Alfredo Alfredo skrev:
Jag var "inblandad" i en laddning häromdagen och som i princip helt okunnig inom ämnet dök det upp några frågor. Vi snabbladdade vid en McDonalds.

  • Effekten var 50 kW. Låter det rimligt och normalt?
  • Man fick stå parkerad och ladda max 45 minuter. Normalt?
  • På 45 minuter skulle då maximalt laddas 37,5 kWh, eller som bäst uppemot 20 mil. Inte ens nära fulladdat. Brukar det fungera så eller missar jag något?
  • Kostnaden var om jag fattade rätt 6 kr/kWh eller sisådär 12 kr/mil. Kanske normalt och rimligt men inte direkt jättebilligt men så är det kanske med "publik snabbladdning"?
  • Efter 45 minuter tillkom en "trängselavgift" med 180 kronor i timman. Normalt och rimligt?
Det är nog precis lika rimligt som att en mugg färgat smaksatt vatten kostar 20 spänn.
50 kW - var rimligt bra för några år sedan. Det borde väl täcka resan fram och tillbaka till Donken ;-)
Fulladdad blir man knappast heller av en dubbel cheese för 15 spänn. Man får väl åka till en supercharger i stället för Donken om man vill var säker på att ladda snabbare.
12 kronor milen på "Gyllene Måsen" - när man kan äta en korv bruna bönor och ladda hemma på natten för halva priset.
 
Maskintok skrev:
där är jag inte hemma alls.
Men låter mysko att inte VW kan ordna felet
VW har det inte lätt.
Först Diesel-skandalen sedan ID-skandalen https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-...Rj66gHan9e_smumo-c8l-1ZHQ7mWGlMEHoHWYqNaZ03AY

Fast nu verkar det börja bli bättre med uppdateringar på VW. Träffade en med ID4 och släp på tippen/återvinningen häromveckan. Efter 5 månader med rätt så mycket strul var det nu bara lite "kosmetiska problem" kvar. OCH - VW är inte ensamma om buggar.
 
pgerts pgerts skrev:
Det borde väl täcka resan fram och tillbaka till Donken
Det gör det säkert oftast. Min fråga var mer ur perspektivet att det ofta framförs argument att man gärna vill ta en paus på långresor för att exempelvis käka något och då passar det bra att ladda samtidigt. Om nu en laddning bara ger max 20 mil blir argumenten inte riktigt lika hållbara.

Så återigen. Om man stannar vid en restaurang för att äta och ladda, är det brukligt att man maximalt kan ladda 20 mil?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör det säkert oftast. Min fråga var mer ur perspektivet att det ofta framförs argument att man gärna vill ta en paus på långresor för att exempelvis käka något och då passar det bra att ladda samtidigt. Om nu en laddning bara ger max 20 mil blir argumenten inte riktigt lika hållbara.

Så återigen. Om man stannar vid en restaurang för att äta och ladda, är det brukligt att man maximalt kan ladda 20 mil?
Det finns många nya laddare med högre kapacitet. Om man använder ABRP (a better route planner) så kommer det upp tips på var man ska ladda under resan. Man kan se hur många minuter laddningen tar och hur många km man beräknas få på de minuterna man laddar.
Exempel IKEA hade gratis laddning med 1-fas som kanske gav någon mil om man gick in och handlade. Nu är det flera IKEA som byter ut mot superchargers så att man kanske kan ladda 40 mil under tiden man handlar. .
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fsn skrev:
Oj, förlåt. Jag glömde att du aldrig har haft fel och att du är beredd att bränna dina barn på bål för att bevisa det, även om det måste göras med ”Putin-logik” för att du skall få ihop ditt case.
Jag uppfattar istället att du missförstår Daniel. Som jag förstått vill han påstå att de flesta framhjulsdrivna bilar drar bättre än bakhjulsdrivna, under förutsättning att bilen är tom med endast chaufför, så som de flesta kör. Undantag finns naturligtvis.
Och elbilar har en naturlig bättre förutsättning att placera vikten på ett sätt som gynnar bakhjulsdrift.
Har jag rätt?

