K Karl Olssvan skrev:
Vilka pengar pratar vi om? Och hur dyrt blir det mot att köpa solceller och batterier?
Karl Olssvan

En bra fråga.

Men, om man har ett behov av; ”ett 3-fas 15-21Kwa” elverk till sitt hus, och jämför det med en investering i ”solceller och batterier” är inte det att jämföra päron och äpplen? Kan jag verkligen ha elkraft (reservkraften) när jag behöver den, altså vid strömavbrottet som kan ske när som hellst.

Innan jag börjar söka efter kostnader mm. och för att snabbt undersöka rimligheten i att ersätta ett trefas elverk med solceller och batterier gör jag en grov överslagsberäkning (elenergikalkyl).

I brist på andra data tittar jag på, om denna fråga skulle gälla mitt hus men ett årligt elenergibehov för värme, varmvatten och el på ca 16 000 kWh

Tillgången på min reservkraft är mest betydelsefull de tre vintermånaderna där jag idag behöver ca 6000 kWh. Det är ca 90 dagar dessa tre månader och dagsbehovet blir då (i genomsnitt) ca 67 kWh d.v.s. ungefär energimängden i batteriet i en ”större” elbil. Och det är alltså medelvärdet, jag uppskattar maxvärdet av energibehovet/dygn, till det dubbla.

Skulle jag ha tillräckligt med solceller för att normalt ”ladda en elbil” och solen lyste varje dag då gick det möjligen bra, men uteblir solen en vecka så behöver jag alltså batterier motsvarande ca 7 elbilar för att klara mig. Ca 14 elbilar behövs en solfattig vecka när det är som kallast.

Jag har tre solfattiga månader där jag bor och det är just de kallaste månaderna (dec-feb). Det behövs en väldigt stor solcellsanläggning för att leverera tillräckligt med elenergi dessa solfattigaste månader. Rimligen betydligt större än vad som jag får bidrag till. Dessutom har jag oftast snö på taket hela perioden dec-feb.

Jag stannar här, jag behöver inte titta (jämföra) några kostnader. Att ersätta ett trefas elverk med solceller och batterier är inte jämförbart (i alla fall inte för mig). Det är lite av äpplen och päron.

Kanske någon annan kan leverera en mer positiv energikalkyl.:)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Vilka pengar pratar vi om? Och hur dyrt blir det mot att köpa solceller och batterier?

När jag räknat hamnar jag runt 140k, det tycker jag är mycket pengar.
 
M Martin Lundmark skrev:
Karl Olssvan

En bra fråga.

Men, om man har ett behov av; ”ett 3-fas 15-21Kwa” elverk till sitt hus, och jämför det med en investering i ”solceller och batterier” är inte det att jämföra päron och äpplen? Kan jag verkligen ha elkraft (reservkraften) när jag behöver den, altså vid strömavbrottet som kan ske när som hellst.

Innan jag börjar söka efter kostnader mm. och för att snabbt undersöka rimligheten i att ersätta ett trefas elverk med solceller och batterier gör jag en grov överslagsberäkning (elenergikalkyl).

I brist på andra data tittar jag på, om denna fråga skulle gälla mitt hus men ett årligt elenergibehov för värme, varmvatten och el på ca 16 000 kWh

Tillgången på min reservkraft är mest betydelsefull de tre vintermånaderna där jag idag behöver ca 6000 kWh. Det är ca 90 dagar dessa tre månader och dagsbehovet blir då (i genomsnitt) ca 67 kWh d.v.s. ungefär energimängden i batteriet i en ”större” elbil. Och det är alltså medelvärdet, jag uppskattar maxvärdet av energibehovet/dygn, till det dubbla.

Skulle jag ha tillräckligt med solceller för att normalt ”ladda en elbil” och solen lyste varje dag då gick det möjligen bra, men uteblir solen en vecka så behöver jag alltså batterier motsvarande ca 7 elbilar för att klara mig. Ca 14 elbilar behövs en solfattig vecka när det är som kallast.

