Hej!

Jag ska måla samtliga rum i vårt hus och har därför funderat en del på färgsättning.

Jag är nu inne på att köra S-0502Y på rubbet. Kök, badrum, alla andra rum, lister, dörrar, fönster, etc. Undantaget är taken som ska målas med vanlig vit takfärg.

Frågan är om jag ska tänka om på någon punkt? I så fall vad?
 
Vad du än gör... måla inte taklisten med S0502-Y. Vi råkade göra det i ett rum... Taklisten ska ha samma färg som taket.

Vi har S0502-Y i flera rum, men jag skulle nog inte måla alla rum med den vita. Den är lite för gul att ha i vissa rum tycker jag. I ett rum där vi har grön fondvägg har vi kört en vit med ett uns grönt.
 
Kolla in följande tråd där flera nyanser av vitt diskuterats:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=56301

Tyvärr har Apex alla svar tagits bort - helt horribelt eftersom hon/han öste in grymma svar i tråden (och många andra färgtrådar).
 
Hjälp...du kommer bo i en snökoja. Helvitt låter inte kul.
 
Taklister har vi inte så det är inget problem.

Snökoja är det inte heller någon risk att det blir. Vi har mycket konst och de vita väggarna ska framhäva tavlorna.

Frågan är snarast om jag tänkt rätt i valet av 'vit brytning'.
 
Nickenorpan skrev:
Frågan är snarast om jag tänkt rätt i valet av 'vit brytning'.
Då du nämner att ni har mycket konst så blir mitt råd att du väljer en annan 'vit' brytning med en liten aning mer svärta i, tex. 1002-Y eller 1502-Y.

Jag har också väggarna 'tapetserade' med varierade former av 'bilder' (mest olja och akryl men även akvareller, kopparstick, litografier osv.), jag hade i mitt förra hus en väggfärg som var jämförbar med 0502-Y och trodde då jag valde den, att den skulle vara en perfekt 'backdrop' för mina tavlor, MEN det visade sig inte vara så (enligt min smak), då jag tyckte att hur jag än ramade, hängde, komponerade dem tillsammans så blev det lite av 'misslyckad utställningshall' över det hela :-/ varje del blev alltså som en isolerad 'isolerad ö' i en 'fullproppad' skärgård, då bakgrundsnyansen var för skarp för min smak.

Detta är ju en smaksak förstås och även till viss del beroende på vilken typ och storlek på konst man har.
Fast älskar man den här typen av 'investeringar' (vilket snabbt leder till att det blir utrymmesbrist) och dessutom konsekvent handlar med hjärtat och inte för att inköpet ska vara en perfekt 'inredningsdetalj' eller 'investering' ;), så betyder det att inramningen är jätteviktig för man får snabbt ont om 'hela, ensamma' väggar, MEN även bakgrunden är urviktig för att undvika ett plottrigt och oroligt intryck där ingenting till slut kommer till sin rätt.
I nuvarande hus valde jag därför en mörkare bakgrund på väggen 2005-Y40R (men den är ganska 'mörk' iaf. i jämförelse med 0502-Y ;)) så den är kanske inget alternativ för dig, men jag kan säga att den blev kanonbra, iof. så fick jag rama om en del men det var det värt :)

MVH//Christina.
 
S0502-Y... PÅ Allt?  :surprised:

Jag skulle nog tänka om.. dels så är det skillnad på snickerifärg och väggfärg.. väggfärg och badrumsfärg..

Glansen är en och det gör att kulörerna antingen upplevs som lite "torrare" (matt) eller lite "djupare" (blank)...
Men även olika typer av produkter ger sina avvikelser... oljefärg, akrylat och latex för att nämna några... är 3 helt olika..  tyvärr..
Risken är alltså stor att det bara ser mysko ut...
Och det blir defenitivt inte enhetligt som jag antar att ni vill...

Lite "soft" brytning får det GÄRNA vara.

Och en snygg och "soft" färgsättnig kan vara...

S0502-Y på alla snickerier! (Ingen taklist, Men det hade vi inte här va?)