Just viktfördelningen är synnerligen viktig för att ge bra drivförmåga i halt väglag.
Min första framhjuldrivna bil var extremt dålig i halka. Kadett kombi 1,6 -88.Med släp tillkopplat drev det ingenting.
Frun fick klättra upp på huven och hålla sig i torkararmarna när vi kört fast. 70kg gjorde underverk!
Med batterier och elmotorer kan man fördela vikten på helt andra sätt. Hur många ICE bilar hade fler än en motor?
 
Redigerat:
  • Gilla
sonabr4000 och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Dieseln kostar just nu 24kr/l. Det ger väl i bästa fall 12kr/mil i ren bränslekostnad. När jag eltankar på jobbet så betalar jag ungefär 2-2,5kr/mil. Fundera sen på hur verkligheten skulle se ut om Dieselpriset under ca 4h/dygn och då vanligtvis på natten skulle gå ner till 2,4kr/liter. Du skulle ju åtminstone försöka göra läxan innan du visat på obefintlig analytisk förmåga.
De flesta elbilar drar ungefär 2kWh per mil, så du betalar alltså bara elpriset. På mackar i Göteborgsregionen kostar elen mycket mer än så, typ 6kr per kilowattimme. Därför räknas din laddning till skattepliktig förmån så vinsten försvinner. Plus att många arbetsplatser inte har nätkapacitet att ladda många elbilar.

Men kan man ladda till elpris är det givetvis lönsamt.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag var "inblandad" i en laddning häromdagen och som i princip helt okunnig inom ämnet dök det upp några frågor. Vi snabbladdade vid en McDonalds.

  • Effekten var 50 kW. Låter det rimligt och normalt?
  • Man fick stå parkerad och ladda max 45 minuter. Normalt?
  • På 45 minuter skulle då maximalt laddas 37,5 kWh, eller som bäst uppemot 20 mil. Inte ens nära fulladdat. Brukar det fungera så eller missar jag något?
  • Kostnaden var om jag fattade rätt 6 kr/kWh eller sisådär 12 kr/mil. Kanske normalt och rimligt men inte direkt jättebilligt men så är det kanske med "publik snabbladdning"?
  • Efter 45 minuter tillkom en "trängselavgift" med 180 kronor i timman. Normalt och rimligt?

Edit: Denna fråga var nog tänkt att hamna i "allmänna elbilstråden"... :oops:
De utgår väl från att 45 minuter räcker för deras kunder att äta, och vill tillhandahålla laddning som en tjänst till dem, men vill inte att folk står kvar och laddar extra utöver det. Vilket känns väldigt rimligt med tanke på att deras mål är att få ditt så många gäster som äter som möjligt, inte att driva en publik laddstation.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, det har ju inget med bilen i sig att göra...

Klart, har man åkt Subaru med svetsade diffar och isdäck kanske övergången till enhjulsdrift och dubbfria vinterdäck är jobbig, men det handlar ju bara om att planera sin körning....
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, det har ju inget med bilen i sig att göra...

Klart, har man åkt Subaru med svetsade diffar och isdäck kanske övergången till enhjulsdrift och dubbfria vinterdäck är jobbig, men det handlar ju bara om att planera sin körning....
Precis! "planerar man sin körning spelar det ingen roll om man har bakjulsdrift i en hal backe" stämmer väldigt bra om man planerar sin åktur till våren istället!
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vilket känns väldigt rimligt med tanke på att deras mål är att få ditt så många gäster som äter som möjligt, inte att driva en publik laddstation.
Ja för all del. Samtidigt diskvalificerar de sig själva för de som vill ladda fullt under en paus på långresa.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Precis! "planerar man sin körning spelar det ingen roll om man har bakjulsdrift i en hal backe" stämmer väldigt bra om man planerar sin åktur till våren istället!
Tja, jag har kört bil i snart 30 år, och den enda gången jag inte kommit upp för en backe var när jag bodde i Falun och den första snön råkade komma en eftermiddag när jag var i skolan.. 20 cm snö och breda sommardäck var ingen bra kombo.

