Vi har precis samma problem och ska ge oss på en slipning och behandling av golvet. När ni hade lyft skorstenen, var det "bara" att lyfta bort kaminen efter det eller behövde ni göra något mer?
Björn - berätta gärna hur det gick. Vi tänkte påbörja detta inom 1-2 månader.
 
J JonasLödde skrev:
Vi har precis samma problem och ska ge oss på en slipning och behandling av golvet. När ni hade lyft skorstenen, var det "bara" att lyfta bort kaminen efter det eller behövde ni göra något mer?
Björn - berätta gärna hur det gick. Vi tänkte påbörja detta inom 1-2 månader.
Hej

Själva kaminen står bara på golvet, inte fäst på något sätt. Det sitter ett rör ner i grunden för tillluft (kan sitta i väggen istället)som man får se till att man inte skadar men minns inte att det var något problem. Spisen är tung som faan! Vi använde pirra, funkade bra.. Böket är som sagt att lyfta skorstenen, och kanske framför allt att sänka ner den igen på ett kontrollerat sätt.

Daniel
 
S skalman013 skrev:
Tänkte berätta lite hur det gick!

Efter mycket om och men kom vi fram till att vi var tvungen att lyfta skorstenen för att sedan flytta kaminen och få bort glasskivan.

Väl uppe på vinden visar det sig att skorsten inte är rak utan bryter av i vinkel utmed yttertaket ca 1,5 m för att sedan bryta tillbaka rakt tillbaka genom ytterttaket.

Detta komplicerade ju saker o ting. Men med spännband fästa i takstolar i olika vinklar lyckades vi skapa en vagga för skorsten som gjorde att vi kunde höja och sänka den som vi ville.

Sen bort med glasskivan och kamin (skorstenen sitter ihop, rasar ej ner)., slipa golvet, och sen tillbaka med en ny glasskiva som inte ligger under kaminen (finns att köpa). Sen på med tätningsmassa och garn (gamla garnet var oanvändbart) och sen sänka ner skorstenen igen med vaggan. Har inte provtryckt men eldade försiktigt i början etc och blev trygg med att att allt satt som det skulle.

Funkar kalas nu! En massa meck men sjukt nöjd med insatsen så här i efterhand!
Vi har precis samma förutsättning med bruten skorsten längs yttertaket. Ungefär hur mycket behövde skorstenen lyftas för att få bort kaminen? Vi har ca 10 cm mellan skorsten och tak där den följer takets vinkel.
 
P pezlin skrev:
Vi har precis samma förutsättning med bruten skorsten längs yttertaket. Ungefär hur mycket behövde skorstenen lyftas för att få bort kaminen? Vi har ca 10 cm mellan skorsten och tak där den följer takets vinkel.
Minns inte exakt men kanske 5 cm? Borde funka tycker jag men kolla ritning/sprängskiss.
 
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
S skalman013 skrev:
Minns inte exakt men kanske 5 cm? Borde funka tycker jag men kolla ritning/sprängskiss.
När vi lyfte vår var det som skalman säger en 5cm ungefär. Det kanske varierar beroende på kamin, vår är en Contura med premodul skorsten.
 
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
S skalman013 skrev:
Minns inte exakt men kanske 5 cm? Borde funka tycker jag men kolla ritning/sprängskiss.
Har du någon uppfattning om vad en skorsten ungefär väger per meter? Minns du om skorstenen satt fast i huven eller var det bara fästpunkter "längs vägen"?
 
P pezlin skrev:
Har du någon uppfattning om vad en skorsten ungefär väger per meter? Minns du om skorstenen satt fast i huven eller var det bara fästpunkter "längs vägen"?
B Bjornskoglund skrev:
När vi lyfte vår var det som skalman säger en 5cm ungefär. Det kanske varierar beroende på kamin, vår är en Contura med premodul skorsten.
Kanske du vet vad en skorsten ungefär väger per meter? Minns du om skorstenen satt fast längst uppe i huven eller var det bara fästpunkter "längs vägen"?
 
P pezlin skrev:
Har du någon uppfattning om vad en skorsten ungefär väger per meter? Minns du om skorstenen satt fast i huven eller var det bara fästpunkter "längs vägen"?
Vi lossade huven på taket först, den måste loss om jag minns rätt.
 
