Verkligen intressant projekt, jag följer med nöje :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
3 321Martin skrev:
Vad roligt att ni skall bygga med M-arkitektur, tycker hon ritar jättefina hus.
Skall verkligen bli roligt att följa lycka till med allt! :)
Tack för lyckönskningarna och peppen! Instämmer om M-Arkitektur, Martina har i vårt tycke något särskilt. Väldigt bra att ha att göra med dessutom. En genuint kreativ person och oväntat öppen med tanke på sin erfarenhet.

splinter splinter skrev:
Ett så spännande och fint projekt! Ska följa med glädje!
Tack! Det gläder mig att höra :) Hoppas på kloka inspel framöver då!

Lorenzo Von Matterhorn Lorenzo Von Matterhorn skrev:
Hur har ni lyckats tillfredsställas kravet på tillgänglighet vid entrén? Den är väldigt estetiskt tilltalande!
Kul att du gillar entrén och bra fråga. Vi löste det genom en alternativ väg som går att tillgängliggöra, såhär:
Arkitektritning av en modern villa med entré, pool och biluppställningsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P peterj66 skrev:
Verkligen intressant projekt, jag följer med nöje :)
Tack du, roligt att du följer!
 
  • Gilla
Peacepoor och 2 till
  • Laddar…

Vårt husprojekt är uppdelat över flera faser. Här är en filmrendering för att förtydliga detta.
  • Fas 1: huvudbyggnad. Färdigställs i år.
  • Fas 2: attefallstillbyggnad, 15 kvm. Får påbörjas först efter slutbesked av ovan, preliminärt efter sommaren.
  • Fas 3: carport med förråd i bakkant, stenlagd entré.
  • Fas 4: uthus med arbetsrum/studio, förråd och gästrum.
  • Fas 5: pool, eventuellt.
Vår största utmaning har varit ökade kostnader. Inte särskilt överraskande för er på det här forumet men material- och elpriserna har gjort att husets kostnad allt som allt ökat 15-20%. Hur löser vi det? Jo, genom just dessa faser som gör att vi kan dela upp investeringen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Kul, ska följas med glädje och spänning! Potentialen ser skyhög ut! :) Jättefint! Smart med dubbla ingångar.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Wow supersnyggt!
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Snyggt! Hade varit kul att höra mer om alla olika kostnader.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Spännande! gillar det jag ser. Nyfikna frågor: Åt vilket håll ligger söder? Har du fler bilder på planlösningen?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
[video]
Vårt husprojekt är uppdelat över flera faser. Här är en filmrendering för att förtydliga detta.
  • Fas 1: huvudbyggnad. Färdigställs i år.
  • Fas 2: attefallstillbyggnad, 15 kvm. Får påbörjas först efter slutbesked av ovan, preliminärt efter sommaren.
  • Fas 3: carport med förråd i bakkant, stenlagd entré.
  • Fas 4: uthus med arbetsrum/studio, förråd och gästrum.
  • Fas 5: pool, eventuellt.
Vår största utmaning har varit ökade kostnader. Inte särskilt överraskande för er på det här forumet men material- och elpriserna har gjort att husets kostnad allt som allt ökat 15-20%. Hur löser vi det? Jo, genom just dessa faser som gör att vi kan dela upp investeringen.
Vilket spännande projekt! En nördig fråga, är det ni själva som gjort visualiseringar eller Martina (eller extern)? Vad kör ni för program?
Ger väldigt bra känsla för projektet, och även faserna etc
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kul, ska följas med glädje och spänning! Potentialen ser skyhög ut! :) Jättefint! Smart med dubbla ingångar.
Tack du! Hoppas vi kan nå en bra bit på vägen till visionen, försöker vänja oss vid tanken att det inte kommer vara fullt så lummigt och iordning till en början :)

G ginko skrev:
Wow supersnyggt!
Ödmjukt tack!

H Husbyggaren2 skrev:
Snyggt! Hade varit kul att höra mer om alla olika kostnader.
Utmärkt fråga, det letade jag själv mycket efter inför vårt. Jag har en tydlig budget men eftersom projektet pågår kan det bli lite rörigt. Låt mig fundera en vända och återkomma.

M Mekanikles skrev:
Spännande! gillar det jag ser. Nyfikna frågor: Åt vilket håll ligger söder? Har du fler bilder på planlösningen?
Tack ska du ha! Om du kollar filmen ovan så pekar den utskjutande huskroppen rakt mot söder, så huvudkroppen ligger öst-väst. Angående planlösningen delar jag gärna den men min fru är lite mer försiktig och privat, ska prata med henne igen och se på vilken detaljnivå hon är OK med att dela den. Något ska jag kunna visa. Kul att du frågar!