Vet man att man råkar ut för hala backar får man väl köpa dubbdäck och sätta på dem i god tid?
 
A
B Bjober skrev:
Jag uppfattar istället att du missförstår Daniel. Som jag förstått vill han påstå att de flesta framhjulsdrivna bilar drar bättre än bakhjulsdrivna, under förutsättning att bilen är tom med endast chaufför, så som de flesta kör. Undantag finns naturligtvis.
Och elbilar har en naturlig bättre förutsättning att placera vikten på ett sätt som gynnar bakhjulsdrift.
Har jag rätt?

Just viktfördelningen är synnerligen viktig för att ge bra drivförmåga i halt väglag.
Min första framhjuldrivna bil var extremt dålig i halka. Kadett kombi 1,6 -88.Med släp tillkopplat drev det ingenting.
Frun fick klättra upp på huven och hålla sig i torkararmarna när vi kört fast. 70kg gjorde underverk!
Med batterier och elmotorer kan man fördela vikten på helt andra sätt. Hur många ICE bilar hade fler än en motor?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag har kört bil i snart 30 år, och den enda gången jag inte kommit upp för en backe var när jag bodde i Falun och den första snön råkade komma en eftermiddag när jag var i skolan.. 20 cm snö och breda sommardäck var ingen bra kombo.

Vet man att man råkar ut för hala backar får man väl köpa dubbdäck och sätta på dem i god tid?
bara det att dubbdäck inte ligger i tiden längre.
Att isgreppet på riktigt blank is är bättre hos dubbdäck än hos friktionsdäck behöver nog inte debatteras.

Men i alla andra fall är de sämre, 99%? av milen. På jobbet har vi på bilarna (alla framhjulsdrivna, som jag är ansvarig för) bara Michelin och Good Year Friktionsdäck. Bilarna körs ända till Luleå. Funkar perfekt!
Vi hade en MB skåpbil bakhjulsdriven med dubb förut, men det blev för mycket bärgning och fastkörning med den så den skickades iväg.
 
Magnus Filip skrev:
bara det att dubbdäck inte ligger i tiden längre.
Att isgreppet på riktigt blank is är bättre hos dubbdäck än hos friktionsdäck behöver nog inte debatteras.

Men i alla andra fall är de sämre, 99%? av milen. På jobbet har vi på bilarna (alla framhjulsdrivna, som jag är ansvarig för) bara Michelin och Good Year Friktionsdäck. Bilarna körs ända till Luleå. Funkar perfekt!
Vi hade en MB skåpbil bakhjulsdriven med dubb förut, men det blev för mycket bärgning och fastkörning med den så den skickades iväg.

Ursprungsfrågan hade väl inte med däcken att göra? Du skrev att man inte kommer iväg vid ljussignaler på grund av att bilen är bakhjulsdriven. Det hävdar jag är helt fel. En modern bakhjulsdriven bil med vettig viktfördelning startar precis lika lätt som en framhjulsdriven.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
bara det att dubbdäck inte ligger i tiden längre.
Ligger i tiden? Jag väljer däck efter behov och funktion och inte efter modenycker!
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T Tullen127 skrev:
Verkar inte vara nåt bra val med elbil överhuvudtaget om man bor i södra delen av landet pga elpriser eller i norra pga kylan.
Särskilt om man behöver åka runt 40 mil enkel resa..
Ja jösses så jag skrattade åt alla som tvingas betala dyr eltaxa när de laddar bilen, när jag stod och tankade med bensinbil häromdagen. Vilka loosers...
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ligger i tiden? Jag väljer däck efter behov och funktion och inte efter modenycker!
Har noll med modenycker att göra, är en del av utvecklingen, så som el-bil. Men elbilen behöver några år till för att bli bra.
Ett tag till kan du välja däck själv, 2 till 5 år till kanske? Eller så blir det dubbdäcksavgift och gatorna med förbud utökas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.