A
A arasmus skrev:
Det bär emot, men jag kan inte låta bli. Plast är syntetiska polymerer som är plastiska, därav namnet. Bioplast är plast även om monomererna är naturliga. Alla polymererer är inte plaster, lipider är inte polymerer och vaxer är varken polymerer eller plaster. Puh, så..
Plaster behöver inte vara plastiska (plastiskt material är ung. som modellera, återgår inte till sin ursprungsform om man trycker in fingret i materialet, mkt simpelt förklarat). Tex en silikonboll är gjord av plast, men är oftast inte plastisk. Om man trycker in fingret återgår den snabbt till sitt ursprungsläge.


Som ejlest finns det undantag. Några lipider är inte polymerer.

Från NE. Läs och lär:
Lipider skapar en unik typ av polymer, kända för att vara en nyckelkomponent i cellmembran och hormoner, där de flesta polymerer är långa kedjor av identiska, återkommande kolhaltiga molekyler kända som monomerer innehåller lipidpolymerer en ytterligare, icke-identisk molekyl fäst till varje monomerkedja.
Denna molekyl varierar med typen av lipid: vissa kan falla inom en karboxylgrupp, en glycerolgrupp eller en fospatgrupp. Vissa lipider bildar också polymerliknande strukturer med en annan typ av fettmolekyl, som i fallet med steroider som kolesterol - men dessa anses inte vara riktiga polymerer.
 
Magnus Filip skrev:
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
Lantmäteriet håller inte med dig. Jag litar mer på lantmäteriet än en anonym person på internet.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
Hur menar du nu? Jag köper ditt hus, betalar dig delvis med egna cash och pengar frn banken via ett lån , äger jag huset/fastigheten eller vem äger ?
 
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Lantmäteriet håller inte med dig. Jag litar mer på lantmäteriet än en anonym person på internet.
så de menar att man äger något som inte är betalt? Jo jag tackar jag
 
Magnus Filip skrev:
så de menar att man äger något som inte är betalt? Jo jag tackar jag
Läs länken jag postade tidigare.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du nu? Jag köper ditt hus, betalar dig delvis med egna cash och pengar frn banken via ett lån , äger jag huset/fastigheten eller vem äger ?
Delvis, ja där satte du fingret på saken!

IQ, fattar man inte att man inte äger något förrän det är belalt ja då har man inte fattat något alls.

Nu loggar jag ut flr gott!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
det går tyvärr inte att äga nåt som inte är betalt. Faller på sin egen orimlighet.
Jo, krasst så är man ägare. Däremot kan långivare ha pantbrev på en fastighet som ger dem företräde till pengar om tvångsförsäljning blir aktuell.
Pantbrev har inget med ägande att göra utan endast en "försäkring" för lånegivare att återfå utlånade pengar.

Sedan kan du ha egen känsla/definition att du inte äger bara för att du har lån.
 
Magnus Filip skrev:
IQ, fattar man inte att man inte äger något förrän det är belalt ja då har man inte fattat något alls.

Nu loggar jag ut flr gott!
Svarade du dig själv i det inlägget:crysmile:
 
A
A AndersS skrev:
Jo, krasst så är man ägare. Däremot kan långivare ha pantbrev på en fastighet som ger dem företräde till pengar om tvångsförsäljning blir aktuell.
Pantbrev har inget med ägande att göra utan endast en "försäkring" för lånegivare att återfå utlånade pengar.

Sedan kan du ha egen känsla/definition att du inte äger bara för att du har lån.
Krasst? Kass resonemang skulle jag vilja påstå
 
"När du har köpt eller på annat sätt övertagit en fastighet exempelvis genom gåva eller arv, måste du bli registrerad som ägare. Det gör du genom att ansöka om en så kallad lagfart. Lagfarten är en registrering i fastighetsregistret och ses som ett bevis på att du äger din fastighet."

Lantmäteriet. Länk i inlägg 147.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Delvis, ja där satte du fingret på saken!

IQ, fattar man inte att man inte äger något förrän det är belalt ja då har man inte fattat något alls.

Nu loggar jag ut flr gott!
Vi andra pratar om juridiskt ägande, i detta fall en fastighet. Oavsett hur belånad du är äger du din fastighet och får göra vad du vill med den, när du säljer betalar du tillbaka lånen. Ingen annan än du äger den…
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Krasst? Kass resonemang skulle jag vilja påstå
Nej, fakta. Fjärde tråden vi argumenterar och tidigare har du fått erkänna du haft fel:cool:
 
Magnus Filip skrev:
Plaster behöver inte vara plastiska (plastiskt material är ung. som modellera, återgår inte till sin ursprungsform om man trycker in fingret i materialet, mkt simpelt förklarat). Tex en silikonboll är gjord av plast, men är oftast inte plastisk. Om man trycker in fingret återgår den snabbt till sitt ursprungsläge.


Som ejlest finns det undantag. Några lipider är inte polymerer.

Från NE. Läs och lär:
Lipider skapar en unik typ av polymer, kända för att vara en nyckelkomponent i cellmembran och hormoner, där de flesta polymerer är långa kedjor av identiska, återkommande kolhaltiga molekyler kända som monomerer innehåller lipidpolymerer en ytterligare, icke-identisk molekyl fäst till varje monomerkedja.
Denna molekyl varierar med typen av lipid: vissa kan falla inom en karboxylgrupp, en glycerolgrupp eller en fospatgrupp. Vissa lipider bildar också polymerliknande strukturer med en annan typ av fettmolekyl, som i fallet med steroider som kolesterol - men dessa anses inte vara riktiga polymerer.
Ja, men det gäller när silikon härdat. Jag menar här plastisk som ”formbar”, dvs att man kan forma materialet antingen med värme och tryck eller innan det härdat.

Jag menar att inga lipider är polymerer, just pga det som NE kallar en icke-identisk molekyl.
 
Herr Filip har haft fel tidigare och brukar då gå på lite personangrepp och spydigheter.;)
 
Herr Filip har fel även här i ägarfrågan. Vi får se om han har bollar nog att erkänna fel och backa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.