Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att de här som oroar sig för en massa gratisladdning i BRFer gravt överdriver problemet och/eller lyssnar för mycket på skrönor.

Jag bor i en stor BRF. Vi tar 500 kr i månaden extra för elbilsplatser. 300 för tekniken, 200 för el enligt schablon (med tak, över taket får man betala extra). Ingen av oss klagar. Vi gillar att det går att få laddplatser och förstår att det kostar.

Jag rådger just nu en släkting i en mindre BRF. De har en elbilist som hittills laddat gratis. Det vill de nu lösa och funderar på hur man ska göra för att det ska bli både rättvist och hanterbart.

Det hör är inte ett stort problem. Det är bara en tröskel man ska över.
Lite intressant lösning. Men om det redan inte är dimensionerat för elbilsplatser. Så kan det bli dyrt. Har bekant i brf där man drog om alla ledningar i garaget. Så att alla platser skulle kunna ta emot laddare. Föreningen köpte in 20 st. Kostnad 700.000. Men Naturvårdsverket bidrog med hälften. De tyckte en schablon på elen 300 kr/mån var dyrt. De betalar nu mot förbrukning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror laddmöjlighet för elbil kommer att bli en allt viktigare egenskap vid BR-köp i framtiden så jag skulle säga att goda möjligheter är klart värdehöjande och något som gynnar alla medlemmar,

Jag bor i BR idag. Hade föreningen inte kunnat erbjuda en P-plats hade jag aldrig köpt denna lägenhet, Det hade för mig varit helt otänkbart. På samma sätt tror jag att laddmöjlighet kan komma att bli avgörande vid överlåtelsebeslut.
Visst kommer p-platser och laddstolpar bli avgörande. Andra skryter över servicerum för cykel etc.

Det finns normer för nya fastigheter i ex Stockholm. Med fungerande kollektivtrafik. Där man ska räkna på en halv parkering per lägenhet 0.5. Som kan minskas till 0.4 om man bygger fler ettor och tvåor. Erbjuder man bilpool med elbilar som tar en del av platserna. Så kan man gå ner till 0.3. Byggherren visar då även att de håller sig inom miljön för byggnormen. Men så kostar en p-plats ganska mycket där också.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
I HSB:s normalstadgar ja. Vad som gäller i andra föreningar regleras i deras stadgar.

Det tror jag inte. Det blir nog viktigare idag. I de bostadsrättsföreningar där jag har bott har det sällan funnits parkeringsplatser... I den där jag är ordförande idag har vi parkeringsplatser till åttio procent av medlemmarna... Parkeringarna finns på en gata vi inte råder över och det är kö till platserna. Det är inte självklart att alla medlemmar tycker det skulle gynna dem att ta en ganska stor investering för att skapa en förmån som det kanske blir 10 års kö till. Jag gissar att intresset skulle vara relativt linjärt beroende av parametrarna "kostnad" och "chans att få en plats".
Själv skulle jag (eftersom jag kör på el) rösta ja, men kanske inte om min investering landade på flera tiotusenlappar...
Sunt resonerat. Som sagt det är många viljor i en förening.
 
L Lunneborg skrev:
??
Motorvärmare 8h*1,5KW = 12KW
Elbil 3,5h*2,5KW = 8,75KW

Elpris på säg 3,50 med alla avgifter

Motorvärmare= 42 Kr
Elbil= 30,625 Kr
Det verkar som om de flesta gör en logisk kullerbytta i den här diskussionen. ”En bränslebil drar lika el som att ladda en elbil, eftersom man har kupévärmare och motorvärmare”.

Men då glömmer man att elbilen också ska värmas upp. Och energin för att värma den måste komma ur vägguttaget. Jag vet inte i detalj så mycket om detta med att värma upp elbilar, men jag vet säkert att en del kan ha värmen igång när man laddar den, så det är varmt inne i bilen. Sedan förmodar jag att det är någon slags uppvärmning av batteriet också. Så man kan räkna med att batteribilen tar en energi som behövs för att köra PLUS den energi som behövs för att värma den.