Till väggarna så är som Christina nämner S1002-Y el. S1502-Y lämpliga.
Men även S1005-Y20R, S1502-Y20R, S2005-Y20R är snygga.
Men dessa är olika i svarthet och drar lite åt sand hållet...
Om man sen väljer S1005-Y20R, S1005-Y30R el. S1005-Y40R är upp till var och en...
Alla dessa är BRA och SNYGGA kulörer.

Mitt råd blir iaf att testa S0502-Y till snickerierna och S1005-Y30R till väggarna.
Och S0500-N till alla tak!

/ Fredrik
 
Eller så kan man köra S-0502Y (eller liknande) på väggar och köra annat på snickerierna.
Vi har S-1502Y på golvsocklar, fönsterfoder, dörrfoder, fönsterbänkar och smygar och S-2002Y på fönster.

 
Lite OT kanske.
Men kan ju bara nämna att RAL 9010 bara är 0,6 delta-E ifrån NCS 0502-Y.

Ifall det är prisskillnad på dessa två, så kan det ju vara värt att kolla... ;)
 
Ännu mera OT..

Här i Sverige så tror jag inte att det blir billigare någonstans om man köper RAL 9010 istället för S0502-Y.
Den kalkvita (S0502-Y) finns ofta färdigbruten.
Därför är risken stor att det istället blir dyrare med RAL 9010 då den måste brytas.

Sen är det ju skoj att se ett så bra värde som 0,6.. en rätt bra matchning..
Men det är först under 0,5 som det anses som OK.
Alltså att skillnaden dom emellan är försumbar.

/Fredrik
 
Under 1,0 ska inte vara synbart för ögat (kan synas på enstaka kulörer om du håller panelerna jämte varandra, men inte annars).

Kanske är annorlunda i våtfärg (att NCS är vanligare menar jag).
Jobbar med pulverfärg och där är RAL:en vanligare. :)
 
Carisma skrev:
Under 1,0 ska inte vara synbart för ögat (kan synas på enstaka kulörer om du håller panelerna jämte varandra, men inte annars)
:surprised:

Underskatta INTE ögat.

RAL 9010 ligger på 0502-Y07R och Stockholmsvit på S0502-Y.
Och den skillnaden är synbar.. tro mig.

/Fredrik
 
Ok, jag har nog dålig syn... ;)

Och VEM har kommit på namnet stockholms-vit...? ::)
 
Vi skall också ha "vitt" i stora delar av vårt hus (hall, kök, vardagsrum, allrum, "trapphus" och nedre hall) och hade också tänkt att S0502-Y skulle vara ett bra val (kan tillägga att köksluckorna kommer att vara i en kulör som ligger väldigt nära S1002Y). Vi hade inte tänkt oss ljust grå tonade väggar då vi har svagt grått överallt nu och vill ha mer "vitt" i nya huset. Tanken var att S0502-Y skulle vara fint till våra tavlor (älskar konst!), men nu blev jag väldigt tveksam... Finns det någon "vit" nyans som passar både ihop med S1002Y, S0502-Y (som det kommer att vara på lister, dörrar etc) och som även är en fin bakgrund till tavlor och samtidigt passar ihop med "cappuccino"-nyanser?!
 
T Toaster skrev:
:surprised:

Underskatta INTE ögat.

RAL 9010 ligger på 0502-Y07R och Stockholmsvit på S0502-Y.
Och den skillnaden är synbar.. tro mig.

/Fredrik
Hej,
Du verkar jättekunnig så jag undrar om man kan få lite kulörtips...?
Vi håller på och putsar hela huset och har precis bytt alla fönster till aluminium med flaggpost i färgen RAL9010.
Nu ska vi hitta en lämplig putskulör. Jag förstår att det allra snyggaste vore 0502-y07r på putsen men är rädd för att det blir alltför bländande att vistas vid huset i starkt solljus. Funderade innan på s1002-y, men har förstått att det kan upplevas "grönt" när fönsterna har ett rött inslag.

Vet du om man ska man lägga till samma siffra för rött om man vill få en bra matchning men med mer svarthet, alltså t ex 1002- y07r, 1102-y07r osv,eller bör man öka på även rödheten i takt med att svärtan ökar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.