Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Bananskalare Bananskalare skrev:
jaja... jag förstår vad du säger... men är det inte staten som har bestämt detta? Man får. inte säga emot staten fick jag lära mig tidigare. Eftersom du verkar tycka det är fel att vissa människor som t.ex blinda eller stackare med epilepsi får köra bil?
Så du tycker det är samma sak att jämföra folk som inte vill vaccinera sig med de som inte får köra bil?
Jag tänkte på varför protesterar du inte högre om att man inte ska göra skillnad på ovaccinerade? Du säger att du inte gör skillnad. Jag har nog aldrig sett dig försvara dessa människor. Varför inte stå upp för dessa människor? Varför försvara de som på olika sätt är negativa om dessa människor? När vi pratar rättigheter så går du inte in och försvarar dessa människor.

Förresten, det där med rasism... Jag funderar på var du hittade att det var rasism att inte låta blinda köra bil. Jag kunde hitta det. Dock var det intressant att läsa fn's. text om rasism. Den var inte så bestämd som du sa att det bara handlar om ras det var så mycket mer. Även om du har svårt att se det så tycker jag att det hela genomsyras av att man tycker att någon annan är mindre värd. Att det är grundprincipen. Idag nämner mam inte längre åsikt. Men frågan är om man får in det än då?
Det är en öppen retorisk fråga. Och svaret ligger i hur brett man väljer att tolka de olika begreppen. Men det kanske är en religion att inte vaccinera sig? ;) Då lyckas jag få rätt, det är rasism;)
Vilket härligt svammel......
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
men är det inte staten som har bestämt detta?
Vad syftar "detta" på?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man får. inte säga emot staten fick jag lära mig tidigare.
Civil olydnad finns ju och är i högsta grad försvarbart i vissa fall men då ska man ju vara beredd att ta sitt straff också.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom du verkar tycka det är fel att vissa människor som t.ex blinda eller stackare med epilepsi får köra bil?
Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det betyder att de människorna är mindre värde eller är utsatta för rasism. Enligt dig så borde du ju tycka båda delarna eftersom man har tagit bort en rättighet för dem.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du tycker det är samma sak att jämföra folk som inte vill vaccinera sig med de som inte får köra bil?
Det är en liknelse.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tänkte på varför protesterar du inte högre om att man inte ska göra skillnad på ovaccinerade?
Vilken skillnad är det på ovaccinerade?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har nog aldrig sett dig försvara dessa människor. Varför inte stå upp för dessa människor? Varför försvara de som på olika sätt är negativa om dessa människor? När vi pratar rättigheter så går du inte in och försvarar dessa människor.
Genom att vaccinera sig så utsätter de vaccinerade omvärlden för mindre risk, oavsett om det gäller belastningen på sjukvården eller risken att smitta någon som blir allvarligt sjuk eller rent av dör, förutom att de själva riskerar att bli allvarligt sjuka, dö och/eller få postcovid.

Finns ju ingen anledning att försvara de som inte väger in andras väl och ve i sina beslut.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Även om du har svårt att se det så tycker jag att det hela genomsyras av att man tycker att någon annan är mindre värd.
Många är rasistiska utan att de vet om det, de tycker alltså inte medvetet att någon annan är mindre värd. Även förtryck och diskriminering av olika slag kan bero på att man medvetet anser att vissa är mindre värda, men det behöver inte vara så. Men det innebär inte att man kan blanda ihop rasism, förtryck och diskriminering och kalla alltihop för rasism.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Idag nämner mam inte längre åsikt. Men frågan är om man får in det än då?
Obegripligt
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det kanske är en religion att inte vaccinera sig? ;) Då lyckas jag få rätt, det är rasism;)
Bara om du anser att det fungerar så och går vidare genom släktleden genom att barn tidigt vänjs vid vissa traditioner. Anser du att din ståndpunkt är något som du pådyvlar dina barn så att de kommer att bli vaccinmotståndare som vuxna och inte vaccinera sina barn?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar "detta" på?

Civil olydnad finns ju och är i högsta grad försvarbart i vissa fall men då ska man ju vara beredd att ta sitt straff också.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det betyder att de människorna är mindre värde eller är utsatta för rasism. Enligt dig så borde du ju tycka båda delarna eftersom man har tagit bort en rättighet för dem.