Sätterman Sätterman skrev:
Vilket spännande projekt! En nördig fråga, är det ni själva som gjort visualiseringar eller Martina (eller extern)? Vad kör ni för program?
Ger väldigt bra känsla för projektet, och även faserna etc
Du har en riktigt nörd här med så sådana här frågor går jag bara igång på. Visualiseringarna har jag gjort själv med Sketchup som bas, Martina gör såklart detta med bravur men var nyfiken på att utvecklas inom det området. Började skriva ett svar här men det blev spretigt, jag tar och samlar allt i ett separat inlägg här snart!
 
Bergspräckning på egen hand - eller av egen hand.

Del 1. Borrning
Framför huset kommer vi bygga ett uthus som skapar en avskärmad innergård (syns på filmen i tidigare inlägg). I ena änden finns en bergsknalle som markentreprenören inte hann knäcka. Istället beslutade jag att göra detta själv, delvis för att spara en slant men också för att det vore kul att göra något "tungt" själv. Ett överoptimistiskt beslut, kom det att visa sig.

Tillvägagångssätt: tryckluftsdriven bergborr och snigeldynamit. Vår markentreprenör lät oss hyra bergborr och en rejäl bildragen kompressor på hans hyrkonto samt köpa loss snigeldynamiten direkt av honom.
Person använder tryckluftsdriven bergborr på snötäckt mark med berg och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi uppskattade arbetet till 100 hål och en arbetsdag. Helt fel visade det sig: det blev tre helt maxade dagar, delvis för att den urhårda graniten nötte ner borrklingorna. Bara att etablera 100 st 5 cm djupa hål i ett rutnät cc 40 tog en heldag och var den tyngsta biten, särskilt vid "hålintroduktion" på hala, branta sluttningar där man liksom fick låsa fast den 25 kg tunga och hoppande borren med fötterna på olika kreativa vis. Ett blivande SATS-pass kanske? Att sedan stå och mata med den rejäla bergborren var gediget tungt också, men pappa och svärfar gjorde en insats och växeldrog detta med mig. Hålen behövde bli mellan 0,7-1,2 m djupa vilket innebar att jag var tvungen att börja med 40 cm långa borr, sedan 80 cm och till sist 120 cm.

Person använder tryckluftsdriven bergborr för att borra hål i berg på en brant sluttning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningsvis ett hårt men tillfredsställande arbete! Baksidan är att händernas greppstyrka fortfarande är nedsatt efter detta, kanske är det någon slags vibrationsskada, men vi får hoppas det går över i sinom tid.
Bergsknalle med många borrade hål för spräckning och en tryckluftsslang som används i arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del 2. Injektering
När det var dags att injektera snigeldynamiten hade jag tidspress. Mitt tillvägagångssätt var att först blåsa ur ett par borrhål med kompressor för att rensa bort vatten, blanda vatten/pulver med betongblandare i hink, kvickt i med detta i borrhålen med tratt och mellan varven hämta vatten hos grannen. Rätt spretigt att hantera alla delar själv och pga tidspress blev det kladdigt med hålurblåsning, tillblandning och injektering.

Tyvärr är snigeldynamit ganska starkt frätande, visade det sig. Under arbetet fick jag in sörjan i handskarna och därtill visade sig blandningshinken läcka så att jag fick det på knäna när jag blandade. Jag ignorerade svedan de första timmarna men när det väl började göra riktigt ont tog jag av handskarna - varpå en del skinn lossnade. Bingo, frätskador. Använde upp det sista av snigeldynamiten under viss möda, åkte hem och försökte rengöra utan vidare resultat. Medlet satt liksom i och under huden i mörka sjok. Insåg på kvällen att jag behövde vård och fick då händer och knän ordentligt rengjorda och omlagda. Pga infektionsrisk uppmanades jag skippa alla blöjbyten. Detta var inte helt poppis hemma med en 2-åring och en 7 månaders. Riktigt dumt! Synd när pappas äventyr ska gå ut över familjen. Händerna blev infekterade trots allt så fick knapra piller men nu är det bättre, även om det bl.a. verkar bli viss kvarvarande ärrbildning.
En snötäckt bergsknalle med borrade hål och dynamit i kvällsljus, med förgrunden visande en hand i trasig handske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med nyinköpt dynamit avslutade jag och svärfar de sista hålen några dagar senare tillsammans. Kan konstatera att arbetet gick oproportionerligt mycket enklare när man var två varav en som blandade och en som injekterade. Slutligen hade vi på två st 2 kW värmemattor så att dynamiten skulle verka bra. Trots alla missöden var det tillfredsställande att se hur berget tillslut sprack upp allt eftersom med fint resultat. Precis som handen.

Bergsknalle täckt med presenningar och avspärrat område under bergspräckningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Greatstomp och 9 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Bergspräckning på egen hand - eller av egen hand.

Del 1. Borrning
Framför huset kommer vi bygga ett uthus som skapar en avskärmad innergård (syns på filmen i tidigare inlägg). I ena änden finns en bergsknalle som markentreprenören inte hann knäcka. Istället beslutade jag att göra detta själv, delvis för att spara en slant men också för att det vore kul att göra något "tungt" själv. Ett överoptimistiskt beslut, kom det att visa sig.

