Uppdatering:
-Det går inget vidare med golvbrädorna. Vattningen tog bort det mesta avkupning och breddminskning, men linoljningen (3-4ggr) har inte hindrat brädorna att återgå till den kupade formen.
-Pausat det problemet och börjat måla takpanelen. Vitt. 2 ggr spärrgrundning och en slutstrykning.
Har någon tips på stänkskyddsfolie försedd med klister/maskeringstape?
 
Det ska bli en entre´trapp och handikappramp som på bilden. Bygger den i tryckimpregnerade stolpar, reglar och brädor.
Rampen lutar 5% och den plana yta vid dörren blir 1,3x2m
Jag kunde ju ha sparat in 4 jordankare om jag fäste rampens insida i husfasaden men valde inte det. Den blir istället helt fristående från huset på 8 egna jordankare..(Jula "Skruv U96").
CAD-ritning av en entrétrapp och handikappramp som planeras byggas med tryckimpregnerat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliskt jordankare av typen "Skruv U96" för montering av handikappramp och trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
[ Visa bilaga 593580[/QUOTE] någon som kan föreslå hur djupt den skruven ska sättas? Total längd är 865mm
 
T
Jag drog ner mina tills röret var rakt och regeln hamnade en dryg decimeter över mark.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
[ [bild]
någon som kan föreslå hur djupt den skruven ska sättas? Total längd är 865mm[/QUOTE]
T Testarn skrev:
Jag drog ner mina tills röret var rakt och regeln hamnade en dryg decimeter över mark.
Tack testarn.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
någon som kan föreslå hur djupt den skruven ska sättas? Total längd är 865mm
Tack testarn.[/QUOTE]Men! Jag ska ha reglarna högre upp. Om markstolparna ska skruvas ner till c:a 1dm över mark så måste reglarna flyttas upp, hur ska reglarna fästas? Bara skruvas som på andra bilden eller fällas in i stolpen?
3D-ritning av en konstruktion med markstolpe och horisontell regel monterad en bit över marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av trädäckstolpe med horisontella reglar monterade nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bästa är att fälla in dem en bit i stolpen. Då tar inte skruvarna lasten utan stolpen.
Nu är ju iofs höjden över marken inte skräckinjagande men ändå, rent principiellt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
-Ännu ingen entre, men virket tryckimprengnerat är hemma..så när som på en läkt att fästa stolparna vid i taket.
-Målar f.n. taken inomhus. V-fasspånt, grundat 2 ggr med spärr o kvist grund. Ytfärg 2 ggr vit Jotun Lady vit silkesmatt.. Burk med Jotun Lady vit silkesmatt färg, överflödig färg rinner ner längs sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte bara färgen som är matt , även min nacka o armar...dyra grejer men som tur är är det nära till grannlandet där priset är 770SEk mot 1300 i Sverige för 3liter..

-Det ska bli en altan på sydsidan av gårdshuset, sol på förmiddagen sedan skugga efter kl13. Har lite funderingar om hur den ska göras...bilder från in o utsida i inlägg nr 563.
-Höjd över mark? Marken är c:a 8-10dm under golvnivån inomhus men ände 1m över nivån på allmän väg utanför tomten. Nära mark blir man insynsskyddad bakom en häck eller på golvnivåhöjd inte osynlig med fri sikt ut över ängarna?
-Storlek? Hela husgavelbredden, 6m x vadå 4-5m?
-Konstruktion, Grundas?.. På markskruvar, betongpelare frostfritt eller bara på markplattor?
 
Redigerat:
T
Hur mycket (störande) trafik är det på vägen? Är det så många som kommer att glo på dem som är på altanen?
Hur är vindförhållandena? Behöver man ner för att komma i lä? Kan det lösas med markisväv längs staketet?

Vilket är viktigast, access från huset eller från tomten? Tänker på att du gjort ramp till entrén...

Jag skulle alla gånger satt altanen på samma höjd som golvet inne eller några cm lägre (mot snö och vatten vid tröskeln) så altanen blir som en förlängning av rummet.
Behövs det sen en ramp/trappa ner till gräset så gör det mindre.

Då blir det även lätt att sätta en regel ut från huset till en stolpe mitt på så du kan sätta markis/tältdukstak över altanen som följer taket.

Minst 4 m, gärna 5 om det går. Jag har 3,6 m (begränsad av byggregler) och skulle gärna ha en meter till när vi dukar långbord.

Om marken är hyfsat kompakt skulle jag sätta markskruv - har funkat bra för vår lerjord - annars, om det är lättgrävt, plintar på frostfritt djup.
Att bara lägga plattor under regelstommen tycker jag funkar om man bygger på gammal grusad/plattsatt uteplats, inte på jord.

Sen stolpe under bärlinor längs huset, reglar tvärs och trall längs huset. Fall 1-2 cm/m bort från fasad.
På så vis kan du minska mängden skruv/plintar och köper du "rätt" längder på virket så blir det mkt lite spill.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack @Testarn, som vanligt kloka synpunkter!
"Chefen" har en annan ide´, "gör en trapp lika bred som husgaveln så hon och andra kan sitta på den och sola sig"..Det är oftast lä bakom ett högt berg mot den oftast förhärskande vinden, från sydväst.
Trafik på den smala grusvägen av tre grannar, och på sommaren flanerande eller cyklande "bagister" (=badgäster")
 
Redigerat:
B bopakoster skrev:
"Chefen" har en annan ide´
Jamen då så. Inget att diskutera. du vet vad du ska göra. :D
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jamen då så. Inget att diskutera. du vet vad du ska göra. :D
Amen!
 

Oldboy skrev:Jamen då så. Inget att diskutera. du vet vad du ska göra. :D

Nej absolut inget att diskutera @Oldboy , problemet är bara att chefen ändrar sig då och då, just nu är det tydligen altan som gäller igen...! Det gäller att vara flexibel !
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
... och snabb i byggandet. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
... och snabb i byggandet. :cool:
Jo det va just det..:thinking:Pundar som bäst nu med trappan, rampen är klar efter att jag sänkt den från 6 till 8% lutning..
....funderar på om det räcker med bara två vangsidor (45x170mm) eller om det behövs stöd på mitten oxå, trappa blir 2m bred, trappstegen stöds ju med en 28x140mm bräda, det kanske räcker så?.
Kanske simplare att köra som undre bilden.....? Ritning av trappa med måttangivelser visande lutning och trappstegens uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en trappa och ramp med minskad lutning, diskussion om behov av extra vangsidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.