Jag har tre solfattiga månader där jag bor och det är just de kallaste månaderna (dec-feb). Det behövs en väldigt stor solcellsanläggning för att leverera tillräckligt med elenergi dessa solfattigaste månader. Rimligen betydligt större än vad som jag får bidrag till. Dessutom har jag oftast snö på taket hela perioden dec-feb.

Jag stannar här, jag behöver inte titta (jämföra) några kostnader. Att ersätta ett trefas elverk med solceller och batterier är inte jämförbart (i alla fall inte för mig). Det är lite av äpplen och päron.

Kanske någon annan kan leverera en mer positiv energikalkyl.:)
Naturligt så är det äpplen och påron. De är olika. Det var inte min poäng. Utan att man kan fundera mera på vilket behov man kan klara sig med. Jag kollar på olika YT videos och en familj som bor utan indragen el. De har solceller även på vintern. Och då är de ute varje dag och borstar bort snö.
 
K Karl Olssvan skrev:
Naturligt så är det äpplen och påron. De är olika. Det var inte min poäng. Utan att man kan fundera mera på vilket behov man kan klara sig med. Jag kollar på olika YT videos och en familj som bor utan indragen el. De har solceller även på vintern. Och då är de ute varje dag och borstar bort snö.
Karl Olssvan

Jag förstår, men då talar vi om ö-drift och inte reservkraftdrift av en normalt elansluten elanläggning

Det är en stor skillnad däremellan.:)

Dessutom betydligt enklare att bygga ett hus från början avsett för ö-drift, än att försöka anpassa ett hus med en elanläggning som normalt är ansluten till elnätet till elanvändningen liknande det i ett ö-drifthus.
 
Frågan är hur mycket eller lite en lösning med stort elverk kommer att användas i praktiken. Då det nu finns bra batterier som kan laddas ur lågt (ej bly). Och annan teknik så kan man fundera på det. Speciellt som man får bidrag på 50% för det. Så en hybridinverter ett batteri och någon liten källa som kan ladda batteriet kan funka.
 
C
K Karl Olssvan skrev:
Så en hybridinverter ett batteri och någon liten källa som kan ladda batteriet kan funka.
Batterier är å andra sidan också dyra. Man slipper inte heller undan problemet med bränslemängden som måste hanteras om man skall köra en massa storförbrukare. Någon som vet förresten om det är tillåtet att köra reservkraft på eldningsolja?
 
Hur det är i dag vet jag inte men tidigare var det inte så lycka att använda vanlig eldningsolja ute i kylan för den innehöll lite mycket paraffin som satte igen filtren. Skulle eldningsoljan förvaras ute i en tank fick man en annan "olja" än den som man hade om tanken stod inomhus.
 
C
E elmont skrev:
tidigare var det inte så lycka att använda vanlig eldningsolja ute i kylan
Ja, egentligen menar jag väl "färgad"/lågbeskattad diesel av lämplig kvalitet och inte nödvändigtvis villaolja.
 
tommib
C cpalm skrev:
Batterier är å andra sidan också dyra. Man slipper inte heller undan problemet med bränslemängden som måste hanteras om man skall köra en massa storförbrukare. Någon som vet förresten om det är tillåtet att köra reservkraft på eldningsolja?
Det är vad jag vet tillåtet. Dessutom kan du ju argumentera att du i första hand producerar värme, med el som biprodukt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Batterier är å andra sidan också dyra. Man slipper inte heller undan problemet med bränslemängden som måste hanteras om man skall köra en massa storförbrukare. Någon som vet förresten om det är tillåtet att köra reservkraft på eldningsolja?
Det beror på vad man vill uppnå. Om man tänker att bygga för tillfälliga problem med ledningarna till huset. Så som att en storm fäller träd över ledningar och du är utan ström i en vecka. Jag vet bönder som hade det problemet. De kunde vara utan ström till gården i ett par dagar. Och det funkar inte så de gjorde som så att de köpte tillsammans ett kraftverk till en traktor så de kunde mjölka.
Om det är tillfälliga normala problem så kan ett elverk vara enkelt, smidigt och billigt. Men funderar du på att bygga ett system för problem med hela samhället. Då kommer du behöva något som inte är beroende av bränsle. För vem vet om det då går att köpa?
Många i USA har länge byggt egna elsystem till stugan eller husbilen. Det är då en solcell eller annat och kanske ett par vanliga 12 v batterier. Sen kan man köpa en omvandlare till 230V från 12v , jag har en sådan själv på 600W. Inga stora pengar. Att ladda 12v med solceller är enkelt och billigt.
Men att sen gå ett batterilagring för ett helt hus, det kostar massor av pengar.
Nu kan man dock gå mellan detta. Det finns nya bättre batterier än bly som kan laddas och laddas ut bättre. Det är priser upp till 20 000 för ett sådant batteri. Och du kan köpa mindre och billigare grejor https://nyheder.batteri-butik.dk/batterier-til-solceller/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Nu har jag inte orkar igenom hela tråden men:

