Hej,
Det här var en riktig toppen tråd. Vi har ett hus på gång där badrummet ligger i källaren. Det första vi vill göra är att göra badrummet mer behagligt med golvvärme och funderar på att göra som psamuels har gjort. Problemet är att vi inte kan göra hela källaren på en gång. Vad jag har förstått så bör man lägga golvvärme i hela källaren för att inte fukt ska komma upp genom nåt annat rum. Min fråga är nu: Hur lång tid kan man vänta innan alla rummen är färdiga? Vår plan är att göra det under en 2 års period. Är det för lång tid?
I nuvarande källare har färg på golvet i ett av utrymmena lossnat på grund av fukt.
 
Det spelar nog ingen roll om det tar 2 månader eller 2 år, mitt hus är från 1937 och har följaktligen haft en gammal golv konstruktion i nästan 70 år.

Nu när samtliga golv är gjorda märks en stor skillnad på klimat i hela källaren.

Det viktigaste är nog att Ni gör det, även om det tar 5 år, huvudsaken är att Ni kan bo i huset under tiden.
 
Det är det som är kruxet. Huset har inget badrum/dusch, Ingen värmekälla etc. Allt hänger på att källaren blir klar så fort som möjligt så att jag kan installera ett badrum med dusch och bad samt en tvättastuga med bergvärme och rör till radiatorer. Vi flyttar in sista november.

Självklart förstår jag att om man gör ett jobb ordentligt så lönar det sig i längden men nu så har jag verkligen inte tiden på min sida. Dessutom är frugan gravid ;D

Jag frågade på en annan tråd om vilken sorts isoleringsplattor med spår för värmeslingor som finns på marknaden. 5cm hög och med en värmeförlust på 15-20% ner i marken kan jag ta. Några tips?

/Sam
 
Samonite skrev:
Jag frågade på en annan tråd om vilken sorts isoleringsplattor med spår för värmeslingor som finns på marknaden. 5cm hög och med en värmeförlust på 15-20% ner i marken kan jag ta. Några tips?

/Sam
Wirsbo har skivor, säljs av Törefors kolla katalogen här: http://www.tgolvvarme.se/golvvarmekatalogen_2005.pdf

Finns i 30mm och 50mm tjocklek.

Vet dock inget om eventuell värmeförlust.

Ring Wirsbo.
 
Viktigt fråga:
Jag har nu bilat bort golvet och grävt ner mig så mycket som det går utan att berg går i dagen. Resultatet är att jag får plats med en isodränskiva ca 10cm och en platta på 5 cm. Då till frågan, Hur förbereder jag inför gjutningen? Behöver jag platta till marken under med en sån vibrerande maskin ;D och behöver jag förankra armeringen i väggen? Jag vill verkligen inte att golvet rör på sig nedåt. Å andra sidan så ska plattan "bara" klara av sin egen vikt och de vitvaror samt männískor som står på dem. Men om huset rör sig så vill man väl att plattan följer med. Hur tänkte du psamuels på detta?

Jo jag ringde Wirsbo och de har ingen lösninging på flytande vattenburen golvvärme på betong om man ska ha klinkers, surt sa räven.
/Sam
 
Samonite skrev:
Viktigt fråga:
Jag har nu bilat bort golvet och grävt ner mig så mycket som det går utan att berg går i dagen. Resultatet är att jag får plats med en isodränskiva ca 10cm och en platta på 5 cm. Då till frågan, Hur förbereder jag inför gjutningen? Behöver jag platta till marken under med en sån vibrerande maskin ;D och behöver jag förankra armeringen i väggen? Jag vill verkligen inte att golvet rör på sig nedåt. Å andra sidan så ska plattan "bara" klara av sin egen vikt och de vitvaror samt männískor som står på dem. Men om huset rör sig så vill man väl att plattan följer med. Hur tänkte du psamuels på detta?

Jo jag ringde Wirsbo och de har ingen lösninging på flytande vattenburen golvvärme på betong om man ska ha klinkers, surt sa räven.
/Sam
I mitt fall, så var marken orörd, dvs, jag hade inte grävt upp och lagt tillbaka fyllning. Så underlaget har så att säga legat still i dom 68 år som huset har stått där och sannolikt i många år innan.