(Ja, jag vet att det finns elbilar med värmeväxlare.)
 
A andersmc skrev:
Det verkar som om de flesta gör en logisk kullerbytta i den här diskussionen. ”En bränslebil drar lika el som att ladda en elbil, eftersom man har kupévärmare och motorvärmare”.
Många konstiga resonemang och en del helt felaktiga beräkningar.
Det som faktiskt spelar någon roll (förutsatt att anläggningen klarar belastningen - brinner huset upp/ner har man en annan situation) är väl egentligen vad kostnaden blir. Kostnaden torde vara hyggligt linjär mot den faktiska elanvändningen (det begrepp nätägaren använder).
Säg, för att göra det enkelt, att man kör 2000 mil om året och bara laddar sin elbil hemma. Då har man en kostnad för "elen"
Säg sedan att man i stället kör på bensin/diesel/gas eller kärlek, men värmer motor och kupé då det behövs.
Jag gissar, baserat på egen erfarenhet, att den som laddar elbilen får betala mer per år.
Säg sedan att du har en bensinbil med motor och kupévärmare och en elbil, Anta att du (familjen) kör 5-10 mil om dagen med båda bilarna. Under årets kalla veckor/månader blir det säkert flera dagar då det kostar mer att värma bensinbilen än att ladda elbilen men den dag du tankar 90kWh i Teslan blir det gissningsvis dyrare än att värma bensinbilen - om du inte har en sjuhelvetes kupévärmare...
Att värma kupén i 8 timmar verkar mest dumt så varför jämföra med sådant...???
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Mikael_L
A andersmc skrev:
Så man kan räkna med att batteribilen tar en energi som behövs för att köra PLUS den energi som behövs för att värma den.
Det är inte lönt att räkna så mycket.
Den som laddar hos någon den är på besök hos laddar typiskt med 10 eller möjligen 16A (om inte den som besöks också har elbil och laddstation).
Så elbilen som laddas drar typiskt 2,3kWh/timme.
Spotpriset för el var i årsgenomsnitt 63 öre/kWh 2021, som var ett synnerligen dyrt år.
2020 var det 11 öre/kWh, 2020 var ett synnerligen billigt år, och 2019 var det på 41 öre/kWh som var ett aningens dyrare år än de senaste 10.
Vad man sen som konsument betalar för elen beror ju på vilket slags avtal man har m.m, men 10-20 öre mer /kWh eller 5-15% mer, kanske kan vara en bra gissning.
Sen beror det ju också på när på året som laddning sker. Om det var under den dyraste timmen (typ kl8-9, måndag morgon) den dyraste dagen i månaden och vännerna man besöker har timdebitering (än så länge ganska ovanligt) så kan den timmen kosta 6-8 kr (600-800 öre :sweat:)/kWh. Annars blir det månadssnittpris.
Men å andra sidan kanske vännerna på besök laddade under de få timmarna förra året med negativt elpris och husägaren fick betalt för att de lyckades förbruka lite extra.

Allt tuggande bara för att sätta förbrukningen och priserna lite i proportion.

Så den som laddar en timme med en 10A laddare kommer 1-1,5 mil beroende på bil och hur snabbt man kör, och det kostade i snitt 1krona och 45öre under 2021, och 25öre under 2020.

Så bränsle för 15 öre till 100 öre per mil, ja det kan jag bjuda mina gäster på, åtminstone några mil får de helt utan tjafs. Samma med ev hantverkare osv.
Börjar jag med timdebitering så vet jag inte riktigt hur jag skulle göra ifall elen kostar bortåt 5kr/kWh, kanske blir jag lite snålare att bjuda på laddning då. Jag vet faktiskt inte. Ärligt talat tror jag inte det, men osvuret är bäst. Men är det någon jag vet har gott om kapacitet för att ta sig hem så skulle jag kanske vara av åsikten att det är väl bättre för de att ladda hemma "i natt" då elpriserna har sjunkit rejält.
Men behöver de, eller vill ladda ändå så löses det nog.

