P peter.linkan skrev:
Hur gör man om man renoverat färdigt ett rum och ska sätta upp en gardinstång?
Man ställer lasern så man får strecket så högt upp som möjligt och sedan mäter man in detta med tumstock från laserstrecket. Man måste ju inte ha strecket precis där man ska sätta skruven.......
 
  • Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
Jag har kamerastativ, nu har jag visserligen köpt det till kameran men annars finns de ju rätt ofta på loppisar etc. tyvärr är de ju för låga för att få sträcket precis vid taket men går ju ställa på ett bord eller så. Köpte även belysningsstativ när Beijer sålde ut nu, det är 3m så räcker i alla fall med marginal här och har ju även andra användningsområden. Satte med magnetfästet sist.

Så, har du inte stativ vet jag inte om ett dedikerat för lasern är det optimala för en "sällananvändare" det finns säkert något annat du har användning för som fungerar bra för lasern, stöttor, skivlyft/gipsskivehiss? Belysningsstativ etc. Kanske inte den smidigaste och nättaste lösningen men kan vara fördel att bara behöva förvara en grej och belysning behöver man ju ändå rätt ofta i samma rum, ett sånt stativ står kanske redan på plats.
 
Snailman
J JFrisk skrev:
Jag har kamerastativ, nu har jag visserligen köpt det till kameran men annars finns de ju rätt ofta på loppisar etc. tyvärr är de ju för låga för att få sträcket precis vid taket men går ju ställa på ett bord eller så. Köpte även belysningsstativ när Beijer sålde ut nu, det är 3m så räcker i alla fall med marginal här och har ju även andra användningsområden. Satte med magnetfästet sist.

Så, har du inte stativ vet jag inte om ett dedikerat för lasern är det optimala för en "sällananvändare" det finns säkert något annat du har användning för som fungerar bra för lasern, stöttor, skivlyft/gipsskivehiss? Belysningsstativ etc. Kanske inte den smidigaste och nättaste lösningen men kan vara fördel att bara behöva förvara en grej och belysning behöver man ju ändå rätt ofta i samma rum, ett sånt stativ står kanske redan på plats.

De tidigare kinslasrar jag köpt har en röd punkt rakt neråt, då är gängan grov med hål i mitten, och så även på stativet med grov gänga, annars kommer inte punkten att synas på golvet.

Gröna lasern ovan behöver ju inget hål i stativet, krysset är ju inte längre i centrum av stativet
 
Efter funderingar och efterforskningar så kan jag fortfarande inte se behovet av tre linjer... Jag tror det är framför allt när man ska bygga nytt eller bygga nya väggar till exempel, vilket vi inte planerar. För en vanlig renovering tror jag därför vi klarar oss med två linjer.

Landade i GLL 2-15 G för 1,500 kr på Amazon, med grön laser.
https://www.amazon.se/Bosch-Profess.../258-6425379-8343633?pd_rd_i=B08C8HXD3C&psc=1

Kompletterat med 250-stativ
https://www.toolab.se/bosch-bt-250-laserstativ-975-250cm

Jag har dock inte klickat hem det än, så om någon tror att det är ett misstag, eller att jag bör köra på GCL 2-15 eller GCL 2-50 istället, eller att tre linjer ändå är nödvändigt, så är jag idel öra :)
 
Snailman
P peter.linkan skrev:
Efter funderingar och efterforskningar så kan jag fortfarande inte se behovet av tre linjer... Jag tror det är framför allt när man ska bygga nytt eller bygga nya väggar till exempel, vilket vi inte planerar. För en vanlig renovering tror jag därför vi klarar oss med två linjer.

Landade i GLL 2-15 G för 1,500 kr på Amazon, med grön laser.
[länk]

Kompletterat med 250-stativ
[länk]

Jag har dock inte klickat hem det än, så om någon tror att det är ett misstag, eller att jag bör köra på GCL 2-15 eller GCL 2-50 istället, eller att tre linjer ändå är nödvändigt, så är jag idel öra :)
Jag har avverkat en leica l2 krysslaser röd, den ramlade i golvet för många gånger = slocknat för gott, nackdelar, den började rita lingen först några dm fram om man ställde den på golvet typ

sen blev det en med fem linjer (den gjorde en cirkel vertikalt och en linje horisontellt framåt och en med 8 linjer den gjorde två cirklar en vertikalt och en horisontellt, den har också åkt i golvet och visar nu fel vinkel.

då köpte jag den gröna med 4 olika cirklar, två vertikala och två horisontella.