Tillvägagångssätt: tryckluftsdriven bergborr och snigeldynamit. Vår markentreprenör lät oss hyra bergborr och en rejäl bildragen kompressor på hans hyrkonto samt köpa loss snigeldynamiten direkt av honom.
[bild]

Vi uppskattade arbetet till 100 hål och en arbetsdag. Helt fel visade det sig: det blev tre helt maxade dagar, delvis för att den urhårda graniten nötte ner borrklingorna. Bara att etablera 100 st 5 cm djupa hål i ett rutnät cc 40 tog en heldag och var den tyngsta biten, särskilt vid "hålintroduktion" på hala, branta sluttningar där man liksom fick låsa fast den 25 kg tunga och hoppande borren med fötterna på olika kreativa vis. Ett blivande SATS-pass kanske? Att sedan stå och mata med den rejäla bergborren var gediget tungt också, men pappa och svärfar gjorde en insats och växeldrog detta med mig. Hålen behövde bli mellan 0,7-1,2 m djupa vilket innebar att jag var tvungen att börja med 40 cm långa borr, sedan 80 cm och till sist 120 cm.

[bild]

Sammanfattningsvis ett hårt men tillfredsställande arbete! Baksidan är att händernas greppstyrka fortfarande är nedsatt efter detta, kanske är det någon slags vibrationsskada, men vi får hoppas det går över i sinom tid.
[bild]

Del 2. Injektering
När det var dags att injektera snigeldynamiten hade jag tidspress. Mitt tillvägagångssätt var att först blåsa ur ett par borrhål med kompressor för att rensa bort vatten, blanda vatten/pulver med betongblandare i hink, kvickt i med detta i borrhålen med tratt och mellan varven hämta vatten hos grannen. Rätt spretigt att hantera alla delar själv och pga tidspress blev det kladdigt med hålurblåsning, tillblandning och injektering.

Tyvärr är snigeldynamit ganska starkt frätande, visade det sig. Under arbetet fick jag in sörjan i handskarna och därtill visade sig blandningshinken läcka så att jag fick det på knäna när jag blandade. Jag ignorerade svedan de första timmarna men när det väl började göra riktigt ont tog jag av handskarna - varpå en del skinn lossnade. Bingo, frätskador. Använde upp det sista av snigeldynamiten under viss möda, åkte hem och försökte rengöra utan vidare resultat. Medlet satt liksom i och under huden i mörka sjok. Insåg på kvällen att jag behövde vård och fick då händer och knän ordentligt rengjorda och omlagda. Pga infektionsrisk uppmanades jag skippa alla blöjbyten. Detta var inte helt poppis hemma med en 2-åring och en 7 månaders. Riktigt dumt! Synd när pappas äventyr ska gå ut över familjen. Händerna blev infekterade trots allt så fick knapra piller men nu är det bättre, även om det bl.a. verkar bli viss kvarvarande ärrbildning.
[bild]

Med nyinköpt dynamit avslutade jag och svärfar de sista hålen några dagar senare tillsammans. Kan konstatera att arbetet gick oproportionerligt mycket enklare när man var två varav en som blandade och en som injekterade. Slutligen hade vi på två st 2 kW värmemattor så att dynamiten skulle verka bra. Trots alla missöden var det tillfredsställande att se hur berget tillslut sprack upp allt eftersom med fint resultat. Precis som handen.

[bild]
Ajdå utur. Tufft jobba att både sköta bygget och hemmet samtidigt. Frugan får väl spränga annars…;)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
richardtenggren
Spännande bygge! Ser ut att bli grymt bra! :)

Snygg rendering, men måste fråga, är det datorn som är för slö för att orka visa alla delar initialt eller vad beror det på?
Tänker på att det liksom "poppar" upp delar i svepningen? Brukar bli så när man kör större modeller i Navisworks eller cad-program också, att den klipper hur långt man ser liksom :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Spännande bygge! Ser ut att bli grymt bra! :)

Snygg rendering, men måste fråga, är det datorn som är för slö för att orka visa alla delar initialt eller vad beror det på?
Tänker på att det liksom "poppar" upp delar i svepningen? Brukar bli så när man kör större modeller i Navisworks eller cad-program också, att den klipper hur långt man ser liksom :)
Jag uppfattade det som att det var för att illustrera byggets olika faser.
 
  • Gilla
Singenjören89 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
J.Bene J.Bene skrev:
Jag uppfattade det som att det var för att illustrera byggets olika faser.
Det låter rimligt, då var det bara jag som drog förhastade slutsatser av egen erfarenhet. :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
E
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
det bl.a. verkar bli viss kvarvarande ärrbildning.
Ajajaj! Tråkigt!

Lite skämtsamt så kan man ju säga att du har ett minne för livet, och kommer aldrig glömma hur det var att bygga huset. I slutändan blir nog det ett fint minne ändå!

Jag har ärr på mina händer från händelser som jag nog annars glömt om jag inte blivit ständigt påmind.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.