Är det ett problem att ha för låg luftfuktighet inomhus?

Annika avråder från att använda produkter som luftfuktare. Foto: Marlén Eskilsson

"Om den relativa luftfuktigheten är väldigt låg inomhus, vilket främst kan förekomma under vintern, så kan vissa individer uppleva att den torra luften irriterar slemhinnorna. Jag avråder från att använda produkter som luftfuktare, eftersom de kan göra mer skada än nytta."
Om man inte ska använda luftfuktare. VAD SKA MAN GÖRA ISTÄLLET ?
 
E
Vilken skada kan luftfuktare åstadkomma? Förutom eventuellt för hög luftfuktighet.
 
Man kan kanske fylla badkaret med varmt vatten varje dag och bosätta sig i badrummet på vintern. Krävs väldigt mycket vattenånga för att det verkligen ska märkas på luftfuktigheten. En luftfuktare per rum minst och som fylls på flera gånger per dygn. Beror också på hur effektiv ventilation man har i huset.
 
Hej, jag har tänkt mycket på FTX-ventilation vs luftfuktighet:
Kall (ute-)luft med 100% luftfuktighet får uppvärmd till 20°C en luftfuktighet under 40%. När ett FTX-aggregat tar inneluft, kyler ned den med kall uteluft som skall in, och blåser ut den kylda inneluften blir det kondensation, då inneluften kyls. Detta blir vatten som skall ut i avloppet. detta innebär att luftfuktighet inne rinner ut och vi får torrare luft in, jämfört med om vi kunde "spara" luftfuktighet kvar inne.
Jag har läst om nya ventilationsidéer i experimentbostäder (för studenter), där ventilationen styrs av givare som känner av "hur många personer det finns i bostaden"! Är man en eller två behöver ventilationen inte vara så hög som normerna per m². Alltså: Min bostad, 100 m², 4 rum och kök, behöver inte ha en ventilation så hög som normerna per m² om vi är 2 personer. Då kan vi sänka ventilationen och får mindre kondensation och behåller mer luftfuktighet inne! Provat med hälften och det fungerar bra! Får vi främmat, ökar vi bara ventilationen! Konsulter har varnat oss för att dra ner ventilationen, men tyvärr, konsulter nuförtiden är inte som konsulter förr. På sommaren behövs säkert mera ventilation, men vintertid kan man minska!
 
??? eklov, det du skriver fattar jag nada. Jag är en 80 årig gubbe och har Relativ luftfuktighet på ca 14, 1 person 80 m2.Får enligt experterna INTE använda luftfuktare. Vad ska jag göra ?
 
Experter? Varför inte då?
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
Karl Gustaf Gripson Karl Gustaf Gripson skrev:
??? eklov, det du skriver fattar jag nada. Jag är en 80 årig gubbe och har Relativ luftfuktighet på ca 14, 1 person 80 m2.Får enligt experterna INTE använda luftfuktare. Vad ska jag göra ?
Hängtorkar du tvätten innomhus?
 
  • Gilla
kizen
  • Laddar…
Karl Gustaf Gripson Karl Gustaf Gripson skrev:
Det säger hon inte!
Vem hur vad ?
 
Karl Gustaf Gripson Karl Gustaf Gripson skrev:
Nej!
Börja med det
 
Tack. Det var det dummaste förslag jag fått även om det skulle hjälpa.
 
  • Gilla
Lisasl
  • Laddar…
Karl Gustaf Gripson Karl Gustaf Gripson skrev:
Tack. Det var det dummaste förslag jag fått även om det skulle hjälpa.
Vadå dummaste?
Jag ställer en vänlig fråga och kommer med en enkel rekomendation, har du låg luftfuktighet är det lämpligt att använda den fukt som tvätten avger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vadå dummaste?
Jag ställer en vänlig fråga och kommer med en enkel rekomendation, har du låg luftfuktighet är det lämpligt att använda den fukt som tvätten avger.
Sorry det var inte min mening at vara arrogant och sårande! Jag är naturligtvis tacksam för alla förslag
och ber hemskt mycket om ursäkt. Min kommentar var den dummaste!:thinking:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.