Antar att Installatören skall lägga in sträng konfig men verkar ara lägga in basic, dvs det som har med garanti att göra men en gissning...
 
H håbbe1961 skrev:
Antar att Installatören skall lägga in sträng konfig men verkar ara lägga in basic, dvs det som har med garanti att göra men en gissning...
Ursäkta men vad konfigueras under sträng konfig?
Får min Vr för hög spänning så får den,kan den avhjälpas med sträng konfig?
 
Antar att det är endast för dokumentation som ligger grund för ev felsökning
 
Nu kom svaret från Huawei:
In your case you will have to contact your installer. He will have to modify the system, your string is too big and is put on one mppt.( this is why you have this problem). Your installer will have to size the system for you and will probably split it into 2 strings each with its mppt.

Optimizers have nothing to do with this problem.

Nu kan jag hänvisa dem till vad tilverkaren av Vr n säger.
 
  • Gilla
Adam och 2 till
  • Laddar…
De har ju winged it ganska bra där, 1008 Volt om man ska gå efter panelernas datablad. (103%). (40,8 V x 24). Alt 979V vid nominella spänningen. (+25 grader och maximal instrålning). Där sparade de in bra på 1 takgenomföring och 2 kablar ner till VR ... En liten sido-tanke är ju att optimerarna ställer till det med och höja spänningen på hela slingan, anta att båda optimerarna tycker 80V är bästa spänningen ut för vad panelerna ger för stunden (vilket ju sker varje dag antagligen om kupan du pratar om inte skuggar panelerna alls en liten stund mitt på dagen) då får du ju plötsligt 40,8 x 22 + 2 x 80 V = 1056 V tomgångs spänning (opencircuit, Voc vad vi nu vill kalla det, obelastad spänning etc) Alltså det är ju inget fel med och ha optimerare på det här sättet inkopplade för och justera upp spänningen.
 
Max. input voltage (2) :1,100 V
Operating voltage range (3) :140 V ~ 980 V

(2): The maximum input voltage is the upper limit of the DC voltage. Any higher input DC voltage would probably damage inverter.

(3):Any DC input voltage beyond the operating voltage range may result in inverter improper operating.
 
140V är alltså lägsta som den startar vid, 1100 är max man kan koppla in utan att det kan uppstå bekymmer, 980V är högsta den faktiskt kommer och producera någon el ifrån utan att slå ifrån. Belastat ser det ut som den kommer ligga på ca: 850 V med ca: 980V som inspänning. Ber om ursäkt zombi jag råkade visst posta utan poängen i mitt sidospår att du antagligen hamnar utanför operating Voltage range pga de två optimerarna. Lösningen för firman som gör det är ju och slänga in de två optimerarna och ett gäng andra paneler i en egen slinga på den andra MPTT ingången, kylan som ställer till det mest just nu, antagligen så kommer ju problemet försvinna framåt maj men tills dess kommer den inte fungera som tänkt ... du behöver nog inte oroa dig över vr för tidiga död då den inom de här spänningsintervallen (+10%-ish) fortfarande kan reagera på överspänningen, värre om den hade kopplats mot dubbla antalet paneler ...
 
Redigerat:
Hej.Vad gör optimerarna att spänningen hamnar utanför operating Voltage range?
 
Z zombi skrev:
Hej.Vad gör optimerarna att spänningen hamnar utanför operating Voltage range?
De försöker ju låta resten av strängen jobba optimalt och 450W ger ju bara ett visst spännings spann för maxad produktion från övriga paneler. Misstänker den maxar ut sig till 80V då den inte känner nån ström igenom sig då slingan inte belastas. dvs 22 x 40.8V + 2 x 80V dvs det jag försökte komma till i första inlägget.
 
Tack för ditt svar.
Här kommer en bilt på taket.Det vetter nästan mot söder,några grader åt öst.Panelerna markerade med prick(2st) har opimerare försäljaren tyckte skulle räcka med 2.men skuggan när solen passerar ja ni ser.Nästan lika mycket på andra sidan på morgonen.Skulle systemet må bättre förutom att dela upp till 2 strängar och slippa varningar för hög ingångsspänning,av flera optimerare där skyggan har för hög betydelse?I såfall på vilka paneler av de numrerade?
Tack ,Mvh Soltak med numrerade solpaneler och markerade skuggområden från omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solpaneler på tak med numrerade paneler, två markerade med prickar för optimizers.
 
