Jag använder mig av en blandning som stått i tidningen Vi i Villa och som funkar på min wc-stol som efter ett par år är rejält missfärgad, kanske pga eget vatten och allt som finns i det. Blandningen består av 1dl 12% ättiksprit, 1-2 msk såpa och 4 dl vatten som blandas i en flaska och som jag häller på missfärgningarna och låter det sitta minst 30 min, helst längre, upp till en timme, om det är ett tjockt lager. (Innan dess har jag tömt holken på så mycket vatten som möjligt vilket ger bättre effekt.) Strö sedan över ett rejält lager med bikarbonat vilket gör att det bubblar och fräser. Skrubba sedan med toaborsten och spola som vanligt-min wc blev nästintill som ny! (y):)
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra tips av samtliga! Ska inhandla lite produkter och prova! Återkommer med resultat!
 
Koncentrerad saltsyra löser ditt problem enkelt och billigt.
Glöm inte skyddsglasögon och SIV-regeln.
Övriga råd i tråden har du nog begränsad framgång med.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp
Jag får eksem av att läsa att man ska skrubba och nöta med svampar och svinto. Rätt medel, t.ex. utspädd saltsyra, löser avlagringarna och repar ingenting alls. Samma på bil. Ska den bli ren utan att att repas använder man rätt medel istället för våld. Som i förrgår: kallavfettning, alkalisk och flygrostlösare så blir lacken glad och bilen helt ren.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Den där körde jag med och den svarta toalettkröken blev "clean as a whistle". Man kan ju börja med citronsyra men om det inte hjälper får man gå på tyngre grejer.

Flaska med Nitor rengöringsmedel saltsyra 30% för kalk- och rostborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara? Ättika löser kalk. (Har hus på Gotland). Blandar man med såpa lär det ju motverka varandra. Syra+bas= neutralt..
Men det ser ut som rost på bilden som är svårare att rå på om det bitit fast i emaljen. Kalk är i alla fall enkelt. Byt bottenpackning i toaletten också om det är läckage som orsakar avlagringarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nikasp
Saltsyra funkar garanterat på det där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Förespråkar Hessa Kalkbort. Har funkat utmärkt på flera toaletter som sett helt hopplösa ut. Finns på de flesta ICA.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ett sätt för att hålla något vertikalt fuktat är att dränka in eyepads, sådana bomullsrondeller damer använder för sminkborttagning, med det medel man vill ska verka. Dränk in, smek fast, låst sitta 12 timmar om du vill för så länge de är fuktiga sitter de kvar.
 
töm toan, häll i en stark koncentrerat medel typ kalkbort Låt stå över natten. slösa inte energi på citronsyra ell ättika.
 
Fälgrengöring innehåller oxalsyra. Det funkar utmärkt på rostrinningar/avlagringar som de där.
 
Claes Sörmland
Citronsyra funkar också fint på rost. Har gjort rent gamla beslag. Men nu talar vi om många dagar i en nästan mättat lösning. Det folk gör fel med de svagare syrorna är att de använder för låg koncentration och alldeles för kort tid. För kort tid behövs starka syror, typ saltsyra. Även fosforsyran i Hessas produkt är starkare än citronsyra och ättiksyra avseende den första protonen. Så det går fortare med den produkten.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Kalcinex har funkat bra för mig, stark lösning, låt verka en kvart och sen skrubba med med vit scotchsvamp (obs skyddshandskar!).
 
Claes Sörmland
H Halling skrev:
Kalcinex har funkat bra för mig, stark lösning, låt verka en kvart och sen skrubba med med vit scotchsvamp (obs skyddshandskar!).
En annan produkt som är baserad på fosforsyra.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan produkt som är baserad på fosforsyra.
Jepp. Verkar förvisso vara en högre koncentration än Hessa, men annars är det ju literpriset och tillgängligheten som gör Hessa till forumets favorit.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.