A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Näe, det är bara skit med elbil, men om man bor mitt i landet kanske det är en mindre bajsmacka?
En kollega har en skitful grå, grå alltså!:poop: VW ID4
Extremt mkt problem med den är det. Den laddar inte med rätt effekt, tar då evig tid att ladda. rullar fantastiskt mkt kortare sträcka än den ska rulla. Felkoder och gud vet vad. VW klarar inte ens att fixa den, trots månader......
Dessutom är den uråldrigt bakhjulsdriven. Hon fastnade i vintras i Gbg vid ett trafikljus i uppförsbacke. Folk fick putta på. Kom inte ut från sin uppfart.

Går utvecklingen framåt eller bakåt?
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
En kollega har en skitful grå, grå alltså!:poop: VW ID4
Extremt mkt problem med den är det. Den laddar inte med rätt effekt, tar då evig tid att ladda. rullar fantastiskt mkt kortare sträcka än den ska rulla. Felkoder och gud vet vad. VW klarar inte ens att fixa den, trots månader......
Dessutom är den uråldrigt bakhjulsdriven. Hon fastnade i vintras i Gbg vid ett trafikljus i uppförsbacke. Folk fick putta på. Kom inte ut från sin uppfart.

Går utvecklingen framåt eller bakåt?
Usch, livet är hårt för vissa. Funderar på att bromsa mig till första platsen , elbil verkar vara en fluga…
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nackdelarna med bakhjulsdrift skulle jag nog påstå i princip är borta med eldrift. Men fördelarna i form av att slippa kombinera styrning och drivning finns kvar.
 
  • Gilla
Spock74 och 9 till
  • Laddar…
F
Magnus Filip skrev:
En kollega har en skitful grå, grå alltså!:poop: VW ID4
Extremt mkt problem med den är det. Den laddar inte med rätt effekt, tar då evig tid att ladda. rullar fantastiskt mkt kortare sträcka än den ska rulla. Felkoder och gud vet vad. VW klarar inte ens att fixa den, trots månader......
Dessutom är den uråldrigt bakhjulsdriven. Hon fastnade i vintras i Gbg vid ett trafikljus i uppförsbacke. Folk fick putta på. Kom inte ut från sin uppfart.

Går utvecklingen framåt eller bakåt?
så kan man tycka. Andra tycker (med viss rätt kan jag och många andra tycka) att framhjulsdrivet är dö lite mentalt och att det enda nöjet är att köra bakhjulsdrivet. Det är fö betydligt effektivare med bakhjulsdrivet i uppförsbacke än med framhjulsdrivet. Det är fö bara sossemodellerna av elbilar som inte är AWD.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Nackdelarna med bakhjulsdrift skulle jag nog påstå i princip är borta med eldrift. Men fördelarna i form av att slippa kombinera styrning och drivning finns kvar.
vilka nackdelar har du identifierat på fossildrivna bakhjulsdrivna bilar?
 
  • Wow
  • Haha
Wedelvåffla och 1 till
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
så kan man tycka. Andra tycker (med viss rätt kan jag och många andra tycka) att framhjulsdrivet är dö lite mentalt och att det enda nöjet är att köra bakhjulsdrivet. Det är fö betydligt effektivare med bakhjulsdrivet i uppförsbacke än med framhjulsdrivet. Det är fö bara sossemodellerna av elbilar som inte är AWD.
Vad är en "sossemodell" jämfört med övriga:crysmile:
Magnus Filip skrev:
En kollega har en skitful grå, grå alltså!:poop: VW ID4
Extremt mkt problem med den är det. Den laddar inte med rätt effekt, tar då evig tid att ladda. rullar fantastiskt mkt kortare sträcka än den ska rulla. Felkoder och gud vet vad. VW klarar inte ens att fixa den, trots månader......
Dessutom är den uråldrigt bakhjulsdriven. Hon fastnade i vintras i Gbg vid ett trafikljus i uppförsbacke. Folk fick putta på. Kom inte ut från sin uppfart.

