Vi funderade i samma banor - köpa begagnat eller bygga nytt. Det slutade med att vi köpte ett 3 år gammlat hus. Det bästa av två världar, liksom. Låga driftskostnader, inget dyrt underhåll pga slitage, men ett exakt pris att förhålla sig till.
Sedan så är det också så (i Stockholmstrakten där vi bor) att det är väldigt svårt och dyrt att hitta en vettig tomt.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag upprepar, om man får det tilla att nybygge blir billigare än att köpa begagnat så gör man en logisk kullerbytta. För då betyder det att någon kan bygga nya hus och sälja dem med vinst som begagnade. Den marknaden är väldigt begränsad.

I praktiken har många dock kunnat göra så. Och då har det nästan alltid berott på att vi haft en kraftig prisuppgång allmänt sett. De flesta som byggt hus ex. mellan 2010 och 2016, har bokat en tomt till marknadspris, beställt ett bygge till marknadspris. Och när de sedan flyttat in 2 år senare så har marknadspriset ökat med 25 - 30%. Det ser ut som man gjort en vinst på 30% genom att bygga istället för att köpa. Men de skulle haft ungefär samma prisutveckling om man köpt ett begagnat hus. OCH med mindre risk.

Nu ser marknadsläget lite annorlunda ut. Om du idag påbörjar ett husprojekt, så flyttar du realistiskt sett in någon gång under 2020. Vi kan hoppas på en i bästa fall plan prisutveckliong. Men antag att marknadspriset om två år gått ned med 20%?

Du står med ett byggkreditiv som skall läggas om till bolån. Antag att ni köpt tomt och byggt för 5 milj. Ni har kontantinsats på 750 000 (15%), har alltså kreditiv på 4 250 000.

Då när det är dags att omvandla från byggreditiv till bolån. Men värderingen av det färdiga huset om två år blir bara 4 milj. Ni får låna max 3 400 000. Klarar ni då inte av att lägga in ytterligare 850 000, så kan ni tvingas sälja det nybyggda huset, och står med ett förlustlån på summan.

Visserligen så ligger ni 1 milj back på ett begagnat hus också, om vi tänker oss detta negativa marknadsläge. Men då klarar man sig såvida man inte av annan anledning måste sälja.

Nybygge innebär både rent byggtekniska risker, som kan kosta oerhörda summor. Det finns mängder med trådar här på byggahus om katastrofbyggen. Men det finns även rent finansiella risker liknande den jag visar på här i tråden. Skall man bygga så behöver men en rejäl buffert. Det är ett väldigt riskabelt alternativ om man gör det för att det behöver bli billigare än att köpa bef. hus.
Jag tycker du belyser en väldigt viktig aspekt av nybyggen som privatperson och det är risken som måste tas. Det finns inga försäkringar eller juridiska avtal som helt kan ta bort den. Om man har tittat på programmet husdrömmar så är det en oroväckande hög andel av de byggena där entreprenören gått i konkurs eller på annat sätt inte kunnat fullfölja bygget, vilket oftast inneburit på kostnader och förseningar. Nästan alla byggen har gått över budget och många har slitit rejält på relationer och välmående hos de som byggt. Sen ska det ju sägas att det är de ofta är de mer spektakulära byggen som fått problem medans de som valt nyckelfärdigt nybygge oftast klarat sig bättre.

Sen finns det ju en koppling mellan risk och avkastning, det borde bli billigare att själv ta risken och bygga nytt än att köpa ett färdigt hus som är nybyggt. Då ska ju den som byggt det göra en vinst på försäljningen. Dock är det kanske en ganska så ovanlig situation och samtidigt går man ju miste om möjligheten att få bestämma själv och göra egna val som känns som en av de stora lockelserna med att bygga nytt.
 
Nu är det spikat. Vi kommer bygga ett nytt hus. Köpte en tomt 2800kv, någon km utanför ett mindre samhälle. Huset är ritat och klart. Uppvärmning med jordvärme.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Nu är det spikat. Vi kommer bygga ett nytt hus. Köpte en tomt 2800kv, någon km utanför ett mindre samhälle. Huset är ritat och klart. Uppvärmning med jordvärme.
Vilken husbyggare valde ni?
 
lunarayo lunarayo skrev:
Vilken husbyggare valde ni?

Vi har valt JB-villan. Det gjorde vi av lite olika anledningar. Dels har alla vi känner som byggt hus använt sig av dem. De har ingen marknadsföring mer än att kunderna blir nöjda och pratar med varandra.

När vi pratat med andra företag så har vi vart i kontakt med vad jag upplever är rena säljare, de kan alltså inte så mycket om själva huset och vad olika saker kostar, tex ändringar i planlösningar om man skulle gå ifrån deras färdiga hus.

Samt enkelheten att prata med dem, inga konstiga termer utan ren bonnsvenska om man får säga så.

