Hej,

Jag kommer i denna tråd dela projektets moment och kommer säkert ha en del frågor.
Just nu håller jag på med grunden inför gjutning av platta och har en snabb fråga:

Pga ett missöde i kommunikationen har dränröret (i makadammen) i ett hörn hamnat mitt under där poolväggen kommer vara.

- Hur illa är det? Det går ju att ändra men slipper helst det då det nog behöver tas bort lite berg, förutom att skotta grus.
Enligt den här killen (Tjällden) borde det inte vara någon fara.
 
Om det bara är ett därneringsrör som inte skall ansluta till något borde det väl inte vara någon fara ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det bara är ett därneringsrör som inte skall ansluta till något borde det väl inte vara någon fara ?
Ja alltså dränröret ska anslutas till en pumpbrunn i ett annat hörn.
Det jag är orolig för är att bärigheten försämras under en tung betongvägg.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Ska väl göra en vettig trådstart också...

Började gräva sommaren 2021 men stötte på ganska mycket berg som jag inte var beredd på. Tyckte det blev för dyrt att låta nån ta bort berget, så jag bestämde mig för att använda snigeldynamit (separat tråd) och kilar, vilket jag hållit på med i ett halvår under helger!

Med facit i hand borde jag ha lejt bort det, för detta har varit slitigt. Och tyvärr har jag nog inte sparat särskilt mycket slantar på det heller. Bestämde mig i ett sent skede att även gräva för teknikrum i anslutning till poolen. Naturligtvis var det en bergsknalle just precis där. Där gick den helgen.

Byggarbetsplats med utspridda röda stenblock och grushög vid grävd grop i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över till nåt roligare...
I förra veckan blev jag klar och tog in en grävare för att frakta bort sten och ordna bärlager, jag körde dumper.

Har beställt Thermopool från PoolStore:
- 3,5x7m
- teknikrum 1,5x1,5m - trots att det rekommenderas 2m brett. Problem?
- VP - 8,4 kW, PoolStore (som är en Gullberg & Jansson)
- liner - grå mosaik (ingick i paketet, hade helst valt nån annan)
- pump - Kripsol KSE VS
- filter - Cantabric 600
- rostfria ingjutningsdetaljer
- poolskydd - Walu Pool Starlight grå

Nu när makadamen snart är paddad och klar får man hoppas på lite mildare nätter så man kan gjuta plattan. I natt var det 6 minus. Det ska ju helst vara 5 plus men ska undersöka vad man göra.
Tidsplanen är att det gärna får vara klart, inkl. trall, till sonens studentmottagning.

Status i helgen:
Uppgrävd byggarbetsplats med berg och presenning, sten och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Presenning för att inte gruset ska frysa (det gör faktiskt det) och att skydda från jord som rasar ner.)
 
  • Gilla
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
Lite nyfiken varför du skriver att du inte sparade några pengar jämfört med att leja någon som spräcker?

Kostnad för snigeldynamit har du ju oavsett vem som blandar och häller, att ha en gubbe som spräcker brukar kosta runt 800 kr + moms i timmen, med all sten du verkar ha spräckt kan det bli dyrt.

Nån med krutladdningar kan ju bli billigare då denne har grövre grejor och kan göra jobbet på en dag, men likväl är det billigt att borra hål själv jämfört med att låta någon annan göra det, om man har tiden.

Har själv gjort en poolgrop med massvis med stora stenblock blandade med stenhård lera. Tog in en kille 2 dagar som smällde de värsta stenbumligarna, resten tog jag själv med kil och borrhammare. Tror jag borrade uppåt en 200 hål. Kostnaden var några SDS-MAX-borr, borrhammare, slägga och kilar hade jag redan.

När all spräckning var klar hyrde jag en minigrävare och forslade bort resterna. Gjorde ett stort misstag och tog ingen maskin med "tumme", är inte kul att balansera stenar med vanlig skopa, tog nog minst en halvdag längre.

Lycka till!
/S
 
  • Gilla
Snoken673 och 1 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Lite nyfiken varför du skriver att du inte sparade några pengar jämfört med att leja någon som spräcker?

Kostnad för snigeldynamit har du ju oavsett vem som blandar och häller, att ha en gubbe som spräcker brukar kosta runt 800 kr + moms i timmen, med all sten du verkar ha spräckt kan det bli dyrt.

Nån med krutladdningar kan ju bli billigare då denne har grövre grejor och kan göra jobbet på en dag, men likväl är det billigt att borra hål själv jämfört med att låta någon annan göra det, om man har tiden.

Har själv gjort en poolgrop med massvis med stora stenblock blandade med stenhård lera. Tog in en kille 2 dagar som smällde de värsta stenbumligarna, resten tog jag själv med kil och borrhammare. Tror jag borrade uppåt en 200 hål. Kostnaden var några SDS-MAX-borr, borrhammare, slägga och kilar hade jag redan.

När all spräckning var klar hyrde jag en minigrävare och forslade bort resterna. Gjorde ett stort misstag och tog ingen maskin med "tumme", är inte kul att balansera stenar med vanlig skopa, tog nog minst en halvdag längre.

Lycka till!
/S
Nu har jag inte räknat ihop alla utgifter (har en förmåga att skjuta upp det). Bara snigeldynamiten har kostat 20-25k. Men i runda slängar kanske jag sparat 30-40k på att göra det själv. Jag tycker det är för lite för väldigt tungt arbete en stor del av fritiden under ca 6 mån, och känner nu i efterhand att det varit värt att leja bort det. Men det har givetvis varit en intressant erfarenhet.