P pezlin skrev:
Har du någon uppfattning om vad en skorsten ungefär väger per meter? Minns du om skorstenen satt fast i huven eller var det bara fästpunkter "längs vägen"?
Om det är en premodul säger faktabladet 12.5kg / meter. Sen vet jag inte om där finns både större och mindre diameter.
Kolla länken nedan om det kan vara till hjälp.
https://www.premodul.se/fakta/fakta-skorsten/

Vår skorsten satt med ett fäste på hanbjälken på kallvinden, samt i huven.
 
B Bjornskoglund skrev:
Om det är en premodul säger faktabladet 12.5kg / meter. Sen vet jag inte om där finns både större och mindre diameter.
Kolla länken nedan om det kan vara till hjälp.
[länk]

Vår skorsten satt med ett fäste på hanbjälken på kallvinden, samt i huven.
Tack! Jag fortsätter med mina frågor När du lyfte skorstenen lyfte du den då med spännband i "vinklarna" eller lyfta du även längst ner på skorstenen (precis där skorstenen gick in i kaminen)?
 
P pezlin skrev:
Tack! Jag fortsätter med mina frågor När du lyfte skorstenen lyfte du den då med spännband i "vinklarna" eller lyfta du även längst ner på skorstenen (precis där skorstenen gick in i kaminen)?
Det var med hjälp av spännband. Han som hjälpte hade förvisso en vinsch som skruvades fast I en regel på kallvinden precis ovanför, sedan ett spännband ner om änden på skorstenen som du säger där den går in i kaminen.
 
  • Gilla
pezlin
  • Laddar…
B Bjornskoglund skrev:
Det var med hjälp av spännband. Han som hjälpte hade förvisso en vinsch som skruvades fast I en regel på kallvinden precis ovanför, sedan ett spännband ner om änden på skorstenen som du säger där den går in i kaminen.
Du råkar möjligen inte bo i Gbg-området och ha kontaktuppgifter till den som hjälpte dig? ;)

Den som satte in kaminen åt mig hinner inte hjälpa till och en annan firma menar att hela skorstenen måste plockas ner (och inte kan återanvändas). Den tredje hänvisar till att det är ett "snickarjobb". :thinking:
 
P pezlin skrev:
Du råkar möjligen inte bo i Gbg-området och ha kontaktuppgifter till den som hjälpte dig? ;)

Den som satte in kaminen åt mig hinner inte hjälpa till och en annan firma menar att hela skorstenen måste plockas ner (och inte kan återanvändas). Den tredje hänvisar till att det är ett "snickarjobb". :thinking:
Tyvärr inte, bor nere i Skåne annars hade jag gärna delat med mig av de !

Utan att vara expert, men att plocka ner helt och ej kunna återanvända känns som en okunnig svar i mitt tycke. Jag pratade med en vän som är snickare först, men han tyckte nog att någon inom kamin/skorstensbranshen borde göra de.

Ni bör väl ha någon typ av skorstenservice i Ggb som skulle vilja ta jobbet kan man tycka? :) eller utanför givetvis
 
B Bjornskoglund skrev:
Tyvärr inte, bor nere i Skåne annars hade jag gärna delat med mig av de !

Utan att vara expert, men att plocka ner helt och ej kunna återanvända känns som en okunnig svar i mitt tycke. Jag pratade med en vän som är snickare först, men han tyckte nog att någon inom kamin/skorstensbranshen borde göra de.

Ni bör väl ha någon typ av skorstenservice i Ggb som skulle vilja ta jobbet kan man tycka? :) eller utanför givetvis
Ja, jag får jaga vidare men det verkar som att de har så mycket att göra att det är svårt att få till. Börjar dock bli ont om tid så jag gör nog ett försök själv i helgen med spännband som förankras i bjälklag/takstolar och sedan lyfter sakta i "botten" och vinkeln upp mot taket. Ska bara ge mig upp på taket och kolla hur skorsten och huv sitter ihop.
 
Nu är kaminen sedan ett tag flyttad och skorstenen lyft. Inom kort ska skorstenen tillbaka. Är det något speciellt att tänka på? Det såg ut som att det var någon massa runt röret, förmodligen pannkitt antar jag? Den var iofs väldigt trasig så frågan är hur mycket nytta den gjorde. Är det bara att applicera ny när kaminen åter ställs på plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.