Går utvecklingen framåt eller bakåt?
 
Fsn: Behov av kardanaxel.
Ökad risk för sladd.
Sämre framkomlighet då de ofta är framtunga.
 
  • Gilla
Benpe och 5 till
  • Laddar…
F
T Tullen127 skrev:
Verkar inte vara nåt bra val med elbil överhuvudtaget om man bor i södra delen av landet pga elpriser eller i norra pga kylan.
Särskilt om man behöver åka runt 40 mil enkel resa..
Dieseln kostar just nu 24kr/l. Det ger väl i bästa fall 12kr/mil i ren bränslekostnad. När jag eltankar på jobbet så betalar jag ungefär 2-2,5kr/mil. Fundera sen på hur verkligheten skulle se ut om Dieselpriset under ca 4h/dygn och då vanligtvis på natten skulle gå ner till 2,4kr/liter. Du skulle ju åtminstone försöka göra läxan innan du visat på obefintlig analytisk förmåga.
 
  • Gilla
  • Haha
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
F
T Tullen127 skrev:
Vad är en "sossemodell" jämfört med övriga:crysmile:
Det skrev jag väl eller? LÄS, DET STÅR I INLÄGGET.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Fsn: Behov av kardanaxel.
Ökad risk för sladd.
Sämre framkomlighet då de ofta är framtunga.
Risken för sladd om du menar elektronisk styrning är klart likvärdig. Det finns utmärkta bakhjulsdrivna bilar utan kardanaxel och många bakhjulsdrivna bilar har mycket bra balans. Då kan man generellt samtidigt säga att elbilar är extremt tunga.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Det skrev jag väl eller? LÄS, DET STÅR I INLÄGGET.
Så alla icke 4-hjulsdrivna är "sossemodeller"?
Vad är då de övriga?:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Så alla icke 4-hjulsdrivna är "sossemodeller"?
Vad är då de övriga?:crysmile::crysmile:
mp modeller..
:crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Med eldrift kan bilen har klart bättre koll på drivningen och detaljreglera momentet på ett helt annat sätt än med förbränningsmotor.

Det var definitivt ett problem när framhjulsdrift fick status som säkert.

Bilar med svansmotor typ tidiga VW, Porche 911 mm är klart baktunga och inte helt lättkörda. Pratar du om mittmotorbilar så är de lite väl extrema för att jämföra med en vanlig bil.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Med eldrift kan bilen har klart bättre koll på drivningen och detaljreglera momentet på ett helt annat sätt än med förbränningsmotor.

Det var definitivt ett problem när framhjulsdrift fick status som säkert.

Bilar med svansmotor typ tidiga VW, Porche 911 mm är klart baktunga och inte helt lättkörda. Pratar du om mittmotorbilar så är de lite väl extrema för att jämföra med en vanlig bil.
Många BMW har väldigt bra balans och det är inget större problem att köra 911, åtminstone inte årsmodeller från de senaste 20-25 åren. Det finns fö rätt gott om bakhjulsdrivna bilar utan kardanaxel, tex Porsche 924, Porsche 944, Porsche 968, Porsche 928, Aston Martin Vantage mm.
 
T
F fsn skrev:
så kan man tycka. Andra tycker (med viss rätt kan jag och många andra tycka) att framhjulsdrivet är dö lite mentalt och att det enda nöjet är att köra bakhjulsdrivet. Det är fö betydligt effektivare med bakhjulsdrivet i uppförsbacke än med framhjulsdrivet. Det är fö bara sossemodellerna av elbilar som inte är AWD.
Att bakhjulsdrivet är bättre håller jag med om - åtminstone i halka. Jag har under åren dragit loss/upp många frahjulsdrivna med min 940 på vår lokala väg. Det blir ju inte bätte av att många tror att de kommer loss lättare med fullgas så det visslar om däcken.;)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.