pacman42 pacman42 skrev:
Lagar reglerar inte allt. De tolkas av rätten när man är oense...
Ja, enligt prejudikat från andra domar, och förarbeten till lagen, men inte enligt sunt förnuft vad jag sett
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
För den konkreta frågan tänker jag att det säkert går att bygga en inspektionslucka någon annanstans på huset också, och att grannen i detta fallet nog lider större ekonomiskt skada om hen inte får bygga enligt sitt bygglov än att ägaren av luckan tvingas flytta den. Kanske att den med bygglov får bekosta åtgärden, jag vet inte.

Jag har sett tillräckligt av dessa trådar på forumet för att veta att jag aldrig vill bo i radhus i alla fall :)
Men det är då den som bygger till som får flytta på grannens lucka.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ja, enligt prejudikat från andra domar, och förarbeten till lagen, men inte enligt sunt förnuft vad jag sett
Nej, vilket leder till att riksdagen då och då får nya lagförslag och tolkningar på sitt bord. Notera också att förarbetena till en lag används för att tolka den, det är inte lagen i sig som gäller...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, vilket leder till att riksdagen då och då får nya lagförslag och tolkningar på sitt bord. Notera också att förarbetena till en lag används för att tolka den, det är inte lagen i sig som gäller...
Ja, det är inte svårt att hitta juridiskt hållbara fall där man konstaterar att vissa saker är okej/inte okej i radhus/kedjehus pga att de står tätt ihop trots att algen säger annat.

Reglerna om att man får bygga plank vid altan i anslutning till huset utan bygglov har ju säkert kommit ur detta tex.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag känner att den här tråden spårade ur lite efter att jag försökte ställa se på det ur ett lite annat perspektiv, och känner det värt att påminna att det finns inget värde i att "vinna" en sådan här tråd på forumet.

Det har noll juridisk inverkan, och att bara ge svar i den riktningen frågeställaren önskar är en riktig björntjänst som gör det svårare att möta verkligheten utanför forumet med någon som faktiskt har något att vinna/förlora på det hela.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Reglerna om att man får bygga plank vid altan i anslutning till huset utan bygglov har ju säkert kommit ur detta tex.
Om det är minst 4.5m från grannen

https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
Vid ett en- eller tvåbostadshus krävs inte bygglov för att med en mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset. Muren eller planket får då inte vara högre än 1,8 meter. Om muren eller planket byggs närmare gräns än 4,5 meter så krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt.
 
Det är inte alls olagligt att bygga nära gräns. Det stämmer inte alls.
 
Nej det är bara en gammal grundregel för detaljplaner som inte finns längre om jag minns rätt. Förr var det väl så att om inte detaljplanen angav någon minsta mått för konstruktion mot tomtgräns så gällde 4.5m så detta är nu fortfarande sant på alla detaljplaner från det årtalet detta infördes fram tills inte allt för länge sedan då reglerna ändrades till att detaljplan alltid ska ange vilket avstånd man får bygga på. Jag kan som sagt fått detta om bakfoten eller fått det från dålig källa men är helt säker på att det inte är lagstiftning som anger avstånd utan detaljplanen. Flerbostadshus är ju tex ofta inte 4.5m från tomtgräns mot kommunens mark/väg.
 
Men regelverket om 4,5 meter är ju irrelevant i frågan om kedjehus då de byggdes av en och samma "person" som utan problem har kunnat ge sig själv medgivande att bygga närmare sig själv...
Jag hade en snäll chef som bodde i ett kedjehus som jag hjälpte till att lägga om asfalten på garagets tak samt byta vindskivor på. Han hade lite funderingar på att bygga en liten balkong utanför sovrummet på övervåningen. Så jag gav honom istället en simpel skiss på hur man skapade en uteplats som inte gjorde åverkan på grannens fasad och var lite väderskydd för parkeringen. Han skrattade glatt och sedan gömde han den för sin fru för att slippa sätta igång den processen... :crysmile:
 
  • Haha
redep
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Nej det är bara en gammal grundregel för detaljplaner som inte finns längre om jag minns rätt. Förr var det väl så att om inte detaljplanen angav någon minsta mått för konstruktion mot tomtgräns så gällde 4.5m så detta är nu fortfarande sant på alla detaljplaner från det årtalet detta infördes fram tills inte allt för länge sedan då reglerna ändrades till att detaljplan alltid ska ange vilket avstånd man får bygga på. Jag kan som sagt fått detta om bakfoten eller fått det från dålig källa men är helt säker på att det inte är lagstiftning som anger avstånd utan detaljplanen. Flerbostadshus är ju tex ofta inte 4.5m från tomtgräns mot kommunens mark/väg.
Precis, det är en allmän reglering i gamla byggnadsstadgan som inte gäller längre. Men när man ska tolka gamla stadsplaner och byggnadsplaner så läser man denna nu ej gällande regel om det inte står något uttalat om avstånd i planen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är klokt att prata med sin granne så att den inte lever med villfarelser.
För det mesta - men inte just den grannen. Han hade sin egen rättsuppfattning och använde t.ex. taktiken "höja rösten och tala myndigt" om man sade emot. Fortsatte men förklara så använde han taktiken "om du fortsätter tjafsa nu sätter jag upp en låst bom på vägen".
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
O
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det är inte svårt att hitta juridiskt hållbara fall där man konstaterar att vissa saker är okej/inte okej i radhus/kedjehus pga att de står tätt ihop trots att algen säger annat.

Reglerna om att man får bygga plank vid altan i anslutning till huset utan bygglov har ju säkert kommit ur detta tex.
Behöver per automatik inte vara olagligt att byggnader står närmare varandra än 4,5 m. BS 39 § har t.ex. en skrivning om att hus kan placeras i gräns om de förväntas sammanbyggas.

För TS och andra i liknande situation bör man spana in domen från HD som har likheter med frågeställningen tråden: https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2021/96266/
 
  • Gilla
Bafferebiff och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
För TS och andra i liknande situation bör man spana in domen från HD som har likheter med frågeställningen tråden: [länk]
En väldigt läsvärd dom. Inte minst denna del av HDs domskäl har redan framkommit i tråden men tål att repeteras i med HDs ord:

Textutdrag från en dom där det förklaras att bygglov inte ger obetingad rätt att vidta åtgärder och att äganderätten inte är hinder för bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.