Om Du har lagt dit ny fyllning eller återfyllt så bör Du nog komprimera det.

Jag har ingen direkt uppfattning med avseende på att förankra armeringen, i princip låter det som en fungerande ide.

Min platta är gjuten delvis ovanpå grundsulan, förhoppningsvis rör allt på sig samtidigt (om det nu rör på sig överhuvudtaget).

Jag skulle också rekommendera att Du lägger en fiberduk ovanpå Isodränskivan innan Du gjuter så att Du inte riskerar att täppa igen håligheterna i skivan och därmed försämra dräneringsegenskaperna.

Jag kan passa på att berätta att jag snackade med Isodrän på Villa hem mässan i Älvsjö nyligen.
Den killen tyckte att 10 cm Isodrän räckte gott och väl, golvvärme behövde man minsann inte heller och att lägga parkett eller liknande på funkade finfint.

Inte direkt vad jag ville höra ;), efter att ha isolerat med 25 cm och lagt golvvärme.

Men med Dina förutsättningar, skulle jag ringa dom och få lite mer info.

Jag ångrar verkligen inte att jag har gjort min källare som jag har, det är varmare där än i resten av huset just nu, så det är en succé!

Lycka till och en rapport är alltid rolig att få när Du är klar.

/Per
 
Dags för en liten uppdatering, efter tvättstugan är det dags för allrummet, på en vägg med en särskilt envis färg fick jag ta till värmepistolen, dom övriga väggarna och taket gick att handskrapa.
vagg1.jpg

Rörmokaren kom och gjorde sitt.
ror1.jpg

Samtliga fönster i källaren är utbytta till glasblock:
glasblock6.jpg

Mer om fönsterbytet här; http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6
 
OK, Bilade upp det andra rummet igår. Tyckte det var lika bra då jag hade blottlagt stammarna där och insåg att det inte skulle bli så mycket jobbigare.

Nu till mina nya frågor:
1. Vilken slags duk, märke, använde du och vad kostar den. Tänkte du på vilken slags belastning den tål, duken alltså?

2. isodrän/pordrän, vilken variant använde du, vilken dimension, utifrån det tryck de ska utsättas för, valde du och vad kostar de per paket och hur många m2 täcker en sådan?

3. Vilken dimension på armeingsjärnet har du och varför? pris?

Kommer, om allt går enligt plan, att gjuta nästa vecka och då får ni se en drös bilder :).

p.s. ska också byta ut mina fönster mot betongglas, kan du inte skapa en tråd och förklara hur du gick till väga?

/Sam
 
Samonite skrev:
OK, Bilade upp det andra rummet igår. Tyckte det var lika bra då jag hade blottlagt stammarna där och insåg att det inte skulle bli så mycket jobbigare.

Nu till mina nya frågor:
1. Vilken slags duk, märke, använde du och vad kostar den. Tänkte du på vilken slags belastning den tål, duken alltså?

2. isodrän/pordrän, vilken variant använde du, vilken dimension, utifrån det tryck de ska utsättas för, valde du och vad kostar de per paket och hur många m2 täcker en sådan?

3. Vilken dimension på armeingsjärnet har du och varför? pris?

Kommer, om allt går enligt plan, att gjuta nästa vecka och då får ni se en drös bilder :).

p.s. ska också byta ut mina fönster mot betongglas, kan du inte skapa en tråd och förklara hur du gick till väga?

/Sam

1) Jag vet faktiskt inte, jag köpte duken tillsammans med pordrän direkt hos tillverkaren i Tullinge.

2) Jag använde mig av Pordrän, specifikationer här: http://www.pordran.se/
Nu är det ett tag sedan jag köpte materialet men vill minnas att jag betalade cirka 153:-/KVM (står i tråden någonstans).
Densitet 21 KG/m3, motsvarar 80 kpa vilket skall vara OK för denna applikation, men annars kan man ju gå upp till 100kpa.
Jag använde mig av en 100mm pordrän, på det lade jag 2 x 70mm cellplast från Byggmax Art.Nr. 16870. totalt 240mm isolering.