Det är en liknelse.

Vilken skillnad är det på ovaccinerade?

Genom att vaccinera sig så utsätter de vaccinerade omvärlden för mindre risk, oavsett om det gäller belastningen på sjukvården eller risken att smitta någon som blir allvarligt sjuk eller rent av dör, förutom att de själva riskerar att bli allvarligt sjuka, dö och/eller få postcovid.

Finns ju ingen anledning att försvara de som inte väger in andras väl och ve i sina beslut.

Många är rasistiska utan att de vet om det, de tycker alltså inte medvetet att någon annan är mindre värd. Även förtryck och diskriminering av olika slag kan bero på att man medvetet anser att vissa är mindre värda, men det behöver inte vara så. Men det innebär inte att man kan blanda ihop rasism, förtryck och diskriminering och kalla alltihop för rasism.

Obegripligt

Bara om du anser att det fungerar så och går vidare genom släktleden genom att barn tidigt vänjs vid vissa traditioner. Anser du att din ståndpunkt är något som du pådyvlar dina barn så att de kommer att bli vaccinmotståndare som vuxna och inte vaccinera sina barn?
Vi kanske kan hoppas på ett Darwin Award?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken skillnad är det på ovaccinerade?
De springer fortare än de går.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
men eftersom vi pratar om rättigheter. Så kanske det handlar om att inte ta körkort för att de inte är vaccinerade? skulle det vara okej?
???
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja det låter alltså precis som du...
 
P
M mickef skrev:
Kan man dela in människor i folkslag utan att vara rasist och isf får man inkludera utseende?
Jag tycker att du ska undvika det sista. Det är jäkligt svårt att få ordning på taxonomin då.
 
P pmd skrev:
Jag tycker att du ska undvika det sista. Det är jäkligt svårt att få ordning på taxonomin då.
Om man inte är så skitnödig är det väl enklare att inte undvika "det sista" i s f?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar "detta" på?

Civil olydnad finns ju och är i högsta grad försvarbart i vissa fall men då ska man ju vara beredd att ta sitt straff också.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det betyder att de människorna är mindre värde eller är utsatta för rasism. Enligt dig så borde du ju tycka båda delarna eftersom man har tagit bort en rättighet för dem.

Det är en liknelse.

Vilken skillnad är det på ovaccinerade?

Genom att vaccinera sig så utsätter de vaccinerade omvärlden för mindre risk, oavsett om det gäller belastningen på sjukvården eller risken att smitta någon som blir allvarligt sjuk eller rent av dör, förutom att de själva riskerar att bli allvarligt sjuka, dö och/eller få postcovid.

Finns ju ingen anledning att försvara de som inte väger in andras väl och ve i sina beslut.

Många är rasistiska utan att de vet om det, de tycker alltså inte medvetet att någon annan är mindre värd. Även förtryck och diskriminering av olika slag kan bero på att man medvetet anser att vissa är mindre värda, men det behöver inte vara så. Men det innebär inte att man kan blanda ihop rasism, förtryck och diskriminering och kalla alltihop för rasism.

Obegripligt

Bara om du anser att det fungerar så och går vidare genom släktleden genom att barn tidigt vänjs vid vissa traditioner. Anser du att din ståndpunkt är något som du pådyvlar dina barn så att de kommer att bli vaccinmotståndare som vuxna och inte vaccinera sina barn?
BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar "detta" på?

Civil olydnad finns ju och är i högsta grad försvarbart i vissa fall men då ska man ju vara beredd att ta sitt straff också.

Nej, det tycker jag inte. Jag tycker inte heller att det betyder att de människorna är mindre värde eller är utsatta för rasism. Enligt dig så borde du ju tycka båda delarna eftersom man har tagit bort en rättighet för dem.

Det är en liknelse.

Vilken skillnad är det på ovaccinerade?

Genom att vaccinera sig så utsätter de vaccinerade omvärlden för mindre risk, oavsett om det gäller belastningen på sjukvården eller risken att smitta någon som blir allvarligt sjuk eller rent av dör, förutom att de själva riskerar att bli allvarligt sjuka, dö och/eller få postcovid.