Men låt oss inte göra detta till en bergspräckartråd. Jag har redan en sån :D
 
7ender 7ender skrev:
Ska väl göra en vettig trådstart också...

Började gräva sommaren 2021 men stötte på ganska mycket berg som jag inte var beredd på. Tyckte det blev för dyrt att låta nån ta bort berget, så jag bestämde mig för att använda snigeldynamit (separat tråd) och kilar, vilket jag hållit på med i ett halvår under helger!

Med facit i hand borde jag ha lejt bort det, för detta har varit slitigt. Och tyvärr har jag nog inte sparat särskilt mycket slantar på det heller. Bestämde mig i ett sent skede att även gräva för teknikrum i anslutning till poolen. Naturligtvis var det en bergsknalle just precis där. Där gick den helgen.

[bild]

Över till nåt roligare...
I förra veckan blev jag klar och tog in en grävare för att frakta bort sten och ordna bärlager, jag körde dumper.

Har beställt Thermopool från PoolStore:
- 3,5x7m
- teknikrum 1,5x1,5m - trots att det rekommenderas 2m brett. Problem?
- VP - 8,4 kW, PoolStore (som är en Gullberg & Jansson)
- liner - grå mosaik (ingick i paketet, hade helst valt nån annan)
- pump - Kripsol KSE VS
- filter - Cantabric 600
- rostfria ingjutningsdetaljer
- poolskydd - Walu Pool Starlight grå

Nu när makadamen snart är paddad och klar får man hoppas på lite mildare nätter så man kan gjuta plattan. I natt var det 6 minus. Det ska ju helst vara 5 plus men ska undersöka vad man göra.
Tidsplanen är att det gärna får vara klart, inkl. trall, till sonens studentmottagning.

Status i helgen:
[bild]
(Presenning för att inte gruset ska frysa (det gör faktiskt det) och att skydda från jord som rasar ner.)
Glömde att det blir helgaveltrappa.
 
7ender 7ender skrev:
Hej,

Jag kommer i denna tråd dela projektets moment och kommer säkert ha en del frågor.
Just nu håller jag på med grunden inför gjutning av platta och har en snabb fråga:

Pga ett missöde i kommunikationen har dränröret (i makadammen) i ett hörn hamnat mitt under där poolväggen kommer vara.

- Hur illa är det? Det går ju att ändra men slipper helst det då det nog behöver tas bort lite berg, förutom att skotta grus.
Enligt den här killen (Tjällden) borde det inte vara någon fara.
Om det bara är i ett hörn som dräneringen ligger tokigt lär det ju inte vara ett problem, vägggen är ju självbärande på alla ledder.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om det bara är i ett hörn som dräneringen ligger tokigt lär det ju inte vara ett problem, vägggen är ju självbärande på alla ledder.
Tack för svar.
Nu bestämde jag mig ändå för att flytta det, då det kommer ta ett par dagar till nästa moment.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om det bara är i ett hörn som dräneringen ligger tokigt lär det ju inte vara ett problem, vägggen är ju självbärande på alla ledder.
Kan tillägga att jag uppskattar alla dina tips och råd om Thermopool i div. trådar här på forumet. Vill minnas att jag även läst igenom din tråd på poolforum (y)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har börjat forma. Tyvärr har markfirman misslyckats med nivåerna på gruset. Bara göra om.
Byggform för gjutning med träram och grus på marken, täckt delvis med presenning och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr hann jag inte klart med formen tidigare i veckan då temperaturen varit ok för gjutning, nu ska det bli kallare. Velar om jag ska köra på ändå. Man kan beställa uppvärmd betong och det verkar inte vara jättedyrt.

Mycket som ska tajma; temp, ta ledigt, få tag i nån som hjälper till.
 
Redigerat:
7ender 7ender skrev:
Har börjat forma. Tyvärr har markfirman misslyckats med nivåerna på gruset. Bara göra om.
[bild]

Tyvärr hann jag inte klart med formen tidigare i veckan då temperaturen varit ok för gjutning, nu ska det bli kallare. Velar om jag ska köra på ändå. Man kan beställa uppvärmd betong och det verkar inte vara jättedyrt.

Mycket som ska tajma; temp, ta ledigt, få tag i nån som hjälper till.
Klart du ska gjuta om det är dags. Uppvärmd betong och en pressening att täcka med. Möjligen en värmefläkt om det blir riktigt kallt.

Hur mycket har dom misslyckats? Går ju att palla upp formen om bädden lutar nån centimeter.
 
På det stora hela är det hyfsat jämt, men inte ute vid kanterna där reglarna ligger. Diffar på nån cm per meter på vissa ställen. Ska raka ut det i morgon, kanske inte är jätteviktigt att det är perfekt paddat utanför poolväggen?

Japp, kanske är lika bra att köra på trots kylan.
 
  • Gilla
Nicci
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
På det stora hela är det hyfsat jämt, men inte ute vid kanterna där reglarna ligger. Diffar på nån cm per meter på vissa ställen. Ska raka ut det i morgon, kanske inte är jätteviktigt att det är perfekt paddat utanför poolväggen?

Japp, kanske är lika bra att köra på trots kylan.
Hur mycket skiljer det totalt på höjden vid formen? Är det bara några cm skulle jag vägt in formen.
 
  • Gilla
olotor och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hur mycket skiljer det totalt på höjden vid formen? Är det bara några cm skulle jag vägt in formen.
Kollar i morgon (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.