Alfredo Alfredo skrev:
Det finns mycket i en BRF som inte alla har glädje av. Hissen är kanske inte så intressant för de på bottenvåningen, de med egen tvättmaskin besöker kanske aldrig den gemensamma tvättstugan och hushållet med dubbla Tesla fattar kanske inte riktigt meningen med ett cykelrum. Men det är något man får acceptera om man väljer BRF som boendeform.
Naturligtvis men man måste fundera lite på förutsättningarna. Köper man en bostadsrätt i en förening med hiss kan man inte komma och gnälla i efterhand men om föreningen tar en investering på flera hundra tusen kronor för att ett litet fåtal skall kunna ladda sina elbilar är det inte självklart att alla måste tycka det är en bra idé. En sådan investering bör gynna en majoritet - inte ett fåtal. Vid nyproduktion är det naturligtvis en helt annan sak.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Skrivningen i stadgarna handlar om att upplåta bostadsrätter - inte att erbjuda laddplatser...
Där står även ordagrant "främja serviceverksamhet" och historiskt har nog parkeringsplatser ansetts vara en tämligen normal del i en BRFs verksamhet. Jag tror att laddmöjlighet för elbilar i framtiden blir lika normalt.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Skrivningen i stadgarna handlar om att upplåta bostadsrätter - inte att erbjuda laddplatser...
Men parkeringsplatser har historiskt varit OK?
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
En sådan investering bör gynna en majoritet - inte ett fåtal.
Jag tror laddmöjlighet för elbil kommer att bli en allt viktigare egenskap vid BR-köp i framtiden så jag skulle säga att goda möjligheter är klart värdehöjande och något som gynnar alla medlemmar,

Jag bor i BR idag. Hade föreningen inte kunnat erbjuda en P-plats hade jag aldrig köpt denna lägenhet, Det hade för mig varit helt otänkbart. På samma sätt tror jag att laddmöjlighet kan komma att bli avgörande vid överlåtelsebeslut.
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men parkeringsplatser har historiskt varit OK?
Men vännen då...
I princip är väl det mesta som en föreningsstämma fattar beslut om OK - så länge det inte är olagligt. (Och kom inte med en massa retoriska invändningar...)
Man måste kunna tänka två, eller fler, tankar samtidigt. Kan man inte det blir diskussionen aningen ensidig.

Och - nej - om en förening har 100 lägenheter och bara 5 parkeringsplatser där endast styrelsen har plats - så har det nog aldrig betraktas som OK...

Om parkeringsplatserna inte kostar föreningen något, efter att de anlagts, så är det väl i de flesta fall en ickefråga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag bor i BR idag. Hade föreningen inte kunnat erbjuda en P-plats hade jag aldrig köpt denna lägenhet, Det hade för mig varit helt otänkbart. På samma sätt tror jag att laddmöjlighet kan komma att bli avgörande vid överlåtelsebeslut.
Därom är vi helt eniga.
 
S
S slurppe99 skrev:
Jag har en annan vinkel på att snylta el. Då det i vår samfällighet visar sig att fyra-fem personer har börjat ladda sina elbilar i garagen. Där föreningen står för all el inom samfällighetens anläggningar. Vilket har inkluderat att det varit godkänt att använda motorvärmare med timer. Föreningen har tidigare tittat på att installera för laddstolpar. Då för två år sedan var intresset svalt. Elen behöver då uppgraderas för att klara av att installera laddstolpar enligt eldistrubitören.

Nu har flera medlemmar sagt att de inte vill vara med och betala för våra snyltande medlemmar. Då ingen betalar dem när de tankar sina fordon. Som jag räknar så kan de ta mellan 360-720kr vardera i månaden beroende på elpris. Om de tankar sina bilar via elen hos oss vid fyra tillfällen varje månad. Vår förening har inte haft fast elpris. Där styrelsen plötsligt upptäckte den höga förbrukningen.

Eldistrubitören har erbjudit att bygga ut anläggningen. Där de som tankar el får betala direkt till distrubutören. Som kanske är den bästa lösningen. Då flera företag som erbjuder förmånsbilar går mer och mer mot elbilar. Där jag vet ett företag nästa år bara kommer att erbjuda elbilar.
såna här situationer är nog ganska vanliga. Jag hade aldrig gått med på att betala för grannarnas drivmedel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Där står även ordagrant "främja serviceverksamhet
I HSB:s normalstadgar ja. Vad som gäller i andra föreningar regleras i deras stadgar.
Alfredo Alfredo skrev:
historiskt har nog parkeringsplatser ansetts vara en tämligen normal del i en BRFs verksamhet.
Det tror jag inte. Det blir nog viktigare idag. I de bostadsrättsföreningar där jag har bott har det sällan funnits parkeringsplatser... I den där jag är ordförande idag har vi parkeringsplatser till åttio procent av medlemmarna... Parkeringarna finns på en gata vi inte råder över och det är kö till platserna. Det är inte självklart att alla medlemmar tycker det skulle gynna dem att ta en ganska stor investering för att skapa en förmån som det kanske blir 10 års kö till. Jag gissar att intresset skulle vara relativt linjärt beroende av parametrarna "kostnad" och "chans att få en plats".
Själv skulle jag (eftersom jag kör på el) rösta ja, men kanske inte om min investering landade på flera tiotusenlappar...
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Men vännen då...
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Man måste kunna tänka två, eller fler, tankar samtidigt. Kan man inte det blir diskussionen aningen ensidig.
Med lite härskarteknik blir diskussionerna bättre?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
B Boxhultaren skrev:
Jag har följt debatten om att få ladda sin elbil, när man besöker släkt och vänner. Det flesta skribenter tycker tydligen, att det är en självklar rätt att få göra det. Måste de ladda för att kunna köra hem igen utan problem, så är det väl OK av barmhärtighetsskäl. Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Och det är mot dessa jag vänder mig. Ingen ger mig en dunk med 5 liter bensin, när jag är på besök hos dem, såvida jag inte är i ett läge att bilens tank är nästa tom.
Men tiderna förändras och därmed synen på saker och ting. Vid trevligt umgänge ska man kanske numera utöver mat och dryck även med lätt hjärta bjuda på el till bilen?

Boxhultaren
Det var det snålaste jag någonsin hört:)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Vilken "diskussion" syftar du på?
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Kan man inte det blir diskussionen aningen ensidig.
Ingen utpekad. Rent allmänt.
 
B Boxhultaren skrev:
Men även för dem som ej är i kris har det blivit en ful ovana att snylta till sig el till sin bil vid varje möjligt tillfälle.
Märkligt - det har jag aldrig råkat ut för...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att de här som oroar sig för en massa gratisladdning i BRFer gravt överdriver problemet och/eller lyssnar för mycket på skrönor.

Jag bor i en stor BRF. Vi tar 500 kr i månaden extra för elbilsplatser. 300 för tekniken, 200 för el enligt schablon (med tak, över taket får man betala extra). Ingen av oss klagar. Vi gillar att det går att få laddplatser och förstår att det kostar.

Jag rådger just nu en släkting i en mindre BRF. De har en elbilist som hittills laddat gratis. Det vill de nu lösa och funderar på hur man ska göra för att det ska bli både rättvist och hanterbart.

Det hör är inte ett stort problem. Det är bara en tröskel man ska över.
 
Redigerat:
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi tar 500 kr i månaden extra för elbilsplatser
Då har ni ju löst problemet. 500 kr är inte gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.