Sen det där med värmaren. Ja, man kör lämpligtvis igång bilens värmesystem (eller AC) lite innan avfärd vid kallt väder eller varmt och soligt. AC eller värme kanske lämpligtvis en 15 minuter innan om det inte är så kallt, är det mycket kallt så kanske det är fint att få köra bilens värme en halvtimme och ev bortåt 1 timme.

Detta drar ingen mer ström från de som har besök, däremot minskar laddningshastigheten då ungefär hälften av strömmen laddar bil och den andra hälften värmer eller kyler.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Bilruta med is inne och ute efter en timme med kupevärmare vid minusgrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte riktigt er som säger att 30-60min i motorvärmare räcker.

Såhär ser det ut hos oss efter 1 timme på tvåan kupevärmare. Is både inne och ute i rutan. Ute är det just nu -6.
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Man blir väl lite hemmablind. Inte alltid så lätt att komma ihåg hur stort Sverige är.

Däremot tycker jag det verkar vara lite dålig sprutt på den kupévärmaren.
En Calix 2000 hade gett en sopren ruta vid den tempen efter 1 timme.
Men svärmors bil har något riktigt jäkla skit inmonterad, och kanske dåligt riktad också. Den verkar knappt värma något alls, det blir att skrapa rutor om den så stått på 3 timmar.

Hur snabb min elbil är vet jag inte riktigt, då jag, för att gynna räckvidd, haft den i garage på nätterna i vinter.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Såhär ser det ut hos oss efter 1 timme på tvåan kupevärmare. Is både inne och ute i rutan. Ute är det just nu -6.
Det är inte ett problem kupévärmaren skall lösa. Ställ bilen (jag vet att det kan vara svårt) några timmar i ett torrt varmt garage så att du får ut fukten från kupén. Vädra...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
kisumisu
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det är inte ett problem kupévärmaren skall lösa. Ställ bilen (jag vet att det kan vara svårt) några timmar i ett torrt varmt garage så att du får ut fukten från kupén. Vädra...
Det är svårt när man inte har någon varmgarage.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det är svårt när man inte har någon varmgarage.
Absolut - men det går inte att värma bort fukt från insidan med kupévärmare. Visst kan man få bort isen men fukten blir kvar och när du stannar så fryser den igen.
Att sätta in en torrboll kanske hjälper - när bilen är varm.
 
Fairlane
En torrboll kanske? Det är mycket fukt i bilen som ställer till det.

Jag har medelstor bil och är det under 10 minus så får jag inte bort all is på en timme på halv effekt på kupevärmaren, då måste jag nog köra två timmar. Är det 5 minus så räcker en timme.

Det händer någon gång ibland att all is inte är borta, men då är det väldigt lättskrapat.

Skulle någon gäst vilja ladda elbil här s mig så skulle de få det om de kan ställa ner effekten så inte huvudsäkring en går. Jag är över att alla jag känner skulle erbjuda sig att betala.

Diskussionen med motorvärmare och kupevärmare är väl för de samfälligheter som har garage med eluttag för dessa. Att ladda elbil där tycker jag är fel. Dels är det inte dimensionerat för det (det drar mycket mer i normalfallet) och dels är det ju grannarna som betalar, varje dag (eller hur ofta man nu laddar). Det är skillnad på att låta en gäst ladda en gång eller en granne dagligen. Gästen har jag själv bjudit in och den erbjuder dig också att betala i normalfallet.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Då har ni ju löst problemet. 500 kr är inte gratis.
Nej, få saker med bilar är gratis, och att ha ett smart lastbalanserat laddsystem i ett stort garage är inget undantag. Vi har ett 20-tal laddplatser och även om bilen normalt laddas med 11 kW så var det nere på 4 när man kom hem efter sportlovet då många kom med tomma batterier samtidigt. Men bilen var förstås fulladdad dagen efter ändå, så vad gör det.

