Jag tycker att programmet husdrömmar har nån slags ansvar i vad man visar och väljer för projekt. Att få se ett par som aldrig bott i hus anlita hantverkare (till ett pris som knappast kan motsvara svenska kollektivavtal ens utan skatt) att göra allt är för mig ointressant.

De få saker de gjorde själva gav knappast vägledning i hur man faktiskt utför en stenläggning tex. Och vad var poängen att visa vindsvåningen? Fick mest ont i magen för barnens skull.

Utöver det kändes det som smygreklam för akustikpanelen och parets företag och att Gert utbrister "vilka härliga fönster!" Va!?
Och snälla, sluta dra fingrar och händer efter alla väggar och material.
 
  • Gilla
Anne1515 och 11 till
  • Laddar…
Tycker att det saknades praktiskt tänkande i denna renovering. Vilken nytta kommer familjen ha av dessa enorma sällskapsytot? Med två barn och ett tredje på väg kommer sovrummet inte ens att räcka för att ge varje unge eget rum!

För att inte tala om det stora bordet med bänkarna. Gör sig fint på bild, men vem klarar avnjuta en längre middag på bänkar utan ryggstöd? Konstigt att Wingård gick i spinn på estetiken men utan utan tanke på hur det skulle vara att sitta vid detta bord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skåne2020 och 6 till
  • Laddar…
Manberg Manberg skrev:
Jag tycker att programmet husdrömmar har nån slags ansvar i vad man visar och väljer för projekt. Att få se ett par som aldrig bott i hus anlita hantverkare (till ett pris som knappast kan motsvara svenska kollektivavtal ens utan skatt) att göra allt är för mig ointressant.

De få saker de gjorde själva gav knappast vägledning i hur man faktiskt utför en stenläggning tex. Och vad var poängen att visa vindsvåningen? Fick mest ont i magen för barnens skull.

Utöver det kändes det som smygreklam för akustikpanelen och parets företag och att Gert utbrister "vilka härliga fönster!" Va!?
Och snälla, sluta dra fingrar och händer efter alla väggar och material.
Instämmer om det sistnämnda
 
Det jag är mest imponerad av var hur man lyckades åstadkomma detta för "endast" 2,3 miljoner kronor, utan att ha några större byggkunskaper själva. Tittar man på vad det t.ex. kostar att bygga ut 25 m2 i en vanlig trävilla brukar detta numera ligga på runt 800" kr, och då räknar jag INTE in el, målning, golv etc. Då ingår jobb för ca 6 veckor två gubbar. Att göra det som gjordes i programmet för lite mer än det dubbla är ett konststycke utan like. De måste vara några riktiga hejare på att förhandla priser. Bara eljobbet måste har kostat flera hundra tusen, då de verkar dragit om mycket el (väggarna försvann ju), samt flyttat minst en undercentral. Sen har du arkitekt, målare, snickare, inredningsarkitekt, bygglov, dyrt badrum osv osv osv osv.

/S
 
  • Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
Att han gjorde egna plattor det var härligt, istället för att köpa allt färdigt. Mer sådant i programmen. Inte för att jag tycker om betong, men roligt att folk vågar. Själv gör jag egna lerstenar istället.

Mer om självbyggare vill jag se. Inte folk som köper färdigt och bara monterar.
 
Första gången jag blir konfunderad och tror att även Gert tog några steg tillbaka och berömde för att visa sin goda sida, han fick ju inte ens tegelväggen vid trappen som arkitekten och ville ha.
Jag fick aldrig grepp om helheten utan det var för mig ett rörigt intryck med många olika stilar, behålla gammalt, industriutseende och sedan modern hotellutseende.
Och sedan tror jag inte ett ögonblick på att budgeten bara överskreds med 300", hade de bara varit dessa 15% så hade han sagt det direkt på första frågan utan det är bara en summa som kastas fram. Ser man hela tidsperspektivet hur länge arbetet pågår och hur mycket som görs totalt så stannar inte merkostnaden vid sexsiffrigt belopp. Och i vissa kamerasvepningar såg man att det fanns ytterligare arbete att göra.
Till det positiva var bakgården som såg fin ut, även om plattsättningen kanske fick göras om i rundeln;)
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Det jag är mest imponerad av var hur man lyckades åstadkomma detta för "endast" 2,3 miljoner kronor, utan att ha några större byggkunskaper själva. Tittar man på vad det t.ex. kostar att bygga ut 25 m2 i en vanlig trävilla brukar detta numera ligga på runt 800" kr, och då räknar jag INTE in el, målning, golv etc. Då ingår jobb för ca 6 veckor två gubbar. Att göra det som gjordes i programmet för lite mer än det dubbla är ett konststycke utan like. De måste vara några riktiga hejare på att förhandla priser. Bara eljobbet måste har kostat flera hundra tusen, då de verkar dragit om mycket el (väggarna försvann ju), samt flyttat minst en undercentral. Sen har du arkitekt, målare, snickare, inredningsarkitekt, bygglov, dyrt badrum osv osv osv osv.

/S
bor också i ett stort gammalt hus som precis har ytrenoverats, inklusive rivning av vägpartier mm och det kostade inte så fasligt mycket, tror det är lätt att jämföra äpplen med päron när man renoverar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
bor också i ett stort gammalt hus som precis har ytrenoverats, inklusive rivning av vägpartier mm och det kostade inte så fasligt mycket, tror det är lätt att jämföra äpplen med päron när man renoverar.
Jo om man *bara* ytrenoverar kostar det väl inte så mycket, här gjordes det ju mycket mer än så.

- Avväxling bärande väggar
- El antagligen helt omgjord
- VVS/Värme/Ventilation
- Nytt badrum
- Flyttat kök
- Bygge bastu + orangeri,
. Diverse exklusiva inredningsdetaljer
- Lusthus

Du har ju dessutom haft minst två snickare som höll på i "ett år", målare, vvs-are, elektriker, bastubyggare, två inredningsarkitekter, antagligen någon arkitekt som gjort beräkningar för rivning av bärande väggar, kontrollansvarig osv, alla dessa människor kostar en hel del pengar per timme. Dessutom är det väl ca 200 m2 som man jobbade med (två våningar). Hade de själva jobbat heltid med detta hade jag förstått att de kunde hålla budget så bra.

Sen var det svårt att se i programmet exakt hur lång tid de hade yrkesfolk där, men snickarna (4 olika, först två nissar som började riva, sen två andra som byggde kök o sånt?) måste ju hållit på i ett år i alla fall, årstiderna växlade kvickt?

Som sagt, är väldigt imponerad av att man fick så mycket jobb gjort för 2,3 miljoner.

/S
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Kollade upp definitionen nu:

"Townhouse avser på svenska en villaliknande byggnad i tät central stadsbebyggelse som till skillnad från flerfamiljshus ursprungligen är uppförd som bostad för en enskild familj. Townhouse kan vara friliggande såväl som sammanlänkade."
[länk]
Ett vanligt jävla hus med andra ord....
 
  • Haha
Skåne2020 och 1 till
  • Laddar…
Snälla sluta använda byggnad och fastighet som synonymer.

Om de inte bott i hus tidigare undrar jag hur de bott. Tält, husbåt, husvagn...?
 
  • Gilla
  • Haha
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Det såg ut att vara ett fint hus och en fantastisk bakgård! Att som unga förstagångshusköpare förvalta och renovera ett sådant hus har nog sina utmaningar. Egengjutna plattor var trevligt att se!

Synd att man frikopplade renoveringen från husets historia och byggnadstil. Att Gert som arkitekt i sina kommentarer (han kan förstås haft andra kommentarer som inte sändes) inte utgick från husets unika förutsättningar var tråkigt.
 
  • Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tycker att det saknades praktiskt tänkande i denna renovering. Vilken nytta kommer familjen ha av dessa enorma sällskapsytot? Med två barn och ett tredje på väg kommer sovrummet inte ens att räcka för att ge varje unge eget rum!

För att inte tala om det stora bordet med bänkarna. Gör sig fint på bild, men vem klarar avnjuta en längre middag på bänkar utan ryggstöd? Konstigt att Wingård gick i spinn på estetiken men utan utan tanke på hur det skulle vara att sitta vid detta bord.
Ändrade de inte planlösningen där nere när de gjorde om vardagsrummet till matsal. Då hade de väl toa och två sovrum nere och sen tre sovrum uppe.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Redaktionen Redaktionen skrev:
Imad Ibrahim och Natalie Lameri tog bort filtret på Hemnet och vips fick de upp ett townhouse i Landskrona. Det blev ett köp och nu ska de totalrenovera fastigheten för att bo där med sina 2 barn.

Du kan läsa artikeln här: Totalrenoverar townhouse i Landskrona - Husdrömmar
I husdrömmar tycks mest huvud personern utan historik.
I endast ett fall hade en fastighet brunnit ner till grunden.
Då är det motiverat att möblera med nya möbler.
Troligtvis har de flesta människor i Sverige en hel del arvegods.
En förklaring till detta kan vara frånvaro av krig på svensk mark.
Programmen bör redigeras noggrannare.
En fastighet försörjs med trefas, 400 volt.
Transformator håller elnätsägaren med.
I fastigheten finns elcentral med olika finesser för att minska brandfara, person skada av el. Elsäkerhet.
I de byggnationer som kräver bygglov, lägger bygglovsavdelningen i kommunen
på att följa plan o bygglagen.
Ett viktigt avsnitt här att beräkna energi förbrukningen.
I sammanfattning om bygg/ renoverings tiden, byggkostnader kunde fastighetens energi förbrukningen ingå.
Detta kan man göra i en faktaruta.
M.v.h.
Peter Lundman är
 
Väldigt vackert hus!

Tyvärr blev jag besviken över resultatet. Större hänsyn borde ha tagits till husets stil, ålder och själ. Men det är väl tur att vi har olika smak här i riket!

/ PM
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Heter det inte "Gatuhus" på svenska?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.