Hej!

Letar med ljus och lykta efter en trådlös hygrometer. Tänkte ha den i krypgrunden. Finns många bra sensorer från ex aqara och Telldus, men de har gemensamt att man måste köpa deras hub/gateway. Känns lite väl bara för en hygrometer…

Har en Apple TV men även fristående lösningar till en separat skärm vore en möjlighet. Har hittat väderstationer med stora iPad-skärmar och även om de ev uppfyller funktionen känns det inte riktigt som en smidig lösning heller.

Någon som vet om någon hygrometer som ex kan kopplas direkt mot Wi-Fi/mobil? Bluetooth vore ett alternativ, iaf om räckvidden är OK.

Hoppas någon vet! Tack!
 
Behöver den vara batteridriven eller finns tillgång till strömförsörjning? Det påverkar nog ganska mycket vad som finns att tillgå.
 
Jag har 2 trådlösa mätare i grunden. En Aeotec Z-vawe (drivs med 230V via USB-adapter) mot en Raspberry Pi med Domoticz och en (batteridriven) kopplad mot en väderststation.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Behöver den vara batteridriven eller finns tillgång till strömförsörjning? Det påverkar nog ganska mycket vad som finns att tillgå.
Sensorn i krypgrunden behöver vara batteridriven.
 
Jag gör precis det du vill göra, i fritidshuset. Blev Telldus med deras ”hub”. Fungerar bra, och jag har köpt några fler så jag har koll även på två gäststugor som är helt kallställda.
 
H hempularen skrev:
Jag gör precis det du vill göra, i fritidshuset. Blev Telldus med deras ”hub”. Fungerar bra, och jag har köpt några fler så jag har koll även på två gäststugor som är helt kallställda.
varit inne på detta men vill helst inte köpa en hub bara för en hygrometer. Inte något speciellt intresse i nuläget av att gå all in på massa IoT produkter heller. Har som sagt en Apple TV som kan fungera som en hub för Apple homekit - men då krävs fortfarande en hub/gateway…

tycker det borde finnas en fristående lösning som inte kräver att man börjar bygga upp ett helt nytt ekosystem… :(
 
Har oxå letat efter en lös tempsensor som kan fungera utan separat hub o lirar med HomeKit. Shelly H&T verkar riktigt fiffig synd att den inte klarar HomeKit

hittade denna eve termometer som ska klara homekit med temp och fukt mm. Ansluts mot ex Appletv
https://www.evehome.com/en/eve-weather
 
  • Gilla
Siplano
  • Laddar…
S skamper skrev:
Jag har inte testat men Shelly H&T borde klara det du vill och Shelly är ju väldigt populära.
[länk]
Shelly klarar kravet på att fungera utan hub men faller på att den kräver strömförsörjning.
 
S skamper skrev:
Jag har inte testat men Shelly H&T borde klara det du vill och Shelly är ju väldigt populära.
[länk]
recensionerna/formen kunde varit bättre men i övrigt var det precis en sån här produkt jag letade efter. Ska läsa på mig lite till och ev får man införskaffa någon sådan
 
it-snubben it-snubben skrev:
Shelly klarar kravet på att fungera utan hub men faller på att den kräver strömförsörjning.
Det hade jag också för mig men på deras produktsida står det upp till 18 månaders batteritid nu.
 
Hittade nu att aqara har en hub i form av en USB -sticka. Aqara E1 hub. Kostar 300 också. Verkar ändå vara ett alternativ då. Nackdelen är väl att man blir låst till aqara men samtidigt blir totalsumman typ samma som om man köper mer stand-alone produkter som den från shelly.

Tycker aqara E1 hub verkar helt överlägsen de övriga, dyrare och betydligt större hubbarna. Något jag missar??
 
S skamper skrev:
Det hade jag också för mig men på deras produktsida står det upp till 18 månaders batteritid nu.
Det tror jag på när jag ser det. ESP, som sitter i Shellys, är extremt strömhungrig i normalfallet. Visst de arbetar säkert med sleep mode och mestadels avstängd wifi men med utlovat 18 månader så rapporterar den inte jätteofta. Vilket kanske inte behövs när det gäller luftfuktighet ändå så det i sig är nog ok, men några 18 månader blir det inte.

Men produkten är intressant och jag skulle nog också gå på den linjen med de önskemål och krav som TS har. Men jag skulle nog komplettera den med en USB powerbank (som inte stänger av vid låg last) för längre drifttid.
 
B
Det finns ett tillbehör till shelly h&t så man kan ansluta en usb-laddare, för att komma runt batteriproblematiken.

Ansluter man en powerbank istället för en vanlig usb laddare där så får man lång batteritid.

Det är främst wifidelen som suger batteri. Ställer man in fast ip, och förlänger intervallet mellan mätvärden så får man en mer acceptabel livslängd.
 
Skulle vara intressant att höra hur det funkar i en krypgrund, Tar sig wifi-signalerna igenom bjälklaget? Någon som har en fungerande installation i krypgrun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.