Jag använde två kraftiga galvade hakgångjärn, ett på varje sida. Används normalt till grindar eller portar.
Sedan trall så tätt att man inte kan klämma sig. Lossar ett och viker ut vid upptagning.
Välj kraftiga och inte där smäckiga plåtiga.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Är det någon annan fördel med de färdiga flytblocken jämfört med vanliga cellplastskivor förutom att man slipper ha flera lager? Det är ju mer än dubbelt så dyrt med flytblocken jämfört med samma volym 100 mm tjock S80-EPS.
Du kan bygga enklare ramverk.
 
Jäklar så dyra fästen är till bryggor etc, trodde man skulle hitta något vettigt för under tusenlappen

Tänkte mig rejäla öglor i brygga / landgång, och sedan kätting mellan eller något liknande
 
A AndersS skrev:
Jag använde två kraftiga galvade hakgångjärn, ett på varje sida. Används normalt till grindar eller portar.
Sedan trall så tätt att man inte kan klämma sig. Lossar ett och viker ut vid upptagning.
Välj kraftiga och inte där smäckiga plåtiga.
Är nog inte helt med på noterna hur du fäster dessa..

har du själva fästet på landgången, och sedan motsvarande på bryggan, och bult eller liknande?
 
Den lilla delen som du normal sätter i karm/stolpe har jag satt på den ytter bryggan med bult så att gångsjärnshålen blir horisontellt.
Den långa delen som sitter på dörr/grind har jag sedan satt en på vardera sidan av den långa bryggan som du nu bygger. De sitter ovanpå en regel som jag skruvat utanpå själva bryggstommen och gångjärnen skruvas på den ovan ifrån. I mitt fall sitter det skruvat med tre franska skruv i varje gångjärn. I mitt fall med ett utsläpp av trallen några cm på varje sida så hamnar de under trallen. Är hål borrade i trallen så jag kan lossa franskskruven.
När jag sedan tar isär bryggorna på hösten lossar jag bara en sidan och tar bort de två skruvar, de närmast gångjärnsleden, den bakre lossar jag bar lite och sedan kan jag skjuta fort gångjärnet.
Och så kan man trycka isär gångjärnsleden/bryggorna vid det andra gångjärnet som inte är lossat.

Se det som en liggande stolpe. istället för stående som de är normalt, med grind/dörr när bryggorna är sammansatta. Det viktiga är att du måste prova ut så att ovansidan på bryggor hamnar på samma nivå.
 
Kan ta bild om två veckor;)
 
  • Gilla
Bjerke88
  • Laddar…
Förstärkt regelbit på en bryggstomme, fäst med bultar och kupolmuttrar, hakgångjärns öglor syns till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan se lite på bilden jag förstorat.
Den extra regelbiten är fäst med tvåbult i bryggstommen och extra kupolmuttrar för att inte riva sig vid bad.
Ovanpå regelbitarna ligger den långa delen i hakgångjärnet och till höger där bryggan slutar sticker bara gångjärnets öglor ut.
Du kan se något litet suddigt blankt som är öglan.
 
A AndersS skrev:
Kan ta bild om två veckor;)
lugnt.. tror jag förstår hur du monterat dom nu!

smidig lösning.. blir att leta efter något extra tåligt och hållbart i sådan lösning!
 
Välj sådana som är gjorda av plattjärn inte de tunna av pressad plåt.
 
A AndersS skrev:
Välj sådana som är gjorda av plattjärn inte de tunna av pressad plåt.
skall kolla upp det, hur som helst blir det ändå billigare än 1800kr för ett bryggfäste :)
 
Ja, det blir betydligt billigare och mina är nog dryga 20 år, fanns ingen anledning att byta när bryggan renoverades.
 
A AndersS skrev:
Ja, det blir betydligt billigare och mina är nog dryga 20 år, fanns ingen anledning att byta när bryggan renoverades.
kollade lite efter platjärns-modellen men verkar bara hittad den klenare av plåt

tips på var man skall kolla? tex bauhaus eller byggmax?
 
Tog bilder igår
Detalj av träkonstruktion med fästplatta och blå plastcirkel, eventuellt en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck ovanför höstlöv med synlig del av en blå isolerrörshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrall med en metallfäste och bultar mot röd konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.