  • Gilla
frisken
  • Laddar…
TLDR: Helt ok Idé från installatören och köra optimerare på de två, Kanske hade tjänat mer på n-formad installation med liggande paneler för och slippa opti helt. Inte helt säkert det blivit lika många paneler dock, ser ej taksprånget.

Mjo jag förstår hans tanke med och sätta optimerare på de han satte dem på. Då tappar du inte så mycket på senhösten och tidig vår. Sommaren kommer de antagligen störas men inte i samma utsträckning på total produktionen. De två han satt optimerare på ger väldigt god utdelning kanske 1-2% per år/st medans om man lagt på den kostnaden på alla de andra också hade de antagligen inte bidragit fullt lika mycket ens tillsammans. Personligen hade jag nog kört på liggande montage och låtit dioderna jobba istället på den nedre raden och använt 4 optimerare för de två mitten radernas närmast-kupan-paneler. Men det hade nog hamnat i marginalen på vinsten av 4 optimerare med.Alternativt 2 rader full-längd längst upp med 3-4 singel paneler längst ut på kanterna och skippat skuggningen helt från kupan. Det jäkliga i hela kråksången är ju att om de bara delat panelerna på två slingor så är ju inte direkt huawei:en dålig på och köras med nån eller några paneler i partiell skuggning. Om du vet hur solpanelerna funkar de är ju typ 4 rader med "celler" mellan varje rad nedifrån och upp (om de sitter som dina gör, stående installation) sitter en bypass diod som aktiveras om "raden" skuggas så pass mycket att den inte kan komma upp i tillräcklig spänning. T.ex om de är en väldigt solrik kväll på första bilden och skuggan blir extremt skarp över panelerna 2 & 3 så går bypassen in i fullo på dem, panel 4 kanske lyckas aktivera 1 eller 2 rader och ger "halv" utspänning panel 1 är antagligen relativt opåverkad och skulle för given solvinkeln ge helt ok utbyte. Motsvarande pågår ju runt den tiden på dagen då solen börjar kika fram runt kupan på de andra panelerna 5-8.
 
Hej.
Nästa vecka kommer de tillbaka och delar upp panelerna i två strängar,12+12.
Först glömde ju de koppla ihop strängen gick flera veckor innan de fattade att 0V är fel.Nu kommer de igen..
Som påster på såret tänkte jag begära att de sätter optimerare på dem 8 numrerade panelerna.De ska ju ner ändå.De kommer ändå billigt undan,jag lovar.Så om jag får de gratis är det bra idé?
Mvh
 
Pratade med dem tyvärr har de ingen huawei optimerare på lager......typisk.
En ennan fråga:har två åvannämda optimerare jag ser dem i webbportalen men skulle inte visas lite siffror i rutan?Vad de producerar spänning ström osv?Lever de överhuvudtaget?Läste någonstans att man måste ha såna på ALLA paneler för att kunna se data ...
Skärmdump av webbportal som visar data för Huawei optimerare med serienummer, ingen produktion eller drift - status 'Shut Down'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag känner inte till kina-varor som du har, men när man sätter en enstaka effektoptimerare Tigo TS4-A-O på paneler i en sträng som skuggdrabbas, och har Fronus växelriktare då visas inte effektoptimerarens effekt eller energi på Fronius Portal. Det går tydligen att få effekt och energi visad, men då tydligen på Tigos portal, och man behöver en box på taket (Tigo Cloud Connect Advance CCA) som snackar med Tigo-effektoptimerarna och med ett internetmodem.

Hur det är med kinagrejer som huahejs effektoptimerare vet jag inte. Men du har ju även kina-växelriktare huahej. Vilken firma har du köpt din solcellsanläggning av? Alltså som du har betalat till för anläggningen?
Du kan ju göra litet reklam för dem här. Även negativ reklam är reklam, sägs det.
 
Redigerat:
Har bara negativ att säga om dem tyvärr....Solkraft.Under entrepenören som satte panelerna är under all kritik...jag frågade Solkraft vem räknar på anläggningen och det är UE som gör det.Jag frågar dem då men hör och häpna över svaret:VI HAR INTE DEN KUNSKAPEN!!jag höll på att ramla av stolen... har flera paneler (finns bild i tidigare i tråden) som är skuggade stundsvist av takkupan men dem satte bare på 2 st.Ringa Solkrafts support?Nästintill omöjlig uppgift.24 paneler i en sträng sen glömde de koppla ihop slingan,,,men det har jag skrivit om tidigare..
 
Redigerat:
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.