3) Jag använde mig av en 5mm matta från byggmax art nr 250205 229:- för 11 kvm.
Jag baserade beslutet på pris samt dimensionering jag läst i en bok om att bygga grunder som jag har.
Det är ju ingen last att tala om, någon möbel samt några människor, väger kanske några ton eller så maximalt, och då är det fördelat på ganska mycket golvyta.

Jag har dokumenterat fönsterprojektet under fönster och dörrar: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted6

/Per
 
Frågade efter pris på betong hos cementa och jag fick följande svar:
GolvBetong c32/40 8 sten
VCT 0,55
S4 konsistens.
1,7m3 60 min tid.
4787:- inkl. moms med ränna från lastbilen.

Jag kommer att gjuta en platta på ca 5-6cm på ca 28kvm.

/Sam
 
Låter rimligt tycker jag, vad jag har hört om denna typ av gjutning är att Du skall vara väl förberedd när bilen väl kommer.

Vid traditionell gjutning har man mer tid att fixa och trixa, när bilen kommer har Du 1 timma på Dig att gjuta, sen är det tack och hej, men det är hur jag har fått det förklarat för mig.


Ser fram emot en rapport!
 
Vid traditionell gjutning har man mer tid att fixa och trixa, när bilen kommer har Du 1 timma på Dig att gjuta, sen är det tack och hej, men det är hur jag har fått det förklarat för mig.
Jag beställde bil med bara 0.8 kbm och med deras normala priser ingick en kvarts losning men det va då inga problem att säga till att man ville ha bilen längre om man ville. (självklart mot betalning) Då detta inte va några stora mängder så byggde jag en låda med tre sidor som han fick hälla av det i och sedan blev det att kärra fram det de sista metrarna (tungt) men då jag inte har krok på bilen skulle priset för att få hem sand, cement, blandare mm blivit dyrare för mig.
 
OK.
Har fått pris på isodrän som var billigast på 188kr/kvm inkl moms. Pordrän var dyrare. Jag kan inte förstå hur du fick ett så bra pris.

Vidare har jag försökt att sondera marknaden på armeringsjärn. Men det verkar vara riktigt dyrt om man ska naja själv. Däremot finns små mattor men de verkar så klena ca 4-5mm tjocka, räcker de?

Nu är alla nya stammar på plats, varför fixarde du med betong? Behövs det eller kan man fixera med att man lägger makadam packat runt omkring?

Hur högt ska alla brunnar vara över betonggolvet med tanke på flytspackel och klinkers som ska på sedan.?

/Sam
 
Vi kanske inte har använt samma densitet, enda anledningen jag kan finna till prisskillnaden.

Kolla med Beijer byggmaterial, jag har för mig att dom har stora mattor med 8mm armeringsjärn.

Jag fixerade med betong för att jag inte hade någon bra grus/makadambädd att fixera i, bara du tycker att rören ligger där dom skall så är det nog inga problem.

Jag ville inte ta risken att trampa isär en rör skarv, eftersom jag täckte alla rör med isolering och duk och därmed inte enkelt kunde kontrollera att allt var som det skulle innan gjutning.

Brunnen kan vara i nivå med betongen, Du använder en klinkerram ungefär som en klinkerplatta, dvs fäst med klinkerfix över brunnen.

Det viktiga är ju att fall fungerar, eventuellt får man vara kreativ med halva klinker runt klinkerramen.

Jag fäste båda mina klinkerramar med massor av fix, så att jag kunde jämna till insidan och inte få några ställen där det fastnar en massa skräp som luktar illa så småningom.

Skall se om jag kan lägga upp en närbild.

 
Ahh, en klinkerram! Så den ersätter det vita gallret som finns på brunnen eller har man båda ovan på varandra?

Eftersom jag är en sådan novis på detta så förstår jag inte hur man får ett bra fall med flytspackel för det rinner som filmjölk, hur får man till det så det blir en vinkel ner mot brunnen, om man har alla brunnar plant utan fall i betongen? I duschen rör det sig om ca 1m2 som måste ha fall mot brunnen.

Just nu, psamuels, så är du min gud. Jag är extremt tacksam för din tid och dina inlägg på detta forum. Utan dig så hade jag varit håglös vid denna tidpunkt.

/Sam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.