useless useless skrev:
Jag är 45 år och har cykel. Betyder det att cykeln är 45 år?
Ingen aning, men inte helt omöjligt då cykeln var uppfunnen för 45 år sedan.
 
  • Gilla
Degårbranu och 3 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
För en månad sedan installerade jag en Garo Twin till till en familj. De laddar bägge bilarNA
varje natt på 16 A HS. De har fjärrvärme, annars vore det tufft. Jag brukar ringa upp mina kunder efter ett par veckor för att kolla att allt funkar bra. Något som fler kunde göra tycker jag.
Det kallar jag kundvård. (y)
 
Har inte kollat i tråden om denna grej jag snappat upp. Det skulle vara att om det blev fel på växelriktarna till solceller. Och skulle läcka ut en likspänning på nätet som förstör grannarnas elektronik och bränner sönder jordfelsbrytare typ A så de inte löser ut. Om inte elektrikern gjort något fel som han påstår. Kan detta vara något. Jag jobbar med en ventkille som tjatar ihjäl mig om han ska byta sina jordfelsbrytare som är av A-typ till B-typ. Detta pga 2 av hans närmsta grannar ska installera solceller på taket. Jag jobbar med el hela dagarna. Jag vet inte. Någon som vet?
 
Dedär låter som samma elektriker som skulle instalera en ugnsautomatik till en keramikugn på ABF. Automatiken kostade 25000kr. Var släkt med någon chef. Ringde mig klockan tre på natten och frågade om elektroniken skulle kopplas till 400v. Nej. Sa jag. Den kopplas till 230v via omformare (medföljande) +5volt ut. Jaha för jag kopplade den till 400v och det bara small. Okej? Men såg du att det stog +5v och att den var ihopkopolad med omformaren. Jo, men den tog jag bort. Tig du bort den? Ja. Har du ansvarsförsäkring frågade jag då. De hade han inte.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Kicki_B och 8 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Har inte kollat i tråden om denna grej jag snappat upp. Det skulle vara att om det blev fel på växelriktarna till solceller. Och skulle läcka ut en likspänning på nätet som förstör grannarnas elektronik och bränner sönder jordfelsbrytare typ A så de inte löser ut. Om inte elektrikern gjort något fel som han påstår. Kan detta vara något. Jag jobbar med en ventkille som tjatar ihjäl mig om han ska byta sina jordfelsbrytare som är av A-typ till B-typ. Detta pga 2 av hans närmsta grannar ska installera solceller på taket. Jag jobbar med el hela dagarna. Jag vet inte. Någon som vet?
Nej, det är fake news: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-koll-pa-era-jordfelsbrytare.339736/
Be din ventkille att sluta tjata om typ B.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Kan man använda förlängningssladd till elbilen?
 
K Kirre2 skrev:
Kan man använda förlängningssladd till elbilen?
Det beror på hur långt man ska åka.
 
  • Haha
  • Gilla
vialund42 och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror på hur långt man ska åka.
:crysmile::crysmile::crysmile:
När man laddar, menade jag!
 
K Kirre2 skrev:
:crysmile::crysmile::crysmile:
När man laddar, menade jag!
Nej kortare cp/pp stift förhindrar detta.
Standarden medger alltså ej att laddkablar kopplas ihop.
 
K Kirre2 skrev:
Kan man använda förlängningssladd till elbilen?
Pratar du Schuko så kan man det med de normala fallgropar som finns med långa klena kablar och hög ström.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns ingen kraftelektronik i boxen, förutom on/off. Boxen styr laddaren som sitter i bilen. Du har nog noterat att det sitter 2 mindre stift i kontakten. De kallas PP och CP (Proximity Pilot och Control pilot). Uppgiften för PP är att se till att inkoppling av ström sker på ett säkert sätt (när bilen talat om att den är redo). CP talar om för laddaren hur mycket ström den får använda. Antag att det är avsäkrat 16A, men det finns kanske en lastvakt som säger att just nu får bara 10A nyttjas av laddaren. Då skickar boxen över den informationen till laddaren I bilen som ställer om. Utöver signalerna från boxen så kan det finnas appar som jobbar direkt mot bilen och kan användas för att ställa om bilens laddare. Men det är ändå boxen som har sista ordet och som talar om hur mycket ström som max får nyttjas.
Är det möjligen inte så att det skiljer på olika laddboxar vad och hur mycket de gör?
 
F FGLIN skrev:
Är det möjligen inte så att det skiljer på olika laddboxar vad och hur mycket de gör?
Både ja och nej. Vissa billiga boxar har ingen wifi/blåtand eller någon annan kommunikation, dvs de går inte att uppdatera eller ställa in något utan att öppna boxen. MEN det grundläggande för alla vanliga hemma ac boxar är AC in AC ut utan någon omvandling, bara styrning dvs boxen är inte någon laddare . Först när boxen omvandlar till DC och ansluts med ccs/chademo är det en laddare. En sådan laddare kräver ett abbonemang som de flesta villor ens är i närheten av. Kostnaden för en sådan laddare ligget på 250 000 kr upp emot 1 miljon + kostnaden för abbonemang, som är betydande. Vet inte om det var det som efterfrågades, men här fick ni ett svar från en person som är insatt och jobbar med detta :thinking:
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Intressant är ändå varför inte TS gett oss all information som vi frågat efter. Känns ju lite som att TS själv kopplat boxen.
 
E Elajomannen skrev:
Både ja och nej. Vissa billiga boxar har ingen wifi/blåtand eller någon annan kommunikation, dvs de går inte att uppdatera eller ställa in något utan att öppna boxen. MEN det grundläggande för alla vanliga hemma ac boxar är AC in AC ut utan någon omvandling, bara styrning dvs boxen är inte någon laddare . Först när boxen omvandlar till DC och ansluts med ccs/chademo är det en laddare. En sådan laddare kräver ett abbonemang som de flesta villor ens är i närheten av. Kostnaden för en sådan laddare ligget på 250 000 kr upp emot 1 miljon + kostnaden för abbonemang, som är betydande. Vet inte om det var det som efterfrågades, men här fick ni ett svar från en person som är insatt och jobbar med detta :thinking:
Så vad är då vitsen med en laddbox?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så vad är då vitsen med en laddbox?
Att få kraftförsörja bilens laddare.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.