Hur det blir när det är fullt utbyggt vet jag inte. Kan den balansera så att varje bil bara får en fas 6 A så kan man ju ladda tre gånger så många bilar om än långsamt, men totalt finns ett hundratal platser så kanske blir det i praktiken laddkö två–tre gånger om året.

För en villa får man ju en kvalitetsladdare installerad för tio papp, så att betala 300 kr i månaden i ett BRF-garage är förstås dyrare, men inte orimligt mycket. Själva elschablonen på 200 tror jag inte någon ser som ett problem.

S slurppe99 skrev:
Lite intressant lösning. Men om det redan inte är dimensionerat för elbilsplatser. Så kan det bli dyrt. Har bekant i brf där man drog om alla ledningar i garaget. Så att alla platser skulle kunna ta emot laddare. Föreningen köpte in 20 st. Kostnad 700.000. Men Naturvårdsverket bidrog med hälften. De tyckte en schablon på elen 300 kr/mån var dyrt. De betalar nu mot förbrukning.
Jag är mot att man överinstallerar. Då riskerar de andra boende att få betala för sådant de inte vill ha. Normalt sett funkar det bra att bygga ut i etapper och låta folk byta plats med varandra när någon vill ha en laddplats men det inte är utbyggt där dennes bil står. Men visst, behöver man ändå dra om all el i garaget är det kanske rimligt att dra fram el till alla platser direkt, jag är dock försiktigt skeptisk.

20 laddare är mycket, det är vad vi kommit upp i efter över fem år med laddinfrastruktur i garaget, det kan förstås finnas en ketchupeffekt i början, men låter som sagt i mesta laget.

Huruvida man ska ha schablon eller debitera faktisk kostnad är en smaksak, men ska man göra det senare ska man inte glömma att det kan bli en administrativ börda som man också borde ta betalt för. Och som sagt, man måste även ta betalt för infrastrukturen, inte bara den förbrukade elen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Många konstiga resonemang och en del helt felaktiga beräkningar.
Det som faktiskt spelar någon roll (förutsatt att anläggningen klarar belastningen - brinner huset upp/ner har man en annan situation) är väl egentligen vad kostnaden blir. Kostnaden torde vara hyggligt linjär mot den faktiska elanvändningen (det begrepp nätägaren använder).
Säg, för att göra det enkelt, att man kör 2000 mil om året och bara laddar sin elbil hemma. Då har man en kostnad för "elen"
Säg sedan att man i stället kör på bensin/diesel/gas eller kärlek, men värmer motor och kupé då det behövs.
Jag gissar, baserat på egen erfarenhet, att den som laddar elbilen får betala mer per år.
Säg sedan att du har en bensinbil med motor och kupévärmare och en elbil, Anta att du (familjen) kör 5-10 mil om dagen med båda bilarna. Under årets kalla veckor/månader blir det säkert flera dagar då det kostar mer att värma bensinbilen än att ladda elbilen men den dag du tankar 90kWh i Teslan blir det gissningsvis dyrare än att värma bensinbilen - om du inte har en sjuhelvetes kupévärmare...
Att värma kupén i 8 timmar verkar mest dumt så varför jämföra med sådant...???
Har du citerat fel inlägg eller har du fullständigt missförstått vad jag skrivit?

Det blir märkligt när du skriver ”Många konstiga resonemang och en del helt felaktiga beräkningar.” eftersom mitt inlägg innehåller inte många utan exakt ett resonemang och inte några som helst beräkningar.
 
A andersmc skrev:
Har du citerat fel inlägg eller har du fullständigt missförstått vad jag skrivit?
Tagga ner... Jag citerade för att jag (delvis) höll med. Tillhör du gruppen som aldrig försöker förstå utan bara inväntar nästa tillfälle att säga emot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.