaste tiden medan kärnkraft istället har stigit i pris. Ny kärnkraft beräknas kosta 50-110 öre/kWh globalt, men de senaste exemplen på ny kärnkraft i EU kostar så mycket som 1 kr/kWh. Detta kan jämföras med landbaserad vindkraft som kan byggas i Sverige för 34 öre/kWh. 

Just nu finns inga politiska hinder mot att vare sig livstidsförlänga gamla kärnkraftverk i Sverige eller att bygga nya. Den pågående nedläggningen sker på marknadsmässiga grunder – kärnkraft är helt enkelt inte konkurrenskraftig på den svenska marknaden."

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fem-myter-om-karnkraften/

Sen läser man energimyndighetens rapport:
"Under vissa scenarier kan till exempel både havsbaserad vind och ny kärnkraft komma att på lång sikt bli lönsamma relativt dagens situation."

https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=185971

Roligare blir det också med Naturskyddsforeningens påstående att det inte finns politiska hinder när man hade en effektskatt som bara gällde kärnkraft fram till 2018.
 
M mtmmtm skrev:
Jag är inte raketforskare. Dock så har jag tecknat fast elpris (5-års fast pris) 25% högre än det jag tecknade för 3 år sedan (75 öre nu, 60 öre för 3 år sedan). Det är 8% högre pris per år.
Men kolla vad elpriserna är istället, ingen bryr sig om vad du har tecknat. Vattenfall fast pris 3år är över 2:-/kwh. Kan du fatta det??
Kan du jämföra det med priset för 1 år sedan och återkomma med prisökningen, tror det skulle vara bra för dig att komma in i verkligheten.

Eon och många fler, och troligen resten, kommer inte ens kunna erbjuda fast pris.

Jag har bifogat elpriset utveckling 2 ggr, kan du vänligen hålla dig till fakta?
 
H huggan skrev:
Fakta kan ju vara intressant ibland, titta på Naturskyddsforeningens hemsida under punkt 3:

"3."Kärnkraft är billigare än förnybart"
Nej. Det här är en gammal myt som överlevt trots att det var länge sedan den var sann. Priserna för förnybar elproduktion har gått ner kraftigt den senaste tiden medan kärnkraft istället har stigit i pris. Ny kärnkraft beräknas kosta 50-110 öre/kWh globalt, men de senaste exemplen på ny kärnkraft i EU kostar så mycket som 1 kr/kWh. Detta kan jämföras med landbaserad vindkraft som kan byggas i Sverige för 34 öre/kWh. 

Just nu finns inga politiska hinder mot att vare sig livstidsförlänga gamla kärnkraftverk i Sverige eller att bygga nya. Den pågående nedläggningen sker på marknadsmässiga grunder – kärnkraft är helt enkelt inte konkurrenskraftig på den svenska marknaden."

[länk]

Sen läser man energimyndighetens rapport:
"Under vissa scenarier kan till exempel både havsbaserad vind och ny kärnkraft komma att på lång sikt bli lönsamma relativt dagens situation."

[länk]

Roligare blir det också med Naturskyddsforeningens påstående att det inte finns politiska hinder när man hade en effektskatt som bara gällde kärnkraft fram till 2018.

Kul att dom skriver "inga hinder att bygga ny kärnkraft" när sanning är raka motsatsen plus att vi inte haft npgon forskning i Sverige på området.

Naturskyddsföreningens agenda i energifrågan är exakt samma som MP: hata kärnkraft, oavsett vad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
S
M mtmmtm skrev:
Uppenbart är det jobbigt när man publicerar fakta. Producerar man ingenting så har man inte lyckats. Vind och solkraft lyckas dock att producera så mycket att andra energislag lägger ner (de inser att de inte är konkurrenskraftiga). Det vore riktigt spännande om du ger mig fakta som jag ska svara på (och som jag inte gör)...
Vi har något i Sverige som heter kvotplikt. Utan den hade vi knappt haft någon vindkraft alls i Sverige. Men jag antar att du aldrig hört talas om kvotpliken heller.