Om man kaklar väggen i ett badrum så är det bra om den horisontella strålen går runt hela rummet, man vill liksom att kaklet ska mötas på samma nivå när man gått ett varv runt, det har man ganska dålig koll på om man bara har en mindre bit horisontell linje, man får då rotera lasern runt fästet om man nu har sådan möjlighet på lasern.

Så ska man kakla ett badrum så skulle jag inte vilja ha en med färre linjer än min sista, den kan även visa en cirkel väldigt nära golvet som jag inte har haft nytta av ännu, men får se när jag ska flyta golv nästa gång.

Jag brukar använda laser dels till badrum (kakling och kolla fallet) dels när jag ska flyta golv till samma höjd, även när jag ska montera köksskåpen i samma höjd, annars brukar jag inte behöva använda den.

Använde den även när jag la avloppet i grunden (platta på mark) då fick jag använda mottagare om jag inte ville vänta tills det blivit mörkt ute.

Jag skulle inte vilja köpa någon väldigt dyr laser ( med tanke på olycksfrekvensen 50 %)

Jag brukar väl ha hunnit tappa den ca 3, 4 gånger innan de stryker med
Den senaste gröna har jag bara vält 2 gånger ännu från ett par dm höjd över golvet.

Jag har funderat lite lätt på att köpa en grön laser likadan igen i reserv, då jag har ett stort badrum kvar att göra.
 
Sant... Förstår att det kan bara bra med 360 graders linje!

Plötsligt är jag tillbaka Advanced Level 360 Basic igen :crysmile:

Men varför inte egentligen...?

Grön laser, tre linjer varav en är 360 grader runt, självnivellering, kan vinklas diagonalt, kan lysa rakt ner och rakt upp. Den kan ju typ allt? Bara att det är gröna serien.

Är det inte bättre att köra denna från gröna serien, än 2-15/2-50 från blåa serien? Gröna serien är ju för hemmabruk och blåa för professionella som använder det varje dag?

https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
 
Advanced 360 Basic
Bosch GLL 2-15 g avancerad laseravståndsmätare med 360-graders gröna laserkors.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gll 2-15 g
Bosch Professional GLL 2-15 G lasernivellerare med gröna laserlinjer, batterier och väska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Min Leica Lino l2 saknade en del finesser.
Kinalasrarna hade alla med en roterande tripod med två rattar som man snurrar på med utväxling när man ska rotera lasern och justera in exakt, linon fick jag rucka på med handen och det kunde ta många försök att träffa exakt.

Den gröna har även med en platta som kan finjustera höjden på lasern om man ställer den ovanpå plattan. Väggststivet med magneter har också rattar för att finjustera laserns läge i både höjdled och sidled.

Det underlättar användningen en hel del.

Bosch lasrar har jag ingen erfarenhet av.

Det är oftast väldigt lång leveranstid från Kina.
 
P peter.linkan skrev:
Advanced 360 Basic
[bild]

Gll 2-15 g
[bild]
Jag hade alla dagar i veckan tagit den gröna. Att få lasern runt hela rummet de gånger man verkligen behöver det är så mycket mer värdefullt.
 
P peter.linkan skrev:
Sant... Förstår att det kan bara bra med 360 graders linje!

Plötsligt är jag tillbaka Advanced Level 360 Basic igen :crysmile:

Men varför inte egentligen...?

Grön laser, tre linjer varav en är 360 grader runt, självnivellering, kan vinklas diagonalt, kan lysa rakt ner och rakt upp. Den kan ju typ allt? Bara att det är gröna serien.

Är det inte bättre att köra denna från gröna serien, än 2-15/2-50 från blåa serien? Gröna serien är ju för hemmabruk och blåa för professionella som använder det varje dag?

på [länk]
Jag hade föregångaren till AL 360 Basic tidigare (hette PLL360 då) och den fungerade utmärkt till det mesta... Men nu, när jag har en nyare Bosch med 3x360 graders linjer inser man ju hur begränsande det var att bara ha en 360 graders linje.. Jag hade aldrig köpt något mindre än 2x360 idag...
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tack alla för er tid och engagemang!

Nu har jag köpt Advanced Level 360 Basic + Bosch stativ BT 250.

Blev 3000 kr totalt, och fick grön laser, tre linjer, och ett stativ som når upp till takhöjd. Väldigt nöjd. Tack (y)
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Upptäckte att Amazon säljer exakt samma för 300 kr mindre. Så blir att köpa där istället.

Vill bara dubbelkolla först, har någon köpt verktyg eller liknande via Amazon? Är det ok?

[länk]
Ja det är ok. Smidigare och snabbare än de flesta andra ställen.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.