Vi ville också ha helentreprenad ifall det uppstår krångel så har man bara ett ställe att vända sig till.
 
K kjork skrev:
Vi har valt JB-villan. Det gjorde vi av lite olika anledningar. Dels har alla vi känner som byggt hus använt sig av dem. De har ingen marknadsföring mer än att kunderna blir nöjda och pratar med varandra.

När vi pratat med andra företag så har vi vart i kontakt med vad jag upplever är rena säljare, de kan alltså inte så mycket om själva huset och vad olika saker kostar, tex ändringar i planlösningar om man skulle gå ifrån deras färdiga hus.

Samt enkelheten att prata med dem, inga konstiga termer utan ren bonnsvenska om man får säga så.

Vi ville också ha helentreprenad ifall det uppstår krångel så har man bara ett ställe att vända sig till.
Låter smart! När förväntas huset stå klart?
 
lunarayo lunarayo skrev:
Låter smart! När förväntas huset stå klart?
Mars 2020
 
Hej! Lyfter tråden då jag är nyfiken. Hur gick det med husbygget?
 
Skogsdaniel Skogsdaniel skrev:
Hej! Lyfter tråden då jag är nyfiken. Hur gick det med husbygget?
superbra. Vi trivs fantastisk. Mycket på utsidan som ska ordnas med som inte får glömmas bort kostar mycket pengar. Måleri, jord, grus, häck. Men efter snart två år finns inte mycket vi ångrar
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
superbra. Vi trivs fantastisk. Mycket på utsidan som ska ordnas med som inte får glömmas bort kostar mycket pengar. Måleri, jord, grus, häck. Men efter snart två år finns inte mycket vi ångrar
Själv letar man hus eller vill bygga. Har ni fört någon form av dagbok man kan ta del av? Hur har det gått under tiden huset byggdes? Några fallgropar man ska se upp med? Tips och råd?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Själv letar man hus eller vill bygga. Har ni fört någon form av dagbok man kan ta del av? Hur har det gått under tiden huset byggdes? Några fallgropar man ska se upp med? Tips och råd?
Vi skrev ingen dagbok men dokumenterade mycket i bilder. När väl grunden var klar och huset skulle upp så gick det väldigt fort. Vi byggde av anledningen att det kostade ungefär lika mycket som att köpa ett begagnat ca 4milj.

är väl inga direkta fallgropar som vi hamnat i men var noga med att budgetera högt för grunden. Det ingår visst antal ton grus vilket jag tror är vanligt att företagen räknar i underkant på för att få mer attraktiva priser.

Det var superbra personal som byggde vårt hus, vi var välkomna hela tiden samt att de frågade om mycket och gav oss tips längs resan. En sån sak var tex att de frågade vilket håll golvet skulle ligga, vi hade ingen tanke på det och de kunde bara lagt dit det ändå, utan att fråga. Man kunde också fråga dem om lite extrajobb under byggets gång, tex sätta upp hylla eller garderobsinredning.

Var noga med elen, den är svår att ångra i efterhand och ett uttag man inte använder är inte direkt i vägen.

Försök komma in i ett hus som är relativt nytt och kika, och ta del av ritningar, det är svårt att se på en ritning hur det blir i verkligheten.

jag både ångrar och inte ångrar att vi inte tog osb bakom gipset. Det hade underlättat men var också väldigt dyrt, ca 70000 för ca 150kvm. Skiljer väl beroende på antal väggar såklart.

tillvalen kommer kosta mer än ni tror, var noga med att ha pengar till det. Att flytta in i ett hus och den kanske största affären i livet och sedan inte vara nöjd är inte kul.

jag upplever att de vi pratade med inte riktigt ville redovisa hur mycket ungefär som väljs till i tillvalen, de vill ligga så lågt som möjligt i pris från start så man väljer just dem.

Oavsett vilken hustillverkare man väljer så tror jag man kommer landa på ungefär samma peng i slutändan. Någon är billigare men har dåligt med tillval och tvärtom.

jag rekommenderar garage ihopbyggt med huset om möjlighet finns. Gärna något större för att använda del till förråd. För det saknas i nyare hus.

Har säkert glömt mycket men fråga på om det dyker upp något.
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Gör ett separat förrådsrum och inte en del av garaget.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gör ett separat förrådsrum och inte en del av garaget.
Typ vägg i vägg med garaget menar du?
 
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Typ vägg i vägg med garaget menar du?
det vanliga är att man sätter en vägg inne i garaget och lämnar öppning för dörr så man kommer till förrådet genom garaget. Man gör ett enkelgarage lite längre och har förråd längst in eller så kan man göra ett dubbelgarage bredare för att ha förråd där.

vi har det medräknat men struntade i väggen, så vi har ett lite bredare dubbelgarage.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.