Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
T Troberg skrev:
Jag håller med dig. Visst, Putin gör fel, men jag får allergiska utslag av ledare som pratar om att "slåss till sista blodsdroppen" i en fight de inte kan vinna. Det ger dem bara en plats i historieböckerna, på bekostnad av deras folk.
Zelenskyj uttrycker förmodligen vad de flesta i Ukraina tycker. Förståsigpåare trodde att det skulle ta ett par dygn för ryssarna att besegra Ukraina, men det går riktigt, riktigt trögt för dem..

F.ö. så slåss jag hellre till sista blodsdroppen än lever i ett land som är ockuperat av ryska fascister.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 5 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Väl skrivet! och det ser ju mer hoppfullt just nu att man tar reson för undvika mer lidande.
Det är nog ett budskap som du bör rikta till Putin och hans anhang än till ukrainarna. Att säga åt ukrainare att "ta reson" nu vore förmodligen inte bra för hälsan om man sa det ansikte mot ansikte.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Japp. Jag önskar bara att de kunde gjort det tidigare.
Det vore naivt att tro att något annat än fullständig underkastelse skulle ha hindrat Putin från att anfalla Ukraina.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Det brukar vara ett givande och tagande i alla förhandlingar och båda parter verkar mer intresserade nu.
Om du blir hotad och uppmanad att lämna från dig alla dina värdesaker, svarar du då med att föreslå en förhandling?
Rysslands generaler undviker alla gatustrider och istället så jämnar man stad efter stad med marken via missilanfall med ett stort civilt lidande.
Ja, det är standardtaktik för den ryska armén. Det ukrainska försvaret håller dock ryssarna stången rätt bra, så det är stora delar av Ukraina som inte berörs så värst mycket av kriget. Den ryska taktiken fungerar inte med flyganfall (det är för ineffektivt) så man måste få fram sitt tunga artilleri till nära de mål (städer) man vill förstöra.
Med tanke på bränslebristen hos de ryska förbanden så kommer det inte att gå fort.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Nja, jag skulle snarare säga att Ukraina nu är beredda att gå med på vad Ryssland ville ha från början: inga NATO-missiler i Ukraina.
Vad för slags missiler handlade det om? Hur såg NATOs planer ut för dem?
Flygtiden för en Minuteman-missil från Ukraina till Moskva är mindre än 80 sekunder.
Inte fasen använder man ICBM:er för så korta avstånd!
Även om jag inte håller med om invasionen, så förstår jag varför Ryssland inte kan acceptera ett NATO-medlemskap. Det är som om Kanada hade allierat sig med Ryssland och placerat ut missiler längs gränsen mot USA.
Putins motiv till att försöka annektera Ukraina är mer religiöst än militärstrategiskt. Han har en medeltida idé om att återupprätta det ryska imperiet.

Det fanns inga omedelbara planer för Ukraina ett bli NATO-medlem. Det har pågått en långsam process, med betoning på långsam.

NATO är f.ö. en försvarsorganisation. Gå inte på fen ryska propagandan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om du blir hotad och uppmanad att lämna från dig alla dina värdesaker, svarar du då med att föreslå en förhandling?

Ja, det är standardtaktik för den ryska armén. Det ukrainska försvaret håller dock ryssarna stången rätt bra, så det är stora delar av Ukraina som inte berörs så värst mycket av kriget. Den ryska taktiken fungerar inte med flyganfall (det är för ineffektivt) så man måste få fram sitt tunga artilleri till nära de mål (städer) man vill förstöra.
Med tanke på bränslebristen hos de ryska förbanden så kommer det inte att gå fort.
Jovisst kan man alltid tänka sig en förhandling för att se om det är helt kört eller ej.
Sen får jag intrycket av det som vållar mest skada är kryssningsmissiler och då kan man vara långt ifrån.
Så jovisst tror jag det finns förhandlingsrum, ryssarna vill inte gå i närstrid och Ukraina vill få stopp på allt civilt lidande och stor förstörelse. Sen siffrorna på stupade enligt SVT-Rapport är 6000 ryssar och 4000 ukrainska soldater så nu börjar det bli höga insatser med liv. Civila vet jag inte.
 
P pmd skrev:
Det är nog ett budskap som du bör rikta till Putin och hans anhang än till ukrainarna. Att säga åt ukrainare att "ta reson" nu vore förmodligen inte bra för hälsan om man sa det ansikte mot ansikte.
Jo nu verkar det ju som att även Ukrainarna vill ta reson eftersom de är villiga att förhandla.
Men det gäller ju att man har hedern i behåll efter en förhandling och jag tror man kan komma framåt.
 
Nato borde göra övriga världen en tjänst nu och skicka alla sina kärnvapen med siktet inställt på Moskva
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nato borde göra övriga världen en tjänst nu och skicka alla sina kärnvapen med siktet inställt på Moskva
Jo då ligger det nog ryska atomubåtar ute i Atlanten och skjuter prick på städer i väst.....
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo då ligger det nog ryska atomubåtar ute i Atlanten och skjuter prick på städer i väst.....
Knappast om Putin får en laddning i huvudet.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Knappast om Putin får en laddning i huvudet.
Dumt att chansa! Sen tror jag att Putin redan sitter i ett atombombsäkert utrymme.
Och sen har vi WWIII.
 
T
P pmd skrev:
Zelenskyj uttrycker förmodligen vad de flesta i Ukraina tycker. Förståsigpåare trodde att det skulle ta ett par dygn för ryssarna att besegra Ukraina, men det går riktigt, riktigt trögt för dem..

F.ö. så slåss jag hellre till sista blodsdroppen än lever i ett land som är ockuperat av ryska fascister.
"Hellre slåss till sista blodsdroppen"...
Lätt att säga, bekvämt tillbakalutad i framför en dataskärm...
 
En jämförelse är att någon kommer hem på din gård och säger att han vill ha dina tillgångar och ditt hus, samt din fru och dina barn som slavar.
I mitt fall be jag denne skithög dra åt h-e med eftertryck och är beredd att försvara min inställning med så mycket våld det krävs, även mycket grovt sådant.

En inställning jag uppenbarligen delar med de flesta skribenter i tråden.

Sedan finns det andra i tråden som verkar tycka att det är bättre att förhandla.
"Du får bilen och mina aktier mot att jag får behålla hustrun och barnen, är det ok för dig min käre inkräktare?"

Samma sak sker i Ukraina men på ett större plan, värt att tänka på för alla blåögda pacifister!
 
  • Gilla
sysmali och 4 till
  • Laddar…
Fast jämförelsen är väl lite mer åt hållet: kniven på strupen på barnen och hustrun. Kan man då offra bilen och rädda livet på familjen så tror jag de flesta av oss klarar sig utan bil.
 
H hempularen skrev:
Fast jämförelsen är väl lite mer åt hållet: kniven på strupen på barnen och hustrun. Kan man då offra bilen och rädda livet på familjen så tror jag de flesta av oss klarar sig utan bil.
I fallet Ukraina är det mer att jämföra med att hustrun först får halsen avskuren och sedan väntas du förhandla istället för att försvara barnen med näbbar och klor.
 
  • Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.