1. Tänk på att många moderna prylar mår dåligt av fyrkantsvåg, vilket de flesta billiga elverk ger. Ett med inverter är viktigt för att minska riskerna för trasig elektronik. Personligen kan jag, efter att jag själv använt det, rekommendera Champion 2000W ([länk]) Detta räcker fint för att ladda telefoner (kom ihåg att mobilmasterna håller max fyra timmar i obygden och max två timmar i storstaden...), köra mindre vattenkokare eller sn tekplatta, köra kylskåp och så. Kontinuerlig effekt på 1600W. Två kan sammankopplas och ge dubbel effekt. Lättstartat med lite smarta funktioner som varvtalsreglering, belysning för tankning och kontakter, 12V ut och så. Du köper alkylatbensin, just nu har Biltema varit billigast per liter för mig, och denna kan lagras i typ evigheter (seriöst - tio år lär inte vara några bekymmer vad jag lyckats läsa mig till).

2. Sedan kan du hitta lämpligt trefas som du kan köra vattnet på. Då har du två separata system som kan köras oberoende. Exempelvis kan jag tänka mig att du kör vattnet, fyller hinkar, baljor och gud vet vad, sedan kan du stänga av och vänta (= spara bränsle och även förlänga uthålligheten). Inget problem att överleva ett dygn åt gången på detta sätt och ändå känna att man ju har vattenså det räcker och blir över tycker jag.

Ovanstånde elverk körde jag själv nu senast i åtta timmar i sträck. Höll igång lite belysning (främst en bygglampa LED), kylskåp, datorer (har UPS men batteriet håller ju bara någon timme så...) och akvarium (filter såväl som belysning). Även papegojan fick sin speciallampa - kände mig lyxig =)
Sedan så kunde vi koka vatten till te och värma makaroner till dottern. Vi andra slappade och körde kallmat men kunde annars tagit min separata kokplatta om jag velat värma mer. Har även testat mikron vilket funkade fint. Har tidigare även provat värmepumpen vilket funkat. Dock behövdes det inte då ju fläktarna också lägger av vid strömavbrott så värmen stod sig bra inne.
Diskmaskinen hade nyligen startat när strömmen gick och den har för hög effekt för elverket, men jag kunde köra på sköljning två-tre gånger för att åtminstone skölja bort diskmedlet (då används ju ingen värme och därmed lägre effekt) så kunde jag sedan köra den ordentligt när strömmen väl var tillbaka.

Värt att veta också:
I princip alla dessa elverk saknar skyddsjord, av förklarliga skäl. Det finns ju inget att jorda mot så att säga. Därmed har man även ingen nolla utan det är egentligen tvåfas 115V. Detta kan ge intressanta fenomen i sällsynta fall. Som vårat kylskåp, som fungerade utmärkt, MEN, knapparna på manöverpanelen fungerade inte fullt ut. Läste lite om detta och sådant kunde inträffa just när det var något 'fel' med elnätet. Elektroniken där var med andra ord på något sätt känslig mot att gå på tvåfas 115 mot enfas 230. I övrigt fungerade allt utmärkt kan tilläggas. Grannarna avvek i stigande takt allt eftersom strömlösheten fortgick, medan vi hade det rätt bra här med belysning, nygjort te, mat med mera. =)
Tack. Låter vettigt, jag skippar nog pumpen alt byter den till en 1-fas variant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.