Jag skulle apropå det vilja ha en elfyrhjuling, men där laggar marknaden.

45–60 minuters körning med plog och möjlighet att dra ut lite timmersläp nu och då för att ersätta nuvarande Yamaha Grizzly 450 är vad jag önskar. Laddningen kan få vara evighetslångsam enfas om det är så, eller ett vanligt trefasintag, det rör mig inte alls.

Det förvånar mig faktiskt att det inte finns i kommersiell skala. Liksom elmaskiner generellt i lantbruket.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Men som sagt, andra dagen med min första bil som inte hade reservdäck blev det bärgning, lagningsflaskan hade lite svårt att laga en sprucken däcksida.
Sprucken däcksida brukar väl tyda på att däcket är gammalt? (Inte nödvändigtvis slitet, utan bara tillverkat för så länge sen att gummit åldrats.)

Det kan ju i alla fall inte bero på att man råkar köra över en spik eller skruv.
 
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är ett platt däck på grund av ett oönskat hål ett punkterat däck oavsett orsak till hålet. Hursomhelst löser samma bärgare, som löser problemet med ett trasigt däck, problemet oavsett antalet trasiga däck! :D
Om vi nu ska behöva ta höjd för däck som sticks med kniv, ska vi då inte också ta höjd för t.ex. framruta som krossas med hammare? Bägge sakerna är i mina ögon vandalisering.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du som privatperson ja. Tror det är extremt få däckfirmor som gör det men naturligtvis kan det förekomma.

I denna tråd är det det. Det är till och med bara elbilar som är relevanta. :)
är det bara elbilar som har däck ;)
 
N Nerre skrev:
Om vi nu ska behöva ta höjd för däck som sticks med kniv, ska vi då inte också ta höjd för t.ex. framruta som krossas med hammare? Bägge sakerna är i mina ögon vandalisering.
Visst är det vandalisering. Mina inlägg i detta ämne började med en kommentar till @Greger_08 som skrev:
G Greger_08 skrev:
Kompressor och "laga däck" kit funkar perfekt.
Jag håller helt enkelt inte med att det fungerar perfekt. Jag har haft någonstans uppemot tio tillfällen med platt däck och runt hälften hade kanske varit möjliga att laga med "laga däck" kit. Det tycker jag inte är "att fungera perfekt" utan möjligen en nödlösning som ibland fungerar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
är det bara elbilar som har däck ;)
I denna tråd är det enbart elbilar som är On Topic. ;)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har haft någonstans uppemot tio tillfällen med platt däck och runt hälften hade kanske varit möjliga att laga med "laga däck" kit. Det tycker jag inte är "att fungera perfekt" utan möjligen en nödlösning som ibland fungerar.
Hur lyckas man få så mycket punkteringar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
I denna tråd är det enbart elbilar som är On Topic. ;)
Det innebär att punkteringar bara drabbar elbilar alltså:p;)
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Hur lyckas man få så mycket punkteringar?
Man kör mer än 800 mil om året...
Samt att det beror väldigt mycket på var man har, samt en stor faktor tur/otur.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Man kör mer än 800 mil om året...
Samt att det beror väldigt mycket på var man har, samt en stor faktor tur/otur.
Man måste nästan ha mycket otur.
Eller så har jag en jävla tur.
Vet inte exakt men jag ligger nog på en bit över 200 000 mil sen jag kunde ratta en bil eller moped.
Har bara haft 3 punkteringar och samtliga var skruv eller en spik :D

Däremot på min mtb så lyckades jag fanemaj med punktering 2 ggr efter varandra när jag var som längst bort och inte hade slang eller pump med.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag har aldrig haft punktering på bil och jag tog körkort 1993. Jobbade som konsult i 15 år och åkte 4500 mil per år. Nu ligger jag på mer moderata 2500 per år. Fortfarande ingen punktering så för mig känns det iaf som @Fairlane har lite otur. Jag åker dessutom på 20” med 255/35 sommar och 20” 245/45 på vintern
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Fairlane
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har aldrig haft punktering på bil och jag tog körkort 1993. Jobbade som konsult i 15 år och åkte 4500 mil per år. Nu ligger jag på mer moderata 2500 per år. Fortfarande ingen punktering så för mig känns det iaf som @Fairlane har lite otur. Jag åker dessutom på 20” med 255/35 sommar och 20” 245/45 på vintern
Nja, jag har inte heller haft särskilt många, svarade bara på hur man kan få så många punkteringar. Eftersom frågan ställdes av en person som kör väldigt mycket mindre och kanske under andra förutsättningar, så tyckte jag det kunde vara värt att besvara.
Det finns saker som påverkar:
  • Körsträcka
  • Däckskvalite
  • Var man kör
  • Tur/otur (och i viss mån slarv)
Själv kan jag påminna mig om 3-4 punkteringar genom åren för egen del. En slarvig där jag körde på en trottoarkant, resten mer otur att det legat skruv eller liknande på vägen. Svärmor hade extremt otur, lyckades köra på en nyckel (!) som någon tappat på vägen. Hon hörde ett lite poff nära vårt hus. Hon körde upp på vår uppfart 150 meter bort och då var däcket nästan platt. Där hade det inte fungerat med ett lagningskit.
 
j.f.s
Ah, läste det som att det var du som var drabbad. Sorry :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur lyckas man få så mycket punkteringar?
Kanske en vart fjärde år. Är det mycket? Några dessutom på grund av skadegörelse så kanske en "normal" punktering vart femte år.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske en vart fjärde år. Är det mycket? Några dessutom på grund av skadegörelse så kanske en "normal" punktering vart femte år.
Jo, det låter som ofta men är ju som noterats beronde av var du kör och antal mil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.