Jag skrev ett ganska långt och (tycker jag själv), seriöst inlägg som du inte behagat svara på. Kanske för att det är för svårt att få sina ideologiska drömmar grumlade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/profetia-elfoersoerjning-ar-2040.445030/page-10#post-4673947
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
S
Intressant pod du länkade till @blackarrow. Tack för den.
Det verkar ju som att han hade lagt ca 1 miljon på sin lösning för att gå off-grid. Även med den senaste tidens horribla elpriser så skulle det innebära att det inte skulle betala sig under min livslängd. Får jag gissa så är bara underhållskostnaderna i paritet med vad en vanlig Svensson betalar i elräkning.
 
V videopac skrev:
Vilka fakta tycker du backar upp dina fantasier? Har inte sett något vettigt från ditt håll ännu.

Vad är priset på en kWh från vindkraft när det inte blåser? Vad är priset för en kWh från solceller på natten?
Jag har ju redan publicerat länkar som säger att vind och solkraft är de billigaste energislagen. Var dessa svåra att läsa eller förstår ? Här kommer de igen: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
Priset bestäms på en börs där tillgång och efterfrågan matchas. Vindkraft har inget 'eget' pris. De säljer sin el till marknadspris.
Du menar kanske att vind/sol-kraft inte producerar el under vissa perioder. Ja, så är det (inget att gråta över). Då går priset upp och fossilkraftverk kan hoppa in och få lite vinst. Jag ser inget problem med detta (det är vad man kan förvänta sig).
 
M mackan_kal skrev:
Men kolla vad elpriserna är istället, ingen bryr sig om vad du har tecknat. Vattenfall fast pris 3år är över 2:-/kwh. Kan du fatta det??
Kan du jämföra det med priset för 1 år sedan och återkomma med prisökningen, tror det skulle vara bra för dig att komma in i verkligheten.

Eon och många fler, och troligen resten, kommer inte ens kunna erbjuda fast pris.

Jag har bifogat elpriset utveckling 2 ggr, kan du vänligen hålla dig till fakta?
Du vill alltså teckna avtal med en operatör som inte är billigast ? (Varför det ?). Det går säkert att hitta någon som är erbjuder dig el till 10 kr/Kwh. (detta är ju helt irrelevant). Jag gav dig relevanta priser (vilka inte ökat med mer än 25% på 3 år). Ingen ökning alls på 25 år. Vad EON gör är väl tämligen irrelevant (det finns 200+ leverantörer av fast pris på elskling.se).
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
S STB skrev:
Vi har något i Sverige som heter kvotplikt. Utan den hade vi knappt haft någon vindkraft alls i Sverige. Men jag antar att du aldrig hört talas om kvotpliken heller.

Jag skrev ett ganska långt och (tycker jag själv), seriöst inlägg som du inte behagat svara på. Kanske för att det är för svårt att få sina ideologiska drömmar grumlade.
[länk]
Trams att jag inte skulle känna till kvotplikten.
Ja, det kostar runt 1% av elpriset. Källa: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Styrmedel/Elcertifikat/?awc
"En megawattimme el från förnyelsebara energikällor motsvarar ett elcertifikat." 1 MWh motsvarar 1000 kr. Ett elcertifikat kostar 11 kr.
Ditt resonemang är felaktigt (eller menar du att jag räknat fel?)
 
M mtmmtm skrev:
Du vill alltså teckna avtal med en operatör som inte är billigast ? (Varför det ?). Det går säkert att hitta någon som är erbjuder dig el till 10 kr/Kwh. (detta är ju helt irrelevant). Jag gav dig relevanta priser (vilka inte ökat med mer än 25% på 3 år). Ingen ökning alls på 25 år. Vad EON gör är väl tämligen irrelevant (det finns 200+ leverantörer av fast pris på elskling.se).
Nordpool är elpriset, kolla grafen jag bifogat 2ggr. Har du inte fattat det ännu rymsforskaren med miljoners miljoner på kontot :crysmile::crysmile::crysmile:

Dom fasta elpriserna är nästan 2:-/kWh i se4 nu, allt från älskling.se.
Men länka gärna till elpriser som inte ökat mer än 25% på 3 år.

Ge oss fakta du store profet :love::love:
Ge oss fakta
 
S
M mtmmtm skrev:
Trams att jag inte skulle känna till kvotplikten.
Ja, det kostar runt 1% av elpriset. Källa: [länk]
"En megawattimme el från förnyelsebara energikällor motsvarar ett elcertifikat." 1 MWh motsvarar 1000 kr. Ett elcertifikat kostar 11 kr.
Ditt resonemang är felaktigt (eller menar du att jag räknat fel?)
Japp, du har räknat fel, eller har fel på enheterna. Dessutom har du utgått från ett pris som gäller just nu. Det tredje är att priset är irrelevant. Det viktiga är nivån på kvotplikten. Om kvotplikten ligger på 40% så tvingar det fram 40% nytillverkad elproduktion helt oavsett vad det råkar kosta. Månadsgenomsnittet för elcertifikat toppade på 333,86 kr/MW och intäkterna från elcertifikat har flera månader överstigit intäkterna för elproduktionen. (Nu gör jag medvetet samma typ av fel som du och redovisar toppvärden. Priset är dock irrelevant. Kvoten är viktig.)

Fortfarande är det så att det inte skulle byggts någon märkbar mängd vindkraft om inte kvotplikten funnits.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Nordpool är elpriset, kolla grafen jag bifogat 2ggr. Har du inte fattat det ännu rymsforskaren med miljoners miljoner på kontot :crysmile::crysmile::crysmile:

Dom fasta elpriserna är nästan 2:-/kWh i se4 nu, allt från älskling.se.
Men länka gärna till elpriser som inte ökat mer än 25% på 3 år.

Ge oss fakta du store profet :love::love:
Ge oss fakta
Nej, nordpool är det rörliga priset (som varierar extremt mycket). De flesta vill inte syssla med spekulation i elpriset. Då köper man ett fast elpris (vilket avspeglar förväntningar om kommande elpris). Det är ett bättre mått på vad elen egentligen kostar. Jag nämnde bara mina egna historiska faktiska elpriser. Jo, jag känner till att det är dyrare i SE4. Jag laddar upp mitt förra och mitt nya elavtal. Kostnaden har ökat från 61 till 75 öre/KWh (inkl moms) (22%). Eventuellt kan nätavgiften ha förändrats. Elavtal med fast pris för elektricitet från Stockholms Elbolag AB, detaljer om kostnader och avtalsvillkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av elavtalsdetaljer med årskonsumtion, kommun, avtalstyp och elpris inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrUnited91
  • Laddar…
S STB skrev:
Japp, du har räknat fel, eller har fel på enheterna. Dessutom har du utgått från ett pris som gäller just nu. Det tredje är att priset är irrelevant. Det viktiga är nivån på kvotplikten. Om kvotplikten ligger på 40% så tvingar det fram 40% nytillverkad elproduktion helt oavsett vad det råkar kosta. Månadsgenomsnittet för elcertifikat toppade på 333,86 kr/MW och intäkterna från elcertifikat har flera månader överstigit intäkterna för elproduktionen. (Nu gör jag medvetet samma typ av fel som du och redovisar toppvärden. Priset är dock irrelevant. Kvoten är viktig.)

Fortfarande är det så att det inte skulle byggts någon märkbar mängd vindkraft om inte kvotplikten funnits.
Jag antar att du skrivit fel och menar kr/MWh ?

Någon källa för 333,86 ? Varför redovisa irrelevanta värden ?

"Elcertifikatpriserna är för närvarande extremt låga, ca 2-3 kr per elcertifikat = 0,2-0,3 öre/kWh enligt Svenska Kraftmäklings statistik." Källa: https://bengtsvillablogg.info/tag/elcertifikat/

"År Tillägg per förbrukad kWh
2018 0,2 öre/kWh
2019 0,131 öre/kWh
2020 ingen påverkan"
Källa: https://www.eon.se/el/elpriser/elcertifikat

Priserna har gått mot noll:
Källa: https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/elcertifikat/

Helt fel angående vindkraften. Det är den billigaste energikällan ihop med solkraft (utan bidrag). Det var inte så på 70-talet. Du får nog läsa på lite: https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth
 
M mtmmtm skrev:
Nej, nordpool är det rörliga priset (som varierar extremt mycket). De flesta vill inte syssla med spekulation i elpriset. Då köper man ett fast elpris (vilket avspeglar förväntningar om kommande elpris). Det är ett bättre mått på vad elen egentligen kostar. Jag nämnde bara mina egna historiska faktiska elpriser. Jo, jag känner till att det är dyrare i SE4. Jag laddar upp mitt förra och mitt nya elavtal. Kostnaden har ökat från 61 till 75 öre/KWh (inkl moms) (22%). Eventuellt kan nätavgiften ha förändrats.[bild] [bild]
Nej. Nordpool är elpriset. El handlas per timme. Det är fakta.

Historiskt har det varit ca 50/50 som väljer fast/rörligt, så du har fel när du säger: "De flesta vill inte syssla med spekulation i elpriset. Då köper man ett fast elpris (vilket avspeglar förväntningar om kommande elpris)."
(Dock syns en trend sedan de extremt höga elpriserna senaste månaderna(!) att folk valt fast elpris, men nu erbjuder inte ens alla elhandelsbolag fasta priser längre, så det blir ju svårt att välja fast elpris då.)

Sen du band ditt pris har det gått upp ännu mer.


El säljs till konsument i OLIKA FORMER; per timme, viktat pris per månad eller som fast pris. Du får/köper bara olika risker/tryggheter med dom olika formerna. Precis som du kan välja rörlig ränta eller fast på lån.
Men oavsett vad du väljer, så sätts elpriset per timma på Nordpool som är elhandelsbörsen.

Eftersom du inte kan något om hur el prissätts rekommenderar jag dig att läsa följande två länkar som beskriver det så även ett barn förstår:
https://www.energimarknadsbyran.se/...ora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/


Nedan bild är elprisutvecklingen för SE3, alla priser inkl moms. Källa Energimarknadsinspektionen.
Du ser utvecklingen för bl.a fast pris 3 år.
https://www.ei.se/sv/statistik/stat...el/historiska-jamforpriser-pa-elhandelsavtal/

Du gillar ju att ta extrema punkter i din argumentation så tillåt mig använda samma skitargumentation: Elen var nästan 5ggr dyrare om man jämför dec 2020-2021 i SE3.

Tabell över historisk elprisutveckling för elområde 3 med olika prisalternativ inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Nej. Nordpool är elpriset. El handlas per timme. Det är fakta.

Historiskt har det varit ca 50/50 som väljer fast/rörligt, så du har fel när du säger: "De flesta vill inte syssla med spekulation i elpriset. Då köper man ett fast elpris (vilket avspeglar förväntningar om kommande elpris)."
(Dock syns en trend sedan de extremt höga elpriserna senaste månaderna(!) att folk valt fast elpris, men nu erbjuder inte ens alla elhandelsbolag fasta priser längre, så det blir ju svårt att välja fast elpris då.)

Sen du band ditt pris har det gått upp ännu mer.


El säljs till konsument i OLIKA FORMER; per timme, viktat pris per månad eller som fast pris. Du får/köper bara olika risker/tryggheter med dom olika formerna. Precis som du kan välja rörlig ränta eller fast på lån.
Men oavsett vad du väljer, så sätts elpriset per timma på Nordpool som är elhandelsbörsen.

Eftersom du inte kan något om hur el prissätts rekommenderar jag dig att läsa följande två länkar som beskriver det så även ett barn förstår:
[länk]
[länk]


Nedan bild är elprisutvecklingen för SE3, alla priser inkl moms. Källa Energimarknadsinspektionen.
Du ser utvecklingen för bl.a fast pris 3 år.
[länk]

Du gillar ju att ta extrema punkter i din argumentation så tillåt mig använda samma skitargumentation: Elen var nästan 5ggr dyrare om man jämför dec 2020-2021 i SE3.

[bild]
Jag handlar min el på fast pris (inte på nordpool). Jag använder en mellanpart som väljer att säkra mitt pris genom att köpa/sälja optioner/terminer på nordpool ?
Det är absolut inga som helst problem att köpa el till fast pris.
Jag gjorde nu en sökning på elskling och fick fram: "Vi har jämfört över 5000 elkontrakt och hittade 134 elavtal som passar dina preferenser."

Priset var endast 5 ggr dyrare om man kikar på rörligt pris (vilket är helt irrelevant). Cherry-picking kallas det att leta upp data som stödjer ens egna tes. Jag har aldrig letat upp extrema datapunkter. Man kan ju på samma sätt jämföra nov 2019 med juli 2020 (67 öre till 21 öre). Eller dec 2021 till februari 2022 (247 öre till 113 öre). Gör man det är man ju lite mentalt efterbliven. Det intressanta är ju vad marknaden anser är ett förmodat långsiktigt elpris i framtiden (vilken fast elpris avspeglar). Jag har aldrig argumenterat för extrema datapunkter (eller vad menar du?). Jag visade mina tecknade avtal innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.