Gällande priset på städning:
Min mamma har städfirma och de städar för 340kr+moms (-50% i RUT) = 212,50kr/h. En städerska hos henne städar en hel lägenhet på 60kvm på ca 4h.
Om grannen vill ha 4h á 615kr/h för 1kvm så är det bara direkt lösligt!



A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
 
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
inget svar på din fråga , MEN är fönstren i er är sekelskifteshus orginalfönstren som nu byts ut? Isåfall är jag intresserad av att köpa de gamla fönstren . Är detta i Stockholm?
 
Driver en städfirma och vi tar 370:-/tim exkl. moms.

Ligger de inne i staden så hade jag tagit betalt för en timme, då hade vi dammsugit, dammtorkat väggar/tak och lister/dörrfoder samt våtmoppat golvet. Då hade kostnaden blivit efter RUT-avdrag 230:- :)
 
  • Gilla
  • Wow
majmun och 13 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Bostadsrättsföreningar fungerar olika. En del kanske är vad du kallar lägenhetskomplex. Men det finns också föreningar med god sammanhållning och låg omsättning där boende stöttar varandra på olika sätt, vilket kan kallas god grannsämja. Noterar att du bor i eget hus men vi är många som bor i välfungerande bostadsrättsföreningar. Men det ör givetvis upp till TS att avgöra hur detta hanteras.
God grannsämja kastade hon ut genom fönstret när hon försökte skinna sin oskyldiga granne på pengar. Hon borde inte få ett öre. Ts har gjort rätt för sig och nu försöker grannen ta hutlöst betalt för något utom ts kontroll! Nä, må det damma för evigt i hennes garderober.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 12 till
  • Laddar…
Jag hade inte betalat en krona.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
I alla liknande inlägg finns det alltid minst en konflikträdd typ som tycker att man ska ställa upp på precis vad som helst "för grannsämjan".
 
  • Gilla
brick och 8 till
  • Laddar…
TS erbjöd en tumme och hon försöker bita av hela handen. Jag hade erbjudit exakt 0 kr.
 
  • Gilla
brick och 8 till
  • Laddar…
Är inte detta ett dolt fel?



* förlåt :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
TickyNucker och 17 till
  • Laddar…
Så grannen har alltså jättemycket kläder som kan ligga och damma i 5 månader utan att grannen använder dom? Tipsa grannen om konmari, man blir alltid lite lättad i själen när man rensat! :giggle:
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
J Josel skrev:
Så grannen har alltså jättemycket kläder som kan ligga och damma i 5 månader utan att grannen använder dom? Tipsa grannen om konmari, man blir alltid lite lättad i själen när man rensat! :giggle:
Sommarkläder?
 
  • Gilla
L8ttas och 1 till
  • Laddar…
Alt 1: Enas om en tid då garderoben ska städas med villkoret att DU anlitar en städfirma. Grannen får ingen extra städning gratis och ev klagomål på städningen får grannen ta upp med städfirman. Dessutom kan du kanske få smyga med in och påvisa städfirman vilken garderob det gäller och se om kläderna faktiskt är dammiga.

Alt 2: Ge grannen lite tid att städa själv så är det bara garderoben kvar. Att grannen på egen hand bokar en storstädning på din bekostnad lär inte föreningen tycka är acceptabelt.

Alt 3: Prata med ordföranden i föreningen vad denna tycker är skäligt att du ska ersätta.

Alt 4: Förklara orimligheten i det hela för grannen och njut av förklaringen till hur det kan ta 4 timmar per m² för lite damm när en snabb firma städar en normalstor lägenhet på samma tid.

Alt 5: Ombed grannen att förflytta sig till en väldigt varm plats där likasinnade/elaka människor samlas, så att säga
 
  • Gilla
  • Haha
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
Hallå där
Jag har varit entreprenadbranchen ett par år men är numera pensionär
Där gäller det att de som bygger en väg, tunnel, nytt hus, nya rörledningar renoverar byggnad mm måste ta hänsyn till de konsekvenser som det kan medföra.
Skakar det vid sprängning: ändra laddning eller ta konsekvenserna
Dammar det: Vatten begjut
Bullrar det: Byt fordon, andra arbetstider, åtgärda problemet vid källan.
Mao ta hand om ev problem (riskanalys), man äger själv problemet om man drar igång ngt, ingen annan.
Ngn nämnde att det är föreningens problem, Hur tänker man då? Det är ju inte föreningen som dammar eller bullrar.
En utsatt person har gjort en kalkyl på återställning till normalnivå av sin garderob där det kanske "ingår" kompensation av "störning".
Jag antar att en bra lunch borgar för en bra grannsämja framöver,
hca
 
  • Gilla
Elgen1 och 1 till
  • Laddar…
Om någon försökte blåsa mig så grovt skulle jag inte ge dom en krona, om förmodligen be dom dra åt ********. Grannsämja är inte värt mur mycket som helt
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Vad kostade hela renoveringen? Ställ det i relation och det är klart att det kanske lite övermaga av tanten men helt oskäligt är det nog inte iaf rent moraliskt
 
Ni har från början visat välvilja, som grannen sedan missbrukat. Då skulle jag slå hälarna i och protestera.

Jag skulle neka deras krav med hänvisning till att ni erbjudit er att städa för 5 månader sedan och att kostnaden inte står i paritet med att städa 1m2.
Grannen hade även minimerat skaderisken genom att täcka kläderna med plast. Visst, något/några plagg kräver troligtvis rengöring, men att kräva att alla ska kemtvättas istället för att alla ska vädras/skakas och eventuellt dammsugas i samband med städningen och att något vid behov ska rengöras ytterligare har ingen rimlig grund.

Jag skulle nog göra som @Claes Sörmland och erbjuda dem 500kr via swish här och nu, alternativt 0kr och rekommendera dem att ordna ett småmål i tingsrätten.
Om de mot förmodan gör det, använd din timmes jurist-hjälp via försäkringsbolaget och se hur det går.
Du riskerar ju inte mer än kostnaden som även rätten anser att de har rätt till, som väl i slutänden bör vara "rätt" ersättning som du borde betala samt ungefär 2000kr i övriga utgifter.
 
  • Gilla
tnbenenb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.