Finns ju ingen anledning att försvara de som inte väger in andras väl och ve i sina beslut.

Många är rasistiska utan att de vet om det, de tycker alltså inte medvetet att någon annan är mindre värd. Även förtryck och diskriminering av olika slag kan bero på att man medvetet anser att vissa är mindre värda, men det behöver inte vara så. Men det innebär inte att man kan blanda ihop rasism, förtryck och diskriminering och kalla alltihop för rasism.

Obegripligt

Bara om du anser att det fungerar så och går vidare genom släktleden genom att barn tidigt vänjs vid vissa traditioner. Anser du att din ståndpunkt är något som du pådyvlar dina barn så att de kommer att bli vaccinmotståndare som vuxna och inte vaccinera sina barn?
Jag måste erkänna att det är en dålig liknelse med körkort och vaccinering. Det finns vissa regler för att få ta körkort. Dessa regler bygger på säkerheten både för den enskilde och för andra. Men om du vill jämföra det med rättigheter för ovaccinerade så får det stå för dig. Själv har jag väldigt svårt att förstå liknelsen.

Självklart finns det anledningar att vaccinera sig. Jag säger inte jag håller med ovaccinerade i deras beslut. Men jag respekterar deras beslut. Jag anser att alla har rätt att välja utan att bli påhoppad. Sanningen är den att vi vet inte om ovaccinerade i större grad skippar munskydd och hålla avstånd. De som gör det skyddar sig själv och andra.

Rasism är rasism oavsett om du vet om det eller ej. Förtryck och diskriminering är något som är med o uttrycket rasism. Uttryck för rasism är också ett uttryck för för att man anser att någon är mindre värd? Eller har jag fel? Om man säger att någon med "fel" hudfärg är mindre värda är väl det rasism?

Religion var en viss humor som du valde att ignorera totalt.
Jag visste inte att jag var tvungen och blanda in mina barn om man skapar en religion. Jag lyckas inte hitta nånting om det. hittar ingenting om att blanda in släktingar i en religion.
Jag tänker inte försvara ovaccinerades beslut. Jag håller inte med dessa i deras beslut. Jag är själv vaccinerad. Men jag respekterar ovaccinerade och deras beslut. De är lika mycket människor som vaccinerade. varken bättre eller sämre.
 
M mickef skrev:
Kan man dela in människor i folkslag utan att vara rasist och isf får man inkludera utseende?
Får och får, vad skulle det vara för mening? Man kan väl ha utstående öron eller sneda tänder oavsett var i världen man än kommer ifrån? Och i en värld fylld av plastikkirurgi och botox blir det ju ännu mer meningslöst.
 
B b8q skrev:
Får och får, vad skulle det vara för mening? Man kan väl ha utstående öron eller sneda tänder oavsett var i världen man än kommer ifrån? Och i en värld fylld av plastikkirurgi och botox blir det ju ännu mer meningslöst.
Tänkte inte på det.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag måste erkänna att det är en dålig liknelse med körkort och vaccinering. Det finns vissa regler för att få ta körkort.
Liksom det finns regler för vaccinering och för vad man får göra efteråt i de två fallen.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dessa regler bygger på säkerheten både för den enskilde och för andra.
Precis som vaccinpassen gjorde i höstas.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sanningen är den att vi vet inte om ovaccinerade i större grad skippar munskydd och hålla avstånd.
Sanningen är att vi vet att det är en massa ovaccinerade som inte använder munskydd och håller avstånd eftersom det är en massa ovaccinerade som jobbar i yrken där de kommer nära andra och som åker kollektivt. Båda delarna utan att använda munskydd. Det finns ovaccinerade, i de olika covid/corona-trådarna, som snarast har låtit stolta över att de har levt precis som vanligt under hela pandemin.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Rasism är rasism oavsett om du vet om det eller ej. Förtryck och diskriminering är något som är med o uttrycket rasism.
Könsdiskriminering är inte rasism. Du kan inte blanda ihop alla sorters förtryck och diskriminering och kalla det rasism.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Uttryck för rasism är också ett uttryck för för att man anser att någon är mindre värd? Eller har jag fel?
Då hamnar man på frågan om det är någon som säger något som andra anser är rasistiskt men de själva anser att det inte är det för de anser att alla människor är lika mycket värda. Är det då ett uttryck för att de anser att någon är mindre värd ändå?
Det blir väldigt filosofiskt.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man säger att någon med "fel" hudfärg är mindre värda är väl det rasism?
Javisst, men vad har det med diskussionen att göra.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Religion var en viss humor som du valde att ignorera totalt.
Även om du skrev det med smileys och menade det humoristiskt så tog det ju fram just något som enligt Wikipedia krävs för att det ska vara rasism, att det ska vara en del av kulturen etc. i en folkgrupp etc. dvs. något som är i stort sett omöjligt att ändra för att det ligger så djupt i själen. Vilket ju i sin tur medför att det är något som man medvetet och omedvetet överför på sina barn.
Bananskalare Bananskalare skrev:
De är lika mycket människor som vaccinerade. varken bättre eller sämre.
Det är det väl inte heller någon som har sagt. Att man tycker att något har gjort ett dumt val innebär inte att man tycker att de är sämre människor.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du gör det klassiska misstaget och tror att bara handlar om raser.
men det är så mycket mer. t.ex åsikt, religion.
men det viktigaste man anser sig vara bättre än någon annan. Så du uppfyller faktiskt de kraven ( Grattis!
Jösses är det inte bättre att använda de orden som beskriver de problemen du tar upp då? istället för att vräka in "rasist" helt sådär apropå?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Liksom det finns regler för vaccinering och för vad man får göra efteråt i de två fallen.

Precis som vaccinpassen gjorde i höstas.

Sanningen är att vi vet att det är en massa ovaccinerade som inte använder munskydd och håller avstånd eftersom det är en massa ovaccinerade som jobbar i yrken där de kommer nära andra och som åker kollektivt. Båda delarna utan att använda munskydd. Det finns ovaccinerade, i de olika covid/corona-trådarna, som snarast har låtit stolta över att de har levt precis som vanligt under hela pandemin.

Könsdiskriminering är inte rasism. Du kan inte blanda ihop alla sorters förtryck och diskriminering och kalla det rasism.

Då hamnar man på frågan om det är någon som säger något som andra anser är rasistiskt men de själva anser att det inte är det för de anser att alla människor är lika mycket värda. Är det då ett uttryck för att de anser att någon är mindre värd ändå?
Det blir väldigt filosofiskt.

Javisst, men vad har det med diskussionen att göra.

Även om du skrev det med smileys och menade det humoristiskt så tog det ju fram just något som enligt Wikipedia krävs för att det ska vara rasism, att det ska vara en del av kulturen etc. i en folkgrupp etc. dvs. något som är i stort sett omöjligt att ändra för att det ligger så djupt i själen. Vilket ju i sin tur medför att det är något som man medvetet och omedvetet överför på sina barn.

Det är det väl inte heller någon som har sagt. Att man tycker att något har gjort ett dumt val innebär inte att man tycker att de är sämre människor.
vi skippar jämförelsen med körkort. då det hela faller på sin egen orimlighet.

vaccinpassen var väldigt omskrivna och frågan är hur de hållt vid en granskning?
Troligtvis hade det inte fungerat juridiskt.

Tja du har säkert någon bra undersökning som visar att ovaccinerade i större utsträckning skippade munskydd och avstånd.
Jag tänker inte argumentera emot det. Jag vet inte själv. utan jag tänkte att flera skulle gjort det för att skydda sig själva. I gruppen ovaccinerade så finns det lite olika sorters människor. där en del är helt galna det är väl dessa som enligt mig är antivaxxers. Alla tillhör inte det gänget. utan kan klassas som nästan normala.

Du har rätt könsdiskriminering är inte rasism.
Men diskriminering kan mycket väl vara rasism, eller förtryck. båda går utan problem att passa ihop med ledordet och det ända det handlar om enligt dig själv, rasism.

Jag tänker inte sänka mig så lågt att jag börjar diskutera dina tankar om rasism.
Tycker det är läskigt att gör det.

Man nämner kulturell rasism i det finns dem religiösa rasismen.
Där kommer det in att göra det till en religion.
socialrasism finns... enligt fn. frågan är hur den tolkas;)

Sen kommer den vanliga förnekelsen.
Ingen här har någonsin skrivit något negativt om ovaccinerade. Det beror på att du inte vill se det. Vi har diskuterat det förut. Med samma vägg...
För min del är tolkningen självklar.
om man tycker det är okej att inte ha samma rättigheter.
ingenstans framgick det att det var till nån konsert.
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Sen kommer den vanliga förnekelsen.
Ingen här har någonsin skrivit något negativt om ovaccinerade. Det beror på att du inte vill se det.
Jag har inte skrivit att ingen har skrivit något negativt om ovaccinerade. Men att skriva något negativt om en grupp människor innebär faktiskt inte att man tycker att de har ett lägre människovärde.

Bananskalare Bananskalare skrev:
vaccinpassen var väldigt omskrivna och frågan är hur de hållt vid en granskning?
Troligtvis hade det inte fungerat juridiskt.
Experterna håller inte med dig, se https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-svarar-ar-vaccinpass-olagligt

Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja du har säkert någon bra undersökning som visar att ovaccinerade i större utsträckning skippade munskydd och avstånd.
Man vet att t.ex. inom hemtjänsten var det en mindre andel vaccinerade än genomsnittet i befolkningen, även inom äldreomsorgen, åtminstone under lång tid. Att ha sådana jobb innebär med nödvändighet att man är nära andra människor, dessutom människor som ofta tillhör gruppen skröpliga.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit att ingen har skrivit något negativt om ovaccinerade. Men att skriva något negativt om en grupp människor innebär faktiskt inte att man tycker att de har ett lägre människovärde.


Experterna håller inte med dig, se [länk]


Man vet att t.ex. inom hemtjänsten var det en mindre andel vaccinerade än genomsnittet i befolkningen, även inom äldreomsorgen, åtminstone under lång tid. Att ha sådana jobb innebär med nödvändighet att man är nära andra människor, dessutom människor som ofta tillhör gruppen skröpliga.
Tja det jag skrev var att du förnekade att folk varit negativa till ovaccinerade. Inte vad du skrivit. Men du har garanterat varit i riskzonen. Men oavsett om du skrivit negativt eller inte. Så är det intressant att du förnekar att folk varit negativa. Du har gjort det förr.
Nu kommer du försvara dig med att det var inte så elakt eller att de fick säga så.

Vad någon skrivit tja jag visste inte att vi skulle gå in på detaljer. och diskutera ord dör ord. Tycker det hela känns lite desperat och ganska lågt. Skulle vi ha samma diskussion om det hade handlat om t.ex färgade?
kan man jämföra blindas rätt till körkort med ovaccinerades rättigheter så kan vi gå till ytterligheter här med.

Vaccinpassens motståndare och de jurister där säger tvärtom. Jag vet inte om svt's jurister hade några topp argument. Men jag tror vi låter den matchen vara oavgjord. Det är en boll som är svår att avgöra, även hos domstolarna.

Nu hängde jag ännu mindre med när det gäller ovaccinerade och skydda sig. De ovaccinerade som arbetar inom sjukvård och äldre omsorg, var de oskyddade? För det var frågeställningen. Inte hur många. Där lär det vara ett stort mörkertal. Vi är garanterat överens om att det är en stor del som inte skyddar sig.
Jag vill tro att även ovaccinerade skyddar sig. Det går inte att utesluta. Så länge vi inte får fram några siffror kan vi komma överens om att några skyddar sig. Några är långt ifrån en majoritet.

Sen håller jag med dig om att det kanske inte är det bästa beslutet för sin egen skull att inte vaccinera sig. Sen skiljer sig dock åsikter. Dock är jag beredd att acceptera folks förklaringar om de är okej. Det kommer finnas många som har korkade anledningar.
Men oavsett så kommer jag alltid tycka att man är lika mycket värd och ska ha samma rättigheter. även om jag inte håller med dessa alltid. Sen är vi överens om att de av olika sjukdomar inte kan vaccinera sig så kan vi placera dessa i ett eget fack. Dessa skyddar sig säkert